השמנת יתר אצל ילדים

06/04/2008 • על ידי • 4,603 צפיות


השמנת ילדים היא תופעה נרחבת ורבת משמעות מהצד הבריאותי וגם מהצד הנפשי-חברתי.
אף שהטיפול בהשמנת ילדים מורכב וקשה, נודעת חשיבות רבה לטיפול בבעיה בגיל צעיר ככל שאפשר.
בשלושת העשורים האחרונים נראית בעולם המערבי עלייה בשכיחות ההשמנה במבוגרים
וגם בילדים. שיעור ההשמנה במבוגרים הוא כ- 30 אחוזים ובילדים כ- 25 אחוזים.
הסיבות לכך הן, כפי הנראה, עלייה באיכות החיים ותזונה עשירה המעלה את מאגרי השומן וכן ירידה בפעילות הגופנית.
הצלחת הטיפול בהשמנת ילדים יש בה כדי למנוע מחלות רבות בהמשך החיים.
כיוון שהסיכון היחסי של ילד שמן להיהפך למבוגר שמן הוא פי 6-7 לעומת ילד רזה, הצלחת הטיפול בהשמנת ילדים עשויה לשמש למניעת השמנה במבוגרים ולמנוע את התחלואה והתמותה הקשורות בה.

השמנה עשויה לגרום לסיבוכים רבים ובהם בעיות אורתופדיות כמו כאבי ברכיים, בעיות נשימה בזמן השינה עד להפסקת נשימה, הפרעות בהורמונים (אנדוקריניות), סוכרת, יתר כולסטרול ושומנים בדם, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם. אפשר שתגרום לשינויים הורמוניים בבנות, שעלולים לגרום לפגיעה במחזור הווסת ולחלופין להופעתה בגיל צעיר ופגיעה בצמיחה לגובה. אל נשכח את ההפרעה בדימוי העצמי ובדימוי הגוף, וכן את כל הקשיים החברתיים הכרוכים בהיות הילד שמן. השמנת ילדים מוגדרת לילד שמשקלו מעל 120% בעקומת המשקל המתאימה לגובהו, למינו ולגילו. מהגורמים להשמנה: הגורם הגנטי, הגורם התרבותי וגורמים סביבתיים כגון אורח חיים, כמות השומן במזון, פעילות גופנית והתפקוד המשפחתי.

אבל, גורם אחד לא הוזכר בכל הבהלה הזו והוא היתרון הגדול של ההנקה ומעלותיה. שומעים וקוראים הרבה על יתרונות ההנקה מההיבט התזונתי, הרפואי, הנוגדנים, הקירבה, מניעת מחלות שכיחות בילדות כמו אוטיטס מדיה (דלקות אוזניים), NEC ומחלות זיהומיות אחרות שפוקדות את הצאצאים. אבל, כמעט ואין התייחסות ומודעות ליתרונות ההנקה במניעה של השמנת יתר בילדים בשנים מאוחרות יותר.

צריכים להבין שלא מדובר רק באיכות חלב האם, אלא בהרגלי האכילה המוקנים לתינוק היונק, הם אלה שיכריעו את עתידו. קיבת התינוק הנולד היא כגודל אגרופו, ויכולה להכיל אוכל מועט בלבד בימים הראשונים של חייו, זה גורם לו לרצות לאכול לעיתים קרובות ומעט. לעומתו, תינוק הניזון מבקבוק (גם אם הוא מכיל חלב אם), מי שמכריע את גורל התינוק הניזון מבקבוק הם: ההורה, שדואג שהתינוק ישתה כל טיפה מן הבקבוק, הצוות הרפואי, היצרנים, הממליצים על כמות הארוחה על פי ההוראות שעל אריזת התמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות).
האימהות המיניקות תוהות, איך יכול להיות שהתינוק רעב כל הזמן? והתשובה היא: הטבע דאג לא להכביד עליו כל עוד הקיבה שלו גדילה בצורה טבעית. התינוק יודע כמה הוא מסוגל לאכול והוא עושה זאת לפי הצורך הפיזיולוגי האמיתי והטבעי שלו. ההנקה היא פעולה של התינוק ולא של האם. לתינוק יש מנגנון מושלם המאפשר לו לאכול בצורה הכי יעילה, בריאה ובונה. כל יום יש צמיחה ואנו רואים שהצמיחה המהירה ביותר היא אצל תינוקות בחודשי חייהם הראשונים.

