אילו כלים לעיבוד שבבי צריך?

אילו כלים לעיבוד שבבי צריך?

התהליך שבו מסירים חומר מגוש של חומר גלם אחר כדי ליצור עצם כלשהו מחייב מטבע הדברים שימוש בכלים מיוחדים. במאמר הבא נציג כלים לעיבוד שבבי ונסביר מה ההבדל ביניהם בהקשר של ייצור תעשייתי

עיבוד שבבי נחשב לאחד התהליכים התעשייתיים החשובים ביותר עבור הכלכלה המודרנית. כתוצאה מכך, יש גם המון כלים שונים שבהם ניתן להשתמש כדי לבצע אותו. עם זאת, חשוב לדעת שהתהליך עצמו נועד להסיר חומר מגוש של חומר גלם אחר ולצורך יצירת עצם כלשהו — לכן המיומנות בשימוש בכלים היא לא פחות חשובה.

בניגוד לעיבוד פלסטי למשל שבו הדגש הוא לאו דווקא על הכלים החיצוניים שבהם משתמשים אלא על פעולת העיוות, עם עיבוד שבבי מדובר על טכניקה אחרת לחלוטין. בעיבוד שבבי, משתמשים בחומר גלם שיכול להיות מספיק גדול כדי להכיל את המוצר הסופי. במקביל, צריך לוודא שגם חומר הגלם שעליו עובדים וגם החומר שאותו מסירים מגיבים טוב אל כלי העבודה.

הבדלים בין כלים לעיבוד שבבי

הנה למשל כמה מאפיינים בולטים של כלים לעיבוד שבבי והתכונות שלהם:

א. מחרטה — מחרטה היא אולי הכלי המוכר ביותר בתחום של עיבוד שבבי. בעזרת מחרטה ניתן לעבד חלקים ציריים סימטריים והיא מתאימה לעבודה עם סוגים שונים של מתכות, עץ ופלסטיק. בנוסף, היתרון של מחרטה הוא שאפשר לבחור את חומר הסכין לפי סוג החומר שעליו עובדים ושניתן כמובן לקבוע את מהירות החיתוך.

ב. כרסומת

כרסומת היא כבר מכונה מתקדמת יותר שמיועדת לעיבוד מדויק של משטחים מישוריים וצורתיים. גם בכרסומת אפשר לבחור את סוג חומרי הגלם שעליהם עובדים, אך בניגוד לחריטה אמורים לסובב את הכרסום בתוך כוש ייעודי ולהניע את החומר המעובד מולו — ולא להיפך. עם זאת, ניתן להשתמש או בתצורה אנכית או בתצורה אופקית.

ג. מסור

מסור משמש גם לסוגים שונים של עיבוד שבבי וגם לפעולות פשוטות ויום יומיות. באופן עקרוני, מדובר על כלי עבודה ידני שמחייב הפעלת מאמץ וכוח. מנגד, היתרון של מסור בקטלוג של כלים לעיבוד שבבי הוא דיוק גבוהה ואפשרות להגיע גם אל אזורים שאינם נגישים עבור שאר המכונות.

ד. מקדחה

כלי עבודה מסוג מקדחה מיועד ליצור חורים בחומרים קשים. בזכות היכולת של הכלי ליצור חורים, אפשר להשתמש בו גם על גבי אבן עץ אבל גם על מתכת וסוגים אחרים של חומרים. בכל מקרה, שיטת הקידוח מבוססת לרוב על נעיצת מוט בורגי מחודד בתנועה בורגית עם מסילות שמאפשרות את פינוי החומר.

ה. משחזה

משחזה היא מכונה שונה שבה המטרה היא להגיע לרמת דיוק גבוהה בלי לפגוע באף אחד מהחומרים שאיתם עובדים. אם מפעילים כלים לעיבוד שבבי מן הסוג הזה בצורה נכונה, אפשר להסיר את עודף החומר ברמות דיוק של עד אלפית המילימטר.

איך מייצרים תבניות לתעשיית הפלסטיק?

כל רשימת הציוד לעיל מתייחסת לעיבוד שבבי על חומרים קשיחים של אבן, מתכת וברזל. במידה ולעומת זאת השאיפה היא לייצר תבניות לתעשיית הפלסטיק, ייתכן והטכניקה הרלוונטית תהיה שונה. כאן מדובר על פעולה של עיבוד בארוזיה חשמלית ועל כלי עבודה עם מאפיינים אחרים כמעט לגמרי.

במילים אחרות, יש מקרים שבהם אנשי מקצוע בוחרים לבצע עיבוד שבבי לייצור תבניות לתעשיית הפלסטיק באמצעות ניצוצות חשמליים. אם זה מתאפשר, ניתן לנסות להשתמש באותה שיטה כדי לשנות את הצורה של כלים מפלדה מחוסמת — כי גם היא לא דורשת חיסום מחדש. בכל מקרה, השיקולים המובילים הם של מקצועיות, בטיחות ודיוק.

הוסף תגובה