כל מה שרצית לדעת על תמ"א 38

למי שאינו בקיא בתכנית מתאר ארצית מס' 38 בישראל, היא נועדה להגן על בניינים בישראל מפני רעידות אדמה. בעבר, בנייני הערים הגדולות באירופה ובישראל (בניגוד גמור לבנייני המגורים בארה"ב וביפן) הכילו עמודים אשר המהנדסים נדרשו לתת תשובות גבי יציבותם בשגרה, בהינתן שמצב הקרקע יציב. שלא כמו בעבר, נושא רעידות האדמה מאד מדובר היום, ובמיוחד בישראל, שהיא חלק מהשבר הסורי אפריקני, כלומר – מיקום בין 2 לוחות יבשתיים גיאוגרפיים. מיקום בשטח כזה מעלה מאד את החשש לרעידות אדמה, ולכן בישראל – יותר מבאירופה, דואגת הממשלה למיגון הבניינים הללו וחיזוקם מפני רעידות אדמה.

כיצד המחוקק פותר את סוגיית מיגון הבניינים בתמ"א 38?

הוא מציע 2 דרכי מיגון: תמ"א 38 (1) בה מחזקים בניין קיים, ותמ"א 38 (2) בה הורסים כליל את הבניין על מנת לבנות בניין חדש ומשופר, הפעם – ללא העמודים. בבניין זה ייושמו תקנות הבנייה החדשות, והדיירים יוכלו ליהנות מחוויית דיור משופרת, על בסיס דירה מוגנת שהיא חלק מבניין חזק ויציב עד מאד.

מי בונה את הבניין מחדש במסגרת תמ"א 38 בה הורסים את הבניין?

את הבנייה מבצע קבלן פרטי המוסמך כקבלן תמ"א 38. הקבלן דואג לכל הפרוצדורות במהלך הבנייה ולפניה: החתמת הדיירים, מימון התנהלות הדיירים כשהם מחוץ לביתם (למשל – מימון השכירות החלופית בה הם יגורו), ביצוע הרס הבניין, אספקת חומרי הבנייה ובניית הבניין החדש.

וכל זה – במסגרת תכנית מתאר ארצית? מה הקבלן מרוויח מהפרויקט?

הקבלן מקבל זכויות בנייה בהתאם לתב"ע העירונית באותו מקום יישוב. ישנן ערים בהן התב"ע יותר נדיבה וערים אחרות בהן היא נעשית במשורה. בממוצע, מדובר על בניית 2 קומות נוספות באותו בניין שישמשו את הקבלן.

איך אני יכול לדעת אם הבניין שלי הוא בר ביצוע פרויקט תמ"א 38?

אם הבניין נבנה לפני חודש ינואר 1980 ומהנדס בניין פרטי או מטעם הרשות המקומית אישר שהמבנה זקוק לחיזוק, והנפיק טופס המעיד על כך – ניתן לממש באותו בניין תמ"א 38. אם הבניין נבנה לאחר ינואר 1980, ניתן לבדוק ברשות המקומית כיצד הוא מוגדר. בדרך כלל, אם הבניין הוא על עמודים, ולא עומד על יסודות מחוברים לקרקע, תהיה לרשות המקומית נטייה לאשר תמ"א 38 לאותו בניין, וזו גם תהיה, על פי רוב, חוות דעתו של המהנדס שיבדוק את הבניין. כך או כך, זה צריך להיות בניין מעל 2 קומות ולכן בית צמוד קרקע אינו רלוונטי לדיון זה.

הוסף תגובה