היכרות עם המאפיינים השונים של הידרנט לכיבוי אש עוזרת לבחור אותו על פי התקן הישראלי. בחירה נכונה גם מבטיחה תפעול קל ומהיר של הידרנט במקרי חירום, מתאימה לדרישות של רשות הכבאות ויכולה להציל חיי אדם. אז איך עושים את זה ומאיפה מתחילים? הנה כל התשובות

התקן הישראלי קובע באיזה אופן צריך לבחור ולהתקין הידרנט לכיבוי אש. מטרת התקן היא להתאים את ההידרנט לדרישות של רשות הכבאות ולנסיבות חירום של התפרצות דליקה, שריפה, התלקחות וכן הלאה. עם זאת, לא כל מי שצריכים להתקין הידרנט לכיבוי אש אכן יודעים איך לבחור אותו. גם אם מדובר על קבלנים של בניינים חדשים וגם אם מדובר על יזמים מנוסים, היכרות עם המאפיינים של ההידרנט מצד אחד ועם דרישות החוק מצד שני היא כמובן חובה ולא פריבילגיה.

החדשות הטובות הן שכיום ניתן להתייעץ עם בעלי מקצוע לגבי הבדלים בין סוגים שונים של הידרנט לכיבוי אש והמאפיינים שלהם. באופן הזה משתמשים במפרט הטכני המתואר על ידי היצרן על מנת לזהות מראש את היתרונות של כל הידרנט, לבדוק מה ניתן או לא ניתן לעשות איתו ולוודא התאמה שלו לדרישות של רשות הכבאות וההצלה.

מה עושים עם הידרנט לכיבוי אש?

הידרנט לכיבוי אש, או במילים אחרות ברזים לכיבוי אש, אמורים לתפקד להתמודדות עם שריפה, התלקחות ודליקה באזורים פתוחים. בשביל להשתמש נכון בהידרנט, צריך קודם כל לפתוח את ארון כיבוי האש וכמובן להוציא את הצינור. לאחר מכן מחברים את הצינור אל הזרבובית ומחברים את ההידרנט עצמו לפני שפותחים את השסתום.

בשלב הבא יש לכוון את המים ואת הצינור אל מרכז האש כדי לכבות אותה. לבסוף, מושכים את ידית השסתום בזרם גבוה ישירות אל מרכז האש. אם בוחרים נכון הידרנט לכיבוי אש ואף מתפעלים אותו על פי ההנחיות, ניתן יהיה לכבות יחסית מהר גם התלקחות גדולה במקומות פתוחים.

כך תדעו שמדובר על דגם מתאים של הידרנט לכיבוי אש

השוואה בין דגמים של הידרנט לכיבוי אש יכולה להתבצע על פי המלצות של בעלי מקצוע ולפי מידע אובייקטיבי. הדבר החשוב הוא להתאים את הדגם הנבחר לתקן שמוגדר על ידי רשות התקנים בישראל, לכן מסתכלים על התכונות המרכזיות הבאות:

  1. האזור שבו רוצים להתקין הידרנט – לכל אזור יש דרישות אחרות שאותן קובעים על פי רמת הסיכון. ככל שרמת הסיכון המוגדרת גבוהה יותר, כך צריך מטבע הדברים כמויות גדולות יותר של אמצעי כיבוי אש. ספציפית, מבחינים לדוגמא בין אזורי מגורים ובנייה ומסתכלים על סוג הבנייה ועל תפקוד האזור הרגיל לעומת אזור תעשייה.
  2. המגבלות השונות של השטח או המבנה – אי אפשר לבחור הידרנט לכיבוי אש בלי להסתכל על המגבלות השונות שקשורות לשטח עצמו או למבנה. אף הידרנט לא יכול לתפקד לדוגמא אם הוא לא  מתאים לתכונות של השטח או לגודל של המבנה. כך להבטיח התאמה כזו, מסתכלים מראש על המפרט ועל התכונות.
  3. בדיקה ותקינות – התקן מתייחס לא רק לאופן שבו בוחרים הידרנט לכיבוי אש כדי להתקין אותו, אלא גם לבדיקה התקופתית. כאן המטרה היא לתאם בדיקה תקופתית שתבטיח את התקינות של הברז והאמצעים המשלימים.

לסיכום, הידרנט לכיבוי אש הוא אמצעי שכולנו צריכים להכיר. למרות שהוא נמצא בשימוש של רשויות הכיבוי וההצלה, הנוכחות של הידרנט לכיבוי אש ליד הבית או מקום העבודה עשויה להציל חיים. בשביל לבחור אותו נכון, נעזרים בתקן הרשמי.

הוסף תגובה