המנועים החשמליים הינם מכונות אשר מתרגמות את האנרגיה החשמלית לאנרגיה של תנועה (מכנית). מנועי ההשראה משמשים הן בתחומי התעשיות השונות והן בבית. תחומי ההספק של מנועי החשמל בתעשייה נע בין כ"ס בודד (736W) לבין 10,000 כוחות סוס. רוב המנועים המשמשים כיום הינם מנועי השראה (אינדוקציה) תלת-פאזיים. הסיבה העיקרית לעובדה זו היא כי מנועי ההשראה פשוטים במבנם, וכי, באופן עקרוני, אין צורך בחיבור החשמלי לרוטור – החלק שמסתובב במנוע. כתוצאה ממבנהו הפשוט, מנוע ההשראה נחשב גם כזול יחסית וכדורש תחזוקה מועטה. מבנה המנוע האסינכרוני מורכב מסטטור – החלק הסטטי / הקבוע במנוע שמורכב מסלילים וממגנטים שמלופפים בתוכו, והרוטור – הציר העובר בתוך הסטטור ועליו פועלים כוחות מגנטיים הגורמים לתנועתו.

מנועי זרם חילופין (מנועי AC) מתחלקים לשני הסוגים העיקריים – מנוע תלת פאזי ומנוע חד פאזי

מנוע תלת פאזי מתאים לפעולה מול אספקת חשמל שהיא בת שלוש פאזות לשלושה השדות המגנטיים (שדה מגנטי אחד לכל פאזה), כשהפאזות קבועות בזווית בת 120 מעלות, ובזכות כך, הן יוצרות את המומנט הסיבובי של הרוטור. מנוע תלת פאזי, מוכר גם בשמותיו האחרים הנפוצים יותר – מנוע אסינכרוני, מנוע אינדוקציה וגם "מנוע כלוב סנאי" (למה? ככה, לא באמת יש לנו תשובה הגיונית על זה).

מנוע החד פאזי נחשב כנפוץ יותר בשימושים הביתיים ובמקומות בהם אין בנמצא אספקת חשמל תלת פאזי. במנוע מסוג זה (במטרה לייצר מומנט סיבובי) תיבנה באופן מלאכותי פאזת-עזר – אחד משני השדות המגנטיים מחוברים בכבל שגורם לתחילת התנועה בעת התנעת המנוע.

מנוע תלת פאזי מול מנוע טבעות החלקה

מנוע תלת פאזי הוא הסוג הפופולרי ביותר של מנועי AC והוא נמצא בשימוש נרחב מאד בתעשייה, מכיוון שהוא מאד זול, חזק, יעיל ואמין. למנוע טבעת ההחלקה, לעומת זאת, ישנו מעט מאד יישום בתעשייה. לעתים רחוקות, משתמשים במנועי טבעות החלקה של 5% עד 10% בתעשייה מכיוון שהם סובלים ממספר חסרונות בולטים, בראשם – הצורך התכוף בתחזוקה.

אחד מההבדלים העיקריים בין מנוע טבעות ההחלקה לבין מנוע תלת פאזי הוא כי למנוע טבעות ההחלקה יש מעגל התנגדות חיצוני לשליטה על מהירות המנוע. בעוד שלמנועי כלוב הסנאי (מנוע תלת פאזי) לא ניתן להוסיף מעגל חיצוני מכיוון שמוט מנוע מקובע בקצה הטבעת.

רכישת מנוע תלת פאזי חייבת להתבצע בחברה המתמחה במנועים השונים, כדוגמת סליל המנוע בע"מ, למשל, במקום בו לא רק יסייעו לכם להתאים את המנוע הנרכש לצרכיכם, אלא גם יוכלו, בשל הניסיון הרבה שנצבר במהלך השנים, גם להסביר לכם בדיוק את אופן פעולתו של כל מנוע, את יתרונותיו היחסיים על פני המנועים האחרים, ולתת לכם את כל הכלים הנדרשים להחלטה על המנוע התלת פאזי שיתאים באופן המושלם (והמושכל) ביותר לצרכיכם הספציפיים.

הוסף תגובה