הורות בת זמננו - חשיבה שונה

פורסם: 01/05/2012 |תגובות: 0 | צפיות: 389 | Share

האג'נדה החדשה של ההורות

המשימות הייחודיות של ההורות של ימינו:

ההורה של היום פועל העידן תרבותי פוסט מודרני אשר מאופיין על ידי סטירות ובלבול. בעידן זה הסדר החברתי המאורגן אינו ברור, קיים חוסר באוריינטציה ברורה וההורה נדרש לעצב את תפיסת עולמו החינוכית בסביבה שאין בה אמירות ברורות ואין בה מסרים ברורים. בעידן הפוסט מודרני  להורה אין דרך ברורה ונהירה על פיה הוא יכול לחנך את ילדו, האמיתות המוחלטות להם היה רגיל ועל פיהם התחנך בעצמו זוכות לביקורת נוקבת ומשאירות את ההורה ללא מענה. כמו כן בעידן זה ההורה נדרש להתמודד עם עידן התקשורת, הוא נדרש לפעול אל מול מסרים רבים ולעיתים סותרים שילדו חשוף אליהם מהטלוויזיה והאינטרנט. (פלוטניק:338)

ההורה של היום נדרש להתמודד גם עם תפיסות חברתיות חדשות אשר שמות את הדגש על טובת הילד,  הילד במרכז, ודורשות מההורה מחויבות גדולה על חשבון צרכיו שלו. בנוסף לכך ישנה מגמה של חקיקה ואיסור ענישה גופנית דבר המותיר הורים רבים חסרי כלים אלטרנטיביים להתמודדות עם ילדיהם. מכלול הדברים יוצר היחלשות של הסמכות ההורית ומעצב דגם של הורות חדש ומוחלש יותר על פי תפיסתו.

בעידן של היום הילדים שקועים בטלוויזיה, באינטרנט ובמשחקי מחשב מתוחכמים הבונים להם עולם פנימי אינטראקטיבי אשר ההורה של היום מתקשה להבין. ההורה נוסע עם ילדו לדיסנילנד ונפעם מהמתקנים ומתרגש מהפעלולים וילדו לעומת זאת בקושי מתלהב ואומר רק, היה בסדר. הילד יעבור ממתקן למתקן ישאף למסוכן ביותר ויתקשה להתרגש. כפי שביטא זאת יפה ד"ר נמרוד אלוני "ההורים של היום מחזרים אחר ילדיהם, אך מזניחים אותם: משפיעים על ילדיהם מכל טוב, אבל מפקירים אותם: מגדלים את ילדיהם ובה בעת מתאמצים לחכות אותם ולהידמות להם" (נמרוד אלוני:1998).

השוואה לדורות הקודמים:

 החברה השבטית העתיקה האדם התכונן להורות כבר מגיל צעיר, הילדה הייתה מבלה עם אימה במטבח ולומדת לבשל, עוזרת לאימה עם אחיה הקטנים ולומדת ממנה את התורה כולה. זמן לא ארוך אחר כך היא הייתה נדרשת להקמת בית משלה וטיפול בילדיה והייתה עושה זאת בעיקר ע"י חיקוי של מה שלמדה מאימה. לאם הצעירה לא היה ממי או ממה ללמוד אלה מאמא שלה. היום הילדים יידרשו להתמודד עם חווית ההורות זמן רב אחרי העזיבה שלהם את בית ההורים ויחשפו לאג'נדות רבות של קן משפחתי לפני הקמת הקן האישי שלהם. הם יוכלו לבחור את דרכם על פי רצונם. (כהן:334). בעידן הטרום תעשייתי הילד היה מגיע לבגרות כבר בגיל צעיר (מיד לאחר בר המצווה) והופך לרוב לשוליה של אביו ולומד ממנו את כל מה שהוא צריך עד לרגע בו יהפוך הוא להורה ולמפרנס של משפחה חדשה. המהפכה התעשייתית הרחיבה את גיל הילדות והביאה לדרישה לזמן למידה ארוך של מקצוע, דבר המאפשר לילד-נער, זמן רב יותר להתבשל ולהגיע להורות בגיל מאוחר יותר. כמו כן הצורך בלימוד מקצוע אפשר לנער לבחור מקצוע אחר משל אביו וחושף אותו לאפשרויות רבות נוספות.

חווית ההורות בדורות הקודמים התבססה הרבה על העברה בין דורית, הצורה בה יתפקד אדם עם כניסתו לתפקיד ההורה נקבעה הרבה על פי טיב הקשר שלו עם הוריו, כפי שחווה אותם בילדותו. ועמדותיו יהיו קשורות לצורה בה חווה הוא את ילדותו. וכך התפתחה שרשרת העברות של יחסים בין דור לדור. במשך שנים שמרה החברה על ההעברה הבין דורית כשיטה מרכזית להכשרת צעירים לתפקיד ההורה ושינויים אם היו  התרחשו באופן איטי מאוד (פלוטניק:344). ההסתגלות למשימת ההורות דורשת התמודדות עם סתירות רבות וכוחה של ההעברה הבין דורית היה בכך שיכלה להוות עיגן  תיאורטי ומעשי עבור ההורה הצעיר.

ההורה של היום גדל לעידן חדש. עידן בו הוא לומד וחווה המון דברים חדשים וכאשר הוא מגיע כבר לשלב ההורות הוא חשוף לאין ספור דרכים וגישות חדשות ולתיאוריות רבות לגבי דרכי ההורות הרצויים. ההורה החדש יתקשה להחליט האם הדרך בה בחר היא נכונה או שמע אופנה חולפת. העדר היכולת להישען על דגם אחד וריבוי הגישות מקשה על ההורה את הבחירה ומבלבל אותו. לעיתים ייבחר ההורה בדרך חינוכית שונה מהנהוג המשפחה או בעדה שלו ובכך יגרום לקשיי הסתגלות לו ולילדו . (פלוטניק: 345)

בדורות הקודמים הדגש היה על עולם המבוגרים ואילו הילד היה נדרש להסתגל אליו, היום בעקבות גישות פסיכולוגיות חדשות, עובר המיקוד מהמבוגר לילד, דבר שמציב את ההורה לעיתים רבות חסר אונים והופך את העברה הבין דורית ללא רלוונטית ואף שלילית. (כהן :10))

שוני נוסף בין ההורות של אז ושל ימינו היא תפיסת מקומו של האב בתא המשפחתי. בדורות הקודמים האב היה בעיקר המפרנס ואילו מלאכת הבית הייתה בעיקרה נחלת האם. האב שלא היה מעורב בגידול היום יומי של ילדו היה נתפש כדמות קשוחה יותר ומשמעתית יותר ביחס לאם (חכה חכה שאבא יבוא, תראה מה יהיה לך...) היום המודל המשפחתי הרבה יותר שוויוני בגידול הילדים ואבות רבים שותפים יותר בגידול ילדם, אמהות רבות בימינו יוצאות לעבוד ולבנות קריירה משלהן בנוסף לבעל ולפעמים אף יותר ממנו.

הקושי ההורי בימינו:

הקושי המרכזי של ההורה בימינו הוא ראשית כל לבחור בדרך הנכונה לגידול ילדו. העידן הפוסט מודרני הביא איתו סתירות רבות ובלבול רב, ההורה הצעיר מבין שאיך שגידלו אותו זה לא מספיק טוב והוא רוצה להוסיף על כך נדבכים נוספים שהוא מביא מניסיונו והשקפת עולמו. הדבר מחייב אותו לבחירות והכרעות רבות ולפעמים קשות. הוא נדרש כסוכן חברות ראשון לבחור את דרכו בעולם תרבותי של סתירות וקונפליקטים רבים. היום אנו חיים בעידן שבו אין אמת אחת ברורה ולעיתים ההורה יתקשה לבחור את דרכו.

מושגים חדשים נכנסים לשיח החינוכי, "טובת וילד", "הילד במרכז" בנוסף לחקיקה בנושא הענשה הותירו הורים רבים חסרי כלים חינוכיים חלופיים ומחלישים את מעמד ההורה. הורים רבים אינם מצליחים למצוא ולהשתמש בכלים אלטרנטיביים  ובכך נותרים חסרי אונים מול ילדם, בעיקר בתקופות הדורשות מהם נחישות והחלטיות. שינוי תרבותי וחברתי הינו גורם מרכזי בעיצוב הורות חדשה , חסרת סמכות ומוחלשת יותר. (פלוטניק:338)

הילדים של ימינו חשופים יותר לתקשורת ופתוחים יותר לעולם כך שגם הם מייצרים להוריהם קושי נוסף בכך שכבר בגיל צעיר הם כבר יודעים מה מותר ומה אסור להוריהם, הם לא מקבלים את הסמכות של הוריהם ומציבים דרישות משלהם איך תתנהל המשפחה.

בעידן הפוסט מודרני, העולם הפך לתחרותי יותר ותובעני יותר, ההורה נדרש להיענות לצרכי הילד ולאפשר לו חופש פעולה ועם זאת לחנך אותו דבר שמבלבל הורים רבים. בעידן זה הצטמצם הפער הגילאי והורים רבים הופכים לחברים של ילדיהם דבר המקשה פיתוח של תחושת נפרדות ביניהם.

העידן הזה מצופה מההורים לתפקד כהורים במשרה מלאה ביחד עם פיתוח קריירה דבר המערער את התא המשפחתי, זאת יחד עם מחסור במסגרות תמיכה למשפחה. (כהן:11)

העצמה והחלשה של בעלי מקצוע את ההורים:

המציאות של היום עושה הפרדה בין חינוך הילדים לבין טיפול בבעיות של הוריהם. הילד מטופל על ידי המחנך וההורה מטופל על ידי העו"ס הקהילתי. העדר חיבור בין השניים יוצר מצב שבו  אין מערכת אחת שרואה את מכלול המורכב של המשפחה, המחנך רואה רק את הילד ואיש הטיפול רואה רק את ההורה, חלוקת התפקידים הזאת מחלישה את ההורה ומעמידה אותו במצבים קשים. המחנך יפנה להורה כאשר הוא יתקל בבעיה עם הילד, המחנך בא בטענות כלפי ההורה ומצפה ממנו שיפתור אותם, בכך הוא מעביר אליו את האחריות אך לא נותן לו כלים לפתור אותם. המטפל מאידך יתמודד עם הקשיים שמעלה ההורה אך לא יהיה מעורב בתהליכי היום יום של הילד, הוא יאלץ לשמוע מההורה את הטענות שהעלה בפניו המחנך ואת הקושי שלו כהורה להתמודד איתם. סתירה זו מגבירה את ההיחלשות הכללית של הורים רבים מול המערכת (כהן:341).

הפער בין גודל האחריות המוטלת על ההורה לבין העדר התמיכה וההכוונה, ביחד עם מורכבות המשימה ההורית בעידן זה, מעורר פעמים רבות חרדות, אשמה חוסר ביטחון וקונפליקטים רבים בין ההורה לילדו.

שינוי באג'נדה של החדשה של אנשי מקצוע ביחס להורים:

אנשי מקצוע במערכת החינוך של ימינו צריכים לראות את מכלול חיו של הילד ולעבוד איתו ועם הוריו יחד. עליהם לראות את המציאות גם מנקודת מבטם של ההורים, עליהם לגלות הבנה ואמפטיה כלפי ההורה ולהיות שותפים יותר בעיצוב מכלול החוויות המרכיבות את עולמם של הילד וההורה. מצופה מבעלי המקצוע ליצור שפה אחידה בין העולם החינוכי לעולם הטיפולי ולגשר על הפערים ביניהם. בעלי מקצוע צריכים להיות ערים יותר לצרכים ולמצוקות של ההורים. בעלי המקצוע נדרשים לבוא למפגש עם ההורים ממקום לא שיפוטי ומכיל. (פלוטניק:341)

המציאות החינוכית של היום דורשת מבעלי המקצוע חלוקת תפקידים חדשה והגדרה מחודשת של היחסים עם ההורים. עליהם להבין את הכוח שיש בידם ואת היכולת שלהם להעצים את ההורה במקום להחליש אותו, על ידי כך שיעבדו  איתו וייעזרו בו בעבודה החינוכית שלהם עם הילד.

על בעלי המקצוע להבין כי עליהם לשים את תפקיד ההורה יותר במרכז יחד עם צרכי הילד ואף לסייע לקשרים ביניהם. זאת מתוך הבנה לקשיים של ההורה והבנה של תפקידו.

תפקיד נוסף וחשוב מאוד הוא של המערכת, עליה להכשיר את המחנכים לעבודה עם הורים, יש צורך ביצירת מקום לתמיכה במחנך, בהכשרתו ובליווי שלו את העבודה עם ההורים. הכשרה כזאת של אנשי השטח תייצר יחסי אמון טובים יותר בין בעלי המקצוע לבין ההורים ותאפשר נקודת פתיחה טובה יותר לשיח ותייצר נכונות רבה יותר מצד ההורה להיפתח ולשתף פעולה.

הקול ההורי כפי שבא לידי ביטוי במודל של כהן צריך להיכנס לשיח החינוכי טיפולי בכל המערכות גם יחד. הדבר יסייע לאנשי המקצוע בבואם למפגש ההורי ויאפשר להורה לבוא אל השיח החינוכי של ילדו ממקום של שותף שיש לו חלק מרכזי בתהליך במקום מקום של מואשם ואחראי על הבעיות.

הורים רבים בימינו, נתקלים בקושי אל מול חווית ההורות. הפנטזיה שהייתה להורה על חווית ההורות לא מצליחה להתממש, ההורה חש תסכול ומבולבל. לא צריך שדים או טראומות בכדי להיעזר באנשי המקצוע אך ההורה הנורמטיבי חש כי כאשר הוא פונה לעזרה, הוא הופך להורה רע ולכן ימעט לפנות. בעידן החדש כמעט כל ההורים זקוקים לתמיכה כל שהיא או לפחות לשותף להתייעצות ועל כן היה מצופה כי במערכות הקיימות – בי"ס, מרכזים קהילתיים וכו' , יהיו לאנשי המקצוע כלים לעזור להורה, כך יוכל ההורה להיעזר באנשי החינוך והטיפול הקיימים בסביבתו באופן שותף ולא רק בעת משבר. כמו כן נדרש מהמערכות הסובבות את הילד לפעול להקמת קבוצות הורים בהן יוכלו הורים צעירים לקבל עזרה, תמיכה ואוזן קשבת ולהיעזר בקבוצה על מנת לגבש את תפיסתו החינוכית ולהתמודד עם בעיות ודילמות שעולות בשגרה ולא לחכות למשבר, בו הוא מגיע לעזרה ממקום מוחלש ומתוסכל, ממקום של כישלון.

דוגמאות:

טיפול בזמן משבר בזמן משבר כאשר מתגלה כי הילד עשה מעשה בניגוד לחוק או פעל באלימות בדרך כלל לאחר שנעצר או לאחר תלונה במשטרה, אנו באים למפגש עם ההורה תאונים ושיפוטיים, במצב קיצון כזה אנחנו מנצלים את מצב המצוקה של ההורה ומנצלים את ההזדמנות "להכניס" לו. זו ההזדמנות שלנו, כאשר ההורה במקום הכי חלש שלו, להגיד לו את כל מה שאנחנו חושבים עליו או על הילד, אנחנו יודעים שהוא צריך אותנו ומנצלים את זה מוציאים עליו את התסכול שלנו, לפעמים גם על המערכת בכלל ועל הקשיים שלנו או על החלקים שלנו במשוואה.

במקום זה המאמר מציע לנו להתחבר לקול ההורי ולבוא ממקום אמפאטי, מכיל, מבין ולגלות הבנה לקושי של ההורה, עלינו להתחבר לתחושות שלו ולנסות להבין מה הוא מרגיש ואיך הוא רואה את הדברים ולחשוב איתו על הצעות לשינוי ופתרונות חלופיים.

יצא לי להיפגש עם הורים רבים לאחר מעצר ילדם ותמיד הם באים עם בטן מלאה האשמות על המערכת או על הילד. כאשר הם רואים שאני מבין אותם ולא מאשים, אלא מציע לבחון ביחד מה קרה ולמה ואפילו שואל אותם מה לדעתם צריך לעשות, הם פתאום משנים טון ומתגייסים לשיחה. אז אפשר לראות איך הם משתנים והביטחון שלהם חוזר והם מוכנים לשתף פעולה ואפילו לשמוע ביקורת ומקבלים שגם הם צריכים לעשות שינוי.

סיירות הורים – בערים רבות הקימו סיירות הורים שפועלות בלילות, הסיירות מקבלות הכשרה ממושכת של בעלי מקצוע וכלים להתמודדות עם בני נוער. המפגש עם הילדים ברחוב , בזירה שלהם תוך כדי תמיכה ולמידה, מעצימה את ההורה ונותנת לו ביטחון ביכולתו להתמודד עם ילדו הפרטי. הכשרת ההורים לעבודה עם בני נוער מאפשרת להם להיות במקום שווה עם אנשי החינוך ולראות שהם יכולים לעשות הכוחות עצמם הרבה מאוד ושלא תמיד בעל המקצוע הוא זה שחייב לטפל בילד, לפעמים ההורה ההחלטי והנחוש, הוא האדם הנכון במקום הנכון.

צוות הורים – ההורים טרודים במלאכת הפרנסה ובמצוקות שלהם, לפעמים הקמה של צוות הורים שתפקידו לפקח ולעקוב אחר בית הספר או הישוב מחבר את ההורים לשטח ומגייס אותם להיות מעורבים. במקומות שבהם זה עובד, ההורים לוקחים חלק פעיל במערכת ושותפים לעשייה החינוכית, צוות כזה מעמיד את ההורה במרכז ומאפשר לו ללמוד שיטות ותיאוריות חינוכיות ולהיות פעיל בפועל בעיצוב הסביבה החינוכית של ילדיו,  ההורה מרגיש שותף ומרגיש שיש לו מה לתת ומה להגיד ואח"כ בבית יש לו תשובות לילד שלו ותשובות לעצמו.

ביבליוגרפיה:

אסתר כהן. (2007) חוויית ההורות: יחסים, התמודדויות והתפתחות - מבוא.

 הוצאת "אח" בע"מ.  9-20

אסתר כהן. (2007) חוויית ההורות: יחסים, התמודדויות והתפתחות. – פרק 2  "הקול ההורי" – רונית פלוטניק  הוצאת "אח" בע"מ. 333-362

נמרוד אלוני. (1998) להיות אדם, דרכים בחינוך ההומניסטי, הוצאת הקיבוץ המאוחד. 205.

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 0 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/117028/הורות-בת-זמננו-חשיבה-שונה

    השאר תגובה למאמר זה

    כאשר אנחנו שולחים את הילדים שלנו לבית הספר אנחנו רוצים שהם ייהנו מהלימודים וילמדו דברים משמעותיים. לא כל למידה מתבצעת דרך ספרים או שיעורים בכיתה. אם אנחנו רוצים שהילדים שלנו ילמדו למידה משמעותית אנחנו יכולים לארגן להם הרצאות מעניינות.

    על ידי: נדבl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 02/09/2014 lצפיות: 14
    ורד עצמון

    מצויינות? לא מה שחשבתם... מהי מצויינות? מי התלמידים ש"זוכים" להכלל בקטגוריה זו? ומה הסיכוי של הילד שלכם לקבל תעודת מצויינות? האם ילדים עם קשיי למידה שונים יצליחו אי פעם לזכות בתעודת מצויינות? ומהן ההשלכות של תפיסת המצויינות המסורתית בבית הספר על חיינו וחיי ילדינו? מה מרוויח בית ספר שבחר לתת לתלמידיו את הזכות למצויינות?

