אימון משולב ייעוץ תזונתי – פריצת דרך בחיים

 

האימון נועד לעזור לאנשים להגיע למצב רצוי בכל תחום שיבחרו.
כאשר מתאמן בוחר בתחום הבריאות כתחום שעליו ירצה להתמקד, מאמן ביחד עם יועץ תזונתי יעזרו לו להגיע ליעד. 
הסינרגיה של שתי הדיסיפלינות: אימון ויעוץ תזונתי, היא המענה לפריצת דרך באורח החיים של כל אחד ואחד.
המתאמן יבנה, בעזרת היועץ התזונתי והמאמן, תוכנית אישית עם מטרות מוגדרות לתזונה נכונה ומשפרת בריאות. 
בניגוד לדיאטות המקובלות שמטרתן ירידה במישקל, המטרה כאן היא הקניית כלים מותאמים אישית לתזונה נכונה ואורח חיים בריא.
המושג תזונה ואורח חיים בריא מעורר, לעיתים, אסוציציות של ירקות טפלים, גבינה כחושה וריח חמוץ מזיעה של חדרי כושר.
המציאות יכולה להיות שונה בתכלית:
אנו יכולים להתענג מהחשיפה למזונות חדשים ומשילובי מזון לא שגרתיים.
לדוגמא: ארוחה של לחם מקמח מלא וכהה, בטעם וריח אופיינים למאפה טרי, עם סלט ירקות עשיר בטעמים, בשילוב טונה ברוטב עסיסי של לימון, יכולה להיות הרבה יותר מספקת מפרוסת פיצה או לחם ונקניק נוטפי שומן רווי.
אגב, לא חייבים לוותר עליהם לחלוטין אך ניתן ורצוי לצמצמם את צריכתם. 
אנו יכולים לחוות את הרגשת החופש והתרוממות הרוח שמלווים פעילות גופנית בחיק הטבע או בחדר כושר מאובזר היטב. כמו כן, חשוב שנבחר בספורט המתאים לתחומי העניין שלנו. לדוגמא: אדם שאוהב רכבים וספורט מוטורי ימצא סיפוק ברכיבה על אופניים שמשלבת בין רכב דו גלגלי ופעילות גופנית אינטנסיבית.
היועץ התזונתי יבנה תכנית המשלבת את האמיתות בענייני תזונה ובריאות ששווים לכולם עם הצרכים הספציפיים של כל אחד, כאשר השילוב הנכון יכיל את הדברים שהמתאמן אוהב לאכול ולעשות עם הדברים שנכון שיעשה.
לאחר התאמת תכנית הבריאות בעזרת יועץ התזונה, ייפגש המתאמן עם המאמן ליישום התכנית. חשוב שהמאמן יעזור למתאמן ליצור תמונה של עצמו לאחר השינוי בתחום הבריאות. המתאמן יתבקש לערב את כל החושים כדי לראות את עצמו בעתיד: "איך הוא נראה?", "איך הוא מרגיש?", "אזה משפטים רצים לו בראש?", "איך שפת הגוף שלו?", "מה החברים/משפחה/סובבים אומרים עליו?".
הגדרת המצב הרצוי- התמונה העתידית, בצורה זו משיגה שני דברים. האחד: השגת בהירות, המתאמן "מבין" בכל החושים לאן הוא הולך. השני: תמונה מפורטת שמערבת את כל החושים מעוררת מוטיבציה להגיע לשם ולכן מאוד אפקטיבית.
לאחר בניית ה"אני העתידי" המאמן יברר עם המתאמן כיצד יגיע ליעד. מה תכנית הפעולה שהכי מתאימה עבור התמונה שיצר.
בבניית התכנית אחד מהכלים שיכול להשתמש המאמן הוא *מודל SWOT – מודל שבעזרתו יעבדו יחד על החוזקות למימוש המטרה ועל הדברים שעלולים לעכב את התהליך.
חשוב שהמאמן יוודא שהמתאמן נמצא ב"מצב משאבי" שלו. כלומר, מחובר להצלחות קודמות שלו, לערכים שלו, ליכולות שלו וחושב חשיבה חיובית לגבי התמונה העתידית.
המאמן יכול להתחיל בשאלה: "תיזכר בארוע/זמן/רגע שבו הרגשת בטוח בעצמך לגבי משהו שעשית או שאתה עומד לעשות?", "איך הרגשת?", "מה/מי עזר לך להרגיש כך?" – שאלות מסוג זה מחברות את האדם למשאבים שלו ועוזרות לו ללכת בהתרגשות לכיוון המטרה שהציב.
חשוב, לא פחות, לברר קשיים. המאמן ישאל: "כשתתחייב ל…, מה הדבר הפחות חיובי שיקרה?". לדוגמא: "כשתתחייב ללכת למכון כושר שלוש פעמים בשבוע מה הדבר הפחות חיובי שיקרה?"
התשובה של המתאמן יכולה להעלות קשיים בדרך: למשל, כיצד יישלב את אימון הכושר עם שאר המחוייבויות שלו בשבוע? על מה יהיה מוכן לוותר? מה הרווחים שלו מהמצב המצוי? לעיתים הרווחים מהמצב המצוי (לפני השינוי) הם כל כך משמעותיים שאין סיכוי לשנות את ההתנהגות ולהגיע אל תמונת העתיד שהמתאמן יצר. חבל יהיה לגלות זאת מאוחר – כאשר המתאמן לא יעמוד במשימות שהציב לעצמו ויחווה תסכול מהתהליך. (והרי אנחנו שבעי תסכולים בעניין בריאותינו)
ביחד, יפרטו את הקשיים והאיומים מבפנים ומבחוץ שעלולים לעכב את התכנית.
ביחד, יעלו את החוזקות והאפשרויות/הזדמנויות מבפנים ומבחוץ שעשויים לעזור לתכנית.
כל זאת, במטרה לתפור תכנית פעולה בהתאמה מירבית לעולמו של המתאמן. 
התקשורת הרציפה בין המאמן ליועץ התזונה היא הכרחית ליצירת התמונה העתידית המיוחלת – תמונת ה"אני לאחר השינוי" של המתאמן.
איכות הפינג-פונג בין השלושה : מאמן, מתאמן, יועץ תזונה – תשפיע ישירות על הצלחת התהליך.
המאמן יזכיר למתאמן שאינו לבד בתהליך הקניית הרגלי חיים בריאים. עומדים לצידו שני מלווים : מאמן אישי ויועץ תזונה.
השאיפה של השלושה: להביא את המתאמן למידת שביעות רצון גבוהה בתחום חשוב בחייו: תחום הבריאות.

רווח נוסף של אימון מסוג זה יבוא בהמשך: כאשר המתאמן ישכיל להכליל את השינוי על תחומים נוספים בחייו. האמונה שצריך המאמן לטעת במתאמן היא שכאשר השיג מידת שביעות רצון גבוהה בתחום אחד במעגל החיים יוכל לנכס לעצמו את ההצלחה ולהשתמש בה ובכלים שקיבל, כמקפצה לפעולה בתחומים נוספים שיבחר כגון : קריירה, משפחה, צמיחה אישית ועוד.

אין ספק שאימון משולב ייעוץ תזונתי יכול להביא לפריצת דרך בחיי המתאמן. התוצאה:מתאמן שקיבל כלים להשגת בריאות תקינה, נימרץ, יעיל, בעל מוטיבציה, רגוע ומכוון פעולה, שיודע להגדיר מטרות ולהגיע אליהן.

אימון מסוג זה טוב שיינתן לבעלי תפקידים בארגונים, לקבוצות אימון ולכל אדם שחשוב לו לחיות חיים בריאים.

– מודל לבחינת מטרות:SWOTמודל *
חולשות, – Weaknessכוחות, -Strengh
איומים- Threat הזדמנויות/אפשרויות, -Opportunity

הוסף תגובה