תשובות לשאלות נפוצות בנושא אימון-אישי-בונה (קואצ'ינג)

אימון אישי הוא מושג חדש יחסית וככזה הוא מעורר שאלות רבות הן לגבי התהליך והן לגבי ההשוואה בינו לבין ייעוץ אישי ו/או טיפול פסיכולוגי אישי. בעמוד זה אתם מוזמנים למצוא, בקצרה, את התשובות שלי למספר שאלות נפוצות:

האם אימון אישי מתמקד בהווה ובפתרון בעיות דחופות או בעתיד ובבנייה לטווח ארוך?

גם וגם. אימון אישי בונה משלב הווה ועתיד, דחוף וחשוב, פתרון של קשיים קיימים ובניית יכולות. אם לא נתמודד עם מה שמציק עכשיו, לא נתפנה לחשוב על העתיד. ולהיפך, אם נסתפק בכיבוי שריפות ולא נבנה לטווח ארוך, לא נדע למנוע שריפות בעתיד ותוצאות האימון יהיו קצרות טווח.

האם אימון אישי הוא תהליך משימתי המתנהל כפרויקט לפי תכנית פעולה או תהליך רגשי והווייתי?

שוב, גם וגם. אימון אישי הוא תהליך של ביצוע שינויים ורכישת הרגלים מקדמים ומתאימים. פועלים ועושים על מנת לייצר את השינוי ולהשיג מטרות רצויות, זה סוג של פרויקט שיש לנהל, פרויקט שעל מנת להגדיר אותו, להבין את תוצאותיו הרצויות ולאסוף כוחות ומוטיבציה לפעולה, משלבים בו מחשבה ורגש.

האם אימון אישי הוא תהליך ממוקד? מה המשמעות של אימון אישי הוליסטי?

בניגוד למקובל לחשוב, אימון אישי בונה אינו רק תהליך ממוקד מטרה אלא תהליך שמכוון להשגת תוצאות רחבות לטווח קצר ולטווח ארוך. קודם לבחירת המטרות בהן מתמקדים יש להרחיב את שדה הראייה ולהבחין בין מה שקשה לבין הגורמים לקשיים. בניית היכולת להתגבר על הגורמים עשויה לפתור "כבונוס" קשיים נוספים שלא הוגדרו כמטרה המקורית. הכוח באימון אישי בונה הוא בשילוב של מיקוד והרחבת אופקים.

אימון אישי הוליסטי מניח שהאדם הוא שלם בעל יכולות, רצונות וקשיים המשפיעים על כל תחומי חייו וכי אימון אישי המתרכז באדם ישיג יותר מאשר אימון המתמקד בבעיה ספציפית. התבוננות משולבת בכל תחומי החיים ובאדם שבמרכזם מסייעת בהשגת איזון בריא בחיים.

האם אימון אישי הוא תהליך של לימוד? מה לומדים מהמאמן האישי?

אימון אישי הוא ללא ספק תהליך של התבוננות עצמית פנימית ולימוד. ממי לומדים המתאמנים? בעיקר מעצמם, מהצלחות קודמות שלהם, מהתובנות שלהם. הם לומדים לאמץ לעצמם את השיטות המתאימות להם אישית ולהסתמך על היכולות והחוזקות שלהם. ובכל זאת, מאמן אישי גם מלמד. אפשר ללמוד מהמאמן שיטות לניהול משימות, שיטות לרכישת הרגלים (המתאמנים ישתמשו בשיטות על מנת לרכוש הרגלים שמתאימים להם אישית, הם לא ירכשו את הרגלי המאמן האישי!), תיאוריות אישיות וחברתיות, ידע, ניסיון חיים, וכדומה.

כמה זמן אורך אימון אישי?

אימון אישי הוא תהליך של כ 10-18 פגישות ואורך כשלושה ארבעה חודשים. הוא קצר בהרבה מטיפול פסיכולוגי אבל אינו תהליך "אינסטנט" של זבנג וגמרנו. לעובדה שאימון מתפרס על פני מספר חודשים יש חשיבות עצומה. אי אפשר למצות מספר פגישות שבועיות של שעה למרתון של מספר שעות רצופות או לתהליך של מספר פגישות יומיות רצופות! פרק הזמן שבין הפגישות וזמן ההבשלה מהווים גורמים קריטיים בתהליך ומאפשרים להישגים להחזיק מעמד לאורך זמן.

מה ההיסטוריה של אימון אישי?

אימון אישי, כתהליך לביצוע שינויים אישיים, החל בארה"ב לפני כעשרים שנה, "עלה ארצה" לפני כעשר שנים, צבר מאז היסטוריה מרשימה של הצלחות והתרחב גם לאימון זוגי ומשפחתי, אימון אישי למתבגרים אימון מנהלים בדרגים השונים. מעניין לציין שההתפתחות של המודלים השונים של אימון אישי התרחשה במקביל למהפך מחשבתי שחל בתורות הניהול המודרניות שהחלו להתחשב יותר ויותר בגורם האנושי, ביצירת מוטיבציה ובקידום האנשים כאינדיבידואלים.

מה הקשר וההבדל בין אמון אישי לניהול?

כמאמן אישי שהגיע לעסוק באימון לאחר שנים רבות של ניהול בכיר, ההשוואה העסיקה אותי רבות. לכאורה – ההבדל עצום. מנהל מפעיל אנשים מעמדת סמכות פורמאלית על מנת להשיג את יעדי הארגון שמשלם למנהל ולעובדים (למנהל יותר) שכר. מאמן אישי, ללא סמכות פורמאלית, מניע אנשים לפעול בדרכם למען מטרותיהם האישיות.

למעשה, כשמשווים אימון אישי לניהול מודרני, ההבדלים מצטמצמים והדמיון עולה. כמנהל, על מנת להפעיל עובדים ביעילות עלי לייצר מוטיבציה, כדי לייצר מוטיבציה עלי לשלב את מטרות הארגון עם המטרות האישיות של העובדים ולקדמם. נכון שלמנהל יש סמכות פורמאלית אבל קשה מאד לנהל ללא יכולת השפעה אישית ומקצועית שהיא מעבר לסמכות זו. כמאמן אישי אני גם קצת מנהל ומנהיג- עלי לנהל את התהליך, להוביל את המתאמנים לבניית תכנית פעולה וביצוע, לעקוב אחר התקדמות ולתת משוב, ולעודד ולדרבן.

כאמור, הדמיון עולה על השוני. לא לחינם מתפתח בשנים האחרונות המודל של המנהל-כמאמן ושל הניהול-כאימון.

מה הבסיס של מודל האימון האישי?

אימון אישי הוא אמנם מודל צעיר אבל הוא משלב יתרונות והתנסויות של תחומים ותיקים רבים: ניהול (בעיקר ניהול מודרני שמבוסס על מוטיבציה וחיזוק הגורם האנושי), ספורט (השחקנים/מתאמנים פועלים במגרש, המאמן על הקווים מחוץ למגרש, הקהל והיועצים ביציע), הפסיכולוגיה הקלאסית והפסיכולוגיה החיובית, רפואה קלאסית ורפואה משלימה (קשר גוף נפש, דמיון מודרך), תקשורת בין אישית, שיטות לקבלת החלטות וחשיבה יצירתית, משחקי "נדמה לי" והעמדת  פנים, ועוד.

מה המשמעות של "לאהוב את עצמי" – האם אימון אישי הופך אותי לאגואיסט/ית?

איזה כיף, מסתבר שבניגוד למה שהורגלנו לחשוב, אם אני אוהב את עצמי, שלם עם עצמי, לומד להקשיב לעצמי ולמה שאני רוצה – כל האחרים שיש לי קשר איתם מרוויחים בין אם הקשר אישי/זוגי, עסקי, משפחתי או חברתי. למה? כי כשטוב לי עם עצמי אני יכול להיות טוב עם האחרים, קל להם איתי. למעשה, אימון אישי, לכל נושא ומטרה, בנוי במעלים הבאים בהם המתאמנים לומדים: 1. להכיר את עצמי, לקבל ולאהוב את עצמי, להבין מה אני רוצה ומה אני יכול/ה. 2.  לבנות קשר זוגי ומשפחתי מהנה, יציב ותומך שמבוסס על תקשורת זוגית/משפחתית טובה. 3. תקשורת בין אישית עם האנשים הנמצאים במעגלים העסקיים והחברתיים.

איך ולמה משתלבים מחשבה וכלים עוקפי מחשבה באימון אישי?

אימון אישי הוא התבוננות אישית פנימית. מי אני? מה אני רוצה? מה חשוב לי? מה אני יודע ויכול? איך אני מנצל את זה בהמשך? אמנם התבוננות ולמידה מהמסקנות הם תהליכים מחשבתיים במהותם אבל ההתבוננות פנימה נתקלת פעמים רבות במחסומים. איך אבחין בין מה שאני רוצה לבין מה שהורגלתי לעשות על מנת לרצות את האחרים? (הם אכן רוצים בטובתי אבל במקרה הטוב הם מייעצים לי לנהוג בדרך שמתאימה להם). איך אבחין בין מה שלא חשוב לי לבין מה שהורגלתי להדחיק מסיבה כלשהי. כלים עוקפי חשיבה (דמיון מודרך, משחקים, העמדת פנים, מטאפורות, ועוד) מאפשרים לעקוף מחסומים. כשעוקפים מחשבות אוטומטיות ומקובעות מגיעים למחשבות חופשיות יותר ולרגשות ואז קל יותר לראות את התמונה המלאה ולחזור למחשבות הרגילות על מנת לבנות תכנית פעולה מתאימה.

מה ההבדל/הקשר בין אימון אישי בנושאים שונים?

נ', גברת חביבה ובעלת תכונות נפלאות רבות, הגיעה לאימון אישי במטרה מוצהרת להוריד מספר קילוגרמים עודפים ממשקלה, עודפים שלהערכתה פגעו בסיכוייה למצוא בן זוג. היא באה מצוידת בכל הידע הדרוש לאחר שנפגשה עם דיאטנית מקצועית שבנתה לה תפריט מותאם אישית. היא נכשלה לדבריה בנושא המשמעת העצמית, לא הצליחה לקיים את משטר האכילה הנכון, "שמרה" על עודפי המשקל ונשארה ללא בן זוג. במהלך האימון האישי של נ' לא הסתפקנו בתכנית מעקב ומשמעת בנושא משטר אכילה אלא גם ביכולת הכללית למשמעת אישית ובניתוח סגנון התקשורת הבינאישית/הזוגית שהיא מקיימת. השיפור שהושג בשני התחומים התבטא בנושאים רבים בכל תחומי החיים: ניהול זמן, ניהול תקציב אישי, זוגיות, קבלת החלטות וביצוען, תדמית עצמית אישית וגופנית, קריירה ורמת הכנסה ועוד. אימון אישי בונה, תהא המטרה הראשונית אשר תהא, עוסק באדם, בהכרת ובקבלת העצמי, בתקשורת בינאישית, בניהול אישי אחריות ויוזמה, ובאיזון – כל זאת כמובן מבלי להזניח את המטרה המקורית.

מה תפקיד המתאמנים ומה תפקיד המאמן האישי?

המתאמנים הם אלה שנמצאים במגרש. הם שעושים, חושבים ומרגישים, הם שפועלים בדרך המתאימה להם ובעזרת היכולות האישיות שלהם וכל זאת כדי להשיג את המטרות האישיות שלהם. והמאמן האישי? הוא בעיקר נמצא במקום. הוא מקשיב, הוא אמפאטי, הוא משרה שקט ובטחון, הוא משקף כשצריך, הוא מדרבן ומניע, הוא גורם כלפיו יוצרים מחויבות, הוא מנהיג, הוא מנהל את התהליך של פרויקט האימון האישי, לא את התכנים. הוא אינו יועץ ואינו מדריך. הוא יכול להעלות רעיונות ולהביא ידע רחב, חוכמה וחוכמת חיים וניסיון אישי עשיר – ללא יכולת להכתיב. למתאמנים יש בחירה מלאה מתי, כמה ואיך לקבל או לדחות את הרעיונות שמביא המאמן. אחד מנושאי המפתח באימון אישי הוא נושא האחריות האישית והיוזמה האישית. מהלך האימון מתבצע בהתאם. המאמן מעודד את מתאמנים לנקוט יוזמה, לבחור, לקחת אחריות, לחתור להשגת עצמאות ולא לפתח תלות לא במאמן האישי ולא בשום גורם אחר.

מהם ההבדלים העיקרים בין אימון אישי לטיפול פסיכולוגי וייעוץ אישי?

במהלך אימון אישי מתרכזים בשאלה מה ואיך אפשר לעשות מתוך הנחה שיש מה לעשות ושיש יכולות בעזרתן אפשר לשפר. המתאמנים מזהים את התכונות החזקות שלהם ומפתחים את היכולות לנצל את החוזקות שלהם. אימון אישי מעודד ניתוח הצלחות ולימוד מהישגים ומדרבן את המתאמנים לגבש בעצמם את הפתרונות המתאימים להם ומדרבן אותם לגבש דפוסי פעולה עצמאיים.

טיפול פסיכולוגי הוא  בדרך כלל תהליך ארוך יותר (סדר גודל של שנים), מעמיק יותר בחקר העבר וניתוח קשיים, חולשות וכישלונות.

שאלות נוספות? אתם מוזמנים/מוזמנות לפנות ולשאול. דף זה מבוסס על שאלות שנשאלתי משך השנים, אשמח להרחיבו.

 

הוסף תגובה