טיפול בטראומה באמצעות כלי ה NLP

טיפול בטראומה באמצעות כלי ה NLP

חוויות חיים שונות עלולות להשפיע לרעה על הנפש. זה יכול להיות אירוע כגון אובדן בן משפחה במחלה קשה או התמודדות עצמית עם פציעה. טראומה יכולה להיות תוצאה של נפש רגישה שמתמודדת עם עומס נפשי קשה, חרדה חברתית בלתי פרופורציונלית, תקיפה פיזית או כל דבר שמביא לטראומה גלויה או מודחקת (כלומר פוסט טראומה – PTSD).

הנקודה החשובה היא כי בטראומה ניתן לטפל. ובאמצעות NLP טיפול בטראומה יכול לפרק ולנטרל גם תחושות קשות ביותר ומחשבות שליליות, שליוו את האדם לאורך זמן. לא חייבים לקבל את הרגשת חוסר האונים, את הבידוד החברתי, את הרצון להסתגר בפני העולם. באמצעות כלים שיובילו את השינוי מבפנים, ניתן ממש לחזור לחיים. לגלות שאפשר להתגבר ולהתרומם.

שינוי אמונה בסיסי

כלי חשוב ביותר שמציעה ה-NLP עבור כל הסובלים מטראומה הינו התייחסות אל האמונות. זה מלווה למשל נשים שעברו תקיפה מינית או נפגעי הלם קרב ואחרים. רווחת האמונה אצל אנשים שחוו טראומה, שניתן לתאר אותה בפשטות כך – ביחס לאירוע, אני חסר אונים. כאשר האדם חסר אונים, הוא בעצם מרגיש שאין לו מוצא. שלא משנה מה יזמן לו המחר, הוא עלול להיתקל שוב במצב או במצבים שבהם הוא לא יוכל להגיב. הלב יאיץ. הזיעה תפרוץ. הוא לא יוכל להתמודד. האירוע הטראומתי יחזור פעם נוספת, בהרגשה שהוא ממש כאן. עוד פעם. בצורה זהה או מעט שונה ביחס למה שהיה בעבר. שינוי נקודת המבט חשוב ביותר. זה אינו דבר קל לביצוע, אך תהליך מובנה שקיים ב-NLP יוביל לכך, צעד אחר צעד. מה שנעשה בטיפול זהו שינוי של זווית הראיה. שינוי נקודת המבט, תוך שינוי אמונה או אמונות בסיסיות.

טכניקת ניתוק תודעתי

כלי מאוד חשוב נוסף של NLP לצורך טיפול בטראומה הינו יצירת ניתוק. נדגיש כי לא מדובר בהתעלמות מכך שהייתה חוויה טראומתית אלא ניתוק הקשר האוטומטי שהתקבל אצל המטופל. מוצאים את הרגשות העמוקים, החוויה האישית שיוצר הזיכרון של הטראומה. אחר כך פועלים ליצור ניתוק בין הטראומה לבין תפיסות שהולבשו על ידי האדם והפכו לחלק מאותה קלחת רותחת.

בהדרגה, ממוססים את הקשר בין מה שקרה לבין מרכיבים של הזיכרון שמונעים שינוי. מטשטשים משמעויות ואפילו משנים אותם, לדבר מה אחר. מבינים שהרבה דברים שנחוו בתור חלק מהטראומה הם למעשה תהליכי חשיבה שהגיעו בשלב הרבה יותר מאוחר. אפשר לומר כך: שינוי משמעות וניתוק תודעתי – זה יוצר שינוי בחוויה ובהתנהגות.

פירוק והבניה מחדש של מרכיבים בטראומה

התמודדות עם הטראומה באמצעות הכלים של NLP יכולה להיעשות בדרך של פירוק והבניה מחדש. באופן מודע, משנים את סדר הדברים שקרו באותו אירוע קשה. מדמיינים את מה שקרה בהנחיית המטפל, ו”צופים” במה שקרה מבחוץ. מפרקים את סדר הדברים ובכך מקבלים לא רק שליטה. משיגים בכך עוד דרך לפירוק הקשר בין הטראומה לבין האופן שבו היא נתפסת בפנים ומובילה לתגובות אוטומטיות (לכאורה).

NLP מציעה עוד מגוון כלים להתמודדות עם טראומה. למשל, מתכנתים את המוח כך שמצליחים לראות סוף שונה, חלופי לאירוע הטראומתי. תיקון שמביא להפחתת רמת הגירוי. מציאת משמעות נוספת, לאירועים הקשים וכן טכניקות להרגעה. כל אלה יחד מפוגגים את ההשפעות השליליות והמעיקות, לא רק על פני השטח אלא גם בצורה מעמיקה.

הוסף תגובה