הטיפול התרמודינאמי לכאבי רגליים לאחר אימון

פורסם: 30/05/2009 |תגובות: 0 | צפיות: 10,234 | Share

29 שרירים גדולים, 7 עורקים וורידים מרכזיים המזרימים דם אל ומהגפיים התחתונות, מאות של קצות עצבים ודרכי לימפה, כל אלו עובדים המשך כל זמן הפעילות במאמץ כדי להוביל אותנו ממקום למקום, להעמיד אותנו, לייצב אותנו ולאפשר לנו לקיים את החיים שאנו רוצים.

השרירים שלנו עובדים בכיווץ והרפיה ובצורה זו מזרימים את הדם לאורך הגפה. אלא שפעילות הכרוכה בחילופי חומרים ובצריכת אנרגיה מתמדת יוצרת חומר בשם חומצת לחב. חומר זה הינו "פסולת" מטבולית שבסופו של דבר גורמת לתחושה של כבדות, חוסר זרימה, נוקשות, כאבים ושני הסימנים הבולטים ביותר: נפיחות שמתחילה בכפות הרגליים שהיא המקום המרוחק ביותר ממרכז הגוף והקשה ביותר לניקוז, ומצד שני עייפות גדולה, מכיוון שהרגל צריכה להתאמץ יותר על פחות רקמה פעילה כדי להמשיך לתפקד.

שילוב של עבודה על הרגליים ופעילות ספורטיבית אפילו מאוד קלה, משמעותם חוסר פינוי חומצת חלב ורעלנים.

רגליים עייפות אצל מתאמנים.

נשים הן אלו שבעקבותיהן פותחו שוטות לפינוי נוזלים והפחתת הנפיחות ברגליים.

כאשר נשלחתי לחו"ל ללמוד את הטיפולים הללו, מייד הבנתי כי חלק מהספורטאים בהם אני מטפל, היו שמחים להיעזר בשיטות אלו כדי להשיג תחושה קלה יותר של הרגליים. כאשר אני אומר ספורטאים, אני מתכוון לאנשים מן היישוב, שפשוט אוהבים הליכות ארוכות פעם או פעמיים בשבוע, גברים ונשים המתאמנים בחדר כושר, חיילים קרביים ועוד הרבה אוכלוסיות העונות על הקריטריונים הפשוט: משתמשים ברגליים ביום יום.

כלומר, ספורטאים זה כמעט כל אחד מאיתנו ולא בהכרח אלו שמתאמנים לקראת מדלייה.

התוצאות מיידיות.

אישה בת 60 הסובלת מהחזר ורידי לקוי מכיוון הרגליים בעקבות בעיה לבבית הגיע לטיפול כאשר רגליה נפוחות מאוד, הליכתה כבדה והכאבים הופכים להיות חלק מהחיים. לאחר תשאול רפואי המתבקש, קיבלה את הטיפול התרמו דינאמי למשך 30 דקות. בסיום הטיפול היא סיפרה על תחושה של הליכה על עננים כפי שזמן רב לא חשה. זה השפיע לא רק על התחושה שלה ברגליים אלא על מצב רוחה, המראה הכללי שלה ורצון שלה לשוב וללכת מבלי לסבול מהתחושות הנוראות שחשה קודם.

הפרס הראשון באליפות הארץ ברכיבה אתגרית על אופניים היה הטיפול לשחרור החומצות שהצטברו אצל האלוף. ההמלצה היא לא לקבל את הטיפול רק בסיום הפעילות אלא במהלך האימונים כדי לעודד להתאוששות השרירים ולהגיע לביצועים טובים יותר.

החייל הקרבי החוזר הביתה שקיבל פעם אחת מתנה מהחברה שלו, ביקש לשלוח את כל המחלקה בחופשה הבאה. הוא קיבל את הטיפול לאחר מסע ארוך בו המאמץ על הרגליים לא היה קל והגוף סחב משקל גדול מהרגיל.

נפיחות ברגליים. מהי ולמה היא נגרמת?

כדי להבין את הסיבה לנפיחות, עלינו להבין מעט את מעבר הנוזלים מתוך כלי הדם לסביבה הבין תאית.

שתי צורות למעבר נוזלים: לחץ הידרוסטאטי ולחץ אוסמוטי.

הלחץ ההידרוסטאטית הוא זה הנגרם בעקבות כוח מכאני המופעל על דופן כלי הדם על ידי נוזל הדם. לחץ זה גורם ליציאת נוזל (פלזמה) אל המרווח הבין תאי. ניתן לדמיין צינון השקיה בו עוברים מים אך יש בו חורים. כאשר המים עוברים, מפעילים לחץ מכאני על דופן הצינור אשר יסלקו חלק מהמים החוצה דרך אותם הנקבים.

הלחץ האוסמוטי הוא הלחץ ההפוך מההידרוסטטי וכאן, במקום סילוק של מים החוצה, ישנה כניסה של נוזל פנימה, אל תוך כלי הדם, וזאת כדי לאזן ריכוזים עם מולקולות שאינן מסוגלות לעבור אל המרווח הבין תאי.

נטיית הגוף היא לשמור על איזון בין החומרים בכל הסביבות. היחס בין המומס הנמצא בתוך כלי הדם לזה שנמצא בסביבת הבין תאית מחוצה לו, חייב להישמר. כדי שזה יקרה, יש מעבר של חומר דרך דופן כלי הדם. אלא שבמקרה של מולקולות חלבון (מולקולות יחסית גדולות ושאינן חדירות דרך דופן כלי הדם) במקום יציאה של חלבון החוצה, יש כניסה של נוזל פנימה אל תוך כלי הדם. בצורה זו, יש "דילול" של ריכוז המומסים והשוות הריכוז בין שתי הסביבות. הכניסה של הנוזל אל תוך כלי הדם באמצעות; לחץ זה, מכונה לחץ אוסמוטי.

ויסות הנוזל בסביבה הבין תאית נעשה גם בהפעלת מנגנון הלימפה.

 SHAPE  * MERGEFORMAT

חלבון

חלבון

חלבון

לחץ אוסמוטי

לחץ הידרוסטטי

תוך כלי הדם

מרווח בין תאי

לימפה

ניקוז תקין של נוזלים מתוך כלי הדם

 נטיית הגוף היא לשמור על איזון בין החומרים בכל הסביבות. היחס בין המומס הנמצא בתוך כלי הדם לזה שנמצא בסביבת הבין תאית מחוצה לו, חייב להישמר. כדי שזה יקרה, יש מעבר של חומר דרך דופן כלי הדם. אלא שבמקרה של מולקולות חלבון (מולקולות יחסית גדולות ושאינן חדירות דרך דופן כלי הדם) במקום יציאה של חלבון החוצה, יש כניסה של נוזל פנימה אל תוך כלי הדם. בצורה זו, יש "דילול" של ריכוז המומסים והשוות הריכוז בין שתי הסביבות. הכניסה של הנוזל אל תוך כלי הדם באמצעות; לחץ זה, מכונה לחץ אוסמוטי.

ויסות הנוזל בסביבה הבין תאית נעשה גם בהפעלת מנגנון הלימפה.

שלוש סיבות לנפיחות ברגליים:

בעיה בלחץ ההידרוסטאטי

בעיה בלחץ האוסמוטי

בעיה בדרכי הלימפה

כאשר אומרים "בעיה" אין הכוונה למחלה או מצב כרוני. כל אחד מאיתנו, אנשים בריאים יכול לסבול מכבדות ברגליים בעקבות הצטברות של נוזל. במיוחד, לאחר יום עבודה ארוך הנעלת נעלים לוחצות למשך זמן או אפילו שהייה במזג אויר גם ולח במיוחד.

מיהם האנשים שסובלים בעיקר מתסמינים אלו?

חיילים הנועלים  נעליים סגורות לאורך שעות רבות ביום

נשים שהולכות על נעלי עקב

גברים ונשים שעובדים שעות רבות בעמידה

נשים בהריון

עוד קבוצות של סובלים מהצקות ברגליים הם אנשים הסובלים מחזרה ורידית לקויה מכיוון הגפיים התחתונות, הן עקב בעיות לב ולכי דם, והן בגלל עודף משקל.

אם כך, ניתן לומר שככל שהרגליים עובדות יותר ובתנאים לא נוחים במיוחד, אנו מעלים את הסיכון לגודש ונפיחות ברגליים שיביא כתוצאה ישירה עייפות.

מהלך הטיפול:

הטיפול, שנמשך קצת פחות משעה, מתחיל בתשאול בנוגע לצרכים של המטופל או המטופלת, אורח החיים ובכלל השאלות הרפואיות המקובלות שכל מטפל אמור לשאול כדי להימנע מגרימת נזקים מיותרים.

בשלב הראשון, נעסה את הרגליים מעט ונתרכז בעיקר במתיחות שלקוחות מהתורה התאילנדית, מה שיאפשר לנו להתחיל בזרימת חומרים מזינים לרקמות. בין אלו שחשוב לנו לעודד הפרשתם נמצאים הדופנין (Dopamine) וסרוטונין (serotonin) שהם נוירוטרנסמיטורים שבסופו של דבר מסיעים להרגעה ומרפים שרירי שלד בכך שפועלים על המערכת

הפרא-סימפתטית . אנדורפין (Endorphine) הוא חומר שפועל כמשכח כאבים טבעי המיוצר על ידי הגוף.

באמצעות עיסוי, אנו מעודדים את כל אלו להתחיל "להכין את הקרקע" לעבודה.

בשלב הבא, נפעיל טיפול תרמו-דינאמי. באמצעות קירור של השוק וחימום של הירך אנו גורמים למעבר של נוזלים ולקליטתם במערכת הדם, באמצעות הלימפה. באופן זה, מפחיתים את עודפי הנוזלים המצויים במרוחים הבין תאיים ומסלקים את חומצת החלב שבסופו של דבר תגיע ברובה לכבד כדי להפוך שם לגליקוגן שישמש שוב להפקת אנרגיה. כלומר, הטיפול התרמו-דינאמי מסיע ביצירת דלק מטבולי להמשך השימוש בשריר ומסיע בהתאוששות שלו.

לאחר הטיפול התרמו-דינאמי, נסיים עם עיסוי על בסיס של שמנים שמעוררים את הנשימה התאית של העור. שילוב הפחתת הנוזלים והרגשה של קרירות מרעננת נותן תחושה של קלילות לרגליים – יש המגדירים את התחושה של ההקלה "כמו לנוע במרחב ללא רגליים".

למי לא מתאים הטיפול הזה?

מכיוון שאנו מדברים בפינוי של נוזלים יחסית גדול ובפרק זמן קצר, יש לשים לב על העומסים על הלב והכליות.  אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה ולא מאוזן תרופתית, אנשים הסובלים מאי-ספיקת כליות, אי-ספיקת לב או כל בעיית לב וכלי דם, מחייב בדיקה מעמיקה והטיפול יעשה בתנאים שונים, הן בקיצור הזמן בשינוי התרכובות, בעוצמת הטמפרטורות וכו. לכן יש חשיבות שהטיפול יעשה על ידי מטפל מוסמך.

נשים בהריון יטופלו בהתאם לשלב ההיריון ובאישור רפואי. אנשים הסובלים מבעיות במערכת העצבים ההיקפית, שאינם חשים לחץ או שינויים בטמפרטורה, לא יעברו את הטיפול בתרמו-דינאמי.

מלבד אוכלוסיות אלו, ניתן לספר כי הטיפול הוא מאוד בטוח, מאוד ידידותי ומה שחשוב מכל, מאוד יעיל. טיפול זה מתאים החל מגיל תחילת ההתבגרות ועד 120.

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 1 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/44385/הטיפול-התרמודינאמי-לכאבי-רגליים-לאחר-אימון

    השאר תגובה למאמר זה

    ליה שניידר לוי

    איך מעצבים את הבטן, מה כדאי לדעת ועל מה כדאי להקפיד? מאמר זה מעמיק בנושא אימון הבטן ונוגע בסיבות הבריאותיות לשמירה על בטן חזקה ומעוצבת.

    על ידי: ליה שניידר לויl ספורט וכושר גופני> ספורט וכושר גופני - כלליl 29/12/2008 lצפיות: 12,793 lתגובות: 1
    חיר מוסא

    המאמר דן בנושא הכושר הגופני, הפעילות הגופנית, והשפעתה זו השניה אשר מתקיימת במים,על מחלת נפוצה בקרב נשים, האוסטאופורוזיס

    על ידי: חיר מוסאl בריאות ורפואה> בריאות נשיםl 09/06/2008 lצפיות: 31,092
    נוי מנור

    ירידה במשקל, שינוי הרגלי תזונה ובריאות אלו הם דברים המעסיקים אותנו באופן יום יומי. כולנו רוצים להיות בריאים, חטובים, מאושרים ולהגיע ליעדים שאותם אנו מציבים לעצמנו. זה לא סוד גדול שפעילות גופנית תעזור להאצת ירידה במשקל, לשיפור חילוף החומרים והמוטיבליזם, לבריאות ולנפש ולתחושת סיפוק שלא ניתן להחליף. אבל איזו פעילות גופנית מתאימה לנו ביותר?

    על ידי: נוי מנורl ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 11/09/2014 lצפיות: 12
    נוי מנור

    מהרגע שעליתי לראשונה על האופניים האלו, נדהמתי לגלות שרכיבה על אופניים היא ממש לא מה שזכרתי שהיא, בתור חובבת פעילות גופנית ובריאות אופני העיר של אלקטרה היו בשבילי הפתרון המושלם לפעילות אירובי בכל זמן ובכל מקום. מעבר לעיצובים המרהיבים של האופניים, לצבעים, לטקסטורות, לאביזרים, למושבים הייחודיים, האופניים האלו פשוט נוחים בצורה בלתי רגילה!

    על ידי: נוי מנורl ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 02/09/2014 lצפיות: 15

    המאמר עוסק בריקוד הזומבה. הוא נותן רקע על התפתחותו ומסביר מה הוא נותן בדיוק ומדוע מומלץ לעסוק בפעילות הזו לקראת הקיץ המתקרב.

    על ידי: אריק כהןl ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 28/05/2014 lצפיות: 49

    בריכה לחצר שלכם תאפשר לכם להזמין חברים לבילוי משותף, וגם לשפר את יכולת השחייה שלכם. שחייה היא פעילות גופנית אשר נחשבת למוצלחת מאוד, בשל העובדה שבמהלכה לא מופעל עומס רב על המפרקים ועל העצמות של השחיין. השחייה נחשבת לפעילות אירובית, בגלל שמשך הזמן הארוך של הפעילות, מצריך אספקת חמצן קבועה אל רקמת השריר.

    על ידי: שלמה פריl ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 31/10/2013 lצפיות: 62

    סיפורם של אופני העיר TOWNIE שהפכו את הרכיבה לחוויה נעימה ומיוחדת, אופני העיר האלו מאפשרים רכיבה יציבה, אפשרות להוריד את כפות הרגליים לקרקע בכל זמן רכיבה ממושכת ללא כאבים שתפתור את החששות של כולנו מרכיבת אופניים. סיפור על פטנט מדהים שהומצא בקליפורניה והגיע לישראל ... כל מי שניסה- התאהב!

    על ידי: electrabike israell ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 08/09/2013 lצפיות: 98
    נעלי ספורט

    לא כל נעל של מותג איכותי תהיה מתאימה לכל אדם, זאת מכיוון שאופן השימוש וצורת כף הרגל משתנה מאדם לאדם. אם כן, אילו נעלי ריצה מומלצות לשימושים שונים?

    על ידי: נעלי ספורטl ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 24/02/2013 lצפיות: 193
    כל תרגום, שירותי תרגום

    קניית מסלול ריצה איכותי ואמין זוהי משימה לא פשוטה כלל וכלל בהתחשב בכמות ובמגוון הדגמים המצויים בשוק. רוב הציבור אינו מודע לחשיבות הדופק בזמן האימון, ולכן פעמים רבות מתאכזב מהתוצאות לאחר תקופת אימון ממושכת.

    על ידי: כל תרגום, שירותי תרגוםl ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 22/08/2012 lצפיות: 83

    ריקודי בטן זו דרך מיוחדת ומדהימה לחגוג את הנשיות, לחוות חושניות, עוצמה וחופש. את לא חייבת להתלבש בחליפה המסורתית והמהודרת של ריקודי הבטן בשביל להרגיש רקדנית. למרות שהחליפה עוזרת מאוד להדגיש ולבטא טוב יותר את תנועות הגוף של הרקדנית.

    על ידי: stasl ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 24/02/2012 lצפיות: 426
    אריאל הרלב

    לרוב מייחסים לפעילות האיירובית את האחראיות על שריפת הקלוריות והעזרה בהרזייה. אך אם רוצים להגיע למצב של צריכה אנרגטית גבוהה יותר ("שריפת קלוריות") אחת הדרכים החשובות והמקובלות ביותר היא יצירת מסת שריר.

    על ידי: אריאל הרלבl ספורט וכושר גופני> חדר כושרl 30/05/2009 lצפיות: 2,041
    אריאל הרלב

    אימון מקטעים (אינטרוולים) מאפשר לנו לנצל את המשאבים האנרגטיים של הגוף באופן אופטימאלי כדי להגדיל את ההוצאה האנרגטית באימון ואת השריפה של השומנים.

    על ידי: אריאל הרלבl ספורט וכושר גופני> פעילות אירוביתl 24/05/2009 lצפיות: 2,971
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast