ייצור חשמל עצמאי- איך זה עובד בדיוק?

ייצור חשמל עצמאי- איך זה עובד בדיוק?

ייצור חשמל עצמאי- איך זה עובד בדיוק?

לפני כ-4 שנים, כשהחלו הפקות הגז הטבעי בישראל, ציפיותיה של מדינה שלמה הרקיעו שחקים. החשיבה הייתה שכולם יוכלו לצרוך גז טבעי ולעבוד על מערכות גז טבעי, וכך להגיע ממצב של אפס הכנסות לרווחיות וצמיחה. לצערנו, הציפיות הגבוהות פגשו את המציאות – הגז הטבעי לא מגיע לכל צינור, ואין עמידה בקצב או במכסות להם ציפינו.

להלן דרכים כיצד ניתן לרתום את הגז, בכל זאת, לתועלת כולנו. אחת הדרכים היא על ידי הקמת תחנות כוח קטנות ומקומיות לייצור חשמל עצמי עצמאי.

שילוב הגז הטבעי במערך ייצור החשמל יתרום לאיכות הסביבה
לגז הטבעי יתרונות סביבתיים חשובים ובעלי וערך. היות והוא כמעט לא מכיל חומרים מזהמים, תהליכי השריפה שלו נקיים יותר. שילוב הגז הטבעי במערך ייצור החשמל יתרום משמעותית להפחתת זיהום האוויר, כפועל יוצא מהפחתת פליטות מזהמים מתחנות הכוח. כמו כן, עלותו נמוכה והוא חסכוני לעומת דלקים נוזליים שונים כגון מזוט וסולר.

הדבר הבא כבר כאן: הקמת תחנות כוח קטנות ולוקאליות לייצור חשמל וקו-גנרציה
בשנתיים האחרונות אנו רואים שמתגבש בישראל שוק של תחנות כוח לוקאליות – מתקנים קטנים המשמשים לייצור חשמל וקו-גנרציה. הרעיון הוא להקים בחצרות המפעלים תחנות כוח שפועלות בטכנולוגיה כפולה, המשלבת ייצור חשמל מגז טבעי יחד עם ניצול האנרגיה התרמית לייצור של קיטור, קירור או מים חמים, שישרתו את תהליך הייצור במפעל.

עוד ועוד חברות ויזמים בענף תחנות הכוח הקטנות נרתמים כדי לסייע בהרחבת השוק החדש. מפעלים שנאלצו עד כה להשתמש בדלקים מזהמים ויקרים או בחשמל המוזרם מחברת החשמל, כבר נכנסו לתהליך חיבור לרשת החלוקה של הגז הטבעי, והם בדרכם להסבת הפעילות במפעל לגז טבעי.

קו-גנרציה – טכנולוגיה בעלת יתרונות רבים
ייצור חשמל עצמאי באמצעות טורבינת גז (או גנרטור דיזל) מאופיין בנצילות נמוכה ובאיבוד של חום בעת פליטת גזים וקירור מנועים. טכנולוגיית הקו-גנרציה ממחזרת את מקורות החום הללו לייצור קיטור שמשרת תהליכים תרמיים בתעשייה. התוצאה היא שסך העלות להפקת חשמל וחום נמוכה יותר מעלויות הייצור של שני התהליכים בנפרד. החום והקור המופקים בתהליך מהווים תוצר לוואי, שיש לו כמעט אפס עלות בייצור גנרציה. מדובר במהלך יוצא דופן במשק מבחינת נצילות, יעילות והחזר השקעה.

טכנולוגיית הקו-גנרציה אכן עשויה לחולל שינוי משמעותי במשק האנרגיה הישראלי. יתרונותיה בולטים: המחיר שהיא מציעה לאספקת אנרגיה נמוך יחסית לטכנולוגיות אחרות והיא מביאה לייצור מיטבי הן לצרכן והן ולמשק האנרגיה. הקו-גנרציה מביאה איתה יתרון גדול בכל הקשור לעלויות הייצור במפעלים מקומיים – מה שיפתח הזדמנויות לייצור רווחי ולהקלה ביוקר המחיה בישראל.

כמה מילים על הרגולציה בישראל בתחום הקו-גנרציה
משרד האנרגיה והמים נענה להזדמנות שבפתח, ומעודד התקנה של מערכות קו-גנרציה במפעלים ומתקנים שצורכים חשמל, מים חמים או קיטור. הרגולציה בישראל מתייחסת באופן שונה להקמת מתקנים מעל ומתחת ל-5 מגה וואט. כל התהליך הסטטוטורי והשגת האישורים קל יותר כשמדובר במתקנים הקטנים. המהלך בפועל מצריך התחברות לתוואי הראשי – נתג"ז באמצעות זכיינים המחברים את הרשויות לרשת ההולכה. מעבר לרשת ההולכה ישנה גם רשת חלוקה.

בבוסט פורוורד הרימו את הכפפה
החברה מלווה כיום פרויקט בתהליכי הקמה ברשות עבור שלוש חברות גדולות במשק שהתאחדו לצורך העניין. יחד הן צורכות למעלה מ-5 מגה וואט. על מנת למקסם את היתרונות שלהן מהמהלך עלה הרעיון להשתמש בצ'ילרים הפועלים על גז טבעי – כך יתאפשר להן ליהנות גם מהחשמל וגם מהקירור שיהווה תוצר לוואי של הגנרציה. מעבר לכך שמדובר במהלך כלכלי מוצלח, זהו תכנון של מערכת יעילה ביותר הפועלת בנצילות אופטימלית.

המאמר נכתב על ידי ורדית ניב, מנכ"לית חברת Boost forward  בוסט פורוורד
לאתר בוסט פורוורד  :.biz https://www.boostforward.

הוסף תגובה