איזון הורמונלי – תשתית פנימית לחווית יומיום מלאה

איזון הורמונלי – תשתית פנימית לחווית יומיום מלאה

האיזון הפנימי מול משברים חיצוניים

האם פעילות לא תקינה של המערכת ההורמונלית יכולה לשבש את יכולת ההתמודדות שלי

איזון הורמונלי נתפס כבר שנים רבות, כאבן יסוד משמעותית, לקיומו של תפקוד הרמוני ויכולתו של האדם לשרוד ולהתקיים במציאות חיצונית משתנה, שונה מזאת הקיימת בתוך גופו.
למערכת ההורמונלית משמעות כפולה בעיתות משבר ודחק כאשר מתחוללים שינויים קיצוניים בסביבתו של האדם. הן שינויים בתנאי אקלים אך גם שינויים חברתיים, תרבותיים, כלכליים, פוליטיים ועוד.
מובן כי גם לשינויים פיזיולוגיים פתאומיים השפעה על האיזון ההורמונלי כאשר פגיעות פיזיות מסוימות ו/או מחלות יכולות לפגוע ישירות בתפקודה התקין של המערכת ההורמונלית.
פגיעות ישירות באחד או יותר ממרכיבי המערכת ההורמונלית יכול לגרום לאיזון ההורמונלי הבסיסי להשתבש. לגרור הפרעות תפקודיות במערכות פיזיולוגיות, מוטוריות, קוגניטיביות ורגשיות ומערכות נוספות אשר מושפעות ישירות או בעקיפין מחוסר איזון הורמונלי.

הפרעות איזון הורמונלי תלויות גיל

חשוב לציין כי האיזון ההורמונלי ותפקודה של המערכת ההורמונלית מושפע ומשתנה בהתאם לשלבי התפתחות בגילו של כל אדם. כמו כן אנו יודעים כיום כי פתולוגיות רבות מתפתחות כתוצאה משינויים באיזון ההורמונלי כתוצאה מתהליכי התבגרות וזקנה.
המענה להתמודדות עם תהליכים אלה הוא במרבית המקרים טיפולים הורמונליים שונים. טיפולים יזומים אשר מאפשרים לשמור על המערכת ההורמונלית מאוזנת ככל האפשר על ידי מתן הורמונים חסרים.

שיטות אלה מאפשרות להחזיר את המערכת ההורמונלית למצב הרצוי ולתפקד באיזון המירבי האפשרי. הן להתמודדות עם תופעות לוואי תלויות גיל (בעיקר בגיל הבלות) והן להתמודדות עם מצבי חולי ופתולוגיות שמקורן בחוסר איזון הורמונלי קיצוני.

שינויים קיצוניים חיצוניים, טראומות, אי ודאות, מצבי משבר ואיזון הורמונלי

איזון הורמונלי מחייב תפקוד תקין של בלוטת התריס. בלוטת התריס המשמשת כאחד הגורמים המשמעותיים ביותר בוויסות פעולתה של המערכת ההורמונלית.
כאשר נפגעה התפקוד של בלוטת התריס מקובל מתן של הורמונים אשר מעוררים או מאיטים את פעילות הבלוטה, תורמים ומחזירים את האיזון ההורמונלי.
במצבי קיצון תת פעילות בלוטת התריס יכולה גם להוביל לתסמונת פיברומיאלגיה.
תת פעילות בלוטת התריס ו/או פעילות יתר של בלוטת התריס, הן תופעות נפוצות ביותר כיום ובמרבית המקרים הטיפול בבלוטה עצמה מאפשר חיי יומיום תקינים ברמה סבירה.
אך מה קורה במצבי משבר? כאשר אנחנו חווים טראומה רגשית או פיזית, כתוצאה משינוי קיצוני בתנאי הסביבה של חיי היומיום שלנו?
בעת שינויים קיצוניים בתנאים החיצוניים לאיזון הורמונלי תקין חשיבות עצומה ביכולת ההתמודדות של כל אדם. שיבושים באיזון ההורמונלי כתוצאה משינויים פתאומיים בתנאי הסביבה שלנו יובילו כמעט תמיד לתגובה לא מאוזנת כל שהיא.
ככל שאדם מקיים חיי שגרה מאוזנים והרמוניים יותר עמידותו אל מול שינויים פתאומיים וקיצוניים בסביבתו איכותית יותר. להרמוניה התפקודית הפנימית בין כלל המערכות המרכיבות את מי שאנו, השפעה מיידית על עמידותו ויכולת ההתמודדות שלו עם הסביבה
התמודדות תוך שמירה מטבית על הרמוניה פנימית בין המערכות הפיזיולוגיות, רגשיות, נפשיות, קוגניטיביות, עצביות מוטוריות ועוד.
הרמוניה תפקודית בין כלל המערכות משפרת משמעותית את היכולת לחוות ולהתמודד עם שינויים קיצוניים בתנאים והאתגרים שאתם פוגשים בהפתעה, לא מתוך בחירה ולעיתים בכפייה.

דוגמאות לתופעות המעידות על פגיעה באיזון ההורמונלי כתוצאה ממשבר או שינוי קיצוני

חשוב לציין, עמדה הגורסת כי חוזקה של השרשרת נקבע על ידי החוליה החלשה נכון גם כאן. כאשר מתרחש אירוע פתאומי מעורר לחץ רגשי, או שינוי שמביא אתו מצב דחק. בא לידי ביטוי צורך לגיוס מירב המשאבים הפנימיים לשמירה על האיזון ההורמונלי לצורך התמודדות עם המצב. בתנאים אלה מתגלות החוליות החלשות.
רבים מהשינויים מושפעים מחוסר איזון הורמונלי שלעיתים הוא זמני וחוזר לתפקוד תקין לאחר ההתמודדות ופעמים רבות יש צורך בטיפול על מנת להשיב את התפקוד התקין. מובן כי חלק מהתופעות הן חולפות וחלקן אינן הפיכות.

  • תופעה של הופעת שיער שיבה בן לילה. אנו מכירים את התופעה בה כתגובה לטראומה ולעיתים אף כניסה לתפקיד מסוים שערות ראשו של האדם הופכות במהירות ולעיתים בבת אחת ללבן. זאת תגובה לשינויי מהיר וחוסר איזון במערכות אשר מושפעות ההדדית עם איזון ההורמונלי.
  • תופעה נוספת היא פריצה של מחלה והופעת תסמינים של תסמונת פיברומיאלגיה אשר יכולה להיות קשורה לעיתים לתפקודי בלוטת התריס (יש המשייכים זאת לתת פעילות סמויה של בלוטת התריס). במקרים אלה ההתמודדות עם המשבר מביאה לקריסה ויציאה מאיזון של מערכת ההורמונים, ובעקבות כך נפגעים תפקודי מערכות רבות נוספות.
  • תגובה נוספת של אובדן איזון הורמונלי כתוצאה ממשבר טראומתי חיצוני יכולה להתבטא במעבר לאכילה לא מבוקרת כתוצאה משיבוש לש תפקוד הבלוטה ופגיעה בתפקוד במנגנון הרעב. יביא בסופו של דבר להשמנת יתר.
  • כיום גם בגילאים צעירים מוכרת התופעה של פגיעה בתפקודי בלוטת התריס לעיתים כתגובה לטראומות ולעיתים כתוצאה מצריכת מזון רווי הורמונים שמשבשים את פעילותה הקינה של הבלוטה. התוצאה במקרים רבים היא או הפרעות גדילה ו/או השמנת יתר.

ישנן תופעות רבות נוספות שלעיתים אינן הפיכות גם לאחר שמחזירים את המערכת ההורמונלית לאיזון בתמיכה תרופתית. נחוזר ונדגיש כי לדעתנו שמירה על איזון הורמונלי מאפשרת לכל אדם לחוות את החיים במלואם ולהתמודד גם עם מצבי משבר.

הוסף תגובה