אקנה: מה זה וממה זה נובע

אקנה: מה זה וממה זה נובע

מי לא שמע על פצעוני עור בצורת ראשים שחורים, ראשים לבנים, חצ'קונים, ציסטות וקישריות, כולם סוגים של אקנה. אקנה הוא מצב של דלקת כרונית בעור, היוצרת נקודות ופיצעונים על העור, בעיקר על הפנים, כתפיים גב, צוואר חזה והחלק העליון של הזרועות.כאשק נוצר אקנה קשה, נותרות בעור צלקות פוסט אקנה, הניתנות לטיפול.

מה זה אקנה?

אקנה נוצר בדרך כלל, בגיל ההתבגרות, אצל שבעים וחמישה אחוד מהאוכלוסיה בגילאי אחד עשרה עד שלושים, כאשר בלוטות חלב מופעלות על ידי הורמונים מין גבריים הנוצרים ע"י בלוטת האדרנל בגברים ובנשים, אך הוא יכול להתרחש בכל גיל.
כמה עובדות על אקנה:

  • הוא לא מסוכן.
  • הוא מצב בעור המערב בלוטות חלב הנמצאות בבסיס זקיקי השיער.
  • הטיפול תלוי בחומרת הבעיה. לפני הטיפול, יש להתייעץ עם רופא עור מומחה.
  • גורמים התורמים להתפתחות אקנה יכולים להיות: תורשה, מחזור ביוץ, חרדה וסטרס, אקלים חם ולח, איפור שומני ולחיצה על פצעון.

אייך נוצר אקנה?

בעור האנושי יש נקבוביות המקושרות לבלוטות שומן, הנמצאות מתחת לעור. זקיקי השיער (שקיקים קטנים המייצרים ומפרישים נוזל), מקשרים בין בלוטות השומן לנקבוביות העור. בלוטות השומן מפרישות נוזל שומני הנקרא סבום, המעביר תאי עור מתים דרך זקיקי השיער אל החלק החיצוני של העור. במקביל, גדל בזקיקים שיער, היוצא גם הוא לחלקו החיצוני של העור. אקנה נוצר, כאשר זקיקי השיער נחסמים ושומן נאגר מתחת לעור. תאי עור, סבום, ושיער, יוצרים גוש העשוי להזדהם ע"י חיידקים הנמצאים על העור, וליצור נפיחות מקומית. הפצעון יתחיל להתפתח כאשר הגוש יתחיל להתפרק. החומרה והתדירות של הופעת האקנה תלויים בזן החיידק החי על העור ותורם לדלקתיות הפצעונים.

תרופות סבתא

יש עדויות על מספר רב של תרופות סבתא לאקנה, אך ביסוס מחקר מדעי מוכח ליעילות, יש רק לחלקן. לכן, כאשר נוצר אקנה, יש להתייעץ קודם כל עם רופא עור מומחה.

  • קרם לחות עשוי להרגיע את העור, כאשר יש שימוש בתכשירים רפואיים העשויים ליצור גרוי. בקרם לחות יש אחוז גבוה של אלוורה המפחיתה דלקתיות בעור.
  • תה: יש מספר עדויות מחקריות, שתרכובות אורגניות הנקראות Polyphenols הנמצאות בתה, הניתנות בשימוש חיצוני על העור, יכולות להועיל בהפחתת ייצור השומן בעור ועל ידי כך לסייע בהפחתת האקנה. אבל, התרכובות שנבדקות מוצו מתוך תה, ולא היו תה כפי שאנו מכירים אותו.
  • שמן עץ התה: מחקר שנערך קבוצת מחקר בת עשרות אנשים בהודו, טוען כי שמן עץ התה בריכוז של חמישה אחוז, עשוי לסייע בהפחתת אקנה בחומרה קלה עד בינונית.
  • דיאטה: לא ברור איזה תפקיד יש לדיאטה בהחמרת אקנה. מחקר מדעי הראה כי אנשים שצרכו מזון המכיל הרבה אבץ, ויטמין A וויטמין E, נמצאים בסבירות נמוכה יותר לפתח אקנה חמור. הקשר בין תשונה לאקנה, שנוי במחלוקת, אך מניח שתזונה הממעיטה בסוכר, עשויה לעזור בהפחתת האקנה.

חשוב: המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתו לספק ידע ובשום מקרה אינו בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית. המידע המופיע במאמר נועד להרחבת הידע האישי של הקוראים בלבד, ואין לראות בו תחליף להתייעצות עם רופא מומחה. בכל מקרה של בעיה רפואית, יש להתייעץ קודם כל, עם רופא מוסמך, לפני קבלת טיפול ו/או שימוש בתכשיר רפואי או אחר כלשהו.

הוסף תגובה