תקשורת בינאישית אפקטיבית

פורסם: 14/09/2007 |תגובות: 0 | צפיות: 20,794 | Share

"תקשורת בינאישית אפקטיבית"

ברור לכל שתקשורת אפקטיבית ומעצימה היא הבסיס לכל מערכות היחסים בחיינו. שיפור באופן שבו אנו מתקשרים יוביל לשיפור ניכר מאין כמוהו במערכות היחסים שלנו (האישיות והמקצועיות) ולתחושת זרימה בחיינו. אז מדוע לעתים אנו נתקלים בקצרים בתקשורת במינון גבוהה הרבה יותר ממה שהיינו רוצים? וכיצד מנטרלים את אותם קצרים? הכל כמובן מתחיל בראש – במחשבות שלנו. ולכן אם נקשיב להקשבה שלנו נוכל לעקוף את הקצרים הללו ולהעניק את "מתנת ההקשבה" לכל מי שנחפוץ.

בתקשורת יש תמיד שני צדדים (-לפחות) אולם לכל אחד מאיתנו יש קודם כל גישה ל"צד שלו" ולכן יש להתרכז בדרך בה כל אחד מאיתנו יכול לשפר את הצד שלו. וראה זה פלא, הדבר יחולל שינוי גם בצד השני.

ובכן מדוע צצים אותם קצרים בתקשורת - במקום העבודה, במשפחה ובמערכות יחסים אחרות? במקרים מסוימים איננו מבינים בכלל מדוע גלשה השיחה למשהו אחר, נתקעה או הגיעה למקומות שלא התכוונו אליהם. לעתים שיחה שמתחילה בנינוחות מסתיימת בטון צורם ולא נעים לשני הצדדים ואז תחושת חוסר ההבנה והתסכול צפה ועולה ואיתה ההרגשה ש"לא הצלחתי להגיע אליו/ה".


קודם-כל, יש להכיר בעובדה שבמהלך שיחה קיימות המון הפרעות. ההפרעות הללו מסיחות את הדעת ופוגעות ביכולת להקשיב הקשבה "מלאה", אפילו אם השיחה מתקיימת בחדר סגור, לדוגמא: רעשים סביבתיים מבחוץ (ציפורים, מכוניות, צפירות וכו'..), רעשים מבפנים (שיחות המתקיימות מחוץ לחדר, טלפונים וכו'..). בנוסף, קיימות הפרעות חזותיות: תמונות, שעונים, אנשים וכו'. ובעיקר קיימות ההפרעות ה"אישיות-פנימיות" – השיחה הפנימית המתנהלת כאשר אדם מתקשר עם אחרים. לעתים המחשבות נודדות למקום אחר ואנחנו מתנתקים מהשיחה עצמה. אין ספק שיש לאמן את מיומנות ההתנתקות מהסחות הדעת הללו.

מלבד הסחות הדעת, מסתבר שבמהלך שיחה אנשים עסוקים בשני דברים: בלדבר או בלחכות לדבר. כך או כך, הם לא באמת מקשיבים. הם לא פנויים להקשבה פעילה אלא מנהלים תמסורת ולא תקשורת.

אנשים לא פנויים להקשבה מלאה גם משום שהם מקשיבים מתוך "תבנית" מסוימת. קיימות המון תבניות, כגון: הקשבה יישומית, הקשבה שיפוטית, הקשבה אמפטית, הקשבה של "גם אני", הקשבה "למה שלא עובד" וכך הלאה. כשמישהו מאזין מתוך הקשבה של "גם אני" ברגע מסוים בשיחה הוא יקטע את הדובר ו...יתחיל לדבר על עצמו. כשמישהו מקשיב מתוך הקשבה שיפוטית, בשלב מסוים הוא ישפוט את אותו אדם ויפסוק האם פעל נכון או לא? ובמידה ואדם מקשיב מתוך מקום יישומי, הוא יקטע את הדובר ויתחיל להגיד לו מה עליו לעשות בנדון.

כל אלה הם אותם קצרים בתקשורת כי המקשיב עשה הכל מלבד להקשיב. הוא נתן עצות ברמה גבוהה, הוא סיפר על עצמו והוא פתר את הסוגייה. אולם דבר אחד הוא לא עשה – הוא לא הקשיב. לא יפלא אם-כן, שהדובר שדבריו נקטעו יחוש שהשני בכלל "לא רואה אותו". הנה נפתח צוהר לחוסר הבנה בין חברים, עמיתים לעבודה ואפילו בין בני זוג למרות שלכאורה התקיימה שיחה פעילה.

אז מה עושים?
מקשיבים להקשבה שלנו! ומבררים מה השני רוצה מאיתנו? – עצה? מוצא? או אולי רק שיתוף ואמפטיה?! בררו את זה בתחילת השיחה. שאלו: "מה אתה צריך ממני?". ייתכן ותופתעו לשמוע שהצד השני רק רוצה שיקשיבו לו הקשבה מלאה. תנו לו את מתנת ההקשבה. זו מתנה נהדרת.

 

באיחולי תקשורת בינאישית אפקטיבית ומעצימה,

אסנת.

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/4768/תקשורת-בינאישית-אפקטיבית

    השאר תגובה למאמר זה

    המטרה הראשית של אימון אישי- זה להראות ולחשוף את הפוטנציאל של האדם, לאפשר לו לארגן מחדש את מחשבותיו, לנסח מטרות ורצונות, וגם כן לבנות רשימה של ביצועיים קונקרטיים על מנת להשיג יעדים ברורים. כפי שנראה בפועל, השינוי שקורה בתחום אחד של החיים משפיע גם על התחומים האחרים. לכן, אימון שהוא מביא לשינויים ברמה האישית נותן לגיטימציה להגיע לשלבים אחרים של התפתחות האדם. דרך שינוי מחשבות ובניית אמונות חדשות הפרט יודעה כיצד להמשיך ולצמוח בכל הספרות של החיים. לא סתם לאימון אישי קוראים גם אימון לחיים.

    על ידי: אלהl אימון אישי - Coachingl 25/02/2014 lצפיות: 23

    אם לא מזמן סיימתם את קורס המאמנים הראשון שלכם וכעת אתם מחפשים להתמקצע יותר ולעשות התמחות שמעניינת אתם במיוחד, אז כדאי לכם לחשוב על האופציה של לימודי אימון עסקי.

    על ידי: דביר בן דבl אימון אישי - Coachingl 08/01/2014 lצפיות: 27

    מאמר חשוב אודות טיפול בהפרעות קשב וריכוז וקשיים חברתיים בקרב ילדים בהליך של אימון אישי מיוחד.

    על ידי: idanmprl אימון אישי - Coachingl 17/12/2013 lצפיות: 27

    'למזלי יש לי כמה חברות טובות שאני יכולה לדבר איתם, אני לא צריכה שום אימון אישי! כמה שהמשפט הזה יכול להיות נכון לסיטואציות מסויימות, האם החברות שלך עוזרות לך לנסח עקרונות שונים להשגת המטרה, ועוברות איתך צעד אחר צעד על מנת להשיג אותה? במאמר זה אנסה להסביר את ההבדל בין מאמנת אישית לחברה.

    על ידי: אלכסl אימון אישי - Coachingl 23/10/2013 lצפיות: 48

    כשאנו חשים במצוקה כל שהיא או מצב בו אנו מרגישים שאיננו שלמים עם עצמנו, אנו לעיתים מבטאים זאת, באופן לא מודע, בקול אותו אנו מפיקים. בעיות בקול הכוללות צרידות, גמגום, חשש להתבטא מול אנשים וכד', מקורה ברוב הפעמים מקשיים רגשיים ונפשיים.

    על ידי: ד"ר אירית אלוןl אימון אישי - Coachingl 23/06/2013 lצפיות: 69
    מיכל רוקר

    טוב, אז היינו ביום פתוח, מצאנו את הדבר הכי קרוב למה שאנחנו רוצים ללמוד באוניברסיטה או מה שאומרים לנו שכדאי לנו ללמוד כהשכלה גבוהה בתואר הראשון ("כי יש בזה פרנסה", "זה מקצוע נחשב", "צריך לחשוב על העתיד"). קנינו כלי כתיבה, ספרים ומחברות, לפטופ חדש, טבלט, סמרטפון, מלתחה חדשה, לקחנו הלוואה, הגשנו בקשה למלגה כלשהי (כי זה לא תמיד פשוט לשלם את שכר הלימוד וכי לקחנו הלוואה שצריך להחזיר איך שהוא מתי שהוא). כבר בשלב זה הלחץ וההתרגשות מתחילים להתעורר.

    על ידי: מיכל רוקרl אימון אישי - Coachingl 26/04/2013 lצפיות: 46
    מיכל רוקר

    המודל הישן וה"טוב" איתו התרגלו בעלי חברות ומנהלים לעבוד, כמחלקי פקודות כרוניים, הפך אותם אורך השנים לשוטרים בגן ילדים. הפקיע את יכולת החשיבה העצמאית, את היוזמה והמוטיבציה מידיהם של העובדים ויצר יחסי פירוד וניכור בין המנהל לעובדיו. זוהי תקופה בה העולם נמצא בתהליכי שינוי רבים ועמוקים. שינויים שעלולים להפחיד ולהרתיע. אבל יש צורך בניפוץ המבנים הישנים והלא רלוונטיים כדי שמבנים ניהוליים חדשים ומתאימים יותר יוכלו להיכנס.

    על ידי: מיכל רוקרl אימון אישי - Coachingl 26/04/2013 lצפיות: 29
    אלכס לייזרוביץ

    המאמר מדבר על המשפט הנפוץ שיוצא לנו לשמוע רבות: "הכל בשליטה שלך". ומסביר במה כן אפשר לשלוט. ואיך לקחת אחריות אישית מלאה על ניווט החיים שלך בכיוון שתמיד רצית.

    על ידי: אלכס לייזרוביץl אימון אישי - Coachingl 16/03/2013 lצפיות: 83
    אסנת ברושי-חן

    לאנשים יש תמיד שלל סיבות למה הם לא עושים את מה שתמיד רצו לעשות. מדוע כעת זה לא הזמן, מאוחר מידיי, אין מספיק כסף, הבעל או האישה לא תומכים, זה לא מתאים, זה קשה, מסובך, בלתי אפשרי, הוא התחיל...לא לעניין, נו באמת וכן הלאה. בסופו של דבר נדמה כי אנשים יודעים טוב מאוד או לפחות הרבה יותר טוב "למה לא!" מאשר "למה כן?". מעניין.

    על ידי: אסנת ברושי-חןl אימון אישי - Coachingl 17/09/2009 lצפיות: 89
    אסנת ברושי-חן

    על פיתוח מודעות הוראתית בדרך להפוך למורה גדול ואפקטיבי. בחינת תפיסות המורה והתנהלותו המקצועית כבסיס להבנת התוצאות הלימודיות והאישיות. על ההבדל שבין מורה בינוני למורה גדול

    על ידי: אסנת ברושי-חןl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 05/02/2009 lצפיות: 4,053
    אסנת ברושי-חן

    רבות מדובר על כך ש"בלב הקושי טמונה ההזדמנות" (א. אינשטיין). והנה בליבו של המיתון העולמי, נוצרת הזדמנות לראורגניזציה ארגונית בכל הקשור לפיטורי וקליטת עובדים. ... הזדמנות ליצור תמהיל צוותי נכון ויעיל. תמהיל המתחיל והנקבע על ידי תהליך הקליטה הארגוני. מאמר זה שופך אור על הטעויות שיש להימנע מהן בתהליך קליטת עובדים.

    על ידי: אסנת ברושי-חןl עבודה וקריירה> עבודה וקריירה - כלליl 27/01/2009 lצפיות: 4,830
    אסנת ברושי-חן

    לאחרונה עולה לכותרות המילה חזון יותר ויותר. כל המומחים והיועצים מדברים על חזון. בארגון עסוקים בהגדרת חזון. בסדנאות ובהשתלמויות מבררים את החזון ובעיתונות מפורסמות כתבות ומאמרים סביב נושא החזון ומשמעויותיו על היחיד והחברה. עדיין נדמה כי האדם מהישוב סובל מצלקות סביב המושג "חזון" ובזיכרון הקולקטיבי הישראלי עולה מיד דמותו של הרצל.

    על ידי: אסנת ברושי-חןl אימון אישי - Coachingl 14/01/2009 lצפיות: 6,908
    אסנת ברושי-חן

    מסופר על אדם זקן שאישתו נפטרה. ישב הזקן על ספסל בחצר ביתו ובכה. שכנו של הזקן, ילד בן ארבע, ראה אותו בוכה. נכנס הילד לחצרו והתיישב על ברכיו. משחזר הילד לביתו שאלה אימו: "מה אמרת לזקן?". ענה הילד: "שום דבר, פשוט עזרתי לו לבכות". נדמה שאותו ילד בן הארבע מבין מושג שעבור רוב המבוגרים נשמע הזוי ומופרך, כמו שאר התיאוריות של הניו-אייג': "נוכחות רגשית". פיתוח היכולת להודות, לחוות, להכיל ולהתמודד עם רגשות במיוחד מהסוג הכואב והלא נוח.

    על ידי: אסנת ברושי-חןl אימון אישי - Coachingl 14/01/2009 lצפיות: 1,503
    אסנת ברושי-חן

    להיות אחרון בתור לא נשמע כמו חוויה ראויה לשמה. מעצימה. לכן מפתיע הדבר שרבים מאיתנו מנהלים חיים שלמים כשהם עצמם אחרונים בתור. אחרונים בתור הם אנשים ששמים את כולם לפניהם. את הסביבה, את המשפחה, את החברים, המכרים והשכנים. זה לא תמיד נעשה במתכוון אלא שאיך שהוא יוצא שבסיכומו של דבר הם עצמם נמצאים - אחרונים בתור.

    על ידי: אסנת ברושי-חןl אימון אישי - Coachingl 26/06/2008 lצפיות: 120
    אסנת ברושי-חן

    מגיע הרגע בחיים להוריד את השריון והמסכות שלעתים אנו עוטים, להוציא לחופשי את האני האמיתי ולגלות כי איננו נורא כל כך. ברור לכל כי הדרך למימוש עצמי, זרימת חיים טובה יותר, שלווה ואושר עוברת דרך העצמת היכולות האישיות הייחודיות של האדם. אם כבר להשקיע אנרגיה מדוע לא להשקיע אנרגיה בהעצמה אישית, בניהול חוזקות ובמיצוי יכולות ויתרונות על פני חבישת מסכות ושריון הגוזלים אנרגיה רבה ולא מובילים לשום מקום.

    על ידי: אסנת ברושי-חןl אימון אישי - Coachingl 26/06/2008 lצפיות: 539
    אסנת ברושי-חן

    כשאדם נעלב, כועס, מתרגז רואים את זה עליו. זה ברור לכל. איך יודעים? לפי מס' פרמטרים: שפת גוף, בחירת מילים, טון דיבור, קצב דיבור, רמת האנרגיה, איכות ההקשבה, הציפיות שלו וכו'.... יש כאלה ששפת הגוף שלהם תהיה תוקפנית מלווה בהנפות ידיים, קימה לעמידה, הליכה לעבר אותו גורם/אדם, קירבת יתר לאותו אדם וכו'. אחרים עשויים להתכנס בתוך עצמם. יש כאלה שיעשו שימוש במילים מאוד בוטות, חזקות, מעליבות שבימים כתיקונם לא היו מעלים על בדל שפתיהם ומנגד, אלה שישתמשו ב"מילים גבוהות, מילים של שבת". הם עשויים לומר: "אין הדבר מקובל עלי כלל ועיקר שמא...". גם שתיקה היא בחירת מילים בעבור אלה שכתוצאה מהרוגז והכעס שותקים ומתכנסים בתוך בתוך תוכם כקונכייה בצדף.

    על ידי: אסנת ברושי-חןl אימון אישי - Coachingl 26/06/2008 lצפיות: 689
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast