אסטרטגיה זו לא מילה גסה!

פורסם: 05/07/2006 |תגובות: 0 | צפיות: 21,315 | Share

אסטרטגיה הינה מושג חדש בתחום יחסי הציבור. עד היום עסקו אנשי יחסי ציבור בביצוע שוטף של העברת מידע מהלקוח אל המדיה וקהלי המטרה ובניהול משברים תקשורתיים, זאת מבלי לשקול צרכים עתידיים של הלקוח, מיצובו בקהל המטרה ובלי ראיה עתידית של בניית המוניטין הציבורי שלו.

ענף יחסי הציבור עבר שינוי משמעותי עם התפתחות עידן התקשורת והתרבות ערוצי המדיה. היום ברור שיחסי הציבור הם חלק מרכזי בתמהיל השיווק של כל עסק. למעשה יחסי הציבור הם אלה המובילים את החזון, הם אלה שאמונים ליצור הסכמה וצפייה של קהל המטרה של הלקוח.

מהי משמעות המילה אסטרטגיה?

ובכן, משמעותה: "תוכנית פעולה מחושבת ומפורטת לטווח ארוך שמטרתה להשיג יעד כלשהו, בעיקר בעסקים ובפוליטיקה" (מתוך מילון רב מילים יעקב שוויקה).

המילה אסטרטגיה באה מהמילה הלטינית stratagus  שמשמעותה מפקד.

קיימים מספר סוגי אסטרטגיות (פירוט בהמשך) והם מכוונים לקידום הלקוח ושגשוגו.

הגדרה של אסטרטגיה ביחסי ציבור: תכנון מערך יעדים וצעדים של פעולות יחסי ציבור לטווח קצר וארוך המותאמות לחזון ולמטרות הלקוח.

לכל לקוח נבנית אסטרטגיה המותאמת לצרכיו. נקודת המוצא היא שהצרכים של כל לקוח שונים ולכן מותאמת לו אסטרטגיה ייחודית. האסטרטגיה נקבעת על ידי איש יחסי צבור בכיר. בניית האסטרטגיה תתבסס על המחקר שערך איש יחסי הצבור. במקרים מסוימים ישתתף האסטרטג גם במחקר, בהתאם לשיקול דעתו.

בעידן מהפכת התקשורת הבלבול אצל הציבור גדל. חברות יחסי הציבור מתקשות "ללכוד" את תשומת הלב של קהלי המטרה בשביל ליצור הסכמה, לבנות דעת קהל וליצור רעיונות חדשים בתודעה הציבורית.

היום אין שלב טרום-שיווקי בסיסי ללא יחסי ציבור, ואין יחסי ציבור ראויים ללא תפיסה מקפת של המוצר. חברת יחסי ציבור מעודכנת מובילה את המסר ובונה את התוכן באמצעות מחקר והתוויית אסטרטגיה. לצורך זה היא מעסיקה מנהלי-תיקים וקריאייטיב ומלמדת את יועציה לתת מענה ללקוח- החל מהאריזה וכלה במהות התוכן של המותג. כל אלו בלי לרכוש מדיה, אינצ'ים או זמן אויר בכסף רב. כאשר הלקוח מגיע אל בין כתלי משרד יחסי הציבור, הוא מקבל מטריית שירותים שלמה הכוללת אסטרטגיה שיווקית, תדמיתית ותקשורתית וכמובן את יישומן.

חברות יחסי ציבור גדלות בקצב מסחרר. המקצוע תופס יותר ויותר את מקומו הטבעי בראש הפירמידה השיווקית. אנשי יחסי ציבור היום הם אסטרטגים תדמיתיים, מומחים בתקשורת בינאישית ובמדיה לסוגיה, מיומנים בכתיבה עיתונאית, מפיקים אירועי תקשורת יצירתיים ויודעים לערוך מחקר  וסקרים.

קריאייטיב ביחסי הציבור:

הקריאייטיב הוא החלק העיקרי והבסיס של כל מסע יחסי ציבור. הקריאייטיב צריך להיות,

חדשני מעניין ופורץ גבולות.

כדי ליצור עניין במדיה ובקרב קהלי המטרה עליך ליצור היבט חדש אשר ימשוך את תשומת

ליבו של הלקוח אליך ולא אל מישהו אחר...

ישנן מטרות שונות לאסטרטגיה:

ישנן סיבות שונות לבנות אסטרטגיה וישנן אסטרטגיות שונות המותאמות למטרות אלה. כך למשל ברוב הארגונים העסקיים נבנית אסטרטגיה שיווקית במטרה לכוון במדויק את יעדי המכירות, לעומתם ישנם ארגונים הנוקטים ביעדים אחרים. חברת חשמל לדוגמא נוקטת באסטרטגיה שיווקית המכוונת ליעדי תדמית, אין היא זקוקה לאסטרטגיית מכירות.

מטרות אסטרטגיה:

1.                  בניית / ביסוס חזון העסק בהתאם למטרות הלקוח.

2.                  מיצוב תדמיתי וציבורי של הלקוח

3.                  בניה / ביסוס המותג

4.                  מיצוב תקשורתי של הלקוח.

5.                  גדילה ושגשוג של הלקוח.

        ארגונים או אנשים שונים יבחרו באסטרטגיות שונות:

במקרה ומדובר בחברה חדשה יש לבחור לה תדמית ולבנות לה אסטרטגיה שתעזור לה לפרוץ לשוק ולמצב את עצמה בתוך השוק בהתאם לתדמית ולקהלי היעד הנבחרים.

ארגונים גדולים כמו חברת עלית- בבואם להשיק מוצר חדש יבנו אסטרטגיה שמטרתה היא גם שיווקית (הגדלת המכירות של המוצרים) וגם תדמיתית (תשמור על תדמית החברה וערכיה). פוליטיקאים, אמנים או אנשים פרטיים יתמקדו באסטרטגיה תדמיתית שתמצב אותם בצורה החיובית ביותר מול קהלי היעד שלהם.

  סוגי אסטרטגיה וההבדלים בניהן:

1.      אסטרטגיה שיווקית: מדגישה נושאים של מחקר ואיסוף מידע לבחינת העסק מבחינה ארגונית, פיננסית, שיווקית. המטרות מתמקדות בעליה במכירות, טקטיקות של קידום מכירות ושיטות מכירה.

2.      אסטרטגיה תדמיתית: מדגישה מחקר הבוחן את העסק מבחינת תדמית / מותג ומיצוב הלקוח. האסטרטגיה מתמקדת בפעילות יצירתית – קריאייטיב – המכוונות למיצוב וביסוס התדמית / מותג.

3.      אסטרטגיה תקשורתית: מדגישה מחקר הבוחן את קשרי המדיה של הלקוח. המטרות מתמקדות בבנייה וביסוס של קשרי מדיה איתנים בהתאם למטרות הלקוח.

על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר ולשגשוג של הלקוח יש לשלב בין שלוש האסטרטגיות בהתאם לצרכים ולמטרות הלקוח.

זה הבסיס לכל מערך יחסי ציבור של חברה. לפני מחקר על חברה ובניית אסטרטגיה הייחודית לאופי החברה ולחזונה כל פעילות תהיה לא אפקטיבית ולא יעילה מכיוון שללא תכנית מסודרת נוצר מצב של יריות באפילה שלפעמים גם מכוונות למקומות הלא נכונים...

הכותבת היא יעל לוטן – מנכ"ל לוטן תדמיות בע"מ

http://www.lotan.org.il/

http://www.purecomm.org.il/

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 1 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/81/אסטרטגיה-זו-לא-מילה-גסה

    השאר תגובה למאמר זה

    עם בוא האביב ופתיחת עונת הקיץ והחופשות, חשוב לדעת מהן הנקודות החשובות בנוגע למלונאות ויחסי ציבור ומה יכול לסייע למלון בייחודו והפיכתו למעניין ומהנה.

    על ידי: יעל לוטןl פרסום ושיווקl 26/03/2008 lצפיות: 1,555

    תרומה של ארגונים ועסקים לקהילה ולחברה מביאה עמה רווח לשני הצדדים. הקהילה מקבלת עזרה וקידום במגוון תחומים, החברה נהנית מסיפוק, הכרה ואהדה ציבורית.

    על ידי: יעל לוטןl פרסום ושיווקl 19/03/2008 lצפיות: 9,908

    המודעות לצורך ביחסי ציבור כבר כאן. התפתחות הענף מצביעה על בשלות ובגרות אשר מאופיינת בכך שהמגזר העסקי, שעובד עם יחסי ציבור על בסיס קבוע, מודע לצורך בשינוי ורענון בגישה, ובניהול אסטרטגי של המערך התדמיתי תקשורתי. ההבנה בצורך מצביעה על בגרות עסקית בשוק, כעת נדרשת עליית מדרגה נוספת, לרכז את כל מרכיבי הנראות תחת גג אחד של יחסי צבור. יחסי ציבור אשר אמונים על יצירת הסכמה, ואהדה ציבורית, מחוברים לאסטרטגיה העסקית של החברה, היכולת לנהל את המוניטין והתדמית באופן אסטרטגי ועקבי מותנית במידה רבה באחריות של יחסי הציבור, רוצה לומר ככל שיש בידי היחסי ציבור יותר כלים תדמיתיים של החברה, אזי, יכולת ההשפעה שלו על בניית התדמית גדלה.

    על ידי: יעל לוטןl עסקים> אסטרטגיהl 25/01/2008 lצפיות: 310

    בתוך עולם השיווק המתפתח נמצאת סלסילת המיתוג אשר מכילה בתוכה מגוון של מוצרים. לכל אחד מהמוצרים חשיבות רבה אך במאמר זה בחרתי להתייחס אל הברושור התדמיתי אשר נראה לי הכרחי בכל עסק אשר מכבד את עצמו. למרות שנראה כאילו העידן האלקטרוני דוחק קצת את המוצרים הכתובים עדיין אין להקל בחשיבותם ולרגע לא לחשוב שעבר זמנם להיפך הם תמיד יהיו שם ואין להם תחליף. כוחו של הברושור התדמיתי נובע מכך שהוא בעצם "תעודת הזהות" של העסק שלך. הרבה לפני שקבעת פגישה עם הלקוח הוא נחשף לברושור ומחליט אם הוא מעוניין במוצר או בשירות שלך או שלא.

    על ידי: יעל לוטןl עסקים> רעיונות לעסקיםl 02/05/2007 lצפיות: 21,568

    אם בעסק שלך נוצר מצב בו את כמנהלת מוצאת את עצמך " מבצעת מטלות כדי להיות בטוחה שיתבצעו על הצד הטוב ביותר" עצרי רגע זו לא הדרך לנהל עסק. מצב כזה מעכב מאוד התקדמות של עסק לכיוון השגת יעדים כי משמעות המילה לנהל אינה לבצע, ניהול בהגדרה הוא התהליך או אוסף הפעולות של הנהגה והובלה של ארגון. לך כמנהלת תפקיד אחד עיקרי והוא הובלה קדימה ויצירת עתיד טוב עבור העסק זוהי מטרתך העיקרית התמקדי רק בה.

    על ידי: יעל לוטןl עבודה וקריירה> ניהול כח אדם ומשאבי אנושl 14/03/2007 lצפיות: 3,782

    גם האימפריה הגדולה ביותר מקורה ברעיון אחד. כולנו בוודאי מלאות רעיונות כרימון אך השאלה הרלוונטית היא מי באמת מעזה? מי יכולה לקום ולתרגם את החלום למציאות? למרות הדרך הארוכה, ואני לא רואה קושי אני רואה דרך! בהחלט לא הכי חלקה אבל דרך של צמיחה , של היכרות עם עצמך בזמן לחץ או משבר ולמידה של הכוחות העצומים הטמונים בך. לפתוח עסק משלך נשמע כמו חלום מתוק ומבעית כאחד. אנו נמצאות בעידן בו התעשייה מתפתחת במהירות שיא, ואם לשנייה לא נהיה מעודכנים יבוא הבא בתור ויעקוף אותנו בלי למצמץ צריך "לישון עם עי

    על ידי: יעל לוטןl עסקים> עסקים - כלליl 17/09/2006 lצפיות: 5,054

    בעניין יחסי ציבור והייטק נראה כאילו "מה עניין שמיטה להר סיני" אך כמו שאמרתי בעבר וכנראה אומר תמיד כל חברה צריכה יחסי ציבור! ובינינו, חברות ההייטק חייבות. בתוך בועת החומרה, תוכנה, תקשורת נתונים, תקשורת מחשבים וכו' ישנה מעין שפת סתרים המיוחדת לתחום הספציפי הזה החל ממונחים מקצועיים, קיצורים, ראשי תיבות ומלל רב באנגלית אשר רובו לא באמת מובן לקהל הרחב. אמנם שוק ההייטק ברובו מכוון לחו"ל אך גם בארץ נמצא קהל היעד הפוטנציאלי עבורו וחברות רבות מחו"ל התחילו לפתוח סניפים כאן, אצלנו בארצנו הקטנה. ההייטק הוא סוג של גאונות ונכון שגאונות כבודה במקומה מונח אך הבעיה מתחילה כאשר רוצים למכור את תוצר הגאונות לקהל הרחב. כאן אנו נתקלים בעיקר במסרים לא מובנים ומייד מתעורר הצורך בסנכרון השפה המקצועית לשפה אשר תהיה מובנת גם לאלו אשר לא מגיעים מהתחום ממש אך בכל זאת משתמשים במוצרים עצמם.

    על ידי: יעל לוטןl תקשורת ועיתונות> תקשורת ועיתונות - כלליl 05/07/2006 lצפיות: 43,351

    חבר לעבודה עושה לך עיניים? פתאום עצתך מתבקשת גם כשלא כל כך צריך? מישהו במשרד כנראה שם עלייך עין. זו סיטואציה שיכולה לתפוס גם את ההגיונית שבינינו לא מוכנה כי רגש לא מודיע לפני שהוא מתפרץ ולהיגיון יש נטייה להתחבא כשמדובר בעניינים שבלב. אני סבורה שאהבה היא רגש נפלא וחיובי ואני בעד הרעיון הכללי השאלה היא מה קורה כשהוא פורץ את הגבול וחודר לטריטוריה הצפופה כל כך, המשרד. סה"כ מדובר באנשים בוגרים וכשכימיה קיימת אין טעם להתנצל ולהתפתל אך כן יש טעם לדעת להתייחס אל המצב בצורה האחראית אשר לא תגרום לכאוס במידה והקשר לא יימשך לתמיד. היתרון היחיד שאני רואה בקשר כזה הוא העובדה שאהבה היא רגש שגורם לשני הצדדים לפרוח ומי אני שאסרב להרגשה טובה? עד כאן אני מרשה לעצמי להיות רומנטיקנית. אם להיות הגיונית אני חושבת שזה מסוג הקשרים הפחות בריאים. כי במידה וזה לא ייגמר בחתונה( שזה הסיום הטוב היחיד שאני יכולה לחשוב עליו) זה יגמר במריבה , בחוסר חשק לשמוע אחד על השני קל וחומר לראות את האקס על בסיס יום יומי. מקרים מסוימים אף

    על ידי: יעל לוטןl עסקים> עסקים - כלליl 17/09/2006 lצפיות: 2,379

    משימה כמו חלוקת דואר שיווקי נפקיד בידיים מנוסות ואחראיות, הבחירה הנכונה תהיה צוות מקצועי אשר מכיר היטב את הצרכים והציפיות שלך כבעל עסק.

    על ידי: שמעון סמולנסקיl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 30/03/2015

    מודל ה PPC- הוא מודל שיטת תמחור המתבסס על "הקלקה". בשיטה זו המפרסם משלם רק אם משתמשי האינטרנט מקליקים על מודעת הפרסום שהגדיר, על פי מחיר ההקלקה שקבע המפרסם מראש. במודל זה המפרסם מחליט ומגדיר מראש כמה עולה לאתרו כל מבקר המגיע דרך המודעה. מודל PPC הוא המודל הנפוץ ביותר כיום בתחום השיווק באינטרנט, זאת היות מודל זה מגדיל את הסיכוי שקהל המטרה יגיע לאתרו של הגוף המפרסם.

    על ידי: אהודl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 26/02/2015
    אייל אביטן

    התכונה החדשה לעמודי פייסבוק עסקיים, קריאה לפעולה ישירות מהדף העסקי, מהלך אמיץ של הרשת החברתית שיוצר סוג חדש של אסטרטגיה בכל הנוגע לפרסום בפייסבוק וקידום ברשתות חברתיות, למכור מפה או מהאתר, במאמר זה נעברו על היתרונות, החסרונות ואיך מנצלים את המירב מקריאה לפעולה מרשת חברתית.

    על ידי: אייל אביטןl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 20/02/2015 lצפיות: 16

    מסר, מסר, מסר - לא מתוכם מדי, פשוט, ישיר, ברור. אם תשקיעו בפרסום נכון, ללא קשר לאמצעי המדיה, תגרמו ללקוחות פוטנציאליים להישאר ולזכור אתכם. איך עושים את זה נכון?

    על ידי: יגאל ספירl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 19/01/2015 lצפיות: 11
    אלון סוזי- פרסומאי אישי

    מרכזי שירות ומכירה בענף הרכב הרוצים להגביר את מידת הנאמנות של קהל הלקוחות שלהם אליהם, מחויבים היום להפעיל כלי שיווק מגוונים על מנת לייצר קהילת לקוחות נאמנה אתה תהיה להם מערכת יחסים מגוונת וטובה יותר. כלי מרכזי והכרחי היום לכל מרכז שירות ומכירה בענף הרכב ולמוסך מורשה הנו- מועדון לקוחות.

    על ידי: אלון סוזי- פרסומאי אישיl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 03/01/2015

    מאמר זה יעסוק בשיווק העסק באינטרנט, קידום אורגני וקידום ממומן. וכן יתרונות וחסרונות בכל אחד מהתחומים.

    על ידי: אורl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 30/12/2014
    הילה כרמל

    2014 היתה השנה שבה חווית הלקוח פרצה למרכז התודעה העסקית, כשמהפכת הלקוח של סטיב ג'ובס הפכה לסטנדרט: מתחילים בלקוח. מה שהתחיל בממשק משתמש ופרסונליזציה, המשיך לחווית לקוח רב ערוצית ואחר כך לכל-ערוצית ומתקדם למה שחברת המחקר פורסטר מכנה: עידן הלקוח. כדי לעשות קצת סדר בדברים ולהבין לאן פנינו מועדות – סיכמנו מגמות עיקריות בניהול חווית לקוח, בהתאם לניסיוננו מהשטח ומחקרים רלוונטיים.

    על ידי: הילה כרמלl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 29/12/2014 lצפיות: 22

    שוק קניית הלייקים לפייסבוק ורכישת העוקבים לרשתות החברתיות האחרות הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. מהם היתרונות והחסרונות של שירות זה, וכיצד כדאי להשתמש בשירות בצורה החכמה והיעלה ביותר עבור העסק שלך.

    על ידי: אלי כהןl פרסום ושיווק> פרסום ושיווק - כלליl 23/10/2014 lצפיות: 20

    עם בוא האביב ופתיחת עונת הקיץ והחופשות, חשוב לדעת מהן הנקודות החשובות בנוגע למלונאות ויחסי ציבור ומה יכול לסייע למלון בייחודו והפיכתו למעניין ומהנה.

    על ידי: יעל לוטןl פרסום ושיווקl 26/03/2008 lצפיות: 1,555

    תרומה של ארגונים ועסקים לקהילה ולחברה מביאה עמה רווח לשני הצדדים. הקהילה מקבלת עזרה וקידום במגוון תחומים, החברה נהנית מסיפוק, הכרה ואהדה ציבורית.

    על ידי: יעל לוטןl פרסום ושיווקl 19/03/2008 lצפיות: 9,908

    מהן הפעולות המוצלחות שעל כל סופר לדעת כדי להוציא את ספרו לאור ולשווק אותו לציבור הקוראים בהצלחה יתרה.

    על ידי: יעל לוטןl פרסום ושיווקl 16/03/2008 lצפיות: 7,983 lתגובות: 1

    המודעות לצורך ביחסי ציבור כבר כאן. התפתחות הענף מצביעה על בשלות ובגרות אשר מאופיינת בכך שהמגזר העסקי, שעובד עם יחסי ציבור על בסיס קבוע, מודע לצורך בשינוי ורענון בגישה, ובניהול אסטרטגי של המערך התדמיתי תקשורתי. ההבנה בצורך מצביעה על בגרות עסקית בשוק, כעת נדרשת עליית מדרגה נוספת, לרכז את כל מרכיבי הנראות תחת גג אחד של יחסי צבור. יחסי ציבור אשר אמונים על יצירת הסכמה, ואהדה ציבורית, מחוברים לאסטרטגיה העסקית של החברה, היכולת לנהל את המוניטין והתדמית באופן אסטרטגי ועקבי מותנית במידה רבה באחריות של יחסי הציבור, רוצה לומר ככל שיש בידי היחסי ציבור יותר כלים תדמיתיים של החברה, אזי, יכולת ההשפעה שלו על בניית התדמית גדלה.

    על ידי: יעל לוטןl עסקים> אסטרטגיהl 25/01/2008 lצפיות: 310

    ברוב העסקים והמקצועות נדרשת לעיתים עבודה מול ספקים. ספק טוב הוא המושיע הכי גדול שלנו ואילו ספק גרוע הוא סוג של אויב אשר גורם להמון כאבי ראש.... חשוב לזכור שאבן הבסיס לכל התנהלות בין אם עסקית ובין אם חברתית היא תקשורת. אבל הרבה לפי שבחרת את הספק הנכון והגעת איתו למצב של תקשורת כלשהיא חשוב שיהיה בידך הידע של איך לבחור את הספק.

    על ידי: יעל לוטןl עסקיםl 20/07/2007 lצפיות: 20,840

    בתוך עולם השיווק המתפתח נמצאת סלסילת המיתוג אשר מכילה בתוכה מגוון של מוצרים. לכל אחד מהמוצרים חשיבות רבה אך במאמר זה בחרתי להתייחס אל הברושור התדמיתי אשר נראה לי הכרחי בכל עסק אשר מכבד את עצמו. למרות שנראה כאילו העידן האלקטרוני דוחק קצת את המוצרים הכתובים עדיין אין להקל בחשיבותם ולרגע לא לחשוב שעבר זמנם להיפך הם תמיד יהיו שם ואין להם תחליף. כוחו של הברושור התדמיתי נובע מכך שהוא בעצם "תעודת הזהות" של העסק שלך. הרבה לפני שקבעת פגישה עם הלקוח הוא נחשף לברושור ומחליט אם הוא מעוניין במוצר או בשירות שלך או שלא.

    על ידי: יעל לוטןl עסקים> רעיונות לעסקיםl 02/05/2007 lצפיות: 21,568

    עונת הפריחה מעלה ניצנים וכולנו מרגישים את משב האביב אשר מביא עימו אנרגיות חדשות והזדמנויות מעניינות. לא סתם אנו מוצאות את עצמנו עושות יותר סדר בתקופת האביב. סגירת עונת החורף ופתיחת ה"חלק השני בשנה" כך אני קוראת לו מצריכה ארגון מחדש. האמרה "ישן מפני חדש תוציאו" נכונה ביותר בתקופה הזו והיא נכונה ביותר גם לעסק שלך.

    על ידי: יעל לוטןl עסקים> רעיונות לעסקיםl 04/04/2007 lצפיות: 7,475

    אם בעסק שלך נוצר מצב בו את כמנהלת מוצאת את עצמך " מבצעת מטלות כדי להיות בטוחה שיתבצעו על הצד הטוב ביותר" עצרי רגע זו לא הדרך לנהל עסק. מצב כזה מעכב מאוד התקדמות של עסק לכיוון השגת יעדים כי משמעות המילה לנהל אינה לבצע, ניהול בהגדרה הוא התהליך או אוסף הפעולות של הנהגה והובלה של ארגון. לך כמנהלת תפקיד אחד עיקרי והוא הובלה קדימה ויצירת עתיד טוב עבור העסק זוהי מטרתך העיקרית התמקדי רק בה.

    על ידי: יעל לוטןl עבודה וקריירה> ניהול כח אדם ומשאבי אנושl 14/03/2007 lצפיות: 3,782
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast