החשיבות של קריאה בקול לילדים, להתפתחות הקריאה

החשיבות של קריאה בקול לילדים, להתפתחות הקריאה

התמודדות עם וירוס הקורונה הפכה חלק מהחיים של כולם, לפני יותר משנה; וההשפעות השליליות של הפרעה ללמידה מסודרת הופכות ברורות, במיוחד עבור ילדים בגילאים צעירים יותר. חוקרים בעולם, אשר חקרו את למידת הילדים בתקופה זאת, דיווחו כי גילאי כיתה ב' וג', פיתחו עיכוב בן שישה לשמונה חודשים ביכולת הקריאה ובשטף הקריאה שלהם, לעומת תקופות קודמות. חוקרים אלה צופים אפשרות לנזקים ארוכי טווח, אם העיכוב ביכולת הקריאה לא יטופל.

היות ויכולת קריאה מהווה את הבסיס לכל תהליך לימודי והצלחה בלימודים לאורך זמן, הקניית כישורי קריאה לילדים, במיוחד בגילאי כיתה א' עד כיתה ד', צריכה לקבל את תשומת לב ההורים.

הורים רבים כבר יודעים כי קריאה בקול לילדים, היא פעילות שעוזרת לילדים להצליח בלימודים. מה שעשוי להיות פחות ידוע הוא, שכפי שחשוב לתת לילד לבחור את הסיפורים האהובים עליו, חשוב כי הורים יקראו לילדים גם חומרי קריאה מורכבים יותר. קריאה בקול יוצרת פעילות קריאה משותפת להורים ולילדים, שבה המבוגרים עוזרים לילדים להגדיל את אוצר המילים שלהם, באמצעות דיון, ושימוש בדמיון להרחבת הידע המילולי.

אוצר מילים לימודי

כאשר ילדים מתבגרים, במיוחד לאחר כיתה ד', הבנת המשמעות של מילים מורכבות יותר והיכולת להשתמש בהן, היא קריטית לפיתוח היכולת להתמודד עם יכולות מורכבות יותר של ניתוח וכתיבה, הנדרשות מהם מגיל זה והלאה. מילים מורכבות יותר אמורות להיות חלק מאוצר המילים של הילדים, לפני שהם יוכלו לאיית ולקרוא אותן. זאת משום שלימוד מילים מורכבות חשוב לא רק בגלל היכולת להגות אותן, אלא קודם כל בגלל היכולת ללמוד את משמעותן. ניהול שיחות אייכותיות עם ילדים אודות רעיונות מורכבים, היא הדרך שבה הורים יכולים לבנות את אוצר המילים ואת הביטחון, שבאמצעותו ילדים יפתחו את הידע שלהם.

רכישת הידע של מילים הקשורות  לשפת בית הספר ה"לימודית", מובילה להצלחה ארוכת טווח בקריאה, שהשפעתה הרבה מעבר לבית ספר תיכון. כדי לתמוך בפיתוח אוצר מילים לימודי עשיר, על ההורים לבדוק דרכים לקריאה בקול לילדיהם. הורים יכולים לבחור חומרי קריאה ולפתח אינטראקציות חיוביות, התומכות ביכולת של ילדים להבין את הקשר בין שפה מדוברת ואותיות על הדף.

להלן כמה טיפים לקריאה בקול מוצלחת עם ילדים:

מה לקרוא:

יש לבחור ספרים עם אותר מילים הגבוה מעט מרמת הילד או סיפורי חדשות מכתבי עת או מעיתון. הקריאה מעיתון מסייעת ליכולת המיקוד הקורא הצעיר, המאפשרת אינטראקציה עם התוכן הכתוב ועם התמונות. כך אפשר ללמוד על העדפותיו של הילד ושל בגרותו הרגשית.

בנה גשרים בין סיפורים:

נסה למצוא כתבות המסייעות לילדים לבנות גשרים בין טקסט עשיר ומאתגר וסיפורים שהם מכירים ואוהבים.

איכות תשומת הלב של מבוגר חשובה:

כשמבוגר וילד קוראים יחדיו, חשוב ששניהם יתבוננו בעמוד ביחד. על ההורה לעקוב אחרי מה שמעניין ומשך את תשומת ליבו של הילד. הילד יחוש בנוכחות המבוגר ויצביע על אותם דברים.

איכות השיחה של מבוגר חשובה:

הורה יכול להרחיב על משמעות מילה באמצעות הסברים, הגדרות, פרפראזות ומילים נרדפות.  הם יכולים גם "לחשוב בקול" כדי לחשוף ולהדגים לילד, אייך אנשים חושבים על דברים: כל זאת באמתצעות הנחיית השיחה ע"י שאלות בנוסח "אני תוהה אם…"

שילוב של טכנולוגיה:

אוריינות דיגיטלית היא חלק חשוב בהתפתחות של הילד. באמצעות מחשב או טלפון סלולרי, ילדים יכולים לחקור יותר על משמעות המושגים והתכנים שלמדו. קטי וידאו הם הזדמנות לשמוע, לראות ולהגות מילים חדשות , שכולן מסייעות לילד להבין את אוצר המילים הלימודי שלו ואייך להשתמש בו בהקשרים שונים.

ביסוס מילים חדשות:

יש להשתמש בכרטיסיות עם מילים חדשות שהגדרתן נמצאת בגב הכרטיסיה. ילדים זקוקים להרבה חשיפות למילים שהם שומעים, אומרים, רואים וכותבים, לפני שהם "רוכשים" אותן ומשתמשים בהן באופן ספונטאני.

הוסף תגובה