אבקת חלבון

פורסם: 03/11/2010 | צפיות: 172 | Share

 

אבקות חלבון ותחליפי ארוחה

לחלבון יש חשיבות עליונה בתפריט של ספורטאי. למרות העובדה שיש מספר רב של תוספים שמגבירים בנייה של חלבון,לא תוכלו לבנות שריר חדש ללא כמות מספקת של חומר גלם- חומצות אמיניות,שמקורן בחלבון.אימון בעצימות גבוהה שאחריו הגוף לא מקבל את החלבון לו הוא זקוק,משול להליכה עם ראש בקיר.שום תועלת לא תצמח מכך,ויותר מזה אתם עלולים לפגוע ברקמת השריר הקיימת,שעמלתם קשות להשיגה.

בתיאוריה,אפשר לאכול כמות מספקת של בשר,דגים,עוף,ומזונות אחרים כדי לקבל את החלבון שצריך,אבל למעשה,רוב הספורטאים מגלים שקשה ליישם את זה. לוקח זמן להכין ארוחות, ואפילו יותר זמן לאכול אותן ובסופן לשטוף את הכלים. דבר זה גורם למספר רב של אנשים עסוקים,גברים ונשים,להעדיף לקבל חלק מכמות החלבון היומית הנחוצה להם בצורה של אבקות חלבון ותחליפי ארוחה בצורת אבקה.

אבני בניין חיוניות
חלבון הוא רכיב תזונה חיוני לכל האוכלוסיה ובמיוחד לספורטאים. חלבונים חלבונים נמצאים בכל תא ותא בגוף האדם.
תאי המוח, לדוגמה ,מכילים 10% חלבון ואילו תאי דם אדומים ותאי שריר מכילים 20% חלבון. בחישוב כולל מהווים החלבונים קרוב ל-15% ממשקל הגוף-יותר מכל חומר אחר בגוף מלבד מים.
לחלבוני הגוף יש מגוון רב של תפקידים,בהם גדילת רקמות והתפתחות.
שני חלבונים סיביים שנמצאים במאגר השריר וידועים בשמות אקטין ומיוזין, אחראיים לכל הפעולות של כיווץ השריר. גידים,רצועות,שיער,עור וציפורניים הם חלבונים מבניים ייחודיים. חלבונים נחוצים גם ליצירת רוב ההורמנים,כולל אינסולין והורמון גדילה. הגוף מייצר את כל החלבונים השונים האלו מחומצות אמיניות.
באופן נורמאלי,יכול גוף של אדם בוגר לייצר בעצמו 12 חומצות אמיניות(מתוך-20) ומכן הכינוי שלהן חומצות אמיניות '' בלתי חיוניות'' אלאנין,ארגינין,אספרגין,חומצה אספרטית (אספרטאט) ציסטאין,גלוטמין,חומצה גלוטמית (גלוטמאט), גליצין, היסטידין, פרולין,סרין וטריפטופן.

כשבגוף שלכם יש מספיק חומצות אמיניות, אתם נמצאים במאזן חנקן חיובי. פירוש הדבר הוא, שיש לכם מספיק חנקן כדי לתמוך בכל התהליכים בגוף שדורשים אותו, ועדיין נשאר מספיק כדי לאפשר גדילת שריר. כאשר צריכת החלבון אינה מספיקה לצורכי הגוף, התוצאה תהיה מאזן חנקן שלילי.


כמה חלבון ביום נחוץ לכם ?

אחת השאלות המרכזיות ששאולים ספורטאים היא כמה חלבון עליהם לצרוך. הממשל האמריקאי קבע המלצה לצריה יומית של 0.8 גרם חלבון לכל ק''ג משקל גוף. בעוד שחלק מהתזונאים טוענים שזוהי כמות נדיבה, שמספקת די והותר חלבון לאדם פעיל, מחקרים שנעשו לאחרונה מראים אחרת.
מספר מחקרים,כולל כמה שנערכו על ידי ד''ר פטר למון מאוניברסיטת מערב אונטריו, מראים שרוב ספורטאי הכוח זקוקים לכמות של 1.7 -1.8 גרם חלבון לכל ק''ג משקל גוף. ספורטאי סיבולת זקוקים למעט פחות:1.2-1.4 גרם לק''ג. החישובים מתבססים על משקל גוף כולל (למרות שלשומן הגוף לא נחוץ חלבון, לספורטאי קל יותר להעריך את כמות החלבון הדרושה לו כשהחישוב נעשה לפי משקל גוף כולל).
החישוב הזה מתאים לספורטאים שמתאמנים 3 עד 4 פעמים בשבוע. אם אתם מתאמנים יותר מזה, או שהאימון שלכם נעשה ברמות עצימות גבוהות המיוחד, דרישת הגוף לחלבון יכולה להגיע אפילו לכמות של 2.5 גרם חלבון למשקל גוף כולל, לפי מחקרים מסוימים. כדי להקל על החישוב, נסו לשמור על צריכה יומית של 2 גרם חלבון לכל ק''ג משקל גוף.
חשוב לאכול כמות מספקת של חלבון כל יום, גם בימים שאתם לא מתאמנים. הגוף משתמש בחלבון ברציפות כדי לספק חומר גלם לבניית שריר, לתיקון ולתחזוקה. עם זאת, הגוף מסוגל לאחסן רק כמות מסוימת של חלבון בתאי השריר, בדם ובאיברים השונים. לכן אם תאכלו כמות גדולה מדי של חלבון בבת-אחת, הגוף עלול להפוך את החלבון העודף לפחמימות או שומנים.

למרות הדעה הרווחת שהגוף יכול לספוג רק 35 גרם חלבון במנה, אין עדות מדעית שמוכיחה זאת. אתם יכולים לאכול כמות גדולה מזו בארוחה, אם אתם רוצים, אבל רצוי לחלק את צריכת החלבון היומית ל-3-4 ארוחות קטנות כדי לשמור על אספקה קבועה יחסית של חומצות אמיניות לאורך כל היום.

במקרה שלא תקבלו במקביל לחלבון כמות מספקת של פחמימות אתם עלולים להגיע למצב של מאזן חנקן שלילי, אפילו אם תאכלו את כמויות החלבון המומלצות. מצב כזה יכול להתרחש בדיאטת ריקון פחמימות, שלעיתים משתמשים בה לפני תחרויות בהן יש סיווג מתחרים לפי משקל. זה קורה הרבה גם במהלך ריצת מרתון ארוכה. ריצה למרחקים ארוכים מדלדלת באופן דרמטי את מאגרי הפחמימות בגוף.
כשהגוף צריך אנרגיה וכמות הפחמימות בגוף אינה מספיקה כדי לענות על הצורך הזה , הוא מתחיל להשתמש בחלבונים מהכבד ומהשריר לצורך הפקת אנרגיה. דבר זה גורם לאיבוד של מאסת השריר, כשהגוף ''אוכל את עצמו'' פשוטו כמשמעו, כדי לספק לעצמו את רכיבי התזונה להם הוא זקוק. זה בוודאי הגבר האחרון שספורטאי רוצה!

שאלות ותשובות

שאל שאלה
200 תווים שנותרו
דרג את המאמר הזה
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 0 קול(ות)
    פידבק
    הדפס
    פרסם מחדש
    מקור המאמר: http://www.reader.co.il/article/83659/אבקת-חלבון

    השאר תגובה למאמר זה

    איילת גול

    מחלת צליאק, הינה מחלת מעיים. כיום לא ברור עדיין באופן מוחלט מדוע היא מתפרצת בחולים ולא באחרים. המחלה נובעת מאי סבילות תמידית לגלוטן, שהוא אחד החלבונים המרכיבים את הקמח, המצוי בחיטה ובשיפון, ובמידה פחותה בשעורה ובשיבולת שועל. חלבון זה המכונה "גלוטן" או בצורה מדויקת יותר אחד מחלקיו של חלבון הגלוטן הנקרא "גליאדין", הוא זה הגורם את הנזק במחלת הכרסת. נטען כי ישנם גורמים תורשתיים הנמצאים בבסיסה של מחלה זו, אבל ישנם גורמים נוספים (כגון גורמים ויזואליים) התורמים להתרחשותה של המחלה.ניתן לזהות בכל הגילאים

    על ידי: איילת גולl בריאות ורפואהl 20/01/2010 lצפיות: 120,196
    ד"ר קובי עזרא (Ph.D)

    פיתוח שרירים שאלת השאלה כיצד אנו יכולים לפתח שרירים גדולים (פיתוח גוף ושרירים), באופן מהיר? אנשים ומדריכי חדר כושר שואלים אותי או לאחר הרצאות שאני מעביר, מהו הגורם לגדילת השרירים? התשובה שלי לעיתים קרובות משאירה אותם מבולבלים יותר.

    על ידי: ד"ר קובי עזרא (Ph.D)l ספורט וכושר גופני> פיתוח שריריםl 25/12/2013 lצפיות: 306

    אבקת חלבון היא אבקה בעלת ריכוז גבוה של חלבון בין 78% ועד 94% ו'בדר"כ אבקת חלבון מכילה מעט פחמימות ומעט מאוד שומנים. אבקת חלבון אינה"אבקת קסם" אבקת חלבון אינה מנפחת את הגוף יותר ממקור חלבון אחר, ז"א איןהבדל מבחינת תוצאה סופית והתפתחות שרירים, בין צריכה של אבקת חלבון לבין צריכה של גביע קוטג' אחרי אימון .

    על ידי: תמר אורl ספורט וכושר גופני> פיתוח שריריםl 05/10/2013 lצפיות: 156

    פעמים רבות שואלים אותי איזו אבקת החלבון היא הטובה ביותר, מכיוון שאף אחד לא יכול לדעת באמת. הסיבה שאף אחד לא יכול לדעת נעוצה בכך שכל אבקות החלבון מגיעות פחות או יותר באותה הצורה ורק הרכיבים שהיצרן מצהיר עליהם קובעים את איכותה.

    על ידי: תמר אורl ספורט וכושר גופני> פיתוח שריריםl 13/09/2013 lצפיות: 285

    דקה דורבולין (Deca Durabolin) הינו השם המסחרי של הרכיב הפרמקולוגי ננדרולון דקנואט (Nandrolone decanoate) אשר הינו סטרטאיד אנאבולי הניתן בזריקות תוך שריריות. הננדרולון הניו סטרואיד אנבולי הקשור למולקולת האסטר דקנואט. האסטר דקנואט הינו בעל משך שיחרור ופעילות ארוך, דבר המגביר את קצב זמן שחרורו וכן גם את זמן מחצית החיים של התרופה. פורמטים אחרים של ננדרולון (Nandrolone) הקיימים, כגון: ננדרולון פנילפרופיונאט (Nandrolone Phenylpropionate), הידוע גם בשם המסחרי שלו דורבולין (Durabolin) או NPP (ננדרולון ע

    על ידי: Kobi Ezral ספורט וכושר גופני> פיתוח שריריםl 11/08/2013 lצפיות: 228

    פרימובולן (Primobolan) הינו שמו המסחרי של הסטרואיד האנבולי מטנולון (Methenolone). סטרואיד זה זמין גם בצורת בסיס שומני להזרקה תוך שרירית – מטנולון איננטאט, וגם בצורה אוראלית – מטנולון אצטאט. כאמור הפרימובולן בזריקות זמין כמטנולון איננטאט (Methenolone Enanthate), והפורמט האוראלי ידוע כמטנולון איצטט (Methenolone Acetate).

    על ידי: Kobi Ezral ספורט וכושר גופני> פיתוח שריריםl 08/08/2013 lצפיות: 459

    הטרנבולון (Trenbolone) הינו הסטרואיד האנבולי-אנדרוגני החזק ביותר!. הטרנבולון אינו מיועד לשימוש אצל ספורטאים המתחילים את השימוש בסטרואידים האנאבוליים. הטרנבולון הינו לרוב מיועד לספורטאים ברמה בינונית ומתקדמת של השימוש בסטרואידים אנבוליים (ואסור שהשימוש יהיה בסייקל הראשון).

    על ידי: Kobi Ezral ספורט וכושר גופני> פיתוח שריריםl 07/08/2013 lצפיות: 89

    ההיסטוריה של סטרואידים היא למעשה, הסטרואידים אנבוליים ראשונים נוצרו בשנת 1930. פותח כדי למנוע את ניוון רקמת שריר בחולים עם מחל מתישות, הם גם נתנו לשרוף חולים כדי למנוע בזבוז ומחדש את הגוף ברמה התאית. רפואה, סטרואידים ברורים שיש מטרה מאוד לגיטימית לקיומה. אתלטים, ההשפעה העמוקה שלהם על ביצועים והמראה של משתמשים יכולה גם להתעלם ממנו ולא הכחישה. עם זאת, סטרואידים לא התחיל מנוצלים מסיבות שאינן רפואיות כלעשור לאחר שנוצר. בשנתי ה -40, רופאי נאצים ספקו סטרואידים לחייליהם במאמץ להפוך אותם ליותר אגרסיבי.

    על ידי: Kobi Ezral ספורט וכושר גופני> פיתוח שריריםl 09/04/2013 lצפיות: 66
    ד"ר קובי עזרא (Ph.D)

    סטרואידים אנאבוליים הינו שם המוכר לגרסות סינטטיות של הורמון המין הגברי טסטוסטרון. המונח הנכון לתרכובות אלו הוא סטרואידים אנאבוליים אנדרוגנים (או בקיצור: AAS) - המונח "אנאבולי", בהתייחסו לבניית שרירים והמונח "אנדרוגני" או פעילות אנדרוגנית מתייחסת למאפיינים מין זכריים מוגברים. סטרואידים אנאבוליים יכולים שיינתנו באופן לגאלי לטיפול במצבים הנובעים ממחסור בהורמונים סטרואידים, כגון: התבגרות מאוחרת, כמו גם מחלות המתבטאות באובדן מסת שרי

    על ידי: ד"ר קובי עזרא (Ph.D)l ספורט וכושר גופני> פיתוח שריריםl 01/04/2013 lצפיות: 201
    קרדיט המחבר
    קטגוריות מאמרים
    Quantcast