זוגיות בריאה על פי ההלכה

פורסם: 19/03/2009 |תגובות: 0 | צפיות: 10,539 | Share

חתונה ו - 7 ברכות (מבוסס על דברי הרב אורי יצחק) בסוף פרשתנו מסופר על פינחס שעצר את המגיפה עם בנות מדיין בכך שהרג את זמרי בן סלוא ואת המדיינית. כשכר על פעולה זו מבטיח לו ה' : לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם: עד היכן מגיעה חשיבותו של השלום בעיני ה'? ? בזכות השלום ה' מוכן למנוע גזירות פורענות. כמאמר הפסוק : חֲבוּר עֲצַבִּים אֶפְרָיִם הַנַּח לוֹ: גם אם בני ישראל עובדים ע"ז ("עצבים") אך יש שלום בניהם ("חבור") – כביכול, אין הקב"ה יכול לפגוע בהם. גם השלום בין בעל לאשתו חשוב מאוד בעיני ה'. ? שם ה' נמחה על המים המאררים שהסוטה שותה. רק כדי להתיר ספקות בין הבעל לאשתו ולהשכין שלום בניהם. וְכָתַב אֶת הָאָלֹת הָאֵלֶּה הַכֹּהֵן בַּסֵּפֶר וּמָחָה אֶל מֵי הַמָּרִים: אומרת המשנה : כל אהבה שהיא תלויה בדבר בטל דבר בטלה אהבה ושאינה תלויה בדבר אינה בטלה לעולם איזו היא אהבה התלויה בדבר זו אהבת אמנון ותמר ושאינה תלויה בדבר זו אהבת דוד ויהונתן: בקריאת דברי המשנה מבינים שיש צורך לברר יותר לעומק את השאלה: מהי בעצם אהבה? התשובה לשאלה הזאת הכרחית במיוחד כיום, בזמן שהמושג "אהבה" מתפרש להרבה מובנים שהם לא בהכרח אהבה. לדוגמא: כשאדם אומר שהוא אוהב אוכל מסוים, אם הוא רוצה להיות אמיתי עם עצמו עליו לשאול את השאלה "האם אני אוהב את האוכל או את הטעם שלו"? "האם אוהב את הספגטי (לדוגמא) גם אם הטעם שלו יהיה דוחה??" מובן, אם כן, שבעצם האדם אוהב את ההשפעות של המאכל עליו ולא את המאכל! ידועה השאלה: "דיג אוהב דגים"? לפי הניתוח לעיל התשובה היא חד משמעית: "לא!". הוא אוהב את הטעם שלהם! אם הוא היה אוהב אותם – הוא היה מניח להם לגדול בים (הסביבה הטובה ביותר להם).

