בדק בית – מציג את הגלוי ואת הנסתר

בדק בית –  מציג את הגלוי ואת הנסתר

כשאנו באים לבצע בדק בית שברצוננו לרכוש, ישנם ליקויי בניה שכל אחד יכול להבחין בהם, אך כאלה שרק אנשי מקצוע יכולים להבחין בהם. ליקויים כמו ריצוף שאינו ישר, עבודות צבע רשלניות, רטיבות, סדקים ניכרים גם לעין הלא מקצועית. אולם יש ליקויי בניה רבים הנסתרים מן העין ורק איש מקצוע, בעל ניסיון, הכשרה וציוד מתאים יכול לאתר אותם. מהנדס בדק בית או שמאי מקרקעין יוכל לאתר את הליקויים הללו בדיוק. בדיקת בית שכזאת יכולה לתת לכם שקט נפשי בעת הרכישה ותחושת בטחון שהוצאתם את מיטב כספיכם בעסקה טובה.

מה בודקים בבדק בית?

במסגרת כל תהליך של בדק בית מהנדסי בניין או שמאים מומחים ומנוסים יגיעו לבית שאותו מעוניינים לרכוש, יבחנו ויבדקו את תקינות השלד ויסודות המבנה, את תקינות צנרת, החשמל, המים, הגז והתקשורת, את איכות האיטום והבידוד, את עבודות הצבע, הנגרות, הריצוף וכל דבר הקשור לתקינות הבית. לאחר ביצוע בדק בית, המהנדסים יגישו לכם דו”ח מפורט ובו כל הליקויים שנמצאו ומה יש לעשות כדי לתקן את אותם ליקויים, וגם את עלות המשוערת של התיקונים. אם קונים בית חדש מקבלן, לאחר בדיקת בית, צריך לדרוש שיעשה את כל התיקונים לפני הכניסה למגורים בבית ואם קונים דירה יד שנייה כדאי לדרוש הנחה במחיר המבוקש.

בדק בית – דברים נסתרים

כאשר רוצים לקנות נכס, רוצים לוודא שמקבלים נכסים איכותיים ומשלמים את המחיר המתאים עבור מה שמקבלים. ליקויי בניה הם כל אותם דברים שלעיתים נסתרים מהעין, בבדק בית מהנדסי הבניין יעשו את כול הנדרש כדי למצוא את מה שניסתר מהעין, הם משתמשים בסורקים ומצלמות תרמיות, כדי לאתר רטיבות, נזילות של צינורות בקרקע או בקירות ואם מערכת הביוב לתקינה. במהלך בדיקת בית, ליקויי בניה הנסתרים מהעין, קטנים או גדולים, משמעותיים או פשוטים לתיקון מתגלים  והם אלו  שמשפיעים, בסופו של דבר, על איכות הנכס והשווי שלו.

עד כמה זה חשוב

כאשר קונים דירה, עוברים את כל המשוכות הביורוקרטיות, משלמים את הסכומים העצומים לכל מיני גורמים מעורבים וסוף סוף מגיעים לשלב שבו מקבלים ליד את המפתח המיוחל, רוצים להאמין שהדירה מושלמת ואין בה אף ליקוי ומפגע.

אולם לצערנו לא כך הם הדברים, לא קיימים נכסים שאין בהם ליקויים כלל, ההבדל רק בכמות הליקויים, אופיים וחומרתם. במקרה הטוב יהיו בדירה כמה פגמים אסתטיים במקרה הגרוע נגלה בעיות בתכנון הדירה או מפגעים שלא ניתנים כלל לתיקון. זה יכול להפוך לסיוט של ממש. ישנן חברות רבות שמציעות לרוכש הדירות את שירותיהם בתחום בדק בית ביקורת מבנים. במהלך בדק בית, מהנדסי בניין מקצועיים ומנוסים בודקים בצורה יסודית ביותר את הנכס על מנת להבטיח לכם רכישת דירה בלי לקחת סיכונים מיותרים.

שירותי בדק בית הם אומנם בתשלום, אבל תרומתם שווה הרבה יותר עבור הקונה. הליקויים שאינם גלויים לעין לא מקצועית עלולים לעלות הרבה יותר ואפילו להוריד את ערך הנכס או להיות בלתי הפיכים. במהלך בדק בית עורכים סקירה כללית על כל מפרט הדירה, אינסטלציה, ריצוף, קירות, תקרה, קורות תומכות. את בדק הבית ניתן לבצע בכל רגע שנוח ואפילו לאחר החתימה על החוזה.

לאחר שהמומחים מסיימים לבצע בדק בית הם עורכים דוח מפורט מאד שיסייע לרוכש לקבל תמונת מצב על מצבו של הבית. בדוח זה יכולות לצוף כל שלל הבעיות שקשורות לפגמים בתשתיות וכן פגמים אסתטיים של הדירה. פגמים באינסטלציה עלולים להיות תוצאה של רשלנות במהלך הבנייה או במהלך השיפוצים האחרונים שבוצעו, חומרי גלם לא איכותיים או ביצוע עבודה לא מקצועית ומרושלת. כל אלה יכולים לא רק לעלות לרוכש ביוקר באם יחליט לבצע שיפוצים לאחר הקניה אלא גם יכולים להוריד את ערך הדירה במקרה של מכירתה.

חשוב שלא להתבלבל בין בדק בית לבין הערכת הנכס. בדק בית, כאמור, מבוצע על ידי חברה העוסקת בתחום ואילו הערכת הנכס מבוצע על ידי שמאי מקרקעין. הערכת הנכס מתבצעת בהתאם לנתוני הנכס, מצבו, עלות הקרקע, תחזית מצב השוק בטווח הקרוב והרחוק.

דו"ח מסכם

מי שערך בדיקת בית ייתן עם גמר הבדיקה דו"ח מסכם של הבדיקה ובה יצוינו כל הליקויים והכשלים שנמצאו בתהליך הבדיקה, עם פירוט ותצלומים, וכן יינתנו המלצות לתיקון הליקויים, יינתן אומדן עלויות לתיקונים הנ"ל, בהתאם למחירונים הרשמיים בשוק הבניין. הדו"ח צריך להיות כתוב ובנוי בצורה ברורה ומובנת גם למי שאינו מתחום הבניין, ובאופן שיוכל לשמש ראיה בבית המשפט אם יהיה צורך.

המאמר באדיבות – בדק בית עושים רק עם פלס

הוסף תגובה