הטבלת כלים

פורסם: 27/08/2008 |תגובות: 1 | צפיות: 7,533 | Share

בס"ד
הלכות טבילת כלים
יש לדעת ויש להבחין שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם צרכי הסעודה, כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא בזה, אינם צריכים טבילה. ומפצח אגוזים, לכאורה הוא דומה למספריים, שלא נחשבים כלי סעודה אפילו אם גוזר איתם ירקות, וכל שכן מפצח אגוזים שאינו נוגע בפרי עצמו אלא רק בקליפה, ומכל מקום כתב הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שיש להטבילו בלא ברכה, וזו גם דעת הגר"ע יוסף שליט"א.

ואין צריכים טבילה, אלא כלים העשוים מתכות או זכוכית, כמו שנאמר בתורה (במדבר לא.) לגבי כלי מדין, "אך את הזהב ואת הכסף את הנחושת את הברזל את הבדיל ואת העופרת" וכו', מכאן שכלי מתכות הנלקחים מן הגוי חייבים בטבילה. ורבותינו גזרו חיוב טבילה גם על כלי זכוכית, וכמו שאמרו בגמרא (עבודה זרה עה:) , אמר רב אשי, הני כלי זכוכית, הואיל וכי נשתברו יש להם תקנה, ככלי מתכות דמו, וטעונים טבילה. ופירש"י, זכוכית שנשברה, אפשר להתיכה לעשות ממנה כלי, והואיל וכך היא, דינה ככלי מתכת וטעונה טבילה.


וכלי חרס אינם טעונים טבילה, וכן כלי עץ אינם טעונים טבילה, וכלי חרס מצופה בזכוכית מבחוץ ומבפנים (כמו שמצוי מאד בספלים של קפה העשויים חרסינה ומצופים בזכוכית, וכן בצלחות, ובפרט אותם המיוצרים במזרח הרחוק), חייב טבילה בברכה, ואם אינו מצופה זכוכית אלא מבפנים, צריך טבילה בלא ברכה.

כלי פלסטיק
הנה לענין כלי פלסטיק, כבר נזכר בהלכות הקודמות, שטעם הדבר שכלי חרס אינם צריכים טבילה, הוא משום שבפרשת כלי מדין לא נאמר חיוב זה אלא בכלי מתכות, ודוקא אותם צוונו השם יתברך להטביל. ואמר רב אשי, כלי זכוכית הללו, הואיל ואם נשברים יש להם תקנה, שראויים לחזור ולהתיכם ולעשות מהם כלים, דינם ככלי מתכות. ומבואר אם כן שמדברי רבותינו נ! צטוינו גם כן להטביל כלי זכוכית. ואם כן לכאורה כלי פלסטיק, שאפשר להתיכם לעשות מהם כלים, יש לדמותם לכלי זכוכית, ולהצריך אותם טבילה.

אולם מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב, שמכיון שכלי זכוכית חייבים בטבילה רק מדרבנן ולא מן התורה, אם כן דוקא דבר שהיה בזמן חז"ל שייך לומר שגזרו עליו להצריכו טבילה, אבל כלי פלסטיק שכלל לא היו בזמן חז"ל, לא שייך לומר שחייבים בטבילה, אף שמצד  הטעם הם דומים לכלי זכוכית. אולם הגאון רבי יצחק יעקב וייס זצ"ל, גאב"ד העדה החרדית בירושלים, פסק בספרו, שכלי פלסטיק חייבים טבילה, אולם לאחר מכן (בשו"ת מנחת יצחק חלק ד') כתב שראה את דברי מרן הרב שליט"א וחזר בו להורות כדברי מרן הרב שכלי פלסטיק אינם צריכים טבילה, ומותר להשתמש בהם מיד לאחר קנייתם.

כלי פורצליין (הנקרא בלשון ערבי פרפורי), כתב בספר כנסת הגדולה, שהמנהג הוא שאינם צריכים טבילה, משום שדוקא כלים שהם זכוכית ממש ושיש להם תקנה להתיכם לעשות מהם כלים, חייבים בטבילה, משום שהם דומים לכלי מתכות, אבל כלי פורצליין שאם נשתברו אין להם תקנה, הרי הם ככלי עץ וכלי חרס, שאינם צריכים טבילה כלל.

ועל כן כלי פורצלן (אמתי, ולא כל כלי חרס המצופה זכוכית נחשב לכלי פורצלן), אינן חייבים טבילה, ויש להקל להשתמש בהם מיד אחר קנייתם.
 

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/16421/הטבלת-כלים

    השאר תגובה למאמר זה

    הנה בתוה"ק בדברים (פרק לא) נאמר לאחר נצחון ישראל במדין: "אך את הזהב ואת הכסף, את הנחשת ואת הברזל, את הבדיל ואת העפרת. כל דבר אשר יבא באש – תעבירו באש וטהר, אך במי נדה יתחטא, וכל אשר לא יבא באש – תעבירו במים".

