שש בש – משחק ישראלי אהוב

 

גם מבלי לערוך סקרים מדויקים ולרכז נתונים סטטיסטיים, לכולם ברור כי המשחק האהוב ביותר בישראל הוא משחק הששבש. יותר מכל משחק אחר, הצליח השש בש לכבוש את לב הישראלים ולהפוך לפריט חובה בכל מזוודה או תיק שאורזים לטיול, פיקניק או נופש. 
נסו להיזכר בפעם האחרונה בה ביליתם בפיקניק, על חוף הים או בכל אתר נופש דומה, בטוח היו שם לפחות מספר אנשים שישבו מרותקים ליד לוח שש בש, שיחקו, צחקו, נהנו והתרגשו עם המשחק.
משחק השש בש כבש את לב הישראלים וכמעט ואין כאלו שלא אוהבים אותו. גם אלו שלא ממש "מתחברים" למשחק בטוח יודו שלראות משחק שש בש מרתק יכול למשוך את תשומת ליבנו, גם אם אנחנו לא אלו שמשחקים בו.

כיצד כבש משחק השש בש את מדינת ישראל ואת ליבם של תושביה? מה הופך את השש בש למועמד הראוי ביותר לתואר "המשחק של המדינה" תוך שהוא עוקף משחקי לוח וחברה אחרים כמו שחמט, דמקה, רמיקוב ואחרים? 

אני מנסה להיזכר אם אי פעם קראתי כתבה או מאמר שניסו לנתח את השאלות הללו ולהסביר את כוח המשיכה של הששבש ואני לא נזכר בשום דבר כזה. אולם בכל זאת, על מנת להבין את סוד הקסם של המשחק הזה, באמת אין צורך להכין שאלונים וסקרים סטטיסטיים. מספיק להיות ישראלי בשביל להבין מדוע משחק השש בש הוא בעצם משחק כל כך ישראלי וכל כך מתאים לאופי הים-תיכוני שלנו.
משחק השש בש מבוסס על קבלת החלטות מהירות, תנועה מהירה של הכלים, אקשן רב, "אכילת" כלים אחרים, התקדמות למטרה ודינאמיקה פעלתנית. יש משחק מתאים יותר לטמפרמנט הישראלי?
בניגוד למשחקים כמו שחמט, משחקים שדורשים ניתוח מעמיק של הצעדים, סבלנות רבה, קור רוח ואיטיות, משחק כמו שש בש מאפשר לשחקנים לבצע מהלכים מהירים, לזרוק את הקוביות ולתכנן את המהלך הבא עוד לפני שהיריב ביצע את הצעד שלו. 
שש בש הוא משחק מהיר, קליל ואקטיבי, הוא מתאים למזג האוויר הישראלי, לאופי הישראלי ולצמא לאקשן וריגושים שכל כך מאפיין אותנו.

תכונות אלו הפכו את הששבש לאהוב כל כך על כל עם ישראל. מכל שכבות האוכלוסייה, מכל ערי המדינה, כולם אוהבים את המשחק וכולם ישמחו לשבת על חוף הים, בחודש אוגוסט חם, לשתות משהו קר ולפתוח את לוח השש בש.

הוסף תגובה