בעזרת השם - שם טוב הוא שם שמוכר

פורסם: 27/09/2007 |תגובות: 3 | צפיות: 14,755 | Share

לפני מספר שנים פנה אלי חבר וסיפר לי כי הוא עומד לפתוח עסק חדש. החבר, בעל חברה לבנייה ושיפוץ גגות, סיפר לי שעבודתו היא עונתית, והוא מבקש לנצל ב"עונות המתות" את צוות העובדים המיומן שלו, ולמנף אותו לשירות נוסף – תיקונים קטנים והתקנות לבית. מדובר היה במתן שירותים מפתיחת סתימה בכיור, דרך הרכבת כוננית וצביעת קירות, עד לתליית וילונות ותיקוני חשמל קטנים. החבר ביקש ממני למצוא עבור החברה החדשה שביקש להקים שם מתאים, היות ושם החברה הקיימת שלו, לשיפוץ גגות, אינו רלבנטי. אני חייב להודות שכשישבתי והתחלתי לשרבט לעצמי שמות אפשריים, נתקלתי בקושי שעיקרו היה, מציאת שם שיכיל את מהות השירות. היה ברור לי שיש צורך בשם קצר, קליט, שמי שנתקל בו, ידע מייד במה מדובר. לאחר התחבטויות רבות וארוכות הצעתי לחברי את השם הפשוט "אחזקת בית". את רעיון השם הפשוט הרחבתי ופיתחתי והשתמשת באות הפותחת (א') והאות הסוגרת את השם (ת') לכותרת משנה: "כל התיקונים לבית מא' ועד ת'". יותר מכך, הנחיתי את הגרפיקאית שהתבקשה לעצב לוגו לחברה, להבליט את האותיות א' ו-ת' כך שהלוגו כבר יכיל גם התחכמות ויזואלית. השם הפשוט הפך לקליט ובתוך זמן קצר העסק שלו הפך למותג מוכר.
זוהי דוגמא לאיך בוחרים שם לעסק, כי ידוע הו שהרבה בעלי עסקים חדשים מחפשים לעתים שמות מתחת לאדמה, כדי להיות מיוחדים ובולטים, ומסתבר, שחשיבה נכונה, ולעיתים פשטות וישירות, יכולים לעשות את העבודה בלא פחות יעילות.
האם יש בכלל כללים וחוקים בבחירת שם לעסק? לכאורה, איזה כללים כבר יכולים להיות בבחירת שם? מסתבר שבמקרים רבים, השם הוא גורם המשיכה הראשוני, ולכן יש לו חשיבות. בעיקרון וכקו מנחה משותף בבחירת כל השמות, חשוב שהם יהיו קליטים, קלים להגהה, אסוציטיבים במידה ובכיוון הנכון ורצוי גם מקוריים.
אחת הדרכים הטובות לבדוק חוזקו של שם, היא פשוט לצאת איתו לרחוב ולשאול אנשים וחברים מה השם שאתה מבקש לבחור לעסק שלך, עושה להם. אחרי כן למדוד את תגובתם ואז להחליט. כמובן שלפני שאתם יוצאים לרחוב הכרחי לבדוק כי השם המוצע אינו קיים בשוק ומדובר בשם ראשוני ונחשוני. רצוי מאד גם להתייעץ עם מישהו שבקיא היטב בלשון העברית (או כל שפה אחרת בה ייקרא השם), ולוודא עמו שמדובר בשפה תקינה ללא שגיאות. לעיתים, משתמשים בקביעת שם בשיבוש לשוני מכוון. אני אישית, דעתי אינה נוחה מכך, ואני בהחלט מעיר לבעל הדבר כי בסופו של עניין יתכן ושם שיקבע בשפה קלוקלת, יתפרש בציבור, דווקא כבורות וחוסר ידע. לכן, עדיף שם בשפה תקינה ונכונה. יוצאים כמובן מכלל זה כל השמות שמבוססים על סלנג ו"שפת רחוב".
רגע לפני קבלת ההחלטה הסופית, אני ממליץ להתייעץ גם עם המעצב הגרפי שאמור לבצע את עיצוב הלוגו של העסק, כי בהרבה מקרים הלוגו בנוי על עיצוב מיוחד של אותיות השם, וחיבור נכון בין שם טוב לעיצוב מבריק, יכול בהחלט לעשות את כל ההבדל.
כדאי לזכור כי שם טוב יקל על המוצר להפוך למותג. שם חיוור ומשעמם, יתקשה למשוך אליו את הקונים. יותר מכך, גם אם יש בשוק מוצרים מוכרים וידועים משלך, שם טוב ומיוחד מעורר בקלות סקרנות, ויביא את הלקוח לנסות, או לקנייה ראשונה. הקנייה השנייה, השלישית וכל ההמשך כבר תלויים כמובן, במוצר עצמו.

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/5059/בעזרת-השם-שם-טוב-הוא-שם-שמוכר

    השאר תגובה למאמר זה

    קופירייטינג

    בתיכון שנאתי לימודים. המורים היו פחות חכמים ממני (או לפחות ככה חשבתי), הייתי עסוק בפנטזיות על המין היפה ובכלל, החיים מחוץ לכיתה נראו לי מרתקים פי כמה. אז לא למדתי, עשיתי את המינימום בשביל תעודת בגרות סבירה ואת שאר הזמן ביליתי ובכן ב...להעביר את הזמן. עברו כמה שנים, עשיתי צבא, הסתובבתי פה

    על ידי: קופירייטינגl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 13/04/2011 lצפיות: 20
    Nava Libman - נאוה ליבמן

    כוחו של האינטרנט הוא בלתי מעורער: קיומו וזמינותו בכל בית כמעט, פורשת כר של הזדמנויות חדשות, אבל כדי לקטוף הצלחה חשוב לשלב בין היבטים של מסרים ותוכן לבין הפן האסתטי.תחום הקופירייטינג מקפל בתוכו את אמנות השכנוע, את היכולת לרגש ולהשפיע דרך כלים קריאטיביים, וכמובן- את ההבטחה ללכוד את תשומת לבו של הלקוח הפוטנציאלי.

    על ידי: Nava Libman - נאוה ליבמןl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 26/08/2013 lצפיות: 36

    תהליך הקמת אתר ברשת האינטרנט, בין אם זה אתר פרטי, עסקי או תדמיתי, כולל מספר שלבים חיוניים, המוודאים את קבלת המוצר (האתר) הרצוי, תיאום ציפיות ושביעות רצון הלקוח. במאמר זה אפרט את השלבים להקמת אתר מוצלח, את הדגשים עליהם נדרש לתת את הדעת בתהליך הקמת אתר, וכן את הטעויות הנפוצות מהן יש להמנע בכל שלב בתהליך.

    על ידי: יניב פלחl אינטרנט> פיתוח אתריםl 26/10/2008 lצפיות: 6,379

    קידום אתרים באינטרנט יכול לעזור לך מאוד ולקדם את העסק שלך מאוד על ידי קידום האתר שלך, קידום העסק שלך ברשתות החברתיות וקידום העסק במנועי חיפוש

    על ידי: ארקדיl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 29/10/2014
    הילה כרמל

    שירות רב ערוצי הוא כבר לא שאלה של אפשרות או חובה. הוא נתון. הפלטפורמה קיימת, על כל העלויות שלה מבחינת כוח אדם, טכנולוגיה, זמן וכסף, ואילו המדדים ליעילותה לא תמיד ברורים או מוגדרים. מצד אחד, חווית לקוח רב-ערוצית מספקת לארגון מידע רב על התנהגות הלקוחות, עמדות ביחס למותג והעדפות מוצרים. היא מאפשרת לארגון להיחשף אל קהלים חדשים וכך גם מספקת הזדמנויות חדשות למכירה, לקבלת פידבק מהלקוח ולחיזוק הקשר עמו. מצד שני, היא מציבה בפני הארגון אתגרים ארגוניים, תפעוליים וטכנולוגיים לא פשוטים בביצוע. אז מה עושים?

    על ידי: הילה כרמלl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 17/09/2014

    כיצד מנהלים עמודי פייסבוק ותורמים לחיבור של קהל הגולשים? באיזה שפה מומלץ לכתוב לקהל הגולשים שלנו? ואילו פעילויות מומלץ לערוך על מנת לגרום לפעילות מצד הגולשים? SeoMan - ניהול עמודי פייסבוק בדרך הנכונה

    על ידי: אלירן דורוןl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 08/08/2014 lצפיות: 12

    ישנם סוגים שונים של סטנדים לחנויות, אשר לכל אחד תכונות אחרות, מחיר שונה ושימוש שונה. מאמר זה מנסה לעשות סדר

    על ידי: אלרן שטרסמןl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 18/05/2014 lצפיות: 19
    ענבר רצאבי

    איך לקדם אתר עסקי "רדום" ...? עסק תקוע ... מאגר הלקוחות מצטמצם ... ? חדשנות העסק גובלת בהוצאות כספיות רבות שלא תמיד יש תקציב לכך ...? ספקים דורשים לא מעט, ובהבטחות ללא כיסוי ..? ובקיצור משהו חייב לזוז ! עדיף שהקידום יהיה בעזרת רעיון טוב, החלטה נכונה ובתקציב אפסי אם זה אפשרי ...? אז כן, זה אפשרי =) קבלו מס' טיפים באהבה גדולה שלא יעלו לכם ולו אף שקל אחד...

    על ידי: ענבר רצאביl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 14/05/2014 lצפיות: 41
    נוית שם

    סרט תדמית בכניסה לאתר שלך ישאיר את הצופה יותר זמן באתר,זו עובדה! סרט אנימציה מושקע או סרט פרסומי שיציג את תועלות העסק שלך או מטרת האתר יגרום לצופה להתחבר ביתר קלות לנושא האתר, או המוצר ימשוך וכמעט יהפנט את הצופה להישאר בו. סוד נוסף הוא לפתוח ערוץ יו טיוב אישי עם שם משתמש וססמא, בו תעלה סרטוני הסברה על העסק שלך. את הסרטונים האילו תקשר בלינק לאתר שלך וההפך, כך שמי שנכנס לאתר שלך לא ישעמם לרגע!

    על ידי: נוית שםl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 11/05/2014 lצפיות: 34
    נוית שם

    בעולם השיווקי של היום, סרטון תדמית טוב הוא כרטיס הביקור שלכם ברשת האינטרנט והוא הגורם שיאפשר לכם להציג בפני הלקוחות הפוטנציאלים שלכם את המוצר או השירות שאתם משווקים וכמובן יסייע לכם למתג את עצמכם בכל אופן שתרצו. אבל, כידוע לכולם, מהפיכת האינטרנט שהגיעה לכל בית בישראל בשנים האחרונות חוללה שינוי גם בעולם השיווק המוכר ובייחוד בנישת סרטוני התדמית שעד כה היו בונים בצורה כבדה ורישמית ולא הצלחו לצלוח את המעבר למדיום מהיר כמו רשת האינטרנט. אנחנו מזמינים אתכם להכיר מקרוב את האפשרות החדשה ליצירת סרט

    על ידי: נוית שםl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 11/05/2014 lצפיות: 74
    ענבר רצאבי

    הצורך הבסיסי ביותר של כל עסק הוא להגדיל בכל שנה את קהל הלקוחות שלו אך לא די בהגדלת מספר הלקוחות, אנו נרצה להפוך את הלקוחות, ללקוחות ששבים ופוקדים את בית העסק והופכים לקהל נאמן, אחד הצעדים החכמים לעשות זאת היא הקמת מועדון לקוחות. ישנם מס' לא מבוטל של כלים הקיימים בשוק שיכולים לסייע לנו במשימה של הקמת מועדון לקוחות.

    על ידי: ענבר רצאביl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 10/05/2014 lצפיות: 32
    מוטי שני

    גם מי שלא ניחן בכישרון כתיבה, יכול היום להוציא את סיפורו לאור. יש היום מבחר דרכים ואמצעים להפוך חלום של רבים למציאות. ספר, כל אחד יכול

    על ידי: מוטי שניl כתיבה יצירתית> כתיבה יצירתית - כלליl 28/04/2012 lצפיות: 74
    מוטי שני

    גם היום בעידן הווידאו והאפשרויות הבלתי מוגבלות של המדיה הוויזואלית, עדיין כוחה של המילה הכתובה או המדוברת הוא רב והשפעתה ארוכת טווח

    על ידי: מוטי שניl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 15/05/2011 lצפיות: 33
    מוטי שני

    דווקא בעידן בו הרשתות החברתיות השתלטו על בני הנוער יש משמעות מיוחדת למילה הכתובה ולצילום המופיעים בדפוס. לספרי מחזור של סיום כתה או בית ספר יש ערך רב, שלפעמים הוא מתגלה רק לאחר שנים

    על ידי: מוטי שניl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 19/02/2011 lצפיות: 222
    מוטי שני

    כתיבת ביוגרפיות אישיות הפכה לטרנד. גם מי שאינו נשיא לשעבר או פוליטיקאי בדימוס מבקשים לשמר את זיכרונות חייהם. מרביתם של אלה אינם אנשי ספר וכדי לכתוב את הביוגרפיה האישית שלהם, הם נזקקים לסופר צללים. על מה כדאי להקפיד כשאתם באים לבחור את מי שיכתוב את ספר חייכם.

    על ידי: מוטי שניl כתיבה יצירתית> כתיבה יצירתית - כלליl 16/02/2011 lצפיות: 109
    מוטי שני

    כתיבת ספר זיכרונות והנצחת העבר האישי או המשפחתי יכולים להיות תהליך חוויתי ורגשי מיוחד. הקפדה על ניהול נכון של התהליך מונעת מפחי נפש וייאוש בדרך אל המוצר המוגמר - הספר

    על ידי: מוטי שניl כתיבה יצירתית> כתיבה יצירתית - כלליl 16/02/2011 lצפיות: 100
    מוטי שני

    מנהלים רבים מתלהבים מהרעיון שלבית ספרם יהיה עיתון תלמידים, אך נותנים דוגמא שלילית בצנזורה ובחסימת חופש הביטוי

    על ידי: מוטי שניl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 10/10/2007 lצפיות: 2,293
    מוטי שני

    נפגענו מפרסום בתקשורת? הנטייה הטבעית שלנו היא למהר ולהגיב. מסתבר שבמקרים רבים ההתעלמות יעילה יותר

    על ידי: מוטי שניl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 01/10/2007 lצפיות: 3,632
    מוטי שני

    סלוגן הוא משפט קצר, או אפילו מילה אחת, המצטרפים לשם של מוצר או פירמה' ועושים את כל ההבדל. שמוש בסלוגן הוא הדרך הקצרה ביותר ליצור בידול והתבלטות

    על ידי: מוטי שניl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 27/09/2007 lצפיות: 34,956

    תגובות על מאמר זה

    0
    תמי 15/04/2010
    מוטי כתבה מרגשת ומעניינת ונראה שכולם באותו קושי ומרוב חשיבה לא עולה כלום ,גם אני מנסה וללא הצלחה.
    רוצה ליצור שם קולע ומעניין לעסק הפקה ועיצוב ארועים לי ולשותפה,אשמח שתשתף אותנו ברעיונותיך תודה.
    0
    מוטי שני 02/11/2009
    היי ליזי,
    תודה על המחמאות.
    אם את רוצה שאסייע לך צרי עמי קשר באמצעות הדוא"ל הפרטי שלי.
    3
    ליזי 01/11/2009
    היי מוטי,
    אהבתי את המאמר שלך במיוחד כי אני מזדהה עימו. אני מחפשת שם לעסק חדש ומרוב מחשבות לא עולה לי כלום חוץ מ: "רגעים של שמחה" (העסק הוא עיצוב אירועים קטנים) הלוואי שהיה לי גם חבר כמוך בנמצא.
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast