אודות – צמד הדודאים

  "שרים הפרברים והדודאים"

צמד הפרברים

צמד שפעילותו בולטת מאוד בכל מה שקשור בזמר העברי, מבחינת משך הזמן ואיכותו הקולית והמוזיקלית. הצמד ניחן באיכות קולית משובחת ובמיומנות נגינה שהפכו אותם לפנינה אמנותית ותרבותית. טובי הכותבים בזמר העברי כתבו במיוחד עבורם, והופעתם בכל מקום משאירה בפי הקהל טעם של עוד.

הגלגול הראשון של צמד הפרברים החל בשנת 1960 כאשר נפגשו יוסי חורי וניסים מנחם במסיבה. פגישתם הוכיחה שיש ביניהם כימיה ושילוב הקולות ביניהם הוא בסיס טוב להמשכיות, וכך הם הפכו לצמד שזכה לפופולאריות מהרגע הראשון.

בשנת 1964 יצא תקליטם הראשון ובו נכלל השיר "את ואני והרוח", כשהגימיק שבו היה שריקה בין בית לבית (זה היה השיר הראשון שפרסם יורם טהרלב למנגינת נחום הימן). בתקליט גם נכלל שירה של רחל "זמר נוגה" (המוכר יותר בשם "התשמע קולי"). יוסי חורי ערך את העיבודים לתקליט.

באותה תקופה רווחו הרכבים של שלישיות, בפרט בגלל פריחת הרכבי השלישיות בדרום אמריקה, ומאחר ש"הפרברים" הרבו לבצע שירים דרום-אמריקניים, החליטו לצרף חבר נוסף לצמד, ג'ימי סימן טוב, וכך נוצרה שלישייה. באחת ההופעות בחו"ל הכיר ג'ימי צעירה והחליט להישאר עמה ולא לחזור ארצה וכך חזרו ה"הפרברים" להיות צמד. הצמד זכה לפריחה שהתבטאה בהשמעה מרובה וקבועה בשידורי הרדיו וכן בטלוויזיה .לא הייתה כמעט תוכנית זמר שאליה לא הוזמן הצמד והם הרבו בהופעות ברחבי הארץ ובעולם.

בשנת 1977 עברו "הפרברים" שינוי משמעותי יותר כאשר ניסים מנחם החליט לחזור בתשובה.את מקומו תפס אורי הרפז שהוא, נגן גיטרה מעולה, יוצא צוות ההווי של הצנחנים, לאחר שקודם לכן היה המלווה של "נגן הנשמה" נגן הקלרינט גיורא פיידמן.

אורי הרפז השתלב יפה במסגרת הצמד  וכגיטריסט גם שילב קטעי נגינה סולו בגיטרה  שהדהימה את אוזן שומעה.

באותה שנה, במסגרת סדרת תוכניות רדיו ב"קול ישראל" בשם "דו רה ומי עוד", הוקדשה תוכנית לשירים ברזילאיים בגרסאות עבריות של אהוד מנור. לצורך כתיבתן פנה מנור להרפז (שגדל בילדותו בברזיל), כדי שיתרגם לו מילולית מפורטוגזית. בתמורה הציע הרפז שהפרברים ישתתפו בתוכנית, וכך היה. בעקבות תוכנית זו נוצר קשר מוזיקלי בין "הפרברים" למתי כספי, שעיבד את השירים לתוכנית. כספי הפיק ועיבד את שירי אלבומם "פרברים טרופיקל", שירים ברזילאים בגרסאות עבריות של יעקב שבתאי, שממנו בלט במיוחד השיר "מתוק התפוח". השלושה המשיכו לשתף פעולה בשנת 1983 במופע שירים מדרום אמריקה בשם "שיר אהבה רחוק". המופע הוקלט לאלבום שמתוכו מוכרים במיוחד השירים "סילבריו" ו"אני אשתגע".

בתוכנית ההוקרה שנערכה בטלוויזיה לבני אמדורסקי לפני מותו סיפר בהומור, שמאחר ו"הדודאים" צמד שפעל במקביל "לפרברים" לא יכלו לנצח את יריביהם,ולכן הם החליטו להצטרף אליהם.

ואכן בסוף שנות ה-80 החלו מופעים משותפים של שני הצמדים שזכו להצלחה אדירה  והשילוב בניהם היה מושלם. השירים "שי", "תלבשי לבן" ו"צל ומי באר","מרש הדייגים" ועוד.. שאותם ביצע ההרכב, והפכו להיות חלק מהקלאסיקה של הזמר העברי, ותועדו באלבום משותף בהפקת קובי אושרת שיצא בשנת 1985 ונקרא "הדודאים-הפרברים".

לאחר פטירתו של בני אמדורסקי ב-1994, צמד הפרברים הצטרף לחברו המיותם ישראל גוריון וחנן יובל לרביעייה בשם "החברים של בני", שמופיעה מדי פעם באירועים שונים ומשמרת בדרך זו את זכרו של הזמר והשחקן.

עד כאן.

להתראות ביום שישי 25.12.09

במועדון הזמר שלנו באוניברסיטת ת"א.

הירשמו לרשימת התפוצה שלנו שבאתר ותוכלו לקבל עדכונים.

בברכה

מוטי דביר

http://www.havayvebidur.com

הוסף תגובה