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 89
    הרב אדם סיני

    ראשית, צריכים אנו לאמר, כי לא סיפור הסטורי באה לספר לנו ההגדה. אם כן היה עליה לתאר לנו את המעשה באופן מושך ויפה יותר. אולי יותר משעשע עם ציורים והפעלות לילדים ולמבוגרים שלא ירדמו. כפי שאומר רשב"י (זהר פרשת בהעלותך אות נ"ח) (תרגום מארמית) "רבי שמעון אמר אוי לאותו אדם שאומר, כי התורה באה לספר ספורים בפשטות , ודברי הדיוט. כי אם כן גם בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט ועוד יותר יפים מהם...

    על ידי: הרב אדם סיניl רוחניות> יהדותl 17/08/2014
    הרב אדם סיני

    מתוך אור הבהיר - "שופר של משיח" ותדע שז"ס שאין בני ישראל נגאלים אלא אחר שיתגלה חכמת הנסתר בשיעור גדול, כמ"ש בזוהר: בהאי חיבורא נפקין בני ישראל מגלותא... והפצת החכמה בהמון מכונה שופר, דוגמת השופר שקולו הולך עד למרחק המרובה, כן יתפשט הד החכמה בכל העולם, שאפי` האומות ישמעו ויודו כי יש חכמת אלקים בקרב ישראל.

    על ידי: הרב אדם סיניl רוחניות> יהדותl 17/08/2014
    חגי הופר2

    ""ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט יח), רבי עקיבא אומר: זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר: "זה ספר תולדות אדם" (בראשית ה א), זה כלל גדול מזה" (ירושלמי נדרים ט ד ועוד). את המובאה הזו הבאתי כלוגו פתיחה בספרי "יסודות הבניין – על צלם אלוהים שבאדם ועוד" (נשיא, 2009). עתה אסביר ביתר פירוט. ....

    על ידי: חגי הופר2l רוחניות> יהדותl 17/08/2014
    הרב אדם סיני

    דאגה בלב כל איש לנוכח הכאוס העולמי המתגבר וההשלכות הקשות על עם ישראל בפרט, אינה יכולה להותיר אותנו אדישים לקול ה׳ המדבר אלינו דרך ארועי "צוק איתן". מבקש אני לקבוע במאמר זה כי האויב האמיתי של עם ישראל אינו עמי ערב, ובראשם הפלסטינאים: אלה בסך הכל שליחי ההשגחה הפועלת לממש את רצון ה' בעולם, וכן לשוחח עמנו דרכם. האוייב האמיתי הוא ההשתמטות מלבצע את תפקידנו האמיתי בבריאה בתור העם הנבחר.

    על ידי: הרב אדם סיניl רוחניות> יהדותl 16/08/2014
    ניסים ירחי

    לימוד האמונה הוא אחד המקצועות החשובים ביותר בתורה אם לא ה . יחד עם זה במשך הדורות סוגיה זו נזנחה לחלוטין מהעם ואף מן התלמידי החכמים הלומדים בישיבות. הדבר עוד יותר מפליא כאשר קוראים את ספרי האמונה של הראשונים והאחרונים, ורואים שאכן הם שמו דגש מאוד חזק על הנושא, ואף ביקרו את כל מי שלא נהג כך, ודבר זה כמעט ולא עזר. מרן הרב קוק זצ"ל מתעסק בסוגיה ונכנס לעובי הקורה, לשם כך הקים את ישיבת מרכז הרב וחיזק מאוד מאוד את הנושא. מאז, הדורות הולכים וגדלים לאט לאט, ואכן מעמיקים ולומדים בישיבותנו הרבה יותר מפעם

    על ידי: ניסים ירחיl רוחניות> יהדותl 17/07/2014 lצפיות: 11
    ניסים ירחי

    שכתוב של שיעור, המסביר את כוחה של תורה וגודל ערכה, ויחד עם זאת בשביל להפיץ את ד' בעולם בכל הרבדים ולהצליח להשפיע על כל אומות העולם בכלל,ולתקן עולם במלכות שדי, יש צורך במדרגה נוספת על גבי מדרגתו הרמה של המלך חזקיה וסיעתו, בסוף המאמר ישנו גם קישור לתפקיד התפילין ואיך השפעתם היא דומה לתפקידו של מלך המשיח. במהרה בימינו

    על ידי: ניסים ירחיl רוחניות> יהדותl 15/07/2014 lצפיות: 34
    Meir Plevinski

    עולמינו עשיר בפתגמים, בכל השפות. אך רבים האנשים שבטוחים שפתגמים אלה מקורם זר ובשפות זרות ואינם יודעים שפתגמים אלה מקורם בחז"ל או בתנ"ך.

    על ידי: Meir Plevinskil רוחניות> יהדותl 27/06/2014 lצפיות: 63

    מעשה שהיה - המזוזות הונחו נכון והעובר שב למצבו הוו מתונים בדין סיפור על דינרי הזהב

    על ידי: אלעד כהןl רוחניות> יהדותl 18/06/2014

    ידוע תפילת מוסף עוסקת במלכויות זכרונות ושופרות. ועל אלו הג' נסובים הפיוטים השונים. תפילת שחרית עוסקת בר"ה כיום "פקידה" (כוונתי על היוצרות שנוספו לתפילת שמונה עשרה), ובזכות פקידת האמהות אנו מבקשים "צאצאיה כן פקוד לטוב היום".

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> רוחניות - כלליl 24/09/2012 lצפיות: 78

    בפרשת וזאת הברכה החותמת את ספר דברים שאותה נקרא ביום שמחת תורה הבעל"ט, נאמר בחדווה את הפסוקים הנפלאים, אחד הפסוקים שעליהם מושתת כוח הנתינה הוא בפסוק: "שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ וְיִשָּׂשכָר בְּאֹהָלֶיךָ" (לג, יח) בפסוק זה באו חז"ל ופתחו פתח רחב בפני אנשים שאין ביכולתם לעסוק בתורה

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> פרשת השבועl 24/09/2012 lצפיות: 62

    "בתי כנסיות ובתי מדרשות אין נוהגין בהם קלות ראש כגון שחוק והתול ושיחה בטילה ואין אוכלים ושותים בהם ולא מתקשטין בהם ולא מטיילין בהם ולא נכנסים בהם בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים וכו'".

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 4,102

    סיכום מסכת בבא קמא פ"א - ארבעה אבות נזיקין כך נפרסת לה המשנה הראשונה, ונקדים בהבנה שצריכה להיות על האדם כי הוא ורק הוא אחראי לתשלום נזקים שגרמו בעלי החיים שבבעלותו, כגון: נגיחה, אכילה, דרישה ומנגד פעולות האדם שגרמו לנזיקין מכוחו הוא, כמו חפירת בור ברשות הצתת אש וכו'

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 1,541

    הנה בתוה"ק בדברים (פרק לא) נאמר לאחר נצחון ישראל במדין: "אך את הזהב ואת הכסף, את הנחשת ואת הברזל, את הבדיל ואת העפרת. כל דבר אשר יבא באש – תעבירו באש וטהר, אך במי נדה יתחטא, וכל אשר לא יבא באש – תעבירו במים".

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 89

    הובאה בפנינו שאלה בדבר מעשה באדם שהגיע לביתו בליל שבת ונצרך לנקביו, וחשב לתפוס שתי נטילות בנטילה אחת דהינו נטל ידיו גם לאשר יצר וגם לנט"י, אי שרי לקדש ומיד לבצוע (בלא נטילה) וס"ל דיש כאן סב"ל, דהרי ברך מכבר ענט"י או שהקידוש הוא הפסק, ולכן לא נהג נכון והיה עליו ליטול לאשר יצר ולקדש וליטול ידיו לנט"י.

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> יהדותl 23/02/2012 lצפיות: 206

    עולם התורה התעטף באבל ויגון עם היוודע הבשורה המרה בהלקח לבית עולמו, מו"ר ועטרת ראשנו, נפלה עטרת ראשנו, רב פעלים לתורה, שקיבץ את כל בני התורה בנתניה שריד לדור דעה, הגה"צ רבנו שמעון גבאי זצ"ל, שנסע למנוחות ואותנו עזב לאנחות, בוכים ונאנחים מלקיחתו מאיתנו, דודי ירד לגנו לערוגת הבשם לרעות בגנים וללקוט שושנים, שושנת תרשיש היקרה, פנה הודה פנה זיוה.

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> רוחניות - כלליl 23/02/2012 lצפיות: 3,706

    "בואו נרוץ לבית הכנסת", קרא יהודה לחבריו. "רבי יעקב גלה רוקד עכשיו, חבל להפסיד את המחזה". הם עלו במהירות במדרגות, מתנשמים ומתנשפים, וחיוך של קורת רוח על פניהם. הם הספיקו. רבי יעקב רקד במרכז בית הכנסת, וספר התורה בידו. הוא חולל ופזז בכל כוחו, פניו מביעות שמחה עצומה ואהבה לתורה הקדושה. "כל השנה אני מחכה לשמחת תורה, כדי לראות את רבי יעקב רוקד", אמר יצחק ליהודה. "כולם מתרגשים מהריקוד שלו, לא רק אתה", השיב יהודה. "הרי לכן מכנים אותו רבי יעקב גלה". "מה זה קשור?" התפלא יצחק. "חכה חכה", אמר יהודה בטון צ

    על ידי: אלון ארביבl רוחניות> רוחניות - כלליl 31/07/2011 lצפיות: 177

    תגובות על מאמר זה

    0
    א' ברוך 06/11/2008
    יישר כח גדול ועצום לכותב, המאמר נכתב בטוב טעם ודעת.
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast