שריפה שפורצת בבית או במשרד היא אירוע פתאומי ובלתי צפוי, והיא גורמת נזקים חמורים לרכוש ומסכנת את חייהם של כל האנשים שנמצאים במבנה.
הסיבות הנפוצות ביותר לשריפה בתוך מבנה הן קצר חשמלי, השארת נרות ללא השגחה, שימוש לא בטיחותי במכשירי חשמל או כתוצאה מבישול (למשל סיר שהושאר ללא השגחה, והשמן התלקח). ככל שמזהים את השריפה בשלב מוקדם יותר, וכאשר האש קטנה ועדיין לא התפשטה למקומות נוספים, כך יש סיכוי גדול יותר לכבות אותה במהירות ובמינימום סיכון ונזקים
.

במידה והאש מתחילה להתפשט ואי אפשר לכבות אותה לבד, כמובן שיש חשיבות עצומה לעזיבת המבנה במהירות וקריאה לכוחות החירום.
פעולה מהירה בשלבים הראשונים היא מצילת חיים, וכאן נכנס תפקידו של גלאי העשן – להתריע באופן מיידי על התלקחות של האש. פעמים רבות השריפה מתחילה כאשר אין אנשים בסביבה – למשל במהלך הלילה כשבני הבית ישנים, או כאשר כל העובדים נמצאים בחדר אחר. בסיטואציה כזו נבחין בשריפה רק כאשר היא תהיה גדולה ומשמעותית יותר – ולכן גם מסוכנת יותר. תפקידם של גלאי עשן להתריע במהירות האפשרית ולסייע לנו לטפל באש מוקדם ככל האפשר.
 

איך בוחרים גלאי עשן?  

יש בשוק כמה סוגים של גלאים לאיתור של שריפות, ואופן הפעולה שלהם מעט שונה.
גלאי עשן משתמש ביינון או בטכנולוגיה פוטואלקטרית, והוא מזהה את החלקיקים שנמצאים בתוך העשן. הגלאי רגיש מאוד ולכן מתריע בשלב מוקדם מאוד של התפתחות האש, אבל מצד שני הוא לא מתאים למקומות שבהם יש הרבה אבק למשל כמו בתי מלאכה או קומות ייצור במפעל, או במקומות שבהם יש אדים ועשן כחלק מהעבודה היומיומית – למשל כמו במטבח.
הסוג השני הוא גלאי חום, אשר מתריע כאשר יש שינוי קיצוני בטמפרטורה. ניתן להתקין אותו במקומות שבהם יש הרבה אבק, אך הוא פחות מתאים לסביבות עבודה כמו מטבחים.
הסוג השלישי הוא גלאי להבה, והוא מתאים יותר לאזורים שבהם יש הרבה אבק ולכלוך או שינויי טמפרטורה.
את הסוג של הגלאי צריך להתאים לסביבה שבה רוצים להתקין אותו, כאשר גלאי לא מתאים יכול לגרום להתרעות שווא רבות, ומנגד לא בהכרח יאתר את השריפה בזמן. לכן חשוב מאוד לרכוש רק גלאי עשן עם אישור של מכון התקנים, ולקבל ייעוץ מקצועי טרם הרכישה.
גם בנוגע לסוג ההתרעה יש מספר אפשרויות: צפצוף של הגלאי עצמו, חיבור למערכת בקרה מרכזית (מתאים במיוחד לעסקים ומבנים גדולים), או שילוב בין צפצוף ואור מהבהב – חשוב במיוחד בעבור כבדי שמיעה.

התקנה ותחזוקה

ההנחיות הכלליות הן למקם את הגלאי במרכז התקרה, או סמוך לכך ככל האפשר. חשוב למקם גלאי עשן בכל חדר, וכן במסדרונות ובחדרי מדרגות. במבנה שיש בו מספר מפלסים, חשוב להתקין את הגלאים בכל אחד מהמפלסים. לכל גלאי יש טווח גילוי מסוים, ולכן בחללים גדולים יש לעיתים צורך בהתקנה של מספר גלאים. צריך להרחיק את הגלאי ממזגנים ומאווררים, בגלל שהם יכולים להסיט את העשן ולפגוע ביכולת של הגלאי לפעול.
לכל גלאי יש מערכת של בדיקה עצמית, וצריך לבצע אותה אחת לחודש כדי לוודא שהגלאי עדיין תקין ורגיש. הצטברות של אבק פוגעת ביכולת של הגלאי לעבוד, ולכן מדי פעם צריך לנקות ולשוב את האבק. גלאי עשן שעובדים על סוללות דורשים החלפה שלהן כאשר הן מתרוקנות.

התקנה של גלאי עשן דורשת השקעה ראשונית, אך לאחר מכן הגלאים ישמשו אתכם למשך שנים רבות. לכן אנחנו ממליצים לפנות לאנשי המקצוע כדי לקבל ייעוץ והסברים מקיפים בנוגע לסוג הגלאים, ההתקנה והתחזוקה, כאשר ניתן גם לקבל שירות של תחזוקה תקופתית.

הוסף תגובה