מתוצאות מחקרים שנעשו בשנים האחרונות נראה קשר בין אופן תזונת התינוקות (הנקה/בקבוק) להשמנת יתר בקרב הילדים (ארמסטרונג וריילי 2002, ברגמן ושות´ 2003, גילמן 2001, ועוד). הקשר לא חד משמעי רק לגבי הנקה אלא גם במודעות ובידע של ההורים אודות תזונה נכונה בהמשך.

אופן גמילת התינוק מההנקה (או מהבקבוקים והתמ"ל) גם הוא גורם מכריע המשפיע על דפוסי האכילה של הילדים בעתיד. אפשר לשמוע על המלצות לתוספות של דייסות וקורנפלור לחלב אם או לתמ"ל כבר בגיל שלושה חודשים, דבר הנוגד את הנחיות משרד הבריאות לפיהם האוכל האופטימלי לתינוקות בשנה הראשונה של החיים הוא חלב אם (מקום ראשון) או תמ"ל.
בכי של תינוקות לא בהכרח מצביע על רעב, יש דברים אחרים שכואבים ומפריעים להם, האובססייה לגבי הטבלאות והאחוזונים והמשקל היא שגורמת להמלצות לתוספות האלה, במקום לחקור ולגלות את מקור הבעיהׁ(אם אכן יש בעייה) לחוסר העלייה במשקל. לא צריך לרוץ ולפטם את התינוקות כבר בגילאים מוקדמים אלה.



לטיפול בהשמנת ילדים נודעת חשיבות רבה ועדיף להתחיל בו בגיל צעיר ככל שאפשר. הטיפול בהשמנת יתר בילדים (כמו גם במבוגרים) אינו מתמקד בדיאטה. להיפך, אנו מנסים להימנע משימוש במושג ומיצירת חסכים שרק יגבירו את הנזק לטווח הארוך. כמו כן, יש לזכור כי תהליך גדילת הילד חשוב לא פחות מרזון ואין לפגוע בו בשום אופן. יש לזכור שבילדים לא תמיד המטרה היא ירידה במשקל. לעתים, אם עודף משקלו של הילד אינו גדול, אפשר להביאו לידי השינוי הרצוי באמצעות צמיחה לגובה בלבד ובשמירה על המשקל הקיים. הטיפול, אם כן, מתמקד בשינוי תזונתי, שינוי התנהגותי- חשיבתי, שינוי רגשי, הגברת הפעילות הגופנית ומעל הכל גיוס ההורים והמשפחה לעזרה ותמיכה בתהליך. מדובר במעין תהליך של הקניית כלים ו"חינוך מחדש" לאכילה בריאה ואופטימלית. יש לציין כי התהליך כולו אינו מסובך, הוא מותאם לעולמם של הילדים ובעזרת תמיכה מתאימה ומחויבות אליו ניתן להגיע לתוצאות מרשימות של ירידה במשקל אך בעיקר להחזיר לילדים את שנות ילדותן ואת החוויה המלאה והמרגשת של להיות ילד!

במסגרת השינוי התזונתי מקבלים ההורים והילדים הגדרות חדשות למושג "אוכל". כלומר, לומדים לנתק את המזון מההקשרים הרגשיים והחברתיים שניקשרו אליו במהלך השנים. הילד לומד לזהות תחושות פזיולוגיות ולקשר אותן עם אכילה בריאה. המצב כיום חמור כל-כך עד כי הרבה ילדים בדורינו אינן מכירים את התחושה הפזיולוגית של הרעב ומבלבלים אותה עם תחושות רגשיות, השולחות אותם מיד אל המקרר. תהליך הלמידה מחדש אינו מסובך אך דורש מחויבות מסויימת מצד ההורה והילד. התהליך עצמו מרגש ומעודד את תחושת בניית העצמי של הילד ותחושת האחריות שלו כלפי עצמו וגופו, זאת משום שהוא יכול להחליט, לאחר שלמד מהו מזון בריא, מה הוא מעדיף לאכול ואיזה מחיר ישלם על זלילה.השינוי הינו דידקטי באופיו, כלומר הילד לומד, מקבל הסברים ומתפתח ולא מקבל "גזירות" של מה מותר ומה אסור שבד"כ מביאות לעליה במשקל בטווח הארוך, שימור מצב השמנת היתר והגברת תחושת הכישלון.

ילדים רבים בעלי משקל עודף נוטים לבחור בעיסוקים שאינם משלבים פעילות גופנית (למשל צפייה בטלויזיה). חשיבות הפעילות הגופנית קשורה בהעלאת כמות האנרגיה שמוציא הילד בפעילות גופנית יחסית לזו הנכנסת בצורת מזון. לפעילות הגופנית יש השפעה מצטברת המסייעת לרדת במשקל. מבחינה פזיולוגית, היחס בין אחוזי השומן לשרירים משתנה, נבנים יותר שרירים ויש פחות שומן בגוף, כך שהילד שורף יותר קלוריות בזמן מנוחה. מבחינה פסיכולוגית-רגשית, פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח ומגבירה את הביטחון העצמי של הילד. זו גם פעילות כייפית ואם היא מותאמת לגיל הילד וצרכיו, הוא לומד להינות ממנה. מומלץ לאפשר לילד לבחור חוג הכולל פעילות גופנית על מנת שילמד לשלב את הפעילות בחיי היומיום ויקנה לו הרגלים קבועים לביצוע פעילות גופנית. מיותר לציין כי גם בהקשר זה ההורים מהווים מודל אותו הילד מחקה ולכן מעורבות ההורים הינה מחויבת המציאות. ההורה והמשפחה מהווים מערכת תמיכה לילד. ולכן, יש להקנות להורים ידע והדרכה בנושא תזונה אופטימלית, השמנת יתר ושינוי כמו גם מיומנויות הוריות כגון קיום ארוחות משפחתיות בריאות, ויצירת הזדמנויות לפעילות גופנית במסגרת משפחתית.

מבחינת ההתערבות הטיפולית, מחקרים רבים הוכיחו טיפול קבוצתי הינו הטיפול היעיל יותר בהשמנת יתר אצל ילדים. הקבוצה מספקת תמיכה חברתית ופתרון בעיות. הקבוצה הינה סוג של מראה, המשקפת חלקים פנימיים בהתנהגויות של החברים בה. היא מאפשרת לילד ללמוד שהוא לא בודד במערכה וכי ישנם ילדים רבים אחרים המתמודדים עם אותה הבעיה בדיוק. הקבוצה מאפשרת לילד להבין שברוב המקרים יש מקור פנימי לאכילת היתר. בנוסף, לומד הילד כי יש בידיו אפשרות בחירה והוא יכול לבחור לאכול אחרת, כלומר הילד לומר לקיחת אחריות מהי. תובנות אלה המתגלות במסגרת הקבוצתית מעודדות שינוי ומעניקות לילד את הכלים הנכונים לבצע אותו ולהתמיד ואורך זמן.

אודות כותב המאמר

idan

AIM-2, עידן אמזלג בוגר תואר שני ממכלת וינגייט,התמחות פיזיולוגיה של המאמץ.מורה ליוגה ומדיטציה בזרמים האטה ואשטנגה. מעסה ע"פ שיטת האיור וודה ,...