
סרטן המעי הגס הנו המחלה הממארת השנייה בשכיחותה בגברים ובנשים בישראל (לאחר סרטן השד בנשים וסרטן הערמונית בגברים), ובשנת 2002 היה אחראי לכ- 12% מכלל הפטירות מסרטן.
רב הממצאים ממחקרים אפידמיולוגיים תומכים בהשפעה המגינה שיש למוצרי חלב ולרכיבי התזונה שלהם, כמו סידן וויטמין D, כנגד סרטן המעי הגס.
מחקר חדש, שפורסם בינואר 2010 ב- British Medical Journal, הוא המחקר הגדול ביותר מסוגו שנערך עד היום, וגם בו נמצא קשר הפוך בין רמות ויטמין D וסרטן המעי הגס. מחקר EPIC (European Prospective Investigation into Cancer Study), כלל למעלה מחצי מיליון משתתפים מעשר מדינות באירופה, שמילאו שאלונים על התזונה ואורח החיים שלהם ונלקחה מהם בדיקת דם. במהלך המחקר חלו 1,248 משתתפים בסרטן המעי הגס והחוקרים ערכו השוואה בינם (מקרים) לבין מספר דומה של משתתפים בריאים מהמחקר (ביקורות), שהיו בעלי נתונים דומים. במחקר נמצא שרמות ויטמין D נמוכות מ- 50-75 ננומול לליטר קשורות בסיכון גבוה לסרטן המעי הגס, בעוד רמות גבוהות מערך זה לא נמצאו קשורות בסיכון מופחת. בנוסף, צריכה גבוהה של סידן בתזונה, אך לא של ויטמין D, נמצאו קשורות לסיכון נמוך לחלות בסרטן המעי הגס. כאמור, במחקרים קודמים כולל ניתוחי-על (מטה-אנליזה) נמצאו תוצאות דומות.
פאנל המומחים של ה- World Cancer Research Fund וה- American Institute for Cancer Research (WCRF/AICR) ערך סקירה נרחבת של הידע המדעי הקיים בתחום המזון, התזונה, פעילות גופנית ומניעת סרטן ופרסם את המלצותיו בדוח מקיף לפני כשנתיים. מסקנות הדוח היו כי חלב ככל הנראה מגן מפני סרטן המעי הגס. מסקנה זו מבוססת על ממצאים עקביים ממחקרים אפידמיולוגיים וממחקרים שהוכיחו מנגנונים אפשריים.
יחד עם זאת מציינים החוקרים, שלפני שניתן יהיה לצאת בהמלצות לציבור הרחב לקחת תוספים של ויטמין D יש לבחון את הקשר שנמצא במחקרים קליניים מבוקרים, שיתנו תשובה סופית לשאלה האם תוספת ויטמין D יעילה בהרודת הסיכון לסרטן המעי ללא תופעות לוואי. מקור:
Association between pre-diagnostic circulating vitamin D concentration and risk of colorectal cancer in European populations:a nested case-control study
British Medical Journal 2010;340:b5500
http://www.bmj.com/cgi/content/abstract/340/jan21_3/b5500
מאמרים אחרונים בנושא בריאות - כללי
תסמונת המעי הרגיש
תסמונת המעי הרגיש
מאת: נציג פריגו 10/03/2010
אובדן, פסיכודרמה והקשר בינהם
אובדן מהווה חלק בלתי נפרד מקיומנו, אנו מתנסים בחוויות אובדן כל חיינו. ישנן חוויות אובדן אשר מודעות לנו, וחלק מחוויות האובדן, לא מודעות לנו.
מאת: LoadSeo 10/03/2010
איסור אפליה מטעמי גיל שלם אך לא מושלם
הכנסת אישרה את הצעת החוק ביוזמת ח"כ חיים אורון, לשינוי חוק זכויות החולה כלהלן: " מטפל או מוסד רפואי לא יפלו בין מטופל למטופל מטעמי גיל ואולם אין רואים אפליה לפי סעיף זה כאשר ההבחנה נדרשת משיקולים רפואיים"
עד היום, על פי חוק זכויות החולה התשנ"ו-1996 נאסר להפלות מטופלים מטעמי דת,גזע, מין,לאום, ארץ מוצא ונטייה מינית, בעוד שסוגיית האפליה בנגישות וקבלת טיפול רפואי מטעמי גיל נשארה בחוק זה פתוחה.
את האפליה מטעמי גיל אשר הייתה נהוגה שנים במוסדות הבריאות הציבוריים חשו ועודם חשים יותר מכל הקשישים שב
מאת: איתי בן יעקב 09/03/2010
למה חשוב לשם לב בטיפול רפואי
הביטוח אמור לכאורה להקנות לנו את הטיפול הטוב ביותר שקיים, אך למעשה המציאות מעט שונה. במהלך שהותנו בבית החולים למשל, קוראים לפעמים מקרים של טיפול לקוי או הזנחה המובילים בסופו של דבר להתפרצות של מחלות, התהוות של נזקים בריאותיים חמורים, ולעיתים אפילו מקרים של מוות...
מאת: Zohar Geveret 07/03/2010
בחירת מגורים בעת זקנה
הדרך שבה נבחר איך להעביר את שנות גיל הזהב חשובה לא פחות מהדרך שנעבור עד שנגיע אליהן. מה יהיה גובה הפנסיה שלנו, במה נעסוק כשנצא לגימלאות והיכן נגור. נראה שהנושא האחרון מעסיק יותר ויותר את מי שמתקרב לגיל הזה: האם לבחור דיור מוגן, להמשיך להחזיק בדירה הקיימת או לעבור לגור עם המשפחה.
מאת: קידום אתרים - SEO Israel 07/03/2010
חומצה אלפא ליפואית
אחד התוספים הפופולריים במגוון רב של מחלות העולם המערבי
מאת: סמיר 06/03/2010
ספורט ורכיבה על אופניים חשמליים
נסיעה על אופניים חשמליים מותרת מעתה בחוק. למה לשים לב וכיצד להמנע מתאונות גם כשעושים ספורט.
מאת: דן אופן 04/03/2010
על כאבי ראש ועל אבחון אירידולוגי
רבות כבר דובר על סוגים שונים של כאבי ראש ומיגרנות. רבים ניסו שיטות טיפול שונות, עברו בדיקות מבדיקות שונות, ונשארו עם הכאב המטריד. דבר אחד לא ידעו הסובלים: הפתרון למגוון כאבי ראש ניתן למצוא בתהליך הקרוי אבחון אירידולוגי.
מאת: אלישבע הניג 01/03/2010
מאמרים נוספים מאת מיכל גילאון
חלומות? בהקיץ!
בשביל המון בני אדם שינה טובה היא אידיאל בלתי מושג. אם גם אתם סובלים מנדודי שינה, תזונה מתאימה תוכל לעזור. חלב – כן, קפאין – לא, ושלל המלצות - בכתבה
מאת: מיכל גילאון | 13/01/2010 | שינה
מועד ב' במבוא לתזונה
לא קלה היא דרכו של הסטודנט המצוי, שמזגזג בין לימודים ועבודה. אלא שתזונה נכונה עשויה להקל עליו את החיים, לשפר את תפקודו ולמנוע השמנה. קבלו את הסילבוס המלא לדיאטה בקמפוס
מאת: מיכל גילאון | 13/01/2010 | דיאטה ותזונה
חשיבות הפעילות הגופנית באוסטיאופורוזיס - מניעה וטיפול
פעילות גופנית ידועה כבעלת יתרונות בריאותיים רבים: בקרב הפעילים יותר יש שכיחות מופחתת של תמותה ותחלואה מכל הסיבות, מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, יתר לחץ דם, סוכרת, סרטן מסוגים רבים, אוסטיאופורוזיס, אלצהיימר, דיכאון ומחלות רבות נוספות. לפיכך, יצאו ארגונים ומדינות בהמלצה לכלל האוכלוסייה, בריאה או חולה, לבצע פעילות גופנית במשך 30 דקות לפחות, חמישה ימים בשבוע2,1. כך הפכה הפעילות גופנית מהמלצה כללית למרשם של ממש.
מאת: מיכל גילאון | 22/12/2009 | דיאטה ותזונה
אי סבילות ללקטוז - האמת והמיתוס
אי סבילות ללקטוז היא תופעה כלל עולמית ואותם פרטים, שאובחנו כלוקים בתופעה זו, ימנעו מאכילת חלב ומוצריו למניעת תסמינים.
מאת: מיכל גילאון | 22/12/2009 | בריאות - כללי
ספיגת סידן ממוצרי חלב: הסיפור האמיתי
הסידן הוא מינרל חיוני במיוחד בתזונתנו היומיומית* ומוצרי חלב הם שעוזרים לו להיספג הכי טוב בגוף* אלא שמיתוסים כוזבים מטעים אותנו* כל העובדות וכל ההסברים - במאמר הזה
מאת: מיכל גילאון | 30/06/2009 | בריאות - כללי
ספיגת סידן מחלב ומוצריו האמת והמיתוסים
הסידן הוא המינרל הנפוץ ביותר בגוף האדם והוא חיוני לתפקודים רבים בגוף. אחד התפקידים החשובים והידועים ביותר שלו הוא בניית העצם בתקופת הגדילה, ושמירה עליה בהמשך החיים. צריכה מספקת של סידן יכולה לעזור בהשגת מסת עצם מירבית בגיל ההתבגרות ולהפחית את הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים בנשים לאחר הפסקת הווסת.
מאת: מיכל גילאון | 16/06/2009 | בריאות - כללי
קניות חכמות בתקופת המיתון
בתקופת מיתון ועם העלייה במחירי המזון, משפחות רבות מנסות לצמצם את ההוצאות שלהן וזה כולל גם שינויים בהרגלי הקנייה של המזון. יחד עם זאת רצוי שלא לקצץ באיכות התזונה, לכן כדאי לעשות קניות חכמות – לקנות יותר רכיבי מזון חיוניים בפחות כסף
מאת: מיכל גילאון | 19/04/2009 | משפחה וזוגיות - כללי
חלב ומוצריו לבריאות הפה
כולנו מכירים בחשיבות החלב ומוצריו לבניית עצמות בריאות, אולם מעטים מודעים לתרומתם של מוצרי החלב לבריאות החניכיים והשיניים.
מאת: מיכל גילאון | 19/04/2009 | בריאות - כללי