עשה ועל תעשה – איפה אסור ומותר להטיס רחפנים

עשה ועל תעשה – איפה אסור ומותר להטיס רחפנים

לא מעט ישראלים, צעירים ומבוגרים, מחזיקים ברשותם רחפנים אותם הם נוהגים להטיס במקומות שונים בזמנם החופשי. מדובר על רחפנים אשר ניתן לשלוט עליהם באמצעות שלט רחוק ואפשר להטיס אותם עד גבוה ומרחק מסוים. במקרים רבים הרחפנים כוללים עליהם מצלמה המאפשרת לתעד את מה שמתרחש במקומות שונים אליהם הרחפן מגיע.
למשל, הרבה פעמים אנשים בוחרים להטיס רחפן בחופי ים, פארקים ציבוריים, שמורות טבע ולצלם אותם. כך הם יכולים לייצר לעצמם תיעוד מיוחד, מהגובה, דבר שבאופן רגיל אי אפשר לייצר אלא אם עולים על גג של בניין גבוה. יתרה מזו, הרבה פעמים משתמשים ברחפנים בשביל לתעד אירועים עם קהל, בין אם מדובר באירועים פרטיים, חתונות, בר ובת מצווה וכדומה, ובין אם מדובר באירועים ציבוריים, למשל הופעות, ירידים וכדומה. יש מקרים בהם הדבר נעשה לשימושים פרטיים ויש מקרים שזה נעשה לצרכים מסחריים.
מדינת ישראל מכירה בכך שאנשים פרטיים וכן בתי עסק רבים בוחרים להטיס רחפנים במרחב הציבורי, ולכן היא קבעה כללים ברורים מה מותר ומה אסור לעשות כשמטיסים רחפן. זאת על מנת לשמור על שלום הציבור ופרטיותו, על ביטחון המדינה ומנגד, לאפשר לאנשים להשתמש ברחפנים כפי שהם מעוניינים, תוך עמידה באותן הגבלות שציינו. דרך אגב, גם הטסת מסוק על שלט, בחלק גדול מהמקרים שרשמנו במאמר הזה, אינה מותרת.
מה חשוב לדעת לפני שמטיסים רחפן?
לא כל אחד שמחזיק רחפן בהכרח מודע לכך אך ישנם כללים מסוימים שהמדינה מגדירה לשם שימוש בכלי זה:
ראשית, כל רחפון מעל 250 גרם עד 25 קילו, חייב להיות רשום, כולל פרטים של בעל הרחפן. עליו גם לעבור מבחן תיאורטי בשביל שהוא יוכל להשתמש בו בצורה חופשית. הרישום והמבחן נערכים ברשת ורק לאחר מכן מקבלים אישור להשתמש ברחפן.
שנית, אסור להטיס רחפן תחת השפעת סמים או אלכוהול.
שלישית, הגיל המינימאלי להטסת רחפן הוא 16, אך מותר לעשות זאת גם מגיל 12 בתנאי שזה נעשה תחת השגחת מבוגר.
ארבע, יש לשלם אגרה על שימוש ברחפן והחזקתו.
חמש, אין להטיס את הרחפן בגובה שעולה על 50 מטר
שש, יש לוודא שכל המערכות תקינות לפני שמתחילים להשתמש בו.
איפה מותר ואסור להטיסו
באופן טבעי, רשות התעופה האזרחית וגורמי ביטחון קבעו כללים ברורים איפה מותר להטיס רחפן והיכן אסור. זאת על מנת למנוע פגיעה בבני אדם, חיות מחמד וכאמור בביטחון מדינת ישראל.
למשל, אסור להטיס רחפנים מעל שכונה או מקום בו שוהים בני אדם, אסור להפעיל רחפנים באופן כללי מעל בני אדם, אסור לעשות זאת מעל מבנים, כבישים ותשתיות, אסור להטיס רחפנים ליד אזורים המוגדרים על ידי כוחות הביטחון (אתרים בעלי משמעות ביטחונית), אסור גם להטיס רחפנים במקומות בהם לא יכול המפעיל ליצור קשר עין עם הכלי. אסור להטיס את הרחפנים ליד שדות תעופה או כל מקום אחר שמהווה אתר תעופתי, כולל בתי ספר לתעופה. יש להימנע מהטסת רחפנים ליד בתי כלא או תחנות כוח, ליד שטחי אש ובסיסים צבאיים, וכן באזורי גבול.
כשאנחנו לוקחים את כל המקומות הנ"ל, אז אפשר להבין שניתן להטיס את הרחפן באזורים פתוחים בטבע, אזורים שאין בהם הרבה בני אדם, ניתן להטיס אותם במדבר או פארקים גדולים, כמו כן אפשר להטיס אותם על תוך הים ובמקומות אחרים בהם יש סכנה מועטה באופן יחסי לאנשים וכן לבעלי חיים.
לפני שמבצעים הטסת רחפן, רצוי מאוד לברר את כל הפרטים על מנת שלא להגיע למצב שמטיסים אותו באופן אסור.

הוסף תגובה