הרב דסלר בקונטרס "החסד" מגדיר את המושג אהבה בצורה הבראה: אהבה = נתינה שלא על מנת לקבל! ככל שאדם נותן לחברו (בלי מניעים של אינטרס) הוא אוהב אותו יותר!!! מה ההיגיון בדברים? האדם, מטבע הדברים, אוהב את עצמו. לכן, כאשר הוא נותן מעצמו – חלק ממנו נמצא אצל חברו. דבר שמוביל לכך שהוא יהיה מקושר יותר לחברו. יוצא מכאן, שאם אדם לא אוהב את עצמו הוא לא יוכל לאהוב אחרים. כמו שאומרת התורה : לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה': אם אין אהבת "כמוך" – איך תאהב את חברך? אך עדין לא מובן כיצד נוכל ליישם את האהבה בחיי היום יום שלנו לאורך שנים? התורה מדריכה את הזוג היהודי (שבא להתחתן כדת משה וישראל) כיצד לפתח את האהבה ולשמור עליה. כידוע, הבעל חותם ביום חתונתו על "כתובה". כתובה = שטר חובות של הבעל לאשתו כל עת שהנישואין קיימים או, ח"ו, במקרה של פירוד. לכאורה, יכול לטעון הבעל בצדק ולומר: "מה עם האישה? מדוע היא לא חתומה על שטר חובות משלה? היא לא חייבת כלום?" אומרת התורה: "כן!, רק אתה התחייבת, רק אתה חתום על הכתובה. מכאן, שאתה חייב להעניק את חובותיך לאישה בלי צפייה לגמול ממנה". אך יחד עם זאת, כתוב במסכת כתובות : אלו מלאכות שהאשה עושה לבעלה טוחנת ואופה ומכבסת מבשלת ומניקה את בנה מצעת לו המטה ועושה בצמר וכן נפסק להלכה ברמב"ם : יש מלאכות אחרות שהאשה עושה לבעלה בזמן שהן עניים ואלו הן: אופה את הפת בתנור, ועזרא תיקן שתהיה אשה משכמת ואופה כדי שתהיה הפת מצויה לעניים, ומבשלת את התבשילין ב ומכבסת את הבגדים, ומניקה את בנה, ונותנת תבן לפני בהמתו אבל לא לפני בקרו, ומטחנת, כיצד מטחנת יושבת ברחים ומשמרת את הקמח * ואצה בטוחנת או מחמרת אחר הבהמה כדי שלא יבטלו הרחים, ואם היה דרכן לטחון ברחים של יד טוחנת. וכן נפסק להלכה בשו"ע : יש מלאכות שהאשה עושה לבעלה בזמן שהם עניים, ואלו הם: ח (יג) מטחנת, ואופה, ומכבסת, ומבשלת, ומניקה את בנה, ונותנת תבן ט (יד) לפני בהמתו, אבל לא לפני בקרו. מכאן שהאישה מתחייבת לבעלה מדין הלכה בלי קשר לקיום / אי קיום תנאיו בכתובה.

ממערכת יחסים זו יוצא שכל אחד נותן מעצמו לשני שלא על מנת לקבל, ובכך מתפתחת אהבה אמיתית! לסיום, אמרו חז"ל : אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: קשה לזווגם כקריעת ים סוף. כידוע, עם ישראל חווה בהסתוריה, פרט לקריעת ים סוף, גם את נס בקיעת הירדן. לכן, מן הראוי להקשות: מדוע נאמר דווקא כקריעת ים סוף ולא כבקיעת הירדן (שגם נס זה "קשה" להיעשות לא פחות מקריעת ים סוף...). אלא שכדי לענות על קושי זה עלינו לבחון את אופן הקריעה בשני המקרים. קריעת הירדן הייתה כך שמצד אחד עמדו המים ומצד שני המשיכו לזרום עד שנוצרה היבשה. לעומת זאת, בקריעת ים סוף עמדו המים משני הצדדים כקירות : וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה וְהַמַּיִם לָהֶם חֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם: על פי זה אומרים חז"ל, מתי קשה זיווגו של אדם? כאשר שני הצדדים עומדים על שלהם כחומה ולא מוכנים לוותר ולתת מעצמם! יהי רצון שהבית אותו יבנו החתן והכלה יהיה מושתת על אדני השלום, האהבה, ויראת השמיים ויקוים בו הפסוק : מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל:

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 3 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/40000/זוגיות-בריאה-על-פי-ההלכה

    השאר תגובה למאמר זה

    ענת יהל סימן טוב

    אתם אוהבים אחד את השני, יודעים שמצאתם את האחד או האחת שמשלימים אתכם וגורמים לכם להרגיש נפלא. בקרוב חייכם יהיו קשורים זה בחייה של זו וכבר לא תוכלו לחשוב על עצמכם או לפעול במנותק מאדם אחר. סגנון החיים החדש שמצפה לכם מעבר לפינה הוא מרגש אך דורש קצת הסתגלות, לא סתם אומרים ששנת הנישואין הראשונה הנה הכי קשה. הנה כמה נקודות למחשבה, 10 מדרגות להצלחה באהבה, שיעזרו לכם לבחון כמו שצריך מצבים זוגיים עתידיים ולפעול נכון במסגרת הנישואין שלכם.

    על ידי: ענת יהל סימן טובl משפחה וזוגיות> זוגיות ונישואיןl 25/02/2011 lצפיות: 191
    הורוסקופ יומי מזל אהרוני

    ט"ו באב הוא היום החמישה עשר בחודש האחד עשר (למניין החודשים מתשרי). הוא חל באמצע תקופת בציר הענבים, שנמשכת בין יולי לספטמבר. בישראל כיום הוא נחוג כחג האהבה, אולם שורשיו עמוקים במסורת היהודית, במשניות ובגמרא.

    על ידי: הורוסקופ יומי מזל אהרוניl רוחניות> אסטרולוגיהl 20/07/2011 lצפיות: 602

    כדי לבנות את בית המקדש – אנחנו חייבים לדעת את השכן שלי. כך שמפה אנחנו למדים שהאושר נמצא בידיים שלנו, או לחילופין, "האושר שלי נמצא אצל השכן שלי והאושר של השכן נמצא בידיים שלי". כך שאם אנחנו מחלפים את האושר בן השכן לביני ללא תמורה, האושר שלי יהיה שלי והאושר של השכן יהיה שלו ששניהם אותו אושר.

    על ידי: חיים שלמהl רוחניות> קבלהl 19/09/2009 lצפיות: 2,440

    ממליץ מאוד לקרא את חלק א' של המאמר ורק אח"כ את חלק ב' מיכוון שזהו המשכו של המאמר תולדות העולם והאדם חלק א'

    על ידי: שלמה רוזיןl רוחניות> רוחניות - כלליl 07/11/2008 lצפיות: 25,258
    ענת יהל סימן טוב

    לשם שימור האהבה ותחזוק הקשר הזוגי כדי שימשיך לפרוח נדרשת עבודה, עבודה נכונה כזוג למען הזוגיות.

    על ידי: ענת יהל סימן טובl משפחה וזוגיות> זוגיות ונישואיןl 16/02/2011 lצפיות: 250
    הרב יוסף ויצמן

    בורא עולם ברא את העולם הזה החומרי בצורה שכאילו הוא מסתתר מעיננו, ניתן להמשיל זאת לסליל סרט, אם נבחין כיצד אנחנו רואים את הדמויות שבסרט? על ידי שאנחנו משלחים קרן אור חזקה-הפנס שב"מקרן" הסרט ויש סליל עם נגטיב דהיינו צללים של חושך של הסתר מהאור ואז נראה על הקיר את הצלליות, אז בעצם הצלליות הן ההסתר של האור.

    על ידי: הרב יוסף ויצמןl רוחניות> נומרולוגיהl 18/03/2009 lצפיות: 88 lתגובות: 1
    הרב יוסף ויצמן

    התורה היא כמו המצפן שלנו בעולם הזה, נשמתנו נשלחה מהעולמות העליונים, נשלחנו לקיים מטרה לקיים את ייעודינו, ובעולם הזה יש הרבה פיתויים שיכולים להסיט אותנו מקיום ייעודנו. והתורה מכוונת את צעדינו על מנת שלא ניכשל ולא ניפול וניכשל בפיתויי העולם הזה.

    על ידי: הרב יוסף ויצמןl רוחניות> יהדותl 18/03/2009 lצפיות: 167
    שביט לוי

    מהו השלום? כיצד הוא בא לידי ביטוי ביחסים שבין איש ואשתו? כיצד מיישמים אותו בפועל? מאמר זה עוסק, בין השאר בשאלות מורכבות אלה. המאמר מלווה במקורות תורניים. מבוסס על דברי הרב זאב הס.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> יהדותl 10/08/2009 lצפיות: 659 lתגובות: 1

    המאמר עוסק בנושא יסודי ושורשי - הוא מטיל אור מחודש על בריאת העולם בעיני המתבונן ומפענח בשבילך - הקורא - את יסודות התורה הקדושה . סיפור בריאת העולם קשה להבנה מעורפל ומעורבב , להבנתו והבנת תהליך בריאת האדם נזקקים ללא מעט פרשנויות חכמים שגם הן עלולות להיות סותרות האחת לשנייה .פענוח מושלם של סודות הבריאה מעצם היותה סוד עבודת הבורא , לא תיתכן , מה שמעיד על ריבוי פרשנויות ודעות שרובן משוערים , יומרני ולא נכון לחשוב , שמי מבני האדם יודע את כל תהליך הבריאה על בוריה . מאמר זה יחשוף כמעה את הסוד ...

    על ידי: שלמה רוזיןl רוחניותl 04/11/2008 lצפיות: 20,550

    הסתיימו להם הימים הנוראים בתקווה שתפילות כל בית ישראל התקבלו בכיסא הכבוד. אחד המשפטים שחזרו על עצמם בכל תפילה בראש השנה וביום הכיפורים התייחסו לאחדות עם ישראל: "ויעשו כולם אגודה אחת, לעשות רצונך בלבב שלם"

    על ידי: צחי מכאליl רוחניות> יהדותl 10/10/2014

    בתחילת ספר ישעיהו אומר הנביא: "לכו נא ונוכחה יאמר ה' אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו אם יאדימו כתולע כצמר יהיו" - הפסוק, שמלווה אותנו ביום הכיפורים, מלמד אותנו על כרת העונות לעם ישראל: אם החטאים יהיו כמו צבע השני, האדום,

    על ידי: צחי מכאליl רוחניות> יהדותl 02/10/2014

    אחד מהשיאים של ראש השנה הוא תפילת "ונתנה תוקף". מקור הפיוט הזה הוא כבר במאה ה- 10 ויש הסוברים מהמאות ה- 6 וה- 7 וזה על סמך הממצאים מהגניזה הקהירית בה הוא נמצא לראשונה.

    על ידי: צחי מכאליl רוחניות> יהדותl 24/09/2014 lצפיות: 14
    ערן סולומון

    בצפיה דרוכה אנו מחכים לימים הנוראים, הימים הנפלאים, בהם נקבעים גורלות כולנו לשנה הבאה עלינו לטובה . אנו מצפים לשינויים - ומקווים לטובה. אולם האם יש מקום לצפייה שלנו? מה עושה את התקופה הזו זמן אפקטיבי להשפיע? התחזקות לקראת הימים הבאים, שיהיו באמת שינוי לטובה, ולא חזרה, השנות, של כל המוכר, הטעון כל כך הרבה שיפור...

    על ידי: ערן סולומוןl רוחניות> יהדותl 21/09/2014
    ערן סולומון

    סתירה בין שני רמזי אלול: "אני לדודי ודודי לי" ו"ומל ה' אלקיך את לבבך ואת לבב זרעך" מובילה לעיון מחודש בפרדוקס הידיעה והבחירה. בעזרת תובנות מהרב אשלג זצוק"ל והרב ר' צדוק הכהן זצוק"ל מיושבות הסתירות באופן המבאר באור חדש את המושגים: כפרה, תשובה, וחלקם המובטח של ישראל לעולם הבא. ומכאן לטעם חדש בעבודת התשובה בה אנו עסוקים בימים אלה.

    על ידי: ערן סולומוןl רוחניות> יהדותl 18/09/2014

    חשבנו שכבר תמו עידן המלחמות ושהעולם כבר הפנים את חוסר ההיגיון ביצירת מרחצי דמים כל כמה שנים. והנה נראה שחזרנו מאה שנים לאחור. קולות של מלחמה נשמעים מכל רחבי העולם ולא פוסחים גם על אירופה שטרם סיימה להתאושש ממלחמות העולם. האם שלום הוא יעד אוטופי בלתי ניתן להשגה? האם עלינו להתייאש מהשגתו ולהתרכז בהישרדותנו האישית בג'ונגל האנושי שסביבינו?

    על ידי: יוסףl רוחניות> יהדותl 09/09/2014
    הרב אדם סיני

    ראשית, צריכים אנו לאמר, כי לא סיפור הסטורי באה לספר לנו ההגדה. אם כן היה עליה לתאר לנו את המעשה באופן מושך ויפה יותר. אולי יותר משעשע עם ציורים והפעלות לילדים ולמבוגרים שלא ירדמו. כפי שאומר רשב"י (זהר פרשת בהעלותך אות נ"ח) (תרגום מארמית) "רבי שמעון אמר אוי לאותו אדם שאומר, כי התורה באה לספר ספורים בפשטות , ודברי הדיוט. כי אם כן גם בזמן הזה אנו יכולים לעשות תורה מדברי הדיוט ועוד יותר יפים מהם...

    על ידי: הרב אדם סיניl רוחניות> יהדותl 17/08/2014 lצפיות: 11
    הרב אדם סיני

    מתוך אור הבהיר - "שופר של משיח" ותדע שז"ס שאין בני ישראל נגאלים אלא אחר שיתגלה חכמת הנסתר בשיעור גדול, כמ"ש בזוהר: בהאי חיבורא נפקין בני ישראל מגלותא... והפצת החכמה בהמון מכונה שופר, דוגמת השופר שקולו הולך עד למרחק המרובה, כן יתפשט הד החכמה בכל העולם, שאפי` האומות ישמעו ויודו כי יש חכמת אלקים בקרב ישראל.

    על ידי: הרב אדם סיניl רוחניות> יהדותl 17/08/2014 lצפיות: 16
    שביט לוי

    העם היהודי היה ידוע בגבורה רבת העוצמה שלו. הדבר בא לידי ביטוי הן ברוחניות (קיום מצוות) והן במלחמות בפועל (בשדה הקרב). בחג חנוכה, למשל, מתמקדים על גבורת החשמונאים. מאמר זה עוסק במושג הגבורה בכלל, גבורת ישראל בפרט (והמקור לגבורה זו...). מבוסס על דברי הרב זכריה תנעמי. מאמר זה מלווה במקורות חז"ל.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> יהדותl 17/08/2009 lצפיות: 4,720
    שביט לוי

    האדם מורכב משני הפכים. ולמעשה, תפקידו ליצור הרמוניה בינהם, לדעת איך לשלוט גם בכוחות האפלים. המאמר עוסק בהשקפת היהדות בנושא. מלווה במקורות חז"ל. מבוסס על דברי הרב זאב הס.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> קבלהl 17/08/2009 lצפיות: 163
    שביט לוי

    המאמר לא עוסק בשאלות אמוניות כמו היכן היה אלוקים בשואה? אך הוא פותח צוהר להסתכלות חדשה על גבורת היהודים בשואה (כולל 2 סיפורים), מתאר את מעלת הנהרגים על "קידוש ה'" ומה עלינו ללמוד מכך שיהודים רבים לאורך ההיסטוריה ציוו לנו במותם את החיים.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> יהדותl 10/08/2009 lצפיות: 13,425
    שביט לוי

    בגיל הבר מצווה מתחילה להתחולל מלחמת יצרים אצל הילד. אחת מהדרכים לנצח במאבק זה היא "לדעת את האויב". מאמר זה עוסק בכוחות המנוגדים באדם ואופן הנכון לשלוט עליהם.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> יהדותl 10/08/2009 lצפיות: 527
    שביט לוי

    מהו השלום? כיצד הוא בא לידי ביטוי ביחסים שבין איש ואשתו? כיצד מיישמים אותו בפועל? מאמר זה עוסק, בין השאר בשאלות מורכבות אלה. המאמר מלווה במקורות תורניים. מבוסס על דברי הרב זאב הס.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> יהדותl 10/08/2009 lצפיות: 659 lתגובות: 1
    שביט לוי

    כידוע, כל חג ביהדות משמש כמקור לשאיבת כוחות מסוימים באמונה לכל השנה כולה. מאמר זה עוסק בעקרון אותו מנחיל לנו חג סוכות "ביטחון בה'". מופיעים במאמר דברי תורה לחג. וכמובן, מקורות חז"ל.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> יהדותl 10/08/2009 lצפיות: 323
    שביט לוי

    מה ייחודיותו של יום זה? מי היה רשב"י? מה היה סיפור חייו? איזה מוסר השכל ניתן ללמוד מכך? מאמר זה עוסק בנושא ל"ג בעומר. במאמר מובאים ציטוטים שונים מהתורה ודברי חז"ל.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> יהדותl 10/08/2009 lצפיות: 17,379
    שביט לוי

    יום ט"ו באב נתפס בעיני הציבור הרחב בתור "יום האהבה", כאשר לא הרבה יכולים לתאר קצת מעבר להגדרה הרדודה הזו את היום. המאמר עוסק בביאור מתמצת על חשיבותו של היום ביהדות וסגולותיו המיוחדות. מלווה במקורות תורניים.

    על ידי: שביט לויl רוחניות> יהדותl 10/08/2009 lצפיות: 6,412
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast