הפקת סרט - איך עושים את זה? טיפים לבמאי המתחיל

12/06/2008 • על ידי • 41,901 צפיות

טיפים ל? srcהפקת סרט – איך עושים את זה? טיפים לבמאי המתחיל

תהליך הפקת סרט הוא תהליך מרתק ומהנה הכרוך במספר שלבים עיקריים אותם נפרט בהמשך. ישנם שני ז’אנרים עיקריים של סרטים: עלילתיים ודוקומנטריים. בסרט העלילתי מלשון עלילה, יש סיפור מעשה והמשתתפים בו הם שחקנים המגלמים דמויות סיפוריות. בסרט הדוקומנטרי, תיעודי מלשון תיעוד, מתואר סיפור מהחיים, בו המשתתפים חושפים את סיפור חייהם האמיתי.

לפני שמפיקים סרט, אם באופן עצמאי או באמצעות חברת הפקות מקצועית, חשוב לברר מהי מטרת הסרט. סרט בניגוד למדיה חזותית סטטית או כתובה, ובניגוד לאודיו בלבד, מכיל בתוכו ממדים רבים המפעילים את החושים שלנו ומשפיעים על התת מודע, כך שאפשר לשתול מסרים שיגרמו לצופים לצחוק, להתאהב, להתרגש, להתרגז, לקנות מוצר מסויים או לתרום לעמותה זו או אחרת. אחרי שבררנו מה מטרת הסרט שלנו, לדוגמא, לרגש את האורחים באירוע הבר מצוה. נתקדם צעד קדימה ונברר את שלבי הפקת הסרט.

כל סרט מתחיל ברעיון. רעיון לסרט בר מצוה, יכול למשל להתבסס על פורמט מוכר כמו תכנית טלוויזיה אהובה, סגנון סרט ישן-אילם ועוד כיד הדמיון הטובה, אך חשוב שהרעיון יתאים למטרה שהגדרנו ולקהל היעד הצופה.
את הרעיון מפתחים לסיפור קצר, עם התחלה, אמצע וסוף. את הסיפור הקצר הנקרא בשפה המקצועית סינופסיס (Synopsis), נרחיב לסיפור רחב ותיאורי יותר, הנקרא טריטמנט. בשלב האחרון כותבים ע"פ הטריטמנט את התסריט. בתסריט אנו מחלקים את הסיפור לסצנות, בכל סצנה אנו מציינים את מספר הסצנה, הזמן בו היא מתרחשת, ואת מיקומה. כל שינוי של זמן או מקום מצריך סצנה חדשה. לדוגמא: 1. חוץ. בוקר. רחבת הכותל.  2. פנים. צהריים. חנות ספרים חלוקה זו תסייע לנו בהמשך לתכנון יעיל של יום הצילומים. השימוש במינוחים חוץ ופנים משפיע על הצורך בתאורה. צילומי פנים מצריכים תאורה נוספת, שימוש בפנסים שונים ומרככי אור. בצילומי חוץ, בזמן אור יום, נסתפק ב"בלנדה" המחזירה אור קיים ובבדים ומסננים על מנת לחסום את האור שאינו נחוץ לנו.

נחזור לתסריט, כעת נתאר מה רואים ומה נאמר בכל סצנה. לאחר שעמלנו על התסריט אנו "מפרקים" אותו לברייק-דאון ולתסריט צילומים (shooting ) אשר לפיו נפעל ביום הצילומים. בהפקות מקצועיות זהו תפקיד הבמאי בשיתוף עם הצלם, יחד הם עוברים על התסריט ומחליטים על זוויות הצילום, גודל הפריים ומאוחר יותר על סדר הצילומים. לקראת הצילומים, נוודא שהכל מוכן, רשימת הלוקיישנים (אתרי הצילום), שחקנים, פרופס – חפצים המצטלמים בסרט (לדוגמא: אם בסרט שלנו ילד הבר מצוה מניח תפילין, התפילין נחשבים לפרופס).

הגיע היום הגדול ואנו מוכנים לצילומים ומגיעים למקום עם אנשי הצוות וציוד הצילום. אם אתם מחליטים להפיק סרט בעצמכם אל תהססו לחלק תפקידים, במאי, צלם, סאונד-מן ושחקנים.
בדרך כלל סדר הצילומים נקבע ע"פ קריטריונים שונים (כגון צילום כל הסצנות המתרחשות במקום אחד ביחד)  ולא ע"פ הסדר הכרונולוגי של התסריט. לכן יכול להיות שנצלם תחילה את סוף הסרט ורק בסוף יום הצילום את תחילת הסרט.

משהסתיימו הצילומים נאסף חומר הגלם- קלטות הוידאו שצילמנו, והוא מועבר לחדר העריכה. אם אתם רוצים לערוך לבד ישנם מספר תוכנות וידאו ידידותיות שתוכלו למצוא ברשת. במידה והמצלמה שלכם היא דיגיטלית (mini Dv) תוכלו לחבר את המצלמה למחשב ע"י כבל firewire ולדגום (להעתיק) את החומר למחשב. עכשיו שהצילומים שמורים לנו במצבם הגולמי הגיע הזמן לעשות בהם סדר. אנו עורכים ראף-קט, כלומר עריכת הקטעים לפי סדר התסריט פחות או יותר. אחר כך עוברים לשלב עריכת פיי-קט, עריכה מדויקת יותר. משפצים ומוסיפים אפקטים, מוסיקה וכתוביות, והופכים את הצילומים הגולמיים לסרט אמיתי חי ונושם. לאחר צפיה מבוקרת נתקן ונבצע שינויים אחרונים כגון תיקוני צבעים, עיצוב פסקול והשוואת עוצמות הקול לאורך הסרט. במידה ואנו זקוקים לכתוביות תרגום, משלבים אותם בסרט בשלב זה.
הסרט המוכן מועבר לפורמט הסופי לDVD, תקליטור לצפייה במחשב או קלטת וידאו. ישנה אפשרות להמיר את הסרט לקובץ WEB המתאים להעלאה לאתר אינטרנט. 

תהליך הפקת הסרט הוא אמנם ארוך אך מהנה. רבים הבמאים שיעידו כי גם לאחר אינסוף טיוטות תסריט ואף לאחר סיום הסרט, היו שמחים לערוך עוד כמה שינויים...
לבמאי המתחיל החובב, ריבוי השלבים עלול להיות מעט מרתיע. אל יאוש, קחו מצלמה תעלו חיוך וצאו לדרך, גם אם לא לגמרי לפי הכללים.

זהו, מוכנים לצאת לדרך? אם החלטתם להפיק סרט לבד, באמצעים ביתיים קחו אתכם כמה עצות...
עשה ואל תעשה לסרט מוצלח:

1. מומלץ לכתוב את הרעיון לסרט בכמה שורות, ולצייר ב10 ציורים פשוטים או יותר, את סדר הצילומים, דבר הנקרא בשפה המקצועית storybord. בכל ציור נסו לדמיין אם רצונכם בצילום תקריב (Close up) המביע דגש על רגע דרמטי, או צילום מרחוק Long Shot)), שמטרתו לבסס עבור הצופה את מיקום ההתרחשות ולהעניק פרספקטיבה על מיקום המצולמים.
2. צלמו במצלמה נוחה, רצוי בפורמט דיגיטלי המצלם על קלטות mini dv. ודאו שאתם מצלמים על SP ולא על LP, שאיכותו ירודה יותר.
3. אם יש אפשרות השתדלו לצלם בעזרת חצובה.
4. הקפידו לצלם תמיד עם wide ולא tele כלומר לא להשתמש בזום בכלל על מנת למנוע חוסר יציבות בתמונה.
5. אם רצונכם לצור אפקט של "זום-אין", התקרבו פיזית עם המצלמה.
6. טיפ ליציבות הידיים, אחזו את המצלמה בשתי ידיים קרוב לאזור הבטן.
7. השתדלו לצלם במקומות מוארים, ככלל עדיף באור יום.
8. נסו לצלם בזויות מעניינות וצפו בתוצאות, תהנו מהתהליך.
9. אם אתם מצלמים עם צמצם אוטומטי- היזהרו מצילום מול השמש שעלול לגרום למושא הצילום להופיע כצללית.
10. עצה למצולמים/שחקנים, לא להישיר מבט למצלמה, לנסות להיות טבעיים ולדבר ברור
11. כשמצלמים רק סאונד, בשביל קריינות למשל, דברו קרוב למצלמה בחדר אטום יחסית.
12. נסו לשמור על המשכיות כאשר מצלמים את אותה סצנה מכמה זוויות
13. הקפידו על בגדים שונים במידה והתסריט דורש זאת, עוד בענין בגדים: הימנעו מלבוש המכיל פריטים קטנים כגון פסים או משבצות קטנות הגורמות לריצוד בתמונה.
14. התבלבלתם? אל תהססו לחזור שנית על הטקסט. בשלב העריכה תבחרו את הקטע הטוב ביותר.
15. מתכננים להקרין את יצירתכם באירוע? הקפידו על סרט קצר וקולע, אל תאריכו מעבר ל10 דקות אלא אם כן זה ממש מוצדק ומעניין, רחמו על האורחים שלכם...
16. הפקת סרט באופן מקצועי עלולה להסתכם בהוצאה כספית גבוהה. כדי להוזיל עלויות ובכל זאת לשמור על תוצאה מקצועית וטובה, ניתן לשלב צילום עצמאי שלכם עם עריכה מקצועית. בתוכנות העריכה המקצועיות ניתן גם לתקן ולשפר את מראה הצילום הביתי על ידי תיקון צבעים למשל.
17.עצה אחרונה לסיום, תנשמו עמוק ותעשו את זה בכיף, ניתן להתייעץ איתי תמיד.
בהצלחה.
איילת אסטרייכר
www.take-stav.co.il

אודות כותב המאמר

איילת אסטרייכר

איילת אסטרייכר, במאית ועורכת בעלת העסק טייק סתיו הפקות סרטים, יוזמת ומנחת "החוט הנשי", מעגל העצמה עסקי לנשים עצמאיות. עוסקת ב"דרך הטוב"...