חשיבה טיפולית- פיזיותרפיה לילדים

04/07/2009 • על ידי • 707 צפיות

היום  אני יודעת שאני צריכה להעביר הלאה את ההבנה הבסיסית והכל כך מורכבת ...שגוף האדם מחפש את התנועה הנורמאלית ולא משנה איזו פגיעה  הוא ספג .  

אני פיזיותרפיסטית ומטפלת בעיקר בילדים.  יש לי 20 שנות ותק בטיפול . 

במשך שנים אלו גיבשתי צורת טיפול וצורת חשיבה מאד ייחודיים.

 למדתי גם רפואה סינית ושיאצו . לימודים אלו עזרו לי לשפר את מהירות השגת הישגים טיפוליים . התחלתי לשים לב לעוד פרמטרים שלא היו בתחום  הבנתי טרם לימודים אלו.

השילוב של הפיזיותרפיה עם הרפואה הסינית והשיאצו הוא שילוב שמאפשר הסתכלות נכונה על גוף האדם כמכלול .

כפיזיותרפיסטית מתאפשר לי לתת לילדים שבטיפולי איכויות תנועה שלא היו רוכשים מעצמם, ומדובר על איכויות  תנועה שמהם  המטופל יכול להמשיך  וליצר המשך שמבוסס על אותם חלקים נורמאליים. ואתן  הסבר על ידי דוגמא: תינוק שמסרב לשכב על הבטן או ששוכב על הבטן ולוקח את ידיו הצידה כמו אווירון, רב הסיכויים שגופו משדר לו את ההבנה שאינו יכול לשאת את המשקל הדרוש על ידיו ולכן נמנע מכך. כתוצאה מכך הוא לא ישתמש בידיו לצורך נשיאת משקל ולכן לא יצליח להגיע למצב של עמידת 6 וזחילת 6.    ואם תינוק זה לא יזחל ויפתח את ידיו ואת שרירי הבטן שלו בצורה הכי פונקציונאלית שיש, הוא פותח פער ביכולות המוטוריות שלו ,פער שיכול להשפיע על כל חייו.  התיחסותי לחשיבות הזחילה תהיה במאמר אחר.  הטיפול בתינוק זה מחייב נתינת יכולת לקיחת ונשיאת משקל על הידיים. וזה נעשה על ידי  מסאז'ים מיוחדים עם עקרונות מתוך הפיזיותרפיה והשיאצו. וכן הבנית יכולות נשיאת המשקל.

ללא התערבות טיפולית תינוק כזה לא יוכל לרכוש את האיכויות המתאימות  להמשך התפתחות תקינה וימשיך לגרור איתו את הקושי האמיתי שאינו נובע מעצלנות במשך כל חייו.

ניתן להתגבר על הקושי הזה ועדיף שזה יתבצע קרוב לזמן שבו מתחיל העיכוב  ולא לחכות ולתרץ בתרוצים כמו כל ילד והקצב שלו, או זחילה לא חשובה, או הילד עצלן, וכו' .

החשיבה הטיפולית  והמטרות הטיפוליות שלי מאד ברורות ומוגדרות וכך גם התוצאות הטיפוליות. אני יודעת מה אני רוצה מכל מטופל בכל רגע נתון. אני  יודעת מה אני יכולה להשיג  מכל מטופל.

שום שיפור מוטורי אינו מגיע בהפתעה אני יכולה לצפות את התיזמון של  השיפור לפי תחושת הגוף של המטופל והקלות שבה הוא מבצע את הטיפול . היום אני יודעת  שכל הישג מביא עוד הישג  וההישגים ימשיכו להגיע אם הדגש הטיפולי יהיה על השגת אבני דרך מוטוריים נורמאליים .

ואדגיש שוב שסוג הפגיעה הגופנית ורמת הפגיעה אינם גורמים שמכתיבים את סוג הטיפול , הם מכתיבים את  תקופת הטיפול.

הטיפול מתאים לכל מי שיש לו  עיכוב התפתחותי מכל סוג שהוא , כשהרקע ברור כמו בתסמונת דאון או שיתוק

מוחין , או כשהרקע אינו ברור ואינו מוגדר כמו למשל  לתינוקות שמתעכבים בהשגת אבני הדרך המוטוריים

והתקשורתיים המתאימים לגילם ועולה החשד לפגיעה על הרצף האוטיסטי.

תינוקות אלו מאובחנים על ידי כבר בגיל של חצי שנה. והטיפול  המוטורי שאני נותנת שם דגש על הקניית איכויות תנועה ברמה הכי גבוהה שיש . השגת איכויות אלו על ידי המטופל מביא  איתו שיפור כולל בכל התחומים כולל קשר עיין, הבעות בפנים, תיפקודי ידיים, תגובה שמיעתית, מהירות וחדות בתגובות,אור בעיניים.

במשך שנות עבודתי המקצועיות ראיתי ילדים שהגיעו להישגים מוטוריים וקוגנטיביים שאף אחד לא ציפה מהם. ילדים שקבלו את ההזדמנות להיות רגילים ולא מקוטלגים לתסמונת מסוימת  ולצורת טיפול מסויימת.

היום אני יודעת בוודאות שהדרך שלי שכוללת צורת חשיבה ייחודית וצורת טיפול ייחודית ..

נותנת תוצאות שעליהם אפשר לבנות עוד תוצאות.. וכולן מבוססות על התנועה הנורמאלית.

www.basicbodythinking.co.il

אודות כותב המאמר

אביבה רצר

פיזיותרפיסטית לילדים, מדקרת סינית ,שיאצו לילדים. מטפלת לפי גישה יחודית המשלבת תובנות מערביות ומשלימות באבחון ובטיפול בילדים . גישה טיפולית זאת חותרת ל 100 אחוז בסקאלה הנורמאלית לכל ילד. וכוללת את ההבנה בעקבות נסיוני הטיפולי שניתן לשנות טונוס ולנרמל אותו . ולכן בהגדרתי אני מטפלת לפי שיטת  basic body thinking-   bbt .