דיאטה לילדים

12/08/2011 • על ידי • 253 צפיות

דיאטה הנה צורת אכילה מסוימת: תזונה מאוזנת, תפריט מזונות מיוחד, תזונה לשמירה על משקל, תזונה להרזיה, דיאטה לצמחונים ועוד. וכמו המבוגרים גם לילדים ישנם סוגי דיאטות רבות. אז מהי דיאטה לילדים?
המשותף לדיאטות בילדים הנו לתת את כל הרכיבים התזונתיים החיוניים והדרושים לגוף על מנת שיתפתח בצורה תקינה. בנוסף, אסור לשכוח שלדיאטה יש מלבד השפעה פיזית גם השפעה רגשית. החוסן הפיזי והרגשי ביחד יוצרים ילד חיוני , שמח ובריא.

דיאטה לילדים המורכבת ממזון הולם יכולה למנוע הרבה בעיות רפואיות לילדים בגיל הצעיר, כמתבגרים ובהמשך כמבוגרים, כגון: לפתח השמנה, לפתח עצמות חלשות ולפתח סכרת. בנוסף, דיאטה לילדים שמכילה את כל הרכיבים הדרושים לילד מבטיחה שהילד יממש את כל פוטנציאל הגדילה שלו.

שנות הילדות בחיינו הן השלב בו הרגלים ואורחות חיים נטמעים. לנו ההורים תפקיד מרכזי בעיצוב תזונת ילדנו וזה מתחיל עוד מהבטן. תזונה נכונה של האם לפני כניסתה להריון, בזמן ההיריון ובתקופת ההנקה יכולה לתת לילד יתרון בתחילת חייו. לאחר מכן, במשך חייו הראשונות תפקידנו לבסס את הערכים והרגלי האכילה של ילדינו, כל עוד זה בשליטתנו. אנחנו למעשה המודל לחיקוי ועין הילד כל הזמן בוחנת והוא לומד ומחקה.
הרגלי תזונה טובים ופעילות גופנית חשובים שיהיו חלק מחיי המשפחה, כך לילד קל יותר לעקוב ולבצע, מאשר שיעשה זאת לבדו.

כמה עצות תזונתיות כלליות, המתייחסות לדיאטה לילדים, שישמרו את ילדך בריא:

    • דיאטה לילדים תהיה מורכבת ממזון מגוון - גם אם אוהב משהו מסוים, שים על השולחן מספר אפשרויות או בשל אוכל מגוון או קנה מוצרים חדשים לניסוי וטעימה.

 

  •   דיאטה לילדים תכיל כמות חלבון מתאימה – צריכה של חלבון חייבת להיעשות על בסיס יום יומי. זוהי תקופה של התפתחות השרירים, גדילה , עלייה בגובה ובמסה יותר אצל הבנים מאשר הבנות. לכן יש להעשיר את התפריט דיאטה לנוער במזונות מקבוצת החלבון: בשר רזה, עוף, דגים, ביצים, קייטניות, מוצרי חלב ואף אגוזים המכילים גם כן אחוז יפה של חלבון.
     
  • דיאטה לילדים תהיה עשירה בדגנים, בירקות ובפירות.
  • דיאטה לילדים תהיה דלה בשומן, בשומן רווי ובכולסטרול.
  • דיאטה לילדים תהיה מבוקרת בכמות הסוכר והמלח בה.
  • דיאטה לילדים תכיל מספיק סידן וברזל להתפתחות הפיזיולוגית.
  • דיאטה לילדים תהיה משולבת עם פעילות גופנית (טיולים, אופניים, חוגי ספורט ועוד).

חשוב שהדיאטה לילד תהיה מלווה באיש מקצוע מוסמך, שייתן את ההנחיות המתאימות, שיבדוק אם התפתחות המשקל והגובה תקינים ביחס לגיל וביחס אחד לשני, ובמקרים מסוימים אף לבדוק גם את ערכי בדיקות הדם.

לרוב בגיל הקטן (תינוקות עד גיל העשרה) ניתן ואף רצוי לעשות הנחייה להורים לגבי הדיאטה לילדיהם ללא ידיעת הילד ומעורבותו. בגיל הבוגר יותר, שהשליטה של ההורים הנה פחותה, שלילד יש דעות ורצונות משלו, שהילד רוצה בעצמו לעשות שינוי ושהילד יכול לקחת אחריות , הנחיית הילד נעשית מולו לבד או בנוכחות ההורה (תלוי ברצון הילד וביחסי הקשר בין ההורה לילד).

דיאטה לילדים הנה גבולות , כמו שיש גבולות בבית בנושא מריבות, שינה ועוד, כך גם צריך להיות בעניין האכילה. הגבולות הנם לכל המשפחה, אף פעם הילד אינו יוצא הדופן. דוגמא שתבהיר את הנקודה: אם אחד הילדים צריך דיאטת הרזייה, הבית כולו (הורים ואחים) מתארגן ומתנהג בהתאם. אכילה נכונה הנה לכל בני המשפחה (גם לאח הרזה), היא אינה עונש אלא ההפך.

לסיכום: דיאטה לילדים הנה חשובה לבריאותם הכללית ולהרגשתם הנפלאה. הדיאטה צריכה להיות מותאמת לכל ילד באופן אישי ויש להיוועץ עם איש מקצוע שייתן הנחיות מתאימות וספציפיות. ויחד עם זאת, על המשפחה להירתם לעניין ולהוות לילד סביבה תומכת ומחזקת.

אודות כותב המאמר

תמר פור - דיאטנית קלינית

תמר פור, דיאטנית קלינית מוסמכת R.D,B.Sc   מתמחה בתחום ההרזיה והדיאטה, הקניית הרגלי תזונה נכונים ושינוי התנהגותי. תחומים נוספים: תזונה בהריון...

מאמרים קשורים

פרסומת

מאמרים אחרונים בנושא בריאות ילדים ותינוקות