    על ידי: ורד עצמוןl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 01/09/2014 lצפיות: 24

    לימוד אנגלית חינם - האינטרנט היא המדיה האידיאלית אם להיות מציאותיים בואו נתחיל בהנחת היסוד כי לאף אחד אין פטנט על לימוד אנגלית ואין שיטה שעדיפה על האחרת. מוסכם כי הדרך הטובה ביותר ללמוד אנגלית היא להתחיל לשנן ולזכור כמה שיותר מילים באנגלית וליישם אותן במשפטים שונים, בין אם אלו משפטים שאנו משתמשים בהם בחיי היומיום שלנו, או באם אלו משפטים יותר מורכבים שאנו משתמשים בהם על מנת לנהל שיחה אינטליגנטית ושכלתנית עם אנשים משכילים אחרים המגיעים מהאקדמיה, עולם העסקים וכדומה.

    על ידי: פרופסור פזl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 17/08/2014 lצפיות: 29

    גני ילדים בנהריה הם אחת הסיבות בגללן הרבה משפחות עם ילדים בוחרות לעזוב אזורים מרכזיים ולעבור לגור בנהריה. אם אתם עומדים לעבור לשם, הנה כמה טיפים לבחירת גן הילדים המתאים.

    על ידי: מיכלl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 17/08/2014

    רגע לפני שאתם משתלבים בשוק העבודה הקדחתני של ימינו, במה הכי כדאי להשקיע – תואר ראשון או תעודת מקצוע? הנה כמה טיפים שיעשו לכם סדר בעניינים.

    על ידי: artmasterl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 31/07/2014 lצפיות: 28

    המורים ללא ספק נמצאים בחזית ההדרכה של מערכת החינוך והם, לצד ההורים, שותפים בחינוך הילדים. במהלך שתיים עשרה שנות הלימוד על המורים ללמד ולחנך את הילדים. לצד לימודי חשבון,

    על ידי: centrifogol חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 19/07/2014

    ילדים אוהבים לעשות כיף ומוצאים הרבה הנאה בפעילויות מחשב שונות. כהורה, אני רוצה שחלק מהזמן שהם מבלים במחשב ינותב גם לתחום מפתח ויצירתי, תחום שהופך לרלוונטי יותר ויותר ככל שעולם הטכנולוגיה נכנס לכל פרט בחיינו – תחום התוכנה. במאמר זה נסקור 4 כללים להצלחה בלימוד תוכנה לילדים.

    על ידי: גלעד שמירl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 11/07/2014 lצפיות: 32

    היתרונות של רכישה מרוכזת של ספרי לימוד בשנים האחרונות אנו עדים לשיטת רכישה חדשה, שיטה אשר תופסת את כל העולם בעיקר בגלל שהיא מוזילה עלויות באופן משמעותי. שיטה זו נקראת "קבוצת רכישה" וניתן לראות שבכל תחום ותחום היא כבר קיימת, החל בקבוצות רכישה של נדל"ן וכלה בקבוצות רכישה ובקופונים לקבוצות של מסעדות. גם על תחום הלימודים השיטה לא פסחה וכיום ישנן קבוצות שמטרתן היא רכישה מרוכזת של ספרי לימוד. ההבנה שכוח צרכני מאוגד יכול לעשות פלאים במשא ומתן ובהורדת מחירים עשתה את שלה.

    על ידי: shlomyl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 02/07/2014 lצפיות: 24
    יובל גת

    מהם המניעים להתנדבות בני נוער? מהו פרופיל המתנדב? למה בני נוער מהשכבות החלשות לא מתנדבים? מה יחסם של בני הנוער כלפי מחויבות אישית בבית ספרם? מחקר על דפוסי ההתנדבות של בני נוער!!!!!!

    על ידי: יובל גתl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 01/05/2012 lצפיות: 2,436
    יובל גת

    מה זאת אלימות? אלימות היא אמצעי. כשאנו נתקלים באלימות, אנחנו לא צריכים לפרש אותה ולשפוט אותה, כאן ועכשיו, אלא ללכת אחורה ולהבין ממה היא נובעת, להבין שמי שנוהג באלימות יש לזה סיבה שנובעת מאיפה שהוא בעברו, שכך הוא למד וכך הוא יודע לפעול

    על ידי: יובל גתl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 22/04/2012 lצפיות: 129
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast