יום חינוך ארוך בגני ילדים בישובי הפזורה "סכום מאמר"

24/02/2008 • על ידי • 6,720 צפיות

יום חינוך ארוך ולימודי העשרה אושר בכנסת "בינואר 1998" הוא מענה לצורכי ציבור ההורים משני המגזרים , אבל עדיין המערכת לא בשילה ליום חינוך ארוך לילדי הגן טרום חובה וחובה בני4 -5 שנים ועל אחת כמה וכמה במגזר הבדואי , והעניין מעלה כמה שאלות חינוכיות , וחששות שחלק מאנשי החינוך מצביעים עליהם וחובה לקחת חלק מהם בחשבון אם אנחנו רוצים שפרויקט זה יצליח בכל המגזרים.
גני הילדים במגזר הבדואי ובמיוחד בישובי הפזורה עדיין המערכת לא בשילה במיוחד בגנים השיכים לילדי הפזורה הילדים עוזבים את בתיהם בשעות הבוקר המוקדמות בשעה 6 בבוקר אם נחזיק אותם עד השעה 15:30 אז יאלצו להגיע לבתיהם בסביבות השעה 30 :17 בגלל מרחק הבית מתחנת ההסעה ילדים קטנים אלו מגיעים הביתה מאוחר בגלל המרחק שלפעמים מגיע ליותר מקילומטר תסריט זה יגרום וימנע מפגש חיוני ומשמעותי בין הילד להוריו הילד יגיע לבית עייף ונוטה לישון מוקדם ,וכך אנו פוגעים בו רגשית, ואנושית וגם פדגוגית .רוב הכיתות כיתות הגנים בפזורה עשויים ממבנים לא מתאימים לגן וגם ממדי החדרים קטנים ולא ממוזגים ,דבר שיקשה על הגננת להחזיק את הלומדים במצב הנוכחי ולתת להם חומרי למידה ,ומשחקים חינוכיים ,אמצעי תקשורת כפי שמבקשים הממונים 41 שעות שבועיות הן ניטל כבד על הלומדים והעניין דרוש תהליך הדרגתי ארוך ע"מ שיצליחו ליישם אותו. רוב האמהות הבדואיות
מעוניינות שבניהם יחזרו מוקדם לבתיהם ואינם מסכימות שבניהם ישהו בבית הספר עד שעה מאוחרת .
הסיבה לכך האמהות הבדואיות רובם לא עובדות , חלק מהם חושש ששהות בנם בתוך הגן שעות רבות יגרום לילד סבל ולשעמום וינסה תמיד לצור תירוצים שונים ע"מ לא להתייצב ללימודים וחלק מהם ינשור מהלימודים . חשוב לדעת שילד בדואי נבדל מילדים אחרים הילד הבדואי יש לו תכונות שונות בזה שמגיל צעיר אוהב להיות חופשי יחף אוהב מרווחים רחבים לא אוהב מקומות סגורים זו תכונה טבעית שצריך לקחת אותה בחשבון חשוב לציין שגם עניין התלות באם הוא דבר שכיח אצל ילדים קטנים. תנאי אחר לשהות ארוכה של לומדים אלו חובה על משרד החינוך להכניס את פרויקט ההזנה גם לגנים, כי מנה אחת מהבית לא תספיק לילד בגיל הגן מאחר וכולנו מודעים למשמעות התזונה הנכונה לגיל קטן זה . חשוב גם לצור סביבה לימודית , אווירה לימודית ואקלים מתאים לילדים אלה . העדר דברים אלה יגרום לילד שעמום, ולנשירה סמויה ,בנוסף לכך העדר פינת מנוחה ושינה לילדים בתוך הכיתה גם סיבה לאי הצלחת יום לימודים ארוך. חשוב גם שעניין הניקיון
שיש לו ממשמעות חשובה ע"מ לשמור על בריאות הילד היום הסיעות מנקות פעם אחת אחרי סיום יום הלימודים חובה להוסיף שעות ניקיון לסייעת ע" מ לנקות את הגן פעמיים ביום .
לסיכום : משרד החינוך שואף לתת חינוך טוב לילדינו זה דבר מעורר אצלי ואצל הורים רבים כבוד .
אבל חובה על משרד החינוך לערב את ההורים בייחוד הורים במגזר הבדואי ולנסות לשמוע את הסתייגותי הם ולנסות לגשר ולפתור את הבעיות סביב יום לימודים ארוך .

אודות כותב המאמר

אלהוזייל חסן גדוע

חסן אלהוזייל alhz@walla.com