אולפן הקלטות

לסיכום: בעידן המחשב והאינטרנט ישנם עשרות אולפנים נחמדים שיקליטו "שירים" כמו ירקות בשוק. צורך זה נובע מרצון לפרנסה או חוסר אפשרות לתת מוצר מקצועי. ואכן המחירים המופעים, היו גם מפתים אותי לעשות כן. אך מי שמחפש את הנכון ,האמיתי והמקצועי חייב להיזהר ולהבין את ההבדל בין חלטורה לאומנות! אם החלטתם כבר להוציא אלבום מקצועי למטרת שיווק אל תתפשרו על איכות בגלל כסף כי אז אתם חוטאים 3 פעמים. אלבום חובבני – פחות כסף בחשבון – חוסר הצלחה!

בהצלחה לכולכם, ותמיד תשננו 10 דיברות אלו, לפני שאתם מחליטים היכן, וכיצד להקליט את אלבום חייכם.

 

 אולפן הקלטות מוזמנים לבקר באתר

 

  1. לחן משכנע לבד מול הפסנתר

    שיר טוב,אמור לשכנע כאשר הוא במצב ראשוני "ערום" ללא כל השפעת גורם חיצוני כגון: עיבוד,סאונד,אולפן. נגינת שיר בצורה מנימליסטית (שירה+גיטרה) אמורה לגרום לך להיות מוקסם. במידה ולא ,אל תעבור לשלב הבא (עיבוד) ,חפש, תקן ומצא מה חסר עד אשר תמצא את החסר.הריגוש הראשוני והמינימלי הוא האמיתי והקובע. אהבת אמת תהיה מרגשת ולא משנה איפה תהיה, באוהל או בווילה יקרה…

  2. זמר מתאים למנעד השיר ולסגנון שמתנגן

    שירה – חשוב להתאים את סיגנון השירה לסיגנון המוסיקלי, או הסיגנון המוסיקלי לגוון השירה. רבים הזמרים העושים עם עצמם עוול, ע"י אי התייחסות לקולם, ומה מתאים ונכון להם לשיר. זמר קלאסי לא ישמע אמיתי ומשכנע בשירת רוק. נסו לדעת "מי אתם באמת". הקול שלכם הוא גם האופי שלכם, תהיו אמיתיים בשירה כי מרגישים זאת. אל תהיו חקיינים או מאולצים, פשוט תמצאו את הטבעי ביותר לכם. מפיק טוב ידע להוציא ממך את המיטב ולכוון אותך בשירה למקום הנכון ביותר לך, פשוט תקשיב לו. דוגמה: ריטה, ארקדי דוכין, שלמה ארצי, מתי כספי, אביב גפן, אפרת גוש, מירי מסיקה, שרית חדדכוכב נולד: מרינה מקסימיליאן בלומין, ישראל בר-און, לי בירן, נינט טייב ,שירי מימון, בועז מעודה, ג'קו אייזנברג. כולם שונים ,אומנותיים, מקצועיים בסיגנונם, ובנוסף אמיתיים לעצמם.

  3. מעבד מעולה

    עיבוד – מילה קטנה אך המשמעות גדולה ביותר. שיר מעובד היטב אינו מורכב מלופ תופים + תפקיד בס ו"שטיחים". שיר המעובד טוב מחייב מחשבה מקצועית הכוללת (למשל) תזמור לכלי מיתר או שילובם של כלים מרובים במצב שאף כלי נגינה אינו יתנגש באחר ותיווצר אווירה של תזמורת אחת מגובשת, כאשר כל כלי מנגן את הנכון לו (מנעד, צורת נגינה) וביחד מתקבלת תמונה הרמונית רחבה. מעבד מוסיקלי טוב ומנוסה בסגנונות מוסיקליות רבים, יודע לשלב ביניהם, מה שייתן ייחוד ועניין להפקה