ניכוי מס תשומות בגין כלי רכב - מע"מ

19/02/2008 • על ידי • 154,576 צפיות


1.         רכב פרטי

(א)       הגדרת "רכב פרטי" - תיקון ההגדרה החל מ- 1 ביולי 2005

"רכב פרטי" מוגדר בתקנה 1(1) לתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 (להלן: "תקנות מע"מ") בזו הלשון:

          "רכב נוסעים פרטי, רכב פרטי דו שימושי, רכב מסחרי אחוד ורכב מסחרי בלתי אחוד כמשמעותם בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 ובלבד שמשקלו הכולל המותר של רכב מסחרי כאמור אינו עולה על 3,500 ק"ג וכן רכב המפורט בתוספת הרביעית, דומה לו במהותו או זהה לו, אך למעט ג'יפ המועסק דרך קבע בתנאי שדה או בחצרי העסק או המפעל" (ההדגשות אינן במקור).

הקטעים המודגשים בהגדרה שלעיל הינם שינויים שחלו בנוסח התקנה בעקבות תיקון תקנה
1 לתקנות מע"מ (להלן: התיקון) אשר אושר ביום 23 במרץ 2005 בועדת הכספים של הכנסת.

התיקון נועד לקבוע תנאים אחידים לרכבים פרטיים ולרכבים מסחריים לעניין היבטי החיוב במס.
עובר לתיקון נקבע סיווגו של רכב פרטי, בהתאם לתקנות התעבורה ולתוספת הרביעית לתקנות, כרשימה מצומצמת ביותר.

משמעות התיקון לעניין זה, הינה הרחבת הגדרת רכב פרטי לצורך התקנות גם לדגמים המוכרים על פי תקנות התעבורה, התשכ"א-1961 כרכב מסחרי, ובכלל זה טנדרים, רכב מסחרי אחוד, מסחריות קלות, וואנים וכדומה.

בעקבות התיקון, אמורה להיות מושגת גם באמצעות תקנות אלו, המטרה לפיה רכישת רכב מסחרי, תעשה מתוך שיקולים עניינים, ללא השפעת שיקולי מס.

התקנה תחול לגבי כל רכב שנמסר לקונה החל מיום 10 ביולי 2005.

רכב שנרכש ונמסר לקונה לפני יום 10 ביולי 2005, יחשב כרכב מסחרי עד 1 בינואר 2008 ככל שמתקיימים יתר התנאים הקבועים בחוק ובתקנות לעניין ניכוי מס תשומות. החל מיום 1 בינואר 2008 יחשב רכב כאמור ל"רכב פרטי".



(ב)        איסור ניכוי מס תשומות על רכישה או יבוא

בתקנה 14(א) לתקנות מע"מ נקבע, כי מע"מ ששולם על רכישתו או ייבואו של "רכב פרטי", בין חדש ובין משומש, לא ניתן לניכוי כמס תשומות, וזאת גם אם הרכב משמש באופן מלא אך ורק לצורכי העסק.

בעקבות התיקון לא יותר ניכוי מס תשומות על פי תקנה 14(א) לתקנות מע"מ בגין רכישה (לרבות יבוא והשכרה) של רכב מסחרי שמשקלו אינו עולה על 3,500 ק"ג. מכאן שלאור התיקון, כל רכב כאמור, שיימסר לקונה לאחר 10 ביולי 2005, לא יוכר בגינו ניכוי מס התשומות, למעט במקרים החריגים המפורטים בתקנה 14(ב) לתקנות מע"מ להלן.

עוסקים הרשאים לנכות מס תשומות ללא מגבלת תקנה 14(א) לתקנות מע"מ:

למרות האמור לעיל, נקבע בתקנה 14(ב) לתקנות מע"מ כי מס התשומות ברכישה או יבוא של "רכב פרטי" (לפי הגדרתו החדשה לרבות רכבים שנקבעו ברשימה להלן) יהא ניתן לניכוי בהתאם לכללים הרגילים של חוק מע"מ וללא המגבלה של תקנה 14(א) (לא תחול) כאשר היבוא או הרכישה נעשו:

(1)      בידי עוסק שעיקר עסקו מכירת (השכרת) רכב, לרבות רכב פרטי משומש - לגבי רכב שאין בו שימוש ואינו מיועד לשימוש לבד ממכירתו (השכרתו) במהלך העסק (מלאי עיסקי);

(2)      בידי עוסק אחר אם הרכב משמש אך ורק:

-        ללימודי נהיגה בבית ספר לנהיגה;

-        להשכרת רכב בידי מי שעסקו השכרת רכב;

-        להסעת נוסעים במהלך העסק, בידי מי שעסקו הסעת נוסעים;

-        לסיורים וטיולי שטח, בידי מי שעסקו ארגון סיורים או טיולים כאמור (ראה לעניין זה, פס"ד ממן מסופי מטען וניטול בע"מ).

לגבי עוסקים כאמור לא תחול המגבלה שנקבעה לגבי רכבים מסחריים המפורטת בסעיף 6-7 להלן, ואף ניתן יהיה לנכות מס תשומות ברכישת רכב פרטי, כהגדרתו בתקנות התעבורה.

בנוסף, מותר ניכוי מס התשומות בגין ג'יפ המועסק דרך קבע בתנאי שדה או בחצרי מפעל. ג'יפ המועסק דרך קבע בתנאי שדה או בחצרי מפעל, אינו נחשב לעניין התקנות הנ"ל כ"רכב פרטי". פועל יוצא מכך, הוא שאם מתקיימים התנאים כמפורט בסעיף 1 לעיל, ניתן לנכות את מס התשומות בגין רכישתו או יבואו. לעניין זה יובהר, כי בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בעניין "תל שבע" (עמ"ה 29/93, המועצה המקומית תל שבע נ' פ"ש באר-שבע) נקבע שרכב פרטי כאמור, מסוג ג'יפ ייחשב כ"מועסק בתמידות בתנאי שדה" אם רוב רובו של השימוש ברכב נעשה בדרכים שאינן סלולות, להוציא: נסיעות בדרך סלולה לצורכי מילוי דלק, מעבר משדה לשדה ונסיעה מהבית לשדה וחזרה. יודגש, כי כל שימוש אחר בדרכים סלולות יגרום לכך שהג'יפ לא ייחשב עוד כ"מועסק בתמידות בתנאי שדה".

(ג)        חכירת רכבים (ליסינג)

רכב אשר נרכש במסגרת עסקה של ליסינג מימוני או תפעולי ונמסר לקונה לפני 10 ביולי 2005 יותר ניכוי מס התשומות הכלול בחשבוניות המס אשר יוצאו לחוכר (לקונה) עד ליום 1 בינואר 2008 בכפוף לתנאים הקבועים בהוראת פרשנות 1/2002 ("השכרת רכב פרטי בליסינג תפעולי - פיצול למרכיבי השכרה ותחזוקה").

מכירת רכב כאמור לאחר 1 בינואר 2008 ע"י החוכר, הרשום כעוסק, שניכה את מס התשומות הכלול בחשבונית המס שהוצאה לו ע"י חברת הליסינג בגין התשלומי החודשיים - תחוייב במס באופן יחסי למס התשומות שנוכה.

לעניין זה ראה גם פרק 23.8 - עסקאות שכר-מכר - הטיפול לעניין החיוב במע"מ בנושא השכרת רכב בליסינג תפעולי - פיצול חשבונית למרכיבי ההשכרה והתחזוקה על פי הוראות סעיף 31(4) לחוק מע"מ.

2.         רכב מסחרי

(א)     רכב מסחרי (שאינו "רכב פרטי" כפי שהוגדר לעיל) שעל פי הצהרת העוסק משמש לצורכי עסקו - ינוכה לגביו מס התשומות כך:

(1)      רכישת הרכב - ינוכה מלוא מס התשומות.

(2)      שימוש שוטף - ינוכה מס התשומות בהתאם לשימוש היחסי לצורכי העסק, כפי שהצהיר על כך העוסק.

(ב)     לעתים, חברה המוכרת רכב מסחרי, נותנת הלוואה לקונה לצורך מימון הרכישה, או משמשת כערבה לקונה לגבי הלוואה שהוא לוקח מצד ג' לשם מימון הרכישה.

          על מנת להבטיח את עצמה, נשאר הרכב בבעלות החברה והוא רשום על שמה עד לגמר פרעון ההלוואה ע"י הקונה.

          במקרה מסוג זה, אם יש בידי הקונה חשבונית מס שהוצאה על שמו והרכב המשמש לצורכי עסקו, הקונה רשאי לנכות את מס התשומות. על רכישת הרכב ועל השימוש השוטף בו, גם אם רשיון הרכב אינו על שמו (ראה בהקשר זה סעיף 7.3.2 לעיל).

3.         קטנועים, אופנועים, ג'יפים

(א)     קטנועים ואופנועים אינם בגדר "רכב פרטי" כמשמעותו בתקנה 1, ולפיכך יחול עליהם האמור בסעיף 2 לעיל (מס התשומות יהא ניתן לניכוי, לפי העניין).

          יחד עם זאת, בהתחשב באופי השימוש המעורב באופנועים וקטנועים יש להחיל בגין רכישתם (לרבות יבואם או השכרתם) את הוראות תקנה 18 כאמור בסעיף 6.

          במקביל מכירת האופנוע בעתיד ע"י העוסק תחוייב במס באופן יחסי למס התשומות שנוכה, כאמור בסעיף 31(4) לחוק מע"מ.

(ב)     ג'יפים -

          ג'יפים נחשבים ל"רכב פרטי", אך ג'יפים המועסקים בתמידות בתנאי שדה ובתוך חצרות העסק או המפעל נחשבים לרכב מסחרי, ויחול עליהם האמור בסעיף 2 לעיל.

4.         רכב "סיור ותיור"

בענף רכב "סיור ותיור" נוהגות חברות התיור לרשום את המכוניות על שמן, כאשר למעשה המכוניות שייכות ומופעלות ע"י הנהגים עצמם (עפ"י הסכם ביניהם). הנהגים רשומים כעוסקים לצורכי מס ערך מוסף, ומנכים את מס התשומות על רכישת הרכב או ייבואו למרות שהחשבוניות מוצאות על שם החברה.

מובהר בזה, כי במקרים כנ"ל אין לאפשר לנהג לנכות את מס התשומות, אלא אם כן תהיה ברשותו חשבונית מס שהוצאה על שמו. במקרים, שבהם רשומה המכונית על שם החברה, תהיה החברה רשאית לנכות את מס התשומות בעת הרכישה ותתחייב במס עם מכירת הרכב או העברתו לחברת סיור ותיור אחרת.



5.         משווקים (כגון: מחלקי "תנובה")

חלק מהמשווקים כגון מחלקי "תנובה" מועסקים כשכירים, ואולם בכל הקשור למתן שירותי הובלה, הם פועלים כעצמאים ועל כן חייבים ברישום כעוסקים.

עוסקים אלה הם בעלי רכב מסחרי המשמש להובלת התוצרת.

מס התשומות על רכישת רכב זה ואחזקתו - מותר בניכוי.

6.      ניכוי מס תשומות בגין הוצאות שוטפות (כגון: דלק, שמנים, תיקונים וכדו'), של רכב פרטי

מס התשומות ניתן לניכוי עפ"י סעיף 38(א) לחוק מע"מ ביחד עם הכללים שנקבעו בתקנה 18 לתקנות, בדבר ניכוי מס תשומות כאשר מדובר בתשומה מעורבת, דהיינו: התשומה היא גם לשימוש בעסק וגם לשימוש שלא לצרכי העסק.

להלן הכללים:

א.      אם השימוש ברכב הוא במלואו אך ורק לצרכי העסק, ניתן לנכות את מלוא מס התשומות.

ב.       אם השימוש הוא מעורב, ניתן לנכות את מס התשומות לפי יחס השימוש לצרכי העסק.

אם לא ניתן לקבוע את יחס השימוש, מס התשומות ינוכה עפ"י קביעת מנהל מע"מ או עפ"י מבחן עיקר השימוש, כמפורט להלן:

1.       אם עיקר השימוש הוא לצרכי העסק, ינוכה 2/3 מגובה מס התשומות.

2.       אם עיקר השימוש הוא שלא לצרכי העסק, ינוכה 1/4 מגובה מס התשומות.

לעניין זה ראה גם פס"ד עמ"ה 1097/04 על רד הנדסת מעליות נגד פקיד שומה ת"א 1.

בעניין ניכוי מס התשומות ראה גם סעיף 23.19 בנושא מע"מ.

7.      סיווג כלי רכב מסחריים לעניין מע"מ (כרכב מסחרי או כרכב פרטי) - "התוספת הרביעית"

טרם פרסום התיקון, קביעת הגדרת הרכב כרכב פרטי /מסחרי לצורך מע"מ, נעשתה בין היתר על פי רשימת כלי הרכב בתוספת הרביעית שהוספה לתקנות בתיקון מס' 2 בשנת 1997. להלן רשימת כלי רכב מסחריים, וסיווגם כרכב מסחרי או כרכב פרטי לצורך מע"מ (מס תשומות: מוכר/לא מוכר בהתאמה) על פי סיווגם בתוספת הרביעית. יודגש כי גם רכב הדומה במהותו או זהה לרכב המפורט בתוספת הרביעית (המופיע להלן כ"לא מוכר") יחשב כ"רכב פרטי", זאת אף אם אינו מופיע ברשימה שלהלן (או בתוספת עצמה).



רשימת כלי הרכב שאינם כלולים:

רשימת כלי הרכב שאינם כלולים ברשימת כלי הרכב שבתוספת הרביעית, ושאינם נחשבים רכב פרטי לעניין התקנות הנ"ל, ומס התשומות בגין הרכישה או היבוא ניתן לניכוי:


תוצרת

דגם



תוצרת

דגם

GMC

טנדר סיירה/נבדה



סיטרואן

ברלינגו

GMC

סברבן



סיטרואן

ג'מפר

GMC

סוואנה



סיטרואן

ג'מפי

GMC

סונומה



סקודה

טנדר/ואן-פלוס

אופל

קומבו



פולקסווגן

טרנספורטר/קראוול

איסוזו

טנדר איפון



פולקסווגן

קאדי

איסוזו

D - MAX



פורד

אקונוליין

טאטא

טנדר 207



פורד

טרנזיט

טאטא

סומו (סהרה)



פורד

קורייר

טויוטה

היי-אייס



פורד

טורנאו קונקט

טויוטה

טנדר היי-לקס



פיאט

דוקאטו/הרקולס

טויוטה

לנד-קרוזר 70



פיאט

פיורינו

יונדאי

100H



פיאט

סקודו

יונדאי

1H



פיז'ו

בוקסר

לנד רובר

דיפנדר



פיז'ו

פרטנר

מאזדה

טנדר 2500B



פיז'ו

אקספרט

מיצובישי

300L



קאיה

בסטה

מיצובישי

טנדר מגנום/ 200L



קאיה

פרג'יו

מרצדס

ויטו



קאיה

סופר טראק 2700K

מרצדס

ספרינטר



רנו

אקספרס

ניסן

 טנדר/WINNER



רנו

טראפיק

ניסן

לרגו/סרנה



רנו

קנגו

ניסן

קאבסטר



רנו

מאסטר

סאנג-יאנג

טנדר מוסו



שברולט

סוואנה

סוזוקי

קארי



שברולט

נאוודה

סיאט

אינקה



תעשיות רכב נצרת

סופה

סיטרואן

15C



אופל

ואיורו



למותר לציין, כי לאחר התיקון שנעשה לאחרונה בהגדרת "רכב פרטי", הרכבים המצויינים ברשימה שלעיל, ייחשבו מיום 10 ביולי 2005 כרכב מסחרי, רק אם משקלם עולה על 3,500 ק"ג.



רשימת כלי הרכב הכלולים:

רשימת כלי הרכב הכלולים בתוספת הרביעית, והנחשבים לרכב פרטי לעניין התקנות הנ"ל, ומס התשומות בגין הרכישה או הייבוא אינו ניתן לניכוי:

תוצרת

דגם



תוצרת

דגם

B.M.W

X5



לנד רובר

פרילנדר

GMC

ג'ימי



לנד רובר

ריינג' רובר

GMC

יוקון



מאזדה

MPV

GMC

ספארי



מיצובישי

ספייסגיר(L400)

אופל

פרונטרה



מיצובישי

פג'רו

איסוזו

רודיאו



מרצדס

סדרה M

איסוזו

טרופר



ניסן

טרנו

איסוזו

אקסיום



ניסן

פטרול

ביואיק

רנדוו



ניסן

X-TRAIL

ג'יפ

גראנד צ'ירוקי



סאנגיאנג

מוסו

ג'יפ (קרייזלר)

ליברטי/צ'ירוקי



סאנגיאנג

קורנאדו

דייהו

מוסו



סוזוקי

ויטרה/ גרנד-ויטרה

דייהו

קורנדו



פורד

אקספלורר

טאטא

ספארי    



פורד

 ארוסטאר

טויוטה

פור-ראנר



פורד

 וינדסטאר

טויוטה

 פראדו (לנד-קרוזר)



קאיה

קרניבל

טויוטה

פריוויה



קאיה

סורנטו

יונדאי

גלופר



קרייזלר

וויאג'ר

יונדאי

טרג'ט



שברולט

אסטרו

יונדאי

טרקאן



שברולט

בלייזר

לנד רובר

דיסקברי



שברולט

טאהו



(*)            הדגם דומה או זהה לשברולט בלייזר הכלול בתוספת הרביעית.

תחולתו של תיקון מס' 2, בו הוספה התוספת הרביעית המפרטת את רשימות הרכבים, הינו ביום 1 באפריל 1997 כלומר, מס ערך מוסף בגין הרכבים שפורטו, כאמור, לא יהא ניתן לניכוי בגין חשבוניות מס שהוצאו החל מאותו מועד פרט לחריגים שנקבעו - ראה סעיף 1 לעיל. תקנה 4 לתיקון מס' 2 קובעת הוראת מעבר לפיה, התיקון של התקנות לא יחול "על עוסק שיש בידו חשבונית מס שהוצאה לו כדין הנושאת תאריך שאינו מאוחר מיום כ"ב באדר התשנ"ז
(31 במרס 1997)".

כאמור, החל מיום 10 ביולי 2005, רכב יחשב כרכב פרטי גם אם הוא אינו כלול ברשימה שלעיל, אך משקלו אינו עולה על 3,500 ק"ג.
 

אודות כותב המאמר

ערן גבאי

המאמר נכתב על ידי רו"ח ערן גבאי ממחלקת המסים של פאהן קנה ושות' רואי חשבון. המאמר מפורסם אף במדריך "היערכות במסים 2008" שנכתב ונערך על ידי מחלקת המסים של פאהן קנה ושות'.  משרד ראשי: מגדל לוינשטיין דרך מנחם בגין 23 תל-אביב 66184 ת"ד 36172 מיקוד 61361 טל. 03-7106666 פקס. 03-7106666 info@gtfk.co.il www.gtfk.co.il