יחסי ציבור – עשה זאת בעצמך

בעל עסק יקר, כשאתה שומע את צמד המילים יחסי ציבור, מה עולה לך בראש?

אם אתה שומע יחסי ציבור והאסוציאציות הראשוניות שלך הן: כסף (והרבה), מאמץ, משרד גדול ומפואר, יחצ"ן שעושה הרבה רעש, קשרים עם מפורסמים ועוד… אתה כמו רבים אחרים שבוי ברעיון כוזב, המחזיק בתפיסה שיחסי ציבור הם תמיד גדולים, חד פעמיים, המוניים וכרוכים ברעש ובעיקר מתאימים רק לעסקים גדולים.

אז זהו שלא!

למען האמת יחסי ציבור הם פשוט הבאת דברים טובים לידיעת הציבור, הם תהליך של בנייה של תדמית או מסר בצורה יציבה ומתוכננת ונכונה של אדם, משרד, חברה. התוצאה של יחסי ציבור טובים תהיה הסכמה ועניין במוצר, בשירות והרצון לקבלו.

בפשטות – יחסי ציבור הם החשיפה של הדברים הטובים שיביאו ושיגרמו לעניין ולרצון בקרב הציבור.

נקודת ההתחלה היא, שבכדי לעשות יחסי ציבור טובים לעסק חייב להיות מוצר או שירות טוב ושניתן לקדם אותו, עסקים כושלים חושבים שיצאו מהמצב שלהם באמצעות שכירת משרד יחסי ציבור טוב וזה מה שיאפשר להם להגיע ללקוחות חדשים שיכניסו כסף "למערכת" ואז יוכלו להשקיע ולשפר את השירות או המוצר שלהם וכאן הטעות! פעולה כזו תגרום יותר נזק מתועלת.

ראשית יש לשפר את המוצר או השירות או לחלופין יש למצוא מה הדבר שהעסק יכול לספק ללא דופי ב-100% שביעות רצון ואותו יש לקדם ביחסי ציבור, הדבר הבטוח ביותר הוא לקדם משהו שעובד, שיש לעסק ניסיון עמו ושכבר יש תוצאות ולקוחות מרוצים.

ישנם מספר טיפים ביחסי ציבור שיכולים לסייע ולקדם כל עסק באשר הוא רק על ידי היישום הפשוט שלהם:

1.      תוכן מקצועי – כתוב תוכן מקצועי בתחום שלך, טיפים, עצות, סיפורים מעניינים מהתחום, הצע את התוכן לעיתונים מקומיים, לאתרי אינטרנט מהתחום, לאתר אינטרנט שמפרסמים מאמרים וכו'. אתה לא צריך להיות משורר או סופר דגול הכי חשוב שתהיה מקצוען ותכתוב תוכן שיעניין את הקוראים, במידה ואתה  ממש חלש בכתיבה לא חסר פרילנסרים שיסכימו לשכתב את התוכן בעבור סכום זעום.

2.      השג שליטה אזורית– הפעולה הבסיסית של יחסי ציבור הינה לוודא מהי סביבתך, המעגלים הפנימיים והרחוקים יותר ויותר, האם הם מכירים אותך? שמעו עליך? האם יש לך שליטה עליהם? אם לא מה אתה יכול לעשות כדי להיכנס עמם לתקשורת על מנת שיכירו אותך ויידעו שאתה טוב. ביקורי נימוסים הם דרך אחת,  בקר את השכנים שלך, הצג את עצמך והצע להם את שירותך, במידה ומדובר בעסקים אל תתבייש לבקש להשאיר במשרדם כרטיסי ביקור והצע לעשות אותו הדבר עבורם.

3.      השתתף בפעילויות קהילתית, זהו מקור פורה מאד לפרסם את העסק שלך ואת שירותיך, פעמים רבות ההשקעה בכזה פרויקט תעלה אחוזים בודדים מהמחיר שהיית צריך לשלם כדי להגיע לנפשות הפועלות שאתה פוגש בכל ישיבה… כמובן שמעבר לכך תרומה לקהילה זה תמיד דבר טוב וחיובי, נותן הרגשה טובה לבעל העסק ואף לעובדים והערך המוסף הוא שלרוב מספק חשיפה דרך הפעילות עצמה.

  4.      פורומים ובלוגים – קח חלק פעיל בפורומים ובבלוגים שרלוונטים לתחום שלך אפילו אם זה בעקיפין, אנשים אוהבים לעשות עסקים עם מי שהם מכירים, גם אם זה רק דרך המקלדת והעכבר. הייה דעתן ופעיל, כתוב שאלות ותשובות ענייניות ובזמן המתאים דאג לציין טלפון או אי-מייל שלך, אם רק תנסה לשווק את עצמך, תמחק מהפורום! אם תתמיד יש סיכוי שיתנו לך בבוא העת אפילו לנהל את הפורום, אתה לא חייב להמתין שיציעו לך אתה תמיד יכול לפחות להנהלת האתר ולהציע את עצמך כמנהל פורום או אפילו להציע פורום חדש.

  5.      סיפורי הצלחה – דאג לבקש מלקוחות מרוצים מכתבי תודה, פרסם את המכתבים בעצמך אל תחכה שאנשים אחרים יפארו את שמך, אתה יכול לשם את הסיפור באתר שלך או אפילו בפורום בו אתה פעיל, תתפלא אבל עדיין קיימים קומץ אנשים שיפרגנו...

אז אם חשבת שלבד לא תוכל לעשות יחסי ציבור, אם אתה חושב שרק יחצ"ן מקצועי יוכל לעזור לך ביחסי ציבור, תתחיל לפעול בהתאם לטיפים הנ"ל ותיווכח לראות עד כמה קל ופשוט להתחיל לבסס תקשורת ולקדם את עצמך ואת העסק שלך ולייצר שם טוב רק על ידי ביצוע מספר פעולות פשוטות שלא דורשות מקצועיות מיוחדת או ניסיון רב.

ומה זה אם לא יחסי ציבור? למעשה יחסי ציבור הם פעולה שאנחנו עושים יום יום  

ללא מודעות לדבר, בכל פעם שאנחנו מציגים את עצמנו בפני אנשים חדשים.

אנחנו עוסקים ביחסי ציבור.

בהצלחה,

אלעד הדר, מנכ"ל Success חברה ליעוץ עסקי

www.bizsuccess.co.il

טלפון: 03-5615200

הוסף תגובה