הטבלת כלים

פורסם: 27/08/2008 |תגובות: 1 | צפיות: 7,553 | Share

בס"ד
הלכות טבילת כלים
יש לדעת ויש להבחין שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם צרכי הסעודה, כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא בזה, אינם צריכים טבילה. ומפצח אגוזים, לכאורה הוא דומה למספריים, שלא נחשבים כלי סעודה אפילו אם גוזר איתם ירקות, וכל שכן מפצח אגוזים שאינו נוגע בפרי עצמו אלא רק בקליפה, ומכל מקום כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שיש להטבילו בלא ברכה, וזו גם דעת הגר"ע יוסף שליט"א.

ואין צריכים טבילה, אלא כלים העשוים מתכות או זכוכית, כמו שנאמר בתורה (במדבר לא.) לגבי כלי מדין, "אך את הזהב ואת הכסף את הנחושת את הברזל את הבדיל ואת העופרת" וכו', מכאן שכלי מתכות הנלקחים מן הגוי חייבים בטבילה. ורבותינו גזרו חיוב טבילה גם על כלי זכוכית, וכמו שאמרו בגמרא (עבודה זרה עה:) , אמר רב אשי, הני כלי זכוכית, הואיל וכי נשתברו יש להם תקנה, ככלי מתכות דמו, וטעונים טבילה. ופירש"י, זכוכית שנשברה, אפשר להתיכה לעשות ממנה כלי, והואיל וכך היא, דינה ככלי מתכת וטעונה טבילה.


וכלי חרס אינם טעונים טבילה, וכן כלי עץ אינם טעונים טבילה, וכלי חרס מצופה בזכוכית מבחוץ ומבפנים (כמו שמצוי מאד בספלים של קפה העשויים חרסינה ומצופים בזכוכית, וכן בצלחות, ובפרט אותם המיוצרים במזרח הרחוק), חייב טבילה בברכה, ואם אינו מצופה זכוכית אלא מבפנים, צריך טבילה בלא ברכה.

כלי פלסטיק
הנה לענין כלי פלסטיק, כבר נזכר בהלכות הקודמות, שטעם הדבר שכלי חרס אינם צריכים טבילה, הוא משום שבפרשת כלי מדין לא נאמר חיוב זה אלא בכלי מתכות, ודוקא אותם צוונו השם יתברך להטביל. ואמר רב אשי, כלי זכוכית הללו, הואיל ואם נשברים יש להם תקנה, שראויים לחזור ולהתיכם ולעשות מהם כלים, דינם ככלי מתכות. ומבואר אם כן שמדברי רבותינו נ! צטוינו גם כן להטביל כלי זכוכית. ואם כן לכאורה כלי פלסטיק, שאפשר להתיכם לעשות מהם כלים, יש לדמותם לכלי זכוכית, ולהצריך אותם טבילה.

אולם מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב, שמכיון שכלי זכוכית חייבים בטבילה רק מדרבנן ולא מן התורה, אם כן דוקא דבר שהיה בזמן חז"ל שייך לומר שגזרו עליו להצריכו טבילה, אבל כלי פלסטיק שכלל לא היו בזמן חז"ל, לא שייך לומר שחייבים בטבילה, אף שמצד  הטעם הם דומים לכלי זכוכית. אולם הגאון רבי יצחק יעקב וייס זצ"ל, גאב"ד העדה החרדית בירושלים, פסק בספרו, שכלי פלסטיק חייבים טבילה, אולם לאחר מכן (בשו"ת מנחת יצחק חלק ד') כתב שראה את דברי מרן הרב שליט"א וחזר בו להורות כדברי מרן הרב שכלי פלסטיק אינם צריכים טבילה, ומותר להשתמש בהם מיד לאחר קנייתם.

כלי פורצליין (הנקרא בלשון ערבי פרפורי), כתב בספר כנסת הגדולה, שהמנהג הוא שאינם צריכים טבילה, משום שדוקא כלים שהם זכוכית ממש ושיש להם תקנה להתיכם לעשות מהם כלים, חייבים בטבילה, משום שהם דומים לכלי מתכות, אבל כלי פורצליין שאם נשתברו אין להם תקנה, הרי הם ככלי עץ וכלי חרס, שאינם צריכים טבילה כלל.

ועל כן כלי פורצלן (אמתי, ולא כל כלי חרס המצופה זכוכית נחשב לכלי פורצלן), אינן חייבים טבילה, ויש להקל להשתמש בהם מיד אחר קנייתם.
 

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/16421/הטבלת-כלים

    השאר תגובה למאמר זה

    הנה בתוה"ק בדברים (פרק לא) נאמר לאחר נצחון ישראל במדין: "אך את הזהב ואת הכסף, את הנחשת ואת הברזל, את הבדיל ואת העפרת. כל דבר אשר יבא באש – תעבירו באש וטהר, אך במי נדה יתחטא, וכל אשר לא יבא באש – תעבירו במים".

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 95

    הסתיימו להם הימים הנוראים בתקווה שתפילות כל בית ישראל התקבלו בכיסא הכבוד. אחד המשפטים שחזרו על עצמם בכל תפילה בראש השנה וביום הכיפורים התייחסו לאחדות עם ישראל: "ויעשו כולם אגודה אחת, לעשות רצונך בלבב שלם"

    על ידי: צחי מכאליl רוחניות> יהדותl 10/10/2014

    בתחילת ספר ישעיהו אומר הנביא: "לכו נא ונוכחה יאמר ה' אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו אם יאדימו כתולע כצמר יהיו" - הפסוק, שמלווה אותנו ביום הכיפורים, מלמד אותנו על כרת העונות לעם ישראל: אם החטאים יהיו כמו צבע השני, האדום,

    על ידי: צחי מכאליl רוחניות> יהדותl 02/10/2014

    אחד מהשיאים של ראש השנה הוא תפילת "ונתנה תוקף". מקור הפיוט הזה הוא כבר במאה ה- 10 ויש הסוברים מהמאות ה- 6 וה- 7 וזה על סמך הממצאים מהגניזה הקהירית בה הוא נמצא לראשונה.

    על ידי: צחי מכאליl רוחניות> יהדותl 24/09/2014 lצפיות: 12
    ערן סולומון

    בצפיה דרוכה אנו מחכים לימים הנוראים, הימים הנפלאים, בהם נקבעים גורלות כולנו לשנה הבאה עלינו לטובה . אנו מצפים לשינויים - ומקווים לטובה. אולם האם יש מקום לצפייה שלנו? מה עושה את התקופה הזו זמן אפקטיבי להשפיע? התחזקות לקראת הימים הבאים, שיהיו באמת שינוי לטובה, ולא חזרה, השנות, של כל המוכר, הטעון כל כך הרבה שיפור...

    על ידי: ערן סולומוןl רוחניות> יהדותl 21/09/2014
    ערן סולומון

    סתירה בין שני רמזי אלול: "אני לדודי ודודי לי" ו"ומל ה' אלקיך את לבבך ואת לבב זרעך" מובילה לעיון מחודש בפרדוקס הידיעה והבחירה. בעזרת תובנות מהרב אשלג זצוק"ל והרב ר' צדוק הכהן זצוק"ל מיושבות הסתירות באופן המבאר באור חדש את המושגים: כפרה, תשובה, וחלקם המובטח של ישראל לעולם הבא. ומכאן לטעם חדש בעבודת התשובה בה אנו עסוקים בימים אלה.

    על ידי: ערן סולומוןl רוחניות> יהדותl 18/09/2014

    חשבנו שכבר תמו עידן המלחמות ושהעולם כבר הפנים את חוסר ההיגיון ביצירת מרחצי דמים כל כמה שנים. והנה נראה שחזרנו מאה שנים לאחור. קולות של מלחמה נשמעים מכל רחבי העולם ולא פוסחים גם על אירופה שטרם סיימה להתאושש ממלחמות העולם. האם שלום הוא יעד אוטופי בלתי ניתן להשגה? האם עלינו להתייאש מהשגתו ולהתרכז בהישרדותנו האישית בג'ונגל האנושי שסביבינו?

    על ידי: יוסףl רוחניות> יהדותl 09/09/2014
    הרב אדם סיני

    ראשית, צריכים אנו לאמר, כי לא סיפור הסטורי באה לספר לנו ההגדה. אם כן היה עליה לתאר לנו את המעשה באופן מושך ויפה יותר. אולי יותר משעשע עם ציורים והפעלות לילדים ולמבוגרים שלא ירדמו. כפי שאומר רשב"י (זהר פרשת בהעלותך אות נ"ח) (תרגום מארמית) "רבי שמעון אמר אוי לאותו אדם שאומר, כי התורה באה לספר ספורים בפשטות , ודברי הדיוט. כי אם כן גם בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט ועוד יותר יפים מהם...

    על ידי: הרב אדם סיניl רוחניות> יהדותl 17/08/2014 lצפיות: 11
    הרב אדם סיני

    מתוך אור הבהיר - "שופר של משיח" ותדע שז"ס שאין בני ישראל נגאלים אלא אחר שיתגלה חכמת הנסתר בשיעור גדול, כמ"ש בזוהר: בהאי חיבורא נפקין בני ישראל מגלותא... והפצת החכמה בהמון מכונה שופר, דוגמת השופר שקולו הולך עד למרחק המרובה, כן יתפשט הד החכמה בכל העולם, שאפי` האומות ישמעו ויודו כי יש חכמת אלקים בקרב ישראל.

    על ידי: הרב אדם סיניl רוחניות> יהדותl 17/08/2014 lצפיות: 14

    ידוע תפילת מוסף עוסקת במלכויות זכרונות ושופרות. ועל אלו הג' נסובים הפיוטים השונים. תפילת שחרית עוסקת בר"ה כיום "פקידה" (כוונתי על היוצרות שנוספו לתפילת שמונה עשרה), ובזכות פקידת האמהות אנו מבקשים "צאצאיה כן פקוד לטוב היום".

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> רוחניות - כלליl 24/09/2012 lצפיות: 112

    בפרשת וזאת הברכה החותמת את ספר דברים שאותה נקרא ביום שמחת תורה הבעל"ט, נאמר בחדווה את הפסוקים הנפלאים, אחד הפסוקים שעליהם מושתת כוח הנתינה הוא בפסוק: "שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ וְיִשָּׂשכָר בְּאֹהָלֶיךָ" (לג, יח) בפסוק זה באו חז"ל ופתחו פתח רחב בפני אנשים שאין ביכולתם לעסוק בתורה

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> פרשת השבועl 24/09/2012 lצפיות: 69

    "בתי כנסיות ובתי מדרשות אין נוהגין בהם קלות ראש כגון שחוק והתול ושיחה בטילה ואין אוכלים ושותים בהם ולא מתקשטין בהם ולא מטיילין בהם ולא נכנסים בהם בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים וכו'".

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 4,126

    סיכום מסכת בבא קמא פ"א - ארבעה אבות נזיקין כך נפרסת לה המשנה הראשונה, ונקדים בהבנה שצריכה להיות על האדם כי הוא ורק הוא אחראי לתשלום נזקים שגרמו בעלי החיים שבבעלותו, כגון: נגיחה, אכילה, דרישה ומנגד פעולות האדם שגרמו לנזיקין מכוחו הוא, כמו חפירת בור ברשות הצתת אש וכו'

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 1,559

    הנה בתוה"ק בדברים (פרק לא) נאמר לאחר נצחון ישראל במדין: "אך את הזהב ואת הכסף, את הנחשת ואת הברזל, את הבדיל ואת העפרת. כל דבר אשר יבא באש – תעבירו באש וטהר, אך במי נדה יתחטא, וכל אשר לא יבא באש – תעבירו במים".

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 95

    הובאה בפנינו שאלה בדבר מעשה באדם שהגיע לביתו בליל שבת ונצרך לנקביו, וחשב לתפוס שתי נטילות בנטילה אחת דהינו נטל ידיו גם לאשר יצר וגם לנט"י, אי שרי לקדש ומיד לבצוע (בלא נטילה) וס"ל דיש כאן סב"ל, דהרי ברך מכבר ענט"י או שהקידוש הוא הפסק, ולכן לא נהג נכון והיה עליו ליטול לאשר יצר ולקדש וליטול ידיו לנט"י.

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 217

    עולם התורה התעטף באבל ויגון עם היוודע הבשורה המרה בהלקח לבית עולמו, מו"ר ועטרת ראשנו, נפלה עטרת ראשנו, רב פעלים לתורה, שקיבץ את כל בני התורה בנתניה שריד לדור דעה, הגה"צ רבנו שמעון גבאי זצ"ל, שנסע למנוחות ואותנו עזב לאנחות, בוכים ונאנחים מלקיחתו מאיתנו, דודי ירד לגנו לערוגת הבשם לרעות בגנים וללקוט שושנים, שושנת תרשיש היקרה, פנה הודה פנה זיוה.

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> רוחניות - כלליl 23/02/2012 lצפיות: 3,739

    "בואו נרוץ לבית הכנסת", קרא יהודה לחבריו. "רבי יעקב גלה רוקד עכשיו, חבל להפסיד את המחזה". הם עלו במהירות במדרגות, מתנשמים ומתנשפים, וחיוך של קורת רוח על פניהם. הם הספיקו. רבי יעקב רקד במרכז בית הכנסת, וספר התורה בידו. הוא חולל ופזז בכל כוחו, פניו מביעות שמחה עצומה ואהבה לתורה הקדושה. "כל השנה אני מחכה לשמחת תורה, כדי לראות את רבי יעקב רוקד", אמר יצחק ליהודה. "כולם מתרגשים מהריקוד שלו, לא רק אתה", השיב יהודה. "הרי לכן מכנים אותו רבי יעקב גלה". "מה זה קשור?" התפלא יצחק. "חכה חכה", אמר יהודה בטון צ

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> רוחניות - כלליl 31/07/2011 lצפיות: 182

    תגובות על מאמר זה

    0
    א' ברוך 06/11/2008
    יישר כח גדול ועצום לכותב, המאמר נכתב בטוב טעם ודעת.
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast