בעזרת השם - שם טוב הוא שם שמוכר

פורסם: 27/09/2007 |תגובות: 3 | צפיות: 14,728 | Share

לפני מספר שנים פנה אלי חבר וסיפר לי כי הוא עומד לפתוח עסק חדש. החבר, בעל חברה לבנייה ושיפוץ גגות, סיפר לי שעבודתו היא עונתית, והוא מבקש לנצל ב"עונות המתות" את צוות העובדים המיומן שלו, ולמנף אותו לשירות נוסף – תיקונים קטנים והתקנות לבית. מדובר היה במתן שירותים מפתיחת סתימה בכיור, דרך הרכבת כוננית וצביעת קירות, עד לתליית וילונות ותיקוני חשמל קטנים. החבר ביקש ממני למצוא עבור החברה החדשה שביקש להקים שם מתאים, היות ושם החברה הקיימת שלו, לשיפוץ גגות, אינו רלבנטי. אני חייב להודות שכשישבתי והתחלתי לשרבט לעצמי שמות אפשריים, נתקלתי בקושי שעיקרו היה, מציאת שם שיכיל את מהות השירות. היה ברור לי שיש צורך בשם קצר, קליט, שמי שנתקל בו, ידע מייד במה מדובר. לאחר התחבטויות רבות וארוכות הצעתי לחברי את השם הפשוט "אחזקת בית". את רעיון השם הפשוט הרחבתי ופיתחתי והשתמשת באות הפותחת (א') והאות הסוגרת את השם (ת') לכותרת משנה: "כל התיקונים לבית מא' ועד ת'". יותר מכך, הנחיתי את הגרפיקאית שהתבקשה לעצב לוגו לחברה, להבליט את האותיות א' ו-ת' כך שהלוגו כבר יכיל גם התחכמות ויזואלית. השם הפשוט הפך לקליט ובתוך זמן קצר העסק שלו הפך למותג מוכר.
זוהי דוגמא לאיך בוחרים שם לעסק, כי ידוע הו שהרבה בעלי עסקים חדשים מחפשים לעתים שמות מתחת לאדמה, כדי להיות מיוחדים ובולטים, ומסתבר, שחשיבה נכונה, ולעיתים פשטות וישירות, יכולים לעשות את העבודה בלא פחות יעילות.
האם יש בכלל כללים וחוקים בבחירת שם לעסק? לכאורה, איזה כללים כבר יכולים להיות בבחירת שם? מסתבר שבמקרים רבים, השם הוא גורם המשיכה הראשוני, ולכן יש לו חשיבות. בעיקרון וכקו מנחה משותף בבחירת כל השמות, חשוב שהם יהיו קליטים, קלים להגהה, אסוציטיבים במידה ובכיוון הנכון ורצוי גם מקוריים.
אחת הדרכים הטובות לבדוק חוזקו של שם, היא פשוט לצאת איתו לרחוב ולשאול אנשים וחברים מה השם שאתה מבקש לבחור לעסק שלך, עושה להם. אחרי כן למדוד את תגובתם ואז להחליט. כמובן שלפני שאתם יוצאים לרחוב הכרחי לבדוק כי השם המוצע אינו קיים בשוק ומדובר בשם ראשוני ונחשוני. רצוי מאד גם להתייעץ עם מישהו שבקיא היטב בלשון העברית (או כל שפה אחרת בה ייקרא השם), ולוודא עמו שמדובר בשפה תקינה ללא שגיאות. לעיתים, משתמשים בקביעת שם בשיבוש לשוני מכוון. אני אישית, דעתי אינה נוחה מכך, ואני בהחלט מעיר לבעל הדבר כי בסופו של עניין יתכן ושם שיקבע בשפה קלוקלת, יתפרש בציבור, דווקא כבורות וחוסר ידע. לכן, עדיף שם בשפה תקינה ונכונה. יוצאים כמובן מכלל זה כל השמות שמבוססים על סלנג ו"שפת רחוב".
רגע לפני קבלת ההחלטה הסופית, אני ממליץ להתייעץ גם עם המעצב הגרפי שאמור לבצע את עיצוב הלוגו של העסק, כי בהרבה מקרים הלוגו בנוי על עיצוב מיוחד של אותיות השם, וחיבור נכון בין שם טוב לעיצוב מבריק, יכול בהחלט לעשות את כל ההבדל.
כדאי לזכור כי שם טוב יקל על המוצר להפוך למותג. שם חיוור ומשעמם, יתקשה למשוך אליו את הקונים. יותר מכך, גם אם יש בשוק מוצרים מוכרים וידועים משלך, שם טוב ומיוחד מעורר בקלות סקרנות, ויביא את הלקוח לנסות, או לקנייה ראשונה. הקנייה השנייה, השלישית וכל ההמשך כבר תלויים כמובן, במוצר עצמו.

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/5059/בעזרת-השם-שם-טוב-הוא-שם-שמוכר

    השאר תגובה למאמר זה

    קופירייטינג

    בתיכון שנאתי לימודים. המורים היו פחות חכמים ממני (או לפחות ככה חשבתי), הייתי עסוק בפנטזיות על המין היפה ובכלל, החיים מחוץ לכיתה נראו לי מרתקים פי כמה. אז לא למדתי, עשיתי את המינימום בשביל תעודת בגרות סבירה ואת שאר הזמן ביליתי ובכן ב...להעביר את הזמן. עברו כמה שנים, עשיתי צבא, הסתובבתי פה

    על ידי: קופירייטינגl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 13/04/2011 lצפיות: 15
    Nava Libman - נאוה ליבמן

    כוחו של האינטרנט הוא בלתי מעורער: קיומו וזמינותו בכל בית כמעט, פורשת כר של הזדמנויות חדשות, אבל כדי לקטוף הצלחה חשוב לשלב בין היבטים של מסרים ותוכן לבין הפן האסתטי.תחום הקופירייטינג מקפל בתוכו את אמנות השכנוע, את היכולת לרגש ולהשפיע דרך כלים קריאטיביים, וכמובן- את ההבטחה ללכוד את תשומת לבו של הלקוח הפוטנציאלי.

    על ידי: Nava Libman - נאוה ליבמןl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 26/08/2013 lצפיות: 18

    תהליך הקמת אתר ברשת האינטרנט, בין אם זה אתר פרטי, עסקי או תדמיתי, כולל מספר שלבים חיוניים, המוודאים את קבלת המוצר (האתר) הרצוי, תיאום ציפיות ושביעות רצון הלקוח. במאמר זה אפרט את השלבים להקמת אתר מוצלח, את הדגשים עליהם נדרש לתת את הדעת בתהליך הקמת אתר, וכן את הטעויות הנפוצות מהן יש להמנע בכל שלב בתהליך.

    על ידי: יניב פלחl אינטרנט> פיתוח אתריםl 26/10/2008 lצפיות: 6,356

    יש דרך לקבל כמאה הטבות, הנחות ומבצעים, אשר יכולים לחסוך עשרות ואף מאות שקלים בחודש- לתושבי פתח תקווה...

    על ידי: אלרן שטרסמןl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 03/04/2014
    yaara

    מיתוג החברה לא מתחיל בלוגו ונגמר בחומר הפרסומי, הוא קשור גם לבגדי העבודה שכל צוות העובדים לובש. בין אם מדובר בחולצה פשוטה ובין אם מלתחה שלמה, המדים משדרים מסרים ללקוחות שמגיעים לעסק. פני העסק מורכבים ממספר גורמים אחד הגורמים החשובים שקובעים את המראה ואופי העסק שלך הם העובדים הן מבחינת רמת השירות ( שמיותר לציין עד כמה איכות השירות משמעותית ) והן מבחינת המראה . למדים יש חשיבות רבה שיוצרת תחושת אצל הלקוח ואפילו העובד שלך , בעולם הצבא מדים מקנים כוח ותחושת שייכות כך גם בבית העסק.

    על ידי: yaaral פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 02/04/2014

    לפני עשרות שנים למדנו את המילה "מבצעים" היום המילה "מבצע" הפכה להיות נורמה, כבר אין מחיר יש מבצע! האם זה חכם, האם הצרכנים טפשים, האם הלקוחות לא יחכו לזמן מבצע שהם יודעים שיבוא.

    על ידי: דורון עמיתl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 25/03/2014

    השאלה העומדת למבחן במאמר זה הוא היכן כדאי יותר להשקיע ביחסי ציבור או בפרסום אז כתובנה ברורה רנו חייבים להפנים שרוב לקוחותינו מגיעים מפה לאוזן, יחסי ציבור זה בדיוק ה"פה לאוזן" של השיווק והפרסום

    על ידי: דורון עמיתl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 07/02/2014 lצפיות: 13
    אסף חמץ

    כולנו רוצים להיות צעירים, מגניבים ואם אפשר גם מצחיקים כשזה מגיע לעולם השיווק. באופן אישי אני חייב להודות שאנחנו מנסים למצוא טוויסט הומוריסטי בכל מה שאנחנו עושים זה אחד הדברים שמבדלים אותנו מעשרות החלופות בשוק. אז מדוע שזה מגיע לתחום ה-B2B וסרטי המוצר בעולם ההיי טק ההומור מוכנס לארון ובמקומו היובש , ההפחדה והרצינות המרובעת ממלאים את המסך? האם רצוי ואפשר לצחוק גם במהלכים שיווקים של חברות רציניות או צודקים אלה שטוענים ש-'אצלנו זה בחיים לא יעבור'?

    על ידי: אסף חמץl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 15/12/2013 lצפיות: 31
    אסף חמץ

    לא משנה אם אתה חב' היי טק גדולה או סטארט אפ של אדם וחצי אתה זקוק לסרטון תדמית באנימציה שיסביר את המוצר שלך וישמש כחלון הראווה בעמוד הבית שלך. אז היא איך עושים את זה נכון?

    על ידי: אסף חמץl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 15/12/2013 lצפיות: 22

    הרשת היא זירה מאוד תחרותית ואתרים נאבקים ביניהם על תשומת הלב, מיקומים גבוהים בגוגל אורגני לצד מקסום ההקלקות באדוורדס. המטרה היא להכניס את הגולש לאתר, להניע אותו לפעולה ייעודית שנקבעה מראש, בין אם זו הרשמה לרשימת דיוור, רכישה באמצעות החנות המקוונת, הזמנה ליצירת קשר, הרשמה לכנס ועוד.

    על ידי: אלמה ווב גרופl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 30/11/2013 lצפיות: 24

    היחצ"נים משגעים אתכם?יותר מדי עסקים מזמינים אתכם לאירועים שונים ומציקים לכם שתרכשו מוצרים? לפני שאתה מתבאס על הפייסבוק, בוא תלמד איך לעקוף את כל "המטרידים" למיניהם בפייסבוק שלך, שבעבר כל כך אהבת...

    על ידי: אלירן דורוןl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 26/11/2013 lצפיות: 56
    מוטי שני

    גם מי שלא ניחן בכישרון כתיבה, יכול היום להוציא את סיפורו לאור. יש היום מבחר דרכים ואמצעים להפוך חלום של רבים למציאות. ספר, כל אחד יכול

    על ידי: מוטי שניl כתיבה יצירתית> כתיבה יצירתית - כלליl 28/04/2012 lצפיות: 62
    מוטי שני

    גם היום בעידן הווידאו והאפשרויות הבלתי מוגבלות של המדיה הוויזואלית, עדיין כוחה של המילה הכתובה או המדוברת הוא רב והשפעתה ארוכת טווח

    על ידי: מוטי שניl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 15/05/2011 lצפיות: 26
    מוטי שני

    דווקא בעידן בו הרשתות החברתיות השתלטו על בני הנוער יש משמעות מיוחדת למילה הכתובה ולצילום המופיעים בדפוס. לספרי מחזור של סיום כתה או בית ספר יש ערך רב, שלפעמים הוא מתגלה רק לאחר שנים

    על ידי: מוטי שניl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 19/02/2011 lצפיות: 201
    מוטי שני

    כתיבת ביוגרפיות אישיות הפכה לטרנד. גם מי שאינו נשיא לשעבר או פוליטיקאי בדימוס מבקשים לשמר את זיכרונות חייהם. מרביתם של אלה אינם אנשי ספר וכדי לכתוב את הביוגרפיה האישית שלהם, הם נזקקים לסופר צללים. על מה כדאי להקפיד כשאתם באים לבחור את מי שיכתוב את ספר חייכם.

    על ידי: מוטי שניl כתיבה יצירתית> כתיבה יצירתית - כלליl 16/02/2011 lצפיות: 94
    מוטי שני

    כתיבת ספר זיכרונות והנצחת העבר האישי או המשפחתי יכולים להיות תהליך חוויתי ורגשי מיוחד. הקפדה על ניהול נכון של התהליך מונעת מפחי נפש וייאוש בדרך אל המוצר המוגמר - הספר

    על ידי: מוטי שניl כתיבה יצירתית> כתיבה יצירתית - כלליl 16/02/2011 lצפיות: 84
    מוטי שני

    מנהלים רבים מתלהבים מהרעיון שלבית ספרם יהיה עיתון תלמידים, אך נותנים דוגמא שלילית בצנזורה ובחסימת חופש הביטוי

    על ידי: מוטי שניl חינוך ולימודים> חינוך ולימודים - כלליl 10/10/2007 lצפיות: 2,283
    מוטי שני

    נפגענו מפרסום בתקשורת? הנטייה הטבעית שלנו היא למהר ולהגיב. מסתבר שבמקרים רבים ההתעלמות יעילה יותר

    על ידי: מוטי שניl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 01/10/2007 lצפיות: 3,624
    מוטי שני

    סלוגן הוא משפט קצר, או אפילו מילה אחת, המצטרפים לשם של מוצר או פירמה' ועושים את כל ההבדל. שמוש בסלוגן הוא הדרך הקצרה ביותר ליצור בידול והתבלטות

    על ידי: מוטי שניl פרסום ושיווק> טיפים שיווקייםl 27/09/2007 lצפיות: 34,919

    תגובות על מאמר זה

    0
    תמי 15/04/2010
    מוטי כתבה מרגשת ומעניינת ונראה שכולם באותו קושי ומרוב חשיבה לא עולה כלום ,גם אני מנסה וללא הצלחה.
    רוצה ליצור שם קולע ומעניין לעסק הפקה ועיצוב ארועים לי ולשותפה,אשמח שתשתף אותנו ברעיונותיך תודה.
    0
    מוטי שני 02/11/2009
    היי ליזי,
    תודה על המחמאות.
    אם את רוצה שאסייע לך צרי עמי קשר באמצעות הדוא"ל הפרטי שלי.
    3
    ליזי 01/11/2009
    היי מוטי,
    אהבתי את המאמר שלך במיוחד כי אני מזדהה עימו. אני מחפשת שם לעסק חדש ומרוב מחשבות לא עולה לי כלום חוץ מ: "רגעים של שמחה" (העסק הוא עיצוב אירועים קטנים) הלוואי שהיה לי גם חבר כמוך בנמצא.
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast