הסבת אקדמאים להוראה – משב רוח מרענן בחינוך

30/12/2009 • על ידי • 472 צפיות

מחקרים עדכניים מלמדים כי שיעור גדול של אקדמאים, במיוחד בוגרי מדעי הרוח והחברה, אינם עוסקים במשלחי יד המצרכים השכלה אקדמית. יחד עם זה אנו מתבשרים חדשות לבקרים על מצבו הרע של החינוך בישראל. והאמת היא שמספיק לגלוש ב-YouTube ולהציץ בסרטונים שבני נוער העלו לאתר הזה כדי להבין שמשהו רע קורה פה. אבל משתי התופעות שציינתי לעיל יכול לצמוח גם דבר טוב. מערכת החינוך צמאה לרוח רעננה למורים משכילים חדורי מוטיבציה, ואילו האקדמאים שאינם עוסקים במקצוע שלמדו חשים תסכול וחוסר מיצוי עצמי. תהליך של הסבת אקדמאים להוראה הוא דרך ראויה לשיפור המצב, החברה ומערכת החינוך.

מהו מסלול הכשרת אקדמאים להוראה?
תוכניות אלה מתקיימות במכללות להכשרת מורים (כדוגמת המכללה האקדמית בית ברל) והן מאפשרת לבעלי תעודה אקדמית לרכוש מקצוע מעשי שיאפשר להם למצות את כישוריהם. יש מסלולים המתאימים גם למורים שרוצים להרחיב או לשנות את תחום ההוראה שלהם.

תוכניות הסבת אקדמאים להוראה מתפרשות בדרך כלל על פני שניים או שלושה סמסטרים. מכיוון שהתלמידים כבר רכשו ידע אקדמי בתחום ההוראה הם מתמקדים בתכנים פדגוגים ודידקטיים. במילים אחרות – אם הם יודעים מה ללמד, הם ילמדו בעיקר כיצד ללמד.

אמנם יש תיאוריות רבות המסבירות שיטות שונות ללימוד, אך הניסיון הוא השיעור הטוב ביותר, לכן ההתנסות המעשית מהווה חלק עקרי במסלול הזה. התלמידים מעבירים בעצמם שיעורים וזוכים למשוב מקצועי מפורט.

כולם מרוויחים
השיטה של הכשרת אקדמאים להוראה (המוכרת בשמה השני הסבת אקדמים להוראה)איננה המצאה ישראלי, היא מונהגת במדינות המערב בהצלחה רבה. בעולם מדווחים כי הרווח לחברה רב, ולכן ממשיכים לפתח תוכניות כאלה. מצד אחד האקדמאי זוכה בהזדמנות לממש את כישוריו ולעסוק במקצוע שהוא למד ואוהב, מצד שני מערכת החינוך מרוויחה מורים משכילים וחדורי מוטיבציה. יש כמובן גם צד שלישי – הילדים של כולם, שאופקים חדשים נפרשים לפניהם. אגב, מלבד הידע שהמורה החדש מקנה לתלמידיו יש חשיבות רבה לדמותו. החיקוי הוא הליך מרכזי בחינוך, והעובדה שדמות כה משמעותית למדה באוניברסיטה מעודדת את התלמידים ללכת בדרך הזאת בבוא העת.

מסר לחברה
בעידן בו סופרים בעיקר את הכסף, והצלחה בחיים נמדדת במושגים כלכליים, יפה לראות כי יש עוד כאלה שבוחרים עבודה מתוך נטיית ליבם ולא כיסם. הסבת אקדמאים להוראה היא תוכנית חשובה לא רק בגלל המחסור במורים, אלא גם (ואולי בעיקר) בגלל המחסור ברוח.

ועוד הערה קטנה....
טוב שקיימות תוכניות להכשרת אקדמאים ולימודים לתעודת הוראה. יחד עם התוכניות האלה ראוי שהמדינה תיתן למורים (אקדמאים שהוסבו להוראה ואחרים) כלים ותנאים שיאפשרו להם לעשות זאת בהצלחה וישמרו את כבודו ומעמדו של המורה.

אודות כותב המאמר

יאיר טל

בלוגר וכותב מאמרים בנושאי לימודים,חינוך ועוד