פרופ. יוסף קלוזנר חוקר המשיחיות הדגול ומבקר ספרות עוקצני

 

פרופסור יוסף קלוזנר ולא קלאוזנר כטעות הנפוצה, ( 1874-1958) נולד ברוסיה. בוגר אוניברסיטת היידלברג. עלה ארצה ב-1919 באניה "רוסלן" ה"מיי פלאוור" היהודית,בה עלו אישים רבים שיפיעו אחר-כך על התרבות העברית בארץ,ביניהם רחל המשוררת.

איש רוח חוקר ספרות והיסטוריון ישראלי . מראשי המרצים באוניברסיטה העברית , ראש החוג לספרות עברית חדשה בה . היה חבר בתנועה הרוויזיוניסטית ומועמד מטעמה כנגד כל הסיכויים לנשיא המדינה מול מועמד המפלגה השלטת חיים ויצמן . ערך את עיתון השילוח בשנים 1903-1927 וספרים רבים . עם עלותו ארצה החל בפעילות מדעית וספרותית עניפה כשתחומיו העיקריים הם הספרות העברית והמשיחיות. היה בין היוזמים להקמת האוניברסיטה העברית בה קיבל קתדרא של ספרות עברית חדשה בשנת 1925. מאוחר יותר קיבל גם קתדרא של היסטוריה עתיקה. נפטר בשנת 1958 בירושלים.

היה מעורכי האנציקלופיה העברית בתחום הספרות.

ספרו הגדול הוא "המשיחיות בישראל" בו הוא סוקר את גילגול המשיחיות מאז המקרא ועד הנצרות.

הוא נודע ככותב מסות ומחקרים פורה ביותר.עסק בבקורות ספרותיות ובתגובות על ארועים.נודע כמבקר חריף ביותר.סופר שחזה זאת על בשרו היהמשה שמיר שבראשית דרכו כסופר,כשיצא ספרו "מלך בשר ודם" העוסק באלכסנדר ינאי,כתב קלוזנר בקורת שכללה בין היתר את המלים הללו:"יש ולפעמים סופר אינו הסטוריון,אבל עד כדי כך?".

לימים כאשר משה שמיר הפך להיות חבר כנסת וחצה קו פוליטי משמאל לימין,והתנגד להסכם השלום עם מצרים,תקף אותו בכנסת ראש הממשלה דאז מנחם בגין וברצונו לציין את חוסר המודעות למהלכים ההסטוריים המתרחשים,להם התנגד שמיר הזכיר בגין את דברי קלוזנר.וכך אמר למשה שמיר:"בוודאי זכור לך כי בזמנו כתב פרופ. יוסף קלוזנר המנוח בעת שהוצאת את ספרך "מלך בשר ודם" את המלים,:"יש ולפעמים סופר אינו הסטוריון,אבל עד כדי כך?",וכעת אומר,:"יש ולפעמים פוליטיקאי אינו מבין את משק כנפי ההסטוריה ,אבל עד כדי כך????".

יוסף קלוזנר היה דודו של הסופר עמוס עוז(שנקרא גם הוא במקור קלוזנר),ואת הערצתו אליו תיאר בספר "ספור על אהבה וחושך".

הוסף תגובה