במה נהוג להתחשב בפרויקט עיצוב פנים לגני ילדים

כשמעצבים גני ילדים נהוג בשנים האחרונות להתחשב בפרמטרים שונים מאשר בעבר, לאור ההתפתחות הגדולה בתפיסת גני הילדים כמקום שנחשב לפתוח יותר מבחינה חינוכית. גן ילדים צריך להיות מקום שמח ונעים אבל גם מקום בטוח לילדים בכל גיל. אפשר לומר שהפרמטרים העיקריים שחשוב להתחשב בהם:

  • בטיחות בחללים.
  • חלוקת חללים נכונה ונוחה.
  • פינות משחקים.
  • עיצוב קירות – עם טפטים, תמונות, כרזות ומדבקות קיר לגן ילדים.
  • ריהוט וציוד.
  • מתקנים בחצר הגן.
  • צבעים ומרקמים.

כעת נסביר נקודה אחר נקודה ואת חשיבות עיצוב חלק זה בגן, ובמה זה תורם.

עיצוב גני ילדים עם מדבקות על הקיר

עיצוב הקירות של גני הילדים עם טפטים ומדבקות קיר מעוצבות

היום נהוג לכסות קירות שלמים בטפטים נפלאים ושמחים שילדים אוהבים להביט בהם ולמצוא בהם עניין. הטפטים יכולים להיות עם ציורים ודמויות שהם אוהבים ומכירים מהבית, מסרטים ומטלוויזיה, ממשחקי מחשב וממקומות שבהם מבקרים כמו גני חיות ופינות ליטוף. המבחר הגדול שעומד כיום לרשות גננות משתרע מאותיות, מספרים ופתגמים שיכולים לעזור ללמד ילדים ידע ראשוני גם באמרות כנף ועד ציורים מופשטים יותר ורגועים שעוזרים להשרות אווירה נינוחה בגן. צריך לקחת בחשבון שיש גם תוספות של תמונות וכרזות מתחלפות לפי הנושאים שלומדים בגן בתוכנית הלימודים ולהכין לזה מקום על הקירות.

טפטים בגני הילדים עוזרים לחלוקה נכונה של חללים

כל גן מתבסס על שעות הפעילות שלו בפנים, בחוץ, בזמן שינה אם מדובר בגן שיש בו לינה גם לפעוטות ולתינוקות, ולחצר הגדולה. כל חלל חייב להיות מופרד היטב ולהיות מוגדר בהתאם לגודל הגן ולמספר הילדים שבו כדי שלכולם יהיה מקום גם לציוד ולריהוט, גם למיטות ולמזרנים וגם למשחקים ולשולחנות הישיבה. יש לקחת בחשבון כמובן את המטבח ואת חדרי השירותים כדי שיהיה מספיק מקום לכל הפעילות מבלי ליצור דוחק.

בטיחות מעל הכל

בטיחות פירושה שימוש בחומרים ובציוד שאינם מסוכנים לילדים, חומרים שהם תקניים ולא רעילים וגם ציות לתקנות הבטיחות של כיבוי אש, אירועי חירום ופינוי חירום מהיר ובטוח ללא ריצת בהלה שתגרום לנפגעים. המעברים צריכים להיות רחבים, הדלתות בטוחות לנעילה כדי למנוע בריחה והתחמקות מהגן אבל גם כאלה שאפשר לפתוח מהר בצורה בטוחה במקרה של שריפה ושעת חירום. גם הכנסת ציוד ומתקנים חייבת לקחת בחשבון את הפרמטרים האלה כדי למנוע התחשמלות או נפילה על הראש של הילדים של ציוד כמו טלוויזיה ומכשירים נוספים.

פינות משחקים מעוצבות על ידי מדבקות קיר מעניקות הרגשה של חום ואהבה

ילדים מרגישים בטוח בפינות המשחקים שלהם והם אוהבים להתקבץ שם בחבורות ולכן הן צריכות להיות נגישות וגם מרווחות כדי לאפשר להם לשבת ולשחק שם בניחותא. כמו כן, יש לקחת בחשבון שבפינות אלה בדרך כלל מאחסנים את הציוד והצעצועים בסלסלות ובארגזים ויש למצוא פתרון מתאים לכונניות ולמדפים נוחים לעבודה גם לגננות ולצוות הגן וגם נגישות רבה לילדים עצמם.

צבעים ומרקמים בגני ילדים

השילוב הטוב ביותר לגן ילדים של צבעים ומרקמים צריך לקחת בחשבון שמצד אחד שמח ועליז זה נחמד, אבל מצד שני אסור להגזים כדי לא ליצור אווירה תזזיתית מדי אצל ילדים שגם ככה הם פעלתנים. לכן, יש למצוא את הצבעים והמרקמים הנכונים לקירות לכל פינה וחלל, כולל חללי השינה וההתרגעות, חדרי המשחקים וההתאספות.

ריהוט וציוד

 היקף הריהוט לגן ילדים נגזר ממספר הילדים המותר באותו גן והוא חייב להיות בטוח, יציב ועמיד ולא מתפרק כדי לא לגרום לתאונות ולפגיעות. זה כולל גם שולחנות וכיסאות וגם מדפים וכונניות. כל מה שמוצמד לקירות חייב להיות מעוגן ומקובע כדי למנוע תאונות שונות ואת העבודה הזאת חייבים לעשות רק אנשי המקצוע שמוסמכים לכך. בכל עיצוב פנים של גן ילדים צריך לקחת בחשבון גם את המקום שמוקדש למתקנים ולציוד, והיום אפשר להוסיף הרבה מכשירים שעוזרים לגננות ומשפרים את רמת השירות שהן נותנות. אם יש חדר שינה יש גם צורך במיטות או במזרנים שצריך לאסוף ולהניח במקום המיוחד לכך בצד, וגם לזה צריך להכין מקום.

ריהוט לעיצוב גני ילדים

מתקנים בחצר

מתקנים אלה נקבעים לפי שטח החצר וברור שהם צריכים להיות בטיחותיים מספיק, מעניינים ומותאמים לגיל הילדים בגן. יש גם אפשרות להוסיף מתקנים מאולתרים כמו צמיגים ישנים שצובעים או ספסלים שונים.

הוסף תגובה