בעזרת השם - שם טוב הוא שם שמוכר

27/09/2007 • על ידי • 14,788 צפיות

לפני מספר שנים פנה אלי חבר וסיפר לי כי הוא עומד לפתוח עסק חדש. החבר, בעל חברה לבנייה ושיפוץ גגות, סיפר לי שעבודתו היא עונתית, והוא מבקש לנצל ב"עונות המתות" את צוות העובדים המיומן שלו, ולמנף אותו לשירות נוסף – תיקונים קטנים והתקנות לבית. מדובר היה במתן שירותים מפתיחת סתימה בכיור, דרך הרכבת כוננית וצביעת קירות, עד לתליית וילונות ותיקוני חשמל קטנים. החבר ביקש ממני למצוא עבור החברה החדשה שביקש להקים שם מתאים, היות ושם החברה הקיימת שלו, לשיפוץ גגות, אינו רלבנטי. אני חייב להודות שכשישבתי והתחלתי לשרבט לעצמי שמות אפשריים, נתקלתי בקושי שעיקרו היה, מציאת שם שיכיל את מהות השירות. היה ברור לי שיש צורך בשם קצר, קליט, שמי שנתקל בו, ידע מייד במה מדובר. לאחר התחבטויות רבות וארוכות הצעתי לחברי את השם הפשוט "אחזקת בית". את רעיון השם הפשוט הרחבתי ופיתחתי והשתמשת באות הפותחת (א') והאות הסוגרת את השם (ת') לכותרת משנה: "כל התיקונים לבית מא' ועד ת'". יותר מכך, הנחיתי את הגרפיקאית שהתבקשה לעצב לוגו לחברה, להבליט את האותיות א' ו-ת' כך שהלוגו כבר יכיל גם התחכמות ויזואלית. השם הפשוט הפך לקליט ובתוך זמן קצר העסק שלו הפך למותג מוכר.
זוהי דוגמא לאיך בוחרים שם לעסק, כי ידוע הו שהרבה בעלי עסקים חדשים מחפשים לעתים שמות מתחת לאדמה, כדי להיות מיוחדים ובולטים, ומסתבר, שחשיבה נכונה, ולעיתים פשטות וישירות, יכולים לעשות את העבודה בלא פחות יעילות.
האם יש בכלל כללים וחוקים בבחירת שם לעסק? לכאורה, איזה כללים כבר יכולים להיות בבחירת שם? מסתבר שבמקרים רבים, השם הוא גורם המשיכה הראשוני, ולכן יש לו חשיבות. בעיקרון וכקו מנחה משותף בבחירת כל השמות, חשוב שהם יהיו קליטים, קלים להגהה, אסוציטיבים במידה ובכיוון הנכון ורצוי גם מקוריים.
אחת הדרכים הטובות לבדוק חוזקו של שם, היא פשוט לצאת איתו לרחוב ולשאול אנשים וחברים מה השם שאתה מבקש לבחור לעסק שלך, עושה להם. אחרי כן למדוד את תגובתם ואז להחליט. כמובן שלפני שאתם יוצאים לרחוב הכרחי לבדוק כי השם המוצע אינו קיים בשוק ומדובר בשם ראשוני ונחשוני. רצוי מאד גם להתייעץ עם מישהו שבקיא היטב בלשון העברית (או כל שפה אחרת בה ייקרא השם), ולוודא עמו שמדובר בשפה תקינה ללא שגיאות. לעיתים, משתמשים בקביעת שם בשיבוש לשוני מכוון. אני אישית, דעתי אינה נוחה מכך, ואני בהחלט מעיר לבעל הדבר כי בסופו של עניין יתכן ושם שיקבע בשפה קלוקלת, יתפרש בציבור, דווקא כבורות וחוסר ידע. לכן, עדיף שם בשפה תקינה ונכונה. יוצאים כמובן מכלל זה כל השמות שמבוססים על סלנג ו"שפת רחוב".
רגע לפני קבלת ההחלטה הסופית, אני ממליץ להתייעץ גם עם המעצב הגרפי שאמור לבצע את עיצוב הלוגו של העסק, כי בהרבה מקרים הלוגו בנוי על עיצוב מיוחד של אותיות השם, וחיבור נכון בין שם טוב לעיצוב מבריק, יכול בהחלט לעשות את כל ההבדל.
כדאי לזכור כי שם טוב יקל על המוצר להפוך למותג. שם חיוור ומשעמם, יתקשה למשוך אליו את הקונים. יותר מכך, גם אם יש בשוק מוצרים מוכרים וידועים משלך, שם טוב ומיוחד מעורר בקלות סקרנות, ויביא את הלקוח לנסות, או לקנייה ראשונה. הקנייה השנייה, השלישית וכל ההמשך כבר תלויים כמובן, במוצר עצמו.

אודות כותב המאמר

מוטי שני

מוטי שני - כותב, עורך ומו"ל תהודה - הוצאה לאור, מתמחה בכתיבה, עריכה והפקה של ספרים אישיים, כתיבה שיווקית וקופירייטינג tehooda@gmail.com נייד: 054-6268300 tehooda@gmail.com