חשיבות עריכת הסכם ממון בין בני זוג

חשיבות עריכת הסכם ממון בין בני זוג

הסכמי ממון

 הסכמי ממון אינם מיועדים רק לעשירים שביננו. מדובר בהסכם שאמור וצריך להיות חלק מההכנות לחתונה עבור כל אחד מאיתנו.

הסכם ממון הוא חוזה הנערך בכתב בין בני זוג, צופה את פני העתיד ואמור להסדיר את חלוקת הרכוש במקרה של גירושין באופן שונה מהקבוע בחוק. ההסכמים נוגעים רק לרכוש קיים ולרכוש עתידי שיצטבר, אך לא ניתן לכלול בהם הסדרים הנוגעים למזונות או למשמורת על ילדים שעדיין לא נולדו.

היתרון המהותי ביותר של הסכם ממון הוא בקיצור ובפישוט של תהליך הגירושין העתידי, והגנה מפני דרישות בלתי הגיוניות וסחיטות במקרים הקשים יותר.
אחת הסיבות המרכזיות לכך טמונה בחוק יחסי ממון בין בני זוג, המסדיר את היחסים הרכושיים שיחולו ביניהם במקרה של גירושין.

על פי חוק יחסי ממון, אם לא נחתם הסכם ממון, חל הסדר איזון משאבים בין בני הזוג אשר קובע כי הרכוש שנצבר במהלך הנישואין יתחלק שווה בשווה בין בני הזוג עם פקיעת הנישואין פרט למתנות, ירושות ופיצויים בגין נזקי גוף.

חוק יחסי ממון חל על כל מי שנישא לאחר 01/01/1974, והוא למעשה הרע את מצבם של הזוגות, שכן הוא מתנה את ביצוע חלוקת הרכוש בקבלת גט מהרבנות.

 המציאות המוכרת והעגומה בישראל היא שלעיתים אשה עלולה למצוא עצמה כ"מסורבת גט".

במצב כגון דא רק אם קיים הסכם ממון ניתן לבצע את חלוקת הרכוש ללא צורך בגט פורמאלי.

על כן, מי שמעוניין לפתור את עצמו מהתלות ברבנות ומעוניין להסדיר את נושא הרכוש, יכול לעשות זאת באמצעות הסכם ממון ובכך ניתן להוציא את ה"עוקץ" מחולשת החוק.

בכל מקרה, לפני החתונה כדאי להקדיש כמה שעות להסדרת הנושא גם אם אינכם נמנים עם אצולת הממון הישראלית.

חשוב לדעת!

כאשר עורכים הסכם ממון חשוב לערוך אותו בכתב, וחובה לאשר אותו בבית משפט ענייני משפחה או בבית הדין הרבני על מנת לתת לו תוקף רשמי. בזמן האישור מוודא בית המשפט כי הצדדים ערכו את ההסכם מרצון, הבינו את המשמעויות שלו וחתמו עליו מרצונם החופשי.

הסכמים אשר נערכו לפני הנישואין ניתן לאשר אצל נוטריון אשא מוודא כי בני הזוג חתמו עליו מתוך רצון חופשי.

אישור הסכם ממון בבית משפט נועד להבטיח את גמירות הדעת של שני הצדדים. החוק מבקש למנוע מקרים בהם אחד הצדדים נאלץ לחתום על הסכם שאינו מגיע מהסכמה מלאה. האישור מתבצע לרוב בנוכחות שני הצדדים.

הסכמות בעל פה בין צדדים או מסמך בכתב ללא אישור של רשות מוסמכת אינם תקפים משפטית ואינם מחייבים. חשוב לדעת כי ניתן לשנות את ההסכם במהלך השנים, אך כל שינוי חייב אף הוא להיערך בכתב ולקבל אישור רשמי.

 הסכם ממון גובר על חלוקת הרכוש לפי חוק יחסי ממון

כאמור, הסכמי הממון, נחתמים בדרך כלל לפני הנישואין אולם ישנם הסכמים הנחתמים במהלך הנישואין או אפילו בסיומם.
לכן, לפני שחותמים על הסכמי ממון, יש לבדוק תוך כדי גילוי מלא ותום לב איזה רכוש קיים לכל אחד מהצדדים בטרם הנישואין, אילו חובות קיימים לכל אחד מבני הזוג והאם יש בכוונתם להכניס את הרכוש למכלול הרכוש המשותף או להשאירו מחוץ לאיזון.

הסכם ממון איננו הסכם גירושין. הסכם ממון נחתם בין בני הזוג כאשר יחסיהם טובים ולעומתו הסכם גירושין נערך כאשר בני הזוג מבקשים להפרד.

הסיבות בשלן הסכם ממון הפך כה פופולארי בשנים האחרונות הנן הגיל הממוצע לנישואים אשר עלה וכל צד מגיע לחתונה עם הישגים פיננסיים משל עצמו, ובני הזוג רואים בהסכם הממון ככניסה לשותפות.

דא עקא, כיום זוגות רבים מחליטים לחיות את חייהם בזוגיות ללא נישואין. עבור אותם זוגות ידועים בציבור, אשר אין בכוונתם להתחתן, הסכם ממון יכול להגן על הרכוש אשר כל אחד מבני הזוג מביא, כמו כן ניתן לקבוע את אופן החיים המשותפים וכן כיצד תבוצע ההפרדה בינהם בעת הפירוד – כיצד יתחלק הרכוש שייצבר ביחד, תשלום המזונות ומשמורת הילדים.

בכל מקרה, חשוב לערוך הסכם ממון אצל עו"ד העוסק בשגרת יומו בעריכת הסכמי ממון על מנת להפיק את הטוב ביותר מן ההסכם.

הוסף תגובה