"מפני שיבה תקום"

06/01/2010 • על ידי • 63,218 צפיות

"מפני שיבה תקום" - פרושו בפשט העניין, הוא לתת כבוד לזקן או למבוגר - חז"ל הוסיפו פרוש נוסף לעניין הזה והוא בעצם כבוד לתורה - התורה היא ישנה ועתיקה ביותר ונחשבת מבחינת "שיבה" כלומר עתיק ונושן...

חז"ל אומרים - שטיפש אדם העומד בפני ספר תורה ולא עומד בפני תלמיד חכם... תלמיד חכם נחשב ליותר מספר תורה - שהרי ספר תורה קוראים בו בלבד ונמצא בארון תמיד, ותלמיד חכם מעביר את התורה ממקום למקום, מלמד ומעביר שעורי תורה בכל מקום ומקום.

חז"ל הזהירו המון בכבודן של תלמידי חכמים... צריך אדם להשמר מאד בכבודן של תלמידי חכמים, דרשו חז"ל שבכל מקום בתורה שכתוב את המילה "את" זה בא להוסיף ולהרבות - לפני מקומות מסויימים כגון שחוה ילדה את קין והבל - נאמר כך "את קין ואת הבל" (פרשת בראשית). מילה אחת כביכול מיותרת - היה לכתוב את קין והבל, אלה שהמילה "את" לדעת חז"ל באה להרבות ולהוסיף שנולדו בנוסף גם נקבות, וישנם מקומות נוספים רק שזה לא עקר העניין כאן.

ישנו פסוק שבו נאמר כך - "את ה" אלהיך תירא" פרושו של פסוק זה הוא, שתהיה יראה כלפי האלקים, רק שהמילה "את" לדעת חז"ל באה להוסיף ולהרבות משהו נוסף, כאן לא ידעו לדרוש מה באה להוסיף המילה "את" - האם יש מישהו נוסף שצריכה להיות יראה כלפיו זולת השם אלוהינו??? עד שבא רבי עקיבה - ואמר "את ה" אלוהיך תירא" כאן זה בא להרבות ולהוסיף כבוד תלמידי חכמים, יש ליראה את השם יתברך ובנוסף להזהר מאד בכבוד תלמידי חכמים.

אודות כותב המאמר

יהודה אדרי

כאן ניתן למצוא מאמרים בנושאי ענייני החיים, רוחניות, מתכונים ועניינים נוספים... "סוף דבר הכל נשמע את האלקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל...