איך לבחור מפיק מוזיקלי

רובנו התחלנו לכתוב שירים כבר מאז שהיינו נערים. אחרי הצבא, או אולי כמה שנים אחרי, הבעירה הפנימית הזאת שנמצאת בגוף של כל מי שהוא מוזיקאי בנשמה דוחפת אותנו לעשות משהו עם השירים האלה. אנחנו מאמינים באמונה שלמה שאנשים יאהבו את השירים שלנו ושיש להם סיכוי טוב להצליח. לפעמים החיבור הכל כך עמוק לשירים שכתבנו מביא אותנו למצב שאנחנו כבר מצליחים לדמיין בראש איך הם ישמעו עם להקה שלמה שמנגנת מאחורינו.

וכאן מתחילה המשימה הקשה באמת – עכשיו אתה צריך למצוא מישהו שיצליח להיכנס אליך לראש וליצור העתק מדויק ככל האפשר של השיר שמתנגן לך בראש, ובמידת הצורך אף יייקח אותו למקום שאפילו אתה לא הצלחת לדמיין אותו. וזה התפקיד של מפיק מוזיקלי.

תפקידו של המפיק מוזיקלי

מפיק מוזיקלי טוב יקח את חומרי הגלם שאתה מעביר לו (מילים, ולחן ואולי איזה ניגון בסיסי על גיטרה או פסנתר) וידע איך להפוך אותם לשיר מקצועי. הוא יסייע לך בבחירת הסולם והמקצב הנכונים, בתכנון המבנה של השיר (בתים, פזמונים, קטעי מעבר מוזיקלים, C-part, פתיחה, סיום), בבחירת כלי הנגינה שיקחו חלק בהפקה והתפקידים שינגנו ובקביעת הסאונד שהכי יהלום את השיר שלך.

מפיק מוזיקלי בוחן את השיר שמולו בצורה אובייקטיבית וחושב על ההצלחה המסחרית שלו ולכן האבחנות שלו במקרים מסוימים יהיו שונות משלך (הרי אתה מחובר מאוד רגשית לשיר ולא בהכרח חושב עליו בצורה מסחרית). צריך לדעת לקבל את זה. ככה עובדים גם הזמרים והלהקות הגדולים ביותר.

 

גם אם אתה מגיע למפיק מוזיקלי כלהקה וכבר יש לכם מבנה לשיר, הגיטריסט בחר את הסאונד שלו ויש לכם איזה קטע סולו בשיר שאתם מאוד אוהבים – יכול מאוד להיות שהמפיק יקבע שלטובת השיר צריך לשנות את הסאונד, שהסולו ארוך מידי, שהמבנה לא מספיק סוחף וכו'.

את המפיק המוזיקלי שתעבוד איתו קרוב לודאי תבחר באותו שלב בו תבחר אולפן הקלטות להקליט בו את השיר שלך, שכן לכל אולפן יש את המפיק/ים שלו. תמיד תוכל לשכור את שירותיו של מפיק X וללכת להקליט באולפן Y אבל למי שמממן את הקלטת השיר שלו מכיסו פתרון זה יקר מאוד ולא הכרחי.

איך לבחור מפיק מוזיקלי

מציאת המפיק המוזיקלי המתאים ביותר היא ההחלטה החשובה ביותר שלך. עליך לבחור מפיק ש:

1. מבין ומכיר היטב את הסגנון המוזיקלי של השיר שלך. מי שהפיק אלבום או שיר מוצלח בסגנון מוזיקלי מסוים לא בהכרח יצליח להגיע להישג דומה בסגנון אחר.

2. בנאדם שיהיה לך כיף ונוח לעבוד איתו. השתמש באינטואיציה שלך כבר בפגישה הראשונה כדי לעמוד על טיב החיבור שיכול להיות בינך ובין המפיק. חשוב שתעבוד עם מפיק שיידע לקחת את השיר שלך לכיוון שאתה רוצה ולא לכיוון שהוא רוצה!

אם תשים את השיר שלך בידיים של 5 המפיקים הטובים בעולם ותאפשר להם לעשות ממנו מה שהם רוצים כל אחד יוציא לך שיר מסחרי מתוקתק שבקלות יכול להיכנס לרדיו אבל כל שיר יהיה שונה מהשני ואתה לא תתחבר לכל השירים, אלא יהיה אחד ספציפי שתעדיף על פני השאר. זו בדיוק הסיבה למה חשוב לבחור מפיק שיצליח להיכנס לראש שלך ולתרגם את הויז'ן שלך לשיר מסחרי שיאפיין אותך ואת הסגנון שלך.

3. עלויות – עלות שכירת שירותיו של מפיק מוזיקלי בדרך כלל כלולה בעלות הפקת הסינגל או האלבום כולו. חשוב שתבחר מפיק מוזיקלי לפי הפרמטרים שצויינו במאמר זה ולא רק לפי הפאר והגודל של האולפן בו נפגשתם או רפרטואר האמנים שעבדו עם אותו מפיק. בתקציב מוגבל חשוב לעשות את האיזון הנכון בין כמות השירים שאתה רוצה להקליט (סינגל, EP או אלבום מלא) לבין עלויות ההפקה ויחסי הציבור עבורם.

במאמר ההמשך שיפורסם בקרוב "איך לבחור אולפן הקלטות" אפרט מהם ההבדלים בין אולפני הקלטה גדולים, קטנים וביתיים ולמה אולפן גדול ויקר הוא לא בהכרח עדיף על אולפן קטן וזול יותר. 

אם מצאת את המאמר הזה מועיל אנא שתף אותו עם אחרים.

הוסף תגובה