אסרטיביות

פורסם: 07/04/2009 |תגובות: 0 | צפיות: 4,056 | Share

באחת הסדנאות של אפייה ארגונית, המשתתפים קיבלו משימה להכין ביחד קישים תוך שהם צריכים להחליט איך ימלאו אותם. לרשות כל קבוצה עמדו מס' סוגי ירקות וגבינות. באחת מהקבוצות, התגלתה אי הסכמה בין שתי משתתפות לגבי מלוי הקיש. אחת המשתתפות רצתה למלא הכל בהכל, ואף התחילה במשימה ואילו השנייה, רצתה לחשוב רגע לפני שמתחילים, לתכנן איזה מלית לאיזו קיש, לחשוב על רעיונות יצירתיים. בלהט המשימה, ה"ממההרת" ממש לא רצתה לבזבז זמן, וכאמור התחילה כבר במילוי. ה"מהססת" לעומתה, ניסתה כמה וכמה פעמים להניא אותה מכך. אמרה לה שוב ושוב רגע, בואי נחשוב, לא כך, בואי נעשה כך. מיותר לציין כי זה לא הצליח לה.

בדיון שנערך לאחר העבודה, עלה קונפליקט הקישים. ניסינו לבדוק עם המהססת, איך היא מרגישה עם כך שדעתה לא התקבלה, והאם היא רואה קשר בין התנהגותה בסדנה לזאת שביום יום. המהססת אמרה כי התחושה לא היתה טובה, כאילו ויתרה, לא עמדה על שלה וכי הרבה פעמים היא מרגישה כך גם בעבודה. היא היתה רוצה לדעת לעמוד על שלה, היא היתה רוצה ללמוד להיות יותר אסרטיבית.
בהמשך הדיון שוחחנו אודות אסרטיביות, וניתנו למשתתפים כלים וידע בנושא אותם הם התבקשו לתרגל בהמשך, בעבודה, בבית ובעצם בכל מקום. במאמר שלפניכם תוכלו למצוא חלק מ אותם טיפים ובעיקר, למה אי אפשר להפסיק לתרגל להיות אסרטיבי.

אז מיהו האדם האסרטיבי? בניגוד לפאסיבי, האדם האסרטיבי יודע מה הוא רוצה, עומד על זכויותיו ומבטא ישירות את צרכיו ודעותיו וכשהוא פועל למימוש צרכיו. בניגוד לאגרסיבי, האדם האסרטיבי, לא דורס בדרך אנשים, לא פוגע בהם ובמרחב שלהם על מנת על מנת להשיג את מטרתו. האדם האסרטיבי רואה את כולם כשווי זכויות ושווי חובות, הוא פועל למען מטרותיו, אושרו וכבודו ובאותה העת מכבד את מטרותיו, אושרו וכבודו של האחר.

לא נולדים להיות אסרטיבים ואסרטיביות אינה תגובה טבעית, אלא מיומנות נלמדת. כאמור, יש צורך בהשקעה, אנרגיה רבה, אימון. כמעט כמו שמירה על כושר או על תזונה נכונה, אין כאן זבנג וגמרנו אלא דרך חיים.

טיפים לתקשורת אסרטיבית:

1. הגדרת המטרה הראשית
עלינו לדעת מה אנחנו רוצים בחיים. סטיבן קובי הגדיר זאת כ"תמונת סוף הדרך". מהי המטרה הראשית שלנו? האם אנחנו רוצים להיות אסרטיביים בעבודה? האם אנחנו רוצים להיות אסרטיבים ביחסים אישיים עם חברים או עם בני הזוג? לא סתם אומרים כי האדם האסרטיבי חושב קודם כל על עצמו (וכאמור, ממש לא על חשבון השני).

2. הגדרת יעדים
לאחר שאנחנו יודעים מהי תמונת סוף הדרך שלנו, עלינו לגזור את היעדים בדרך אליה. יכול להיות שמטרת העל היא להיות אסרטיבי בעבודה. כעת היעדים יכולים להיות: להיות אסרטיבים מול הבוס, להיות אסרטיביים במצגת שאנחנו צריכים להכין, בשיחת השכר, מול הסמנכ"ל ועוד. חשוב לזכור כי היעדים הם מדידים ולכן בשורה התחתונה אנחנו יכולים לומר האם היינו או לא היינו אסרטיביים. הגדרת המטרה והיעדים הופכת את האדם האסרטיבי לאדם פרואקטיבי (ראו סטיבן קובי), יוזמתי, כזה הלוקח את עתידו בידו ויוזם צעדים ומעשים להשגת מטרותיו ויעדיו.

3. שינוי שפת הגוף
אדם אסרטיבי הוא בעל ביטחון עצמי. הוא מראה זאת גם בשפת הגוף שלו. בעמידה זקופה, בהסתכלות בעיניים. אגב, ניתן גם להסיר מפעם לפעם את המבט, ואולם לאחר מס' רגעים, אנחנו מחזירים אותו. לטונציה גם כן יש תפקיד חשוב. קול בטוח, לא מהוסס. משפטים שלמים, לא קטועים ולא מתנצלים (את זאת יהיה קל לעשות אם נדע מהי המטרה הראשית שלנו, מהו היעד, ואז פשוט נגיד זאת. אגב, אם זה לא יוצא בקלות, לא להתבייש לתרגל את זה מול המראה – אמרנו כבר שהתרגול הינו חלק מרכזי בהצלחת האסרטיביות).

4. הגדרת גבולות גזרה – היכולת להגיד לא
אדם אסרטיבי חייב להגדיר לעצמו, במסגרת המטרה והיעדים מהו הדברים שהוא יסכים לעשות כדי להשיג אותם ומהם הדברים שהם טאבו. לאחר שהגדרנו אותם, אנחנו חייבים לעמוד מאחוריהם ואם דורשים מאיתנו דברים שהם בגדר טאבו, אז לדעת להגיד את הלא (בגלל זה צריך לחשוב טוב טוב). בנוסף, זה ידרוש מאיתנו לקחת אחריות לתוצאות ולהשלכות שיהיו לאמירת לא. יכול להיות שיעלבו מאיתנו, ינדו אותנו חברתית ועוד. אגב, הרבה פעמים לא יהיה לנו נעים להגיד לא, ואז נגיד כן... מהוסס כמובן. אחרי כמה זמן, יכול להיות שנתחרט ונגיד את הלא, אבל אז כבר ניתפס כלא רציניים מהצד השני, שמבחינתו היה מעריך הרבה יותר אמירת לא, אמיתית, לא מהוססת וגם אמפטית (וזה בטיפ הבא).

5. שיקוף רגשות ואמפטייה לצד השני
כבר אמרנו שהאדם האסרטיבי קודם כל חושב על עצמו, ואולם, זה ממש לא קשור למי שעומד מולו. אם האדם האסרטיבי רוצה שיהיה לו משהו, זה לא אומר שהוא לא רוצה שזה יהיה לאחר ויותר מכך, הוא גם יהיה מודע לרגשות השני שעלול לא לקבל את מה שהוא רוצה. ולכן, כאשר האדם האסרטיבי יביע את דעתו כלפי נושא מסויים הוא יעשה זאת תוך אמפטיה לצד השני. הרבה פעמים האדם האסרטיבי יאמר באמפטיה: "אני יודע שזה חשוב לך", "אני מעריך את הבקשה שלך", "אני יודע שרצית"... ואז יבוא הצד של האסרטיבי: הלא: "אבל אני לא עובד בחינם" וההסבר/שיקוף הרגשות: "אני משקיע הרבה בעבודה שלי, הרבה מחשבה ויצירתיות, הרבה זמן, יש לי גם הרבה חומרי גלם".

6. אני מנצח, אתה מנצח
בתנאי קונפליקט, האדם האסרטיבי, ישאף להגיע לפתרון של win win situation, בו כל הצדדים מרווhחים (בניגוד לפשרה, בהם שני הצדדים מוותרים). פתרון אפשרי לקונפליקט המוזכר בסעיף הקודם יכולה להיות הצעתו של האסרטיבי להעניק הנחה, להפנות אותו לקולגה מתמחה שמוכן "לעבוד" בחינם תמורת תיק עבודות וכו'.

אלו כמובן טיפים על קצה המזלג בנושא אסרטיביות. בסדנאות אפייה ארגונית בדגש אסרטיביות יש דיון ותרגול בנושא והמשתתפים יוצאים מהסדנה עם כלים פרקטיים לשימוש מיידי.
מעוניינים לקיים סדנה בנושא אסרטיביות ככלי תקשורת אפקטיבי לניהול קונפליקטים? פנו אלינו, ציינו את מירב הפרטים ונשמח לחזור אליכם עם הצעת מחיר אטרקטיבית.

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 3 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/41114/אסרטיביות

    השאר תגובה למאמר זה

    יובל בן בסט

    אם אתם צריכים רעיונות עבור הפקת ערב צוות לעובדים מאמר זה תפור בדיוק עבורכם. שלל עצות מגוונות החל מקביעת קונספט, תאריך, מקום, תפריט, פעילות חברתית. ערב גיבוש נועד לספק לעובדים סוג של פורקן רגשי וחברתי מול הלחצים שיש בעבודה, מטרתו חיזוק הקשרים הבין אישיים של העובדים, בינם לבין חבריהם לעבודה ובינם לבין ראש הצוות.

    על ידי: יובל בן בסטl בידור ופנאי> הפקת אירועיםl 23/03/2011 lצפיות: 12,954
    יובל בן בסט

    מאמר זה מופנה עליך ראש הצוות ותפקידו לעזור לך לגבש רעיונות לערב גיבוש תוך בחירת פלטפורמה מתאימה לצוות שלך ! משחקי גיבוש, בחירת מקום, קייטרינג,, מפעיל/ה לאירוע ועוד

    על ידי: יובל בן בסטl בידור ופנאי> הפקת אירועיםl 17/04/2011 lצפיות: 28,883
    יובל בן בסט

    רוצים לפתוח ערוצי תקשורת של הידברות ופתיחות בין המנהלים/ות לעובדים/ות ? יום גיבוש לעובדים בירושלים יכול להפוך לאירוע מגבש ומחבר לצד יום כיף של סטלבט ופאן.

    על ידי: יובל בן בסטl בידור ופנאי> הפקת אירועיםl 08/08/2012 lצפיות: 49
    יובל בן בסט

    ערב נשים כפי שלא הכרת. בואי ליהנות מפסטיבל הצעות, סדנאות, הרצאות, פעילויות קלילות, מצחיקות ומעוררות השראה.

    על ידי: יובל בן בסטl בידור ופנאי> הומור וסטנד-אפl 26/02/2012 lצפיות: 174
    אסף גזית

    המאמר עוסק בגורמים לשחיקה בקרב מורים וגננות במערכת החינוך, השלכות השחיקה ותוצאותיה. המאמר מציע דרכי התמודדות מגוונים להתמודדות עם השחיקה הן במישור המערכתי והן במישור האישי

    על ידי: אסף גזיתl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 21/11/2013 lצפיות: 249
    יובל בן בסט

    עשרות רעיונות עבור ערבי גיבוש יעזרו לכם להפיק אירוע מיוחד לצוות העובדים אשר ייקח אותם למחוזות חדשים. בחירת קונספט, פעילות חברתית אטרקטיבית. מקומות לאירועים. קייטרינג, סדנאות גיבוש, הרצאות מרתקות, פעילויות odt לצוותים.

    על ידי: יובל בן בסטl בידור ופנאי> הפקת אירועיםl 13/04/2011 lצפיות: 14,680
    אביבית שלומוביץ

    מהי אינטלגניצה רגשית? האם היא מולדת או נרכשת? כיצד ניתן ליישם בארגון? ספרו עד 10 ותנשמו- הכל במאמר שלפניכם...

    על ידי: אביבית שלומוביץl עסקים> ניהולl 23/10/2013 lצפיות: 226

    מחפשים דרך טובה להגן על העסק שלכם ? אולי מצלמות אבטחה לעסק יעניקו לכם פתרון מושלם! כנסו למאמר וקראו עוד על מצלמות אבטחה לעסק

    על ידי: ליא לאפl עסקים> ניהולl 11/09/2014
    Jude Barak

    זו תהיה הצהרה מוזרה מצידי אבל אני לא אוהבת מספרים. מעולם לא אהבתי וגם היום אנחנו ביחסי "שלום, שלום" בלבד. כשהתחלתי לנהל פרויקטים גדולים, עתירי שעות כח אדם, נדרשתי לדווח ללקוחות באופן שוטף ועל פי דרישה את היקף הפעילות שכלל בין השאר, שעות עבודה של עובדים רבים, ממחלקות שונות, כשלכל עובד הסכם עבודה משלו. מאחר ורוב הרווחים בפרוייקטים מסוג זה מבוססים על אחוזים מפעילות, למעקב נכון חשיבות עצומה. אין לי בעיה לנהל את העבודה הקשה ביותר בשטח. אבל לחשב כל כך הרבה מספרים? אני?

    על ידי: Jude Barakl עסקים> ניהולl 06/09/2014 lצפיות: 19
    שרון דבירי ענקי

    רק כאשר המחשבות שלנו מאורגנות, והתודעה שלנו רגועה, אנחנו מצליחים להגיע לתפוקה מקסימאלית. לתחושת רגיעה זו אפשר להגיע רק כאשר קיימת תחושת שליטה. להלן מקצת מהטכניקות המובילות לארגון ולסדר שיטתי.

    על ידי: שרון דבירי ענקיl עסקים> ניהולl 18/08/2014 lצפיות: 14
    Jude Barak

    בינה עסקית, מושג שמתחבר לרוב עם ארגונים גדולים ומערכות מסובכות, מתאים ואף נדרש דווקא לעסקים קטנים וזעירים. איסוף, ניתוח נתונים ובעיקר הסקת מסקנות על סמך הניתוח יכול להיות ההבדל המהותי בין הצלחת העסק או כישלונו. המאמר עוסק בחשיבות הבינה העסקית לעסקים הקטנים ובשימוש בתוכנת אקסל - EXCEL, הקיימת בכל מחשב לצורך איסוף וניתוח הנתונים. במאמר דוגמאות והצעות מעשיות לאפליקציות מבוססות אקסל.

    על ידי: Jude Barakl עסקים> ניהולl 02/08/2014 lצפיות: 30

    יעוץ ארגוני נתפס בדרך כלל כפעילות עומק כבדה ולעיתים מכבידה. ישנם דרכים פשוטות להחדיר תכנים אלו ב"דלת האחורית" באמצעות תכנים נגישים ומהנים למשתתפים.

    על ידי: יעלl עסקים> ניהולl 29/07/2014 lצפיות: 11
    שרה רוזנבוים

    קבצן עיוור נהג לשבת על המסלול שמוביל לתחנת הרכבת התחתית שבניו יורק. הקשיש ישב, ובחיקו שלט עם שתי מילים בלבד: "אני עיוור". עוברים ושבים הטילו מפעם לפעם מטבע לקערית הנדבות שלו, אבל הסכומים היו זעומים.

    על ידי: שרה רוזנבויםl עסקים> ניהולl 21/07/2014 lצפיות: 17
    שרה רוזנבוים

    לפני כשבוע פורסם במגזין העסקים היוקרתי "Business Insider", כי צ'ן גוואנגביו, איל הון סיני, שהכריז על עצמו כ'אדם המשפיע ביותר של סין'- קיים אירוע ענק בעיר ניו יורק, שכלל ארוחה במסעדת יוקרה וחלוקת שטרות בני 100 דולרים ל-200 אנשים מוכי עוני.

    על ידי: שרה רוזנבויםl עסקים> ניהולl 21/07/2014 lצפיות: 14
    שרה רוזנבוים

    מנהל ארגון העוסק בתחום הרפואי, פנה אלינו בשאלה: הוא הכיר תורם אמיד, בעל אמצעים רבים, ובמסגרת ההיכרות, התורם העניק לו תרומה בסך 18,000$. לאחר מספר חודשים הוא פנה אליו הנדרש (סכום גבוה) למימוש הפרויקט. חודשיים לאחר מכן- שוב פנה המנכ"ל לאותו תורם, שכבר הפך לידיד ובקש ממנו סכום נוסף עבור הפעילות. "אתה לא חושב שהגזמת?"- זו הייתה שאלתו של התורם.

    על ידי: שרה רוזנבויםl עסקים> ניהולl 21/07/2014
    נילי לנדאו מרקיאר

    מתן משוב אפקטיבי, יכול להעצים את המנהל כמנהיג, ולקדם תוצאות עבורו, עבור העובדים ועבור הארגון כולו. ולמרות כך, הרבה מהמשובים בארגון, ניתנים בצורה אמוציונלית, לא מודעת ולא אפקטיבית ומעטים הם אלו הממשבים בצורה שמניבה תוצאות חיוביות וקונסטרוקטיביות לארגון. במאמר זה, הפונה לכלל כוח האדם בארגון, תוכלו למצוא טיפים מועילים למתן משוב אפקטיבי. אגב, אנחנו באפייה ארגונית נשמח לקבל משוב למאמר זה או לכל תוכן וסדנה שלנו. לכתיבת משוב - כתבו אלינו.

    על ידי: נילי לנדאו מרקיארl עסקים> ניהולl 10/02/2009 lצפיות: 2,499
    נילי לנדאו מרקיאר

    בכל ארגון כמעט, צוותים הם מרכיב קריטי. במאמר זה ננסה להבין: מהו צוות, כיצד הוא מתפתח ומתפקד, וכיצד ניתן למצות את יתרונותיו לטובת הארגון.

    על ידי: נילי לנדאו מרקיארl עסקים> ניהולl 05/02/2009 lצפיות: 3,564 lתגובות: 1
    נילי לנדאו מרקיאר

    באחת הסדנאות האחרונות, המשתתפים קיבלו משימה להכין מבצק ומליות מאפים מתוקים. לא היה מתכון ולא הוראות הכנה, העובדים היו צריכים לקבל החלטה (מהירה) על סוג המאפה שיוכן בסדנה. דרכי קבלת ההחלטות בקבוצות השונות, במודע או שלא במודע, שיקפו מודלים שונים בדרכי קבלת החלטות בצוותים בארגונים. במאמר הבא תוכלו לקרוא על המודלים.

    על ידי: נילי לנדאו מרקיארl עסקים> ניהולl 05/02/2009 lצפיות: 6,746
    נילי לנדאו מרקיאר

    איש הייטק א' לאיש הייטק ב': תביא לי את הקמח, מהר. איש הייטק ב' לאיש הייטק א': אבל לצוות שלנו לא יישאר. הזוי? כך נשמעים הדברים במטבחה של נילי לנדאו מרקיאר, מנחת קבוצות עבודה בשילוב אפייה.

    על ידי: נילי לנדאו מרקיארl עסקים> העשרה והדרכהl 18/11/2008 lצפיות: 55
    נילי לנדאו מרקיאר

    מה בסך הכל ביקשנו? להכין עוגה "פושטית" ליומולדת של הילדה בגן. השכנה ממול והמתכון באינטרנט הבטיחו לנו שזה מקסימום שעה עבודה (כולל האפייה). אז איך בדיוק הגענו לחצי יום (מינימום) במטבח עם בלאגן קולוסאלי, ליכלוך אסטרונומי, מיליון כלים, שייש מלוכלך בשוקולד, ועוגה אחת שרופה? בארגון כמו במטבח, ניהול הזמן הוא מטרה חשובה מאין כמוה. להלן טיפים שיעזרו לכם לנהל טוב יותר את הזמן שלכם ולהשיג את מטרותיכם בצורה האפקטיבית ביותר שקיימת, ונתחיל בטיפ הראשון שהוא קצת אוקסימרון למאמר...

    על ידי: נילי לנדאו מרקיארl עסקים> העשרה והדרכהl 15/11/2008 lצפיות: 345
    נילי לנדאו מרקיאר

    סטיבן קובי, מי שנחשב ליועץ בעל שם עולמי בנושא של אפקטיביות אישית, הציע רשימה של שבעה הרגלים* , שעלינו לאמץ בכדי להיות אנשים אפקטיבים.

    על ידי: נילי לנדאו מרקיארl עסקים> העשרה והדרכהl 15/11/2008 lצפיות: 2,274
    נילי לנדאו מרקיאר

    מסתבר שבמטבח כמו במקום העבודה לא חסרות סיבות לקונפליקטים. מה לעשות כשמגלים שנגמרו המשאבים? הזמן, הסוכר, כוח אדם. לבקש מהקבוצה ליד? להציע עזרה? איזה מתכון כבר הוכח? וכמה זמן להקדיש לפיתוח, המוצר? העוגה.

    על ידי: נילי לנדאו מרקיארl עסקים> העשרה והדרכהl 15/11/2008 lצפיות: 2,529
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast