תזונה קטוגנית מה היא?

דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן שגורמת לגוף לייצר קטונים בכבד, מה שמסיט את חילוף החומרים בגוף מהגלוקוז.

דיאטות קטוגניות משמשות לטיפול באפילפסיה, סוכרת וסרטן. הם יכולים גם לעזור בירידה במשקל.

דיאטות קטוגניות פועלות מכיוון שהן מאלצות את הגוף שלך להשתמש בשומן כמקור אנרגיה במקום בסוכר. תהליך זה מייצר קטונים הפועלים כדלק חלופי עבור הגוף שלך.

ישנם יתרונות רבים של דיאטה קטוגנית, אך היא לא מתאימה לכולם. יש אנשים שמתקשים לשמור על סוג זה של דיאטה מגבילה ואחרים עלולים לחוות תופעות לוואי כמו ריח רע מהפה או עצירות.

טיפול בסוכרת

התזונה הקטוגנית נמצאה כטיפול בסוכרת ולמחלות מטבוליות אחרות, בין היתר בשל יכולתה להפחית את העמידות לאינסולין ולווסת את רמות הסוכר בדם, בין היתר. . התזונה הקטוגנית אינה מיועדת לכל אחד ויכולה להיות קשה לביצוע. אנשים צריכים להתייעץ עם רופא לפני תחילת הדיאטה הקטוגנית, מכיוון שסביר להניח שמצבם הבריאותי ישפיע על מידת היעילות של הדיאטה עבורם. סקירה שיטתית ב-2018 בחנה 16 מחקרים על התזונה הקטוגנית במבוגרים. היא הגיעה למסקנה שהטיפול נעשה פופולרי יותר עבור אותה קבוצת חולים, שהיעילות במבוגרים דומה לילדים, תופעות הלוואי קלות יחסית. עם זאת, חולים רבים ויתרו על הדיאטה, מסיבות שונות, כולל חששות מירידה במשקל. תופעות הלוואי של דיאטות קטוגניות הן לרוב מינוריות וניתנות לניהול.

טיפול באפילפסיה

דיאטה קטוגנית היא דיאטה עתירת שומן ודלת פחמימות המשמשת לטיפול באפילפסיה מאז שנות ה-20.

סוג זה של דיאטה עשיר בשומן ודלה בפחמימות. זה מאלץ את הגוף לפרק שומנים ולא גלוקוז לאנרגיה. דיאטות קטוגניות נמצאו יעילות בהפחתת התקפים עד 50% והן ידועות גם ביכולתן להפחית תופעות לוואי מתרופות אחרות.

הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה מגבילה מאוד אשר מגבילה פחמימות וסוכרים, אך מספקת כמויות גדולות של חלבון ושומן. סוג זה של דיאטה עוזר לגופך להיכנס לקטוזיס, כלומר הגוף שלך ישתמש בשומן כמקור הדלק העיקרי שלו ולא בפחמימות או בסוכרים.

טיפול בסרטן

הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה עתירת שומן ודלת פחמימות אשר תוכננה במקור בשנות העשרים של המאה הקודמת כדי לסייע בהפחתת התקפים בילדים אפילפטיים. לתזונה הקטוגנית הוכח כי יש מספר יתרונות עבור חולי סרטן. זה יכול לשפר את איכות החיים על ידי מתן הקלה מתופעות הלוואי של הסרטן והטיפולים בו. הדיאטה הקטוגנית יכולה גם לעזור להאט את צמיחת הגידול, להפחית את הסימפטומים ולהגדיל את שיעורי ההישרדות. דיאטות קטוגניות משמשות לעתים קרובות לירידה במשקל.

דיאטה קטוגנית

דיאטה קטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן שחולקת קווי דמיון רבים עם דיאטות אטקינס ודל פחמימות. זה כרוך בהפחתה דרסטית של צריכת הפחמימות, והחלפתה בשומן. הפחתה זו בפחמימות מכניסה את גופך למצב מטבולי הנקרא קטוזיס.

אולי שמעתם על הדיאטה הקטוגנית כפתרון לירידה במשקל אבל זה לא בהכרח נכון. הכוונה של דיאטת הקטו היא לשנות את האופן שבו הגוף שלך משתמש באנרגיה, מה שעלול לגרום לירידה במשקל, כמו גם רמות נמוכות יותר של סוכר בדם, שיפור בהירות נפשית ורמות אנרגיה ויתרונות נוספים.

מכיוון שפחמימות מומרות לגלוקוז, תזונה קטוגנית מקלה על גישה לשומן מאוחסן לדלק. דיאטת הקטו יכולה להגביר את שריפת השומנים ולעזור בשליטה בתיאבון על ידי הגברת רמות ההורמון לפטין בגופך, מה שגורם לך להרגיש שובע גם לאחר צריכת פחות קלוריות מהרגיל.

סיכום

תזונה קטוגנית יכולה לשמש להרבה מטרות שונות. כל הנאמר במאמר לא מחליף התייעצות עם רופא. לפני שמתחילים דיאטה קטוגנית בעיקר אם זה מגיע במטרה להחלפת טיפול רפואי או חיזור הטיפול הרפואי, חייבית להייעץ עם רופא או עם יועץ לתזונה קטוגנית.

הוסף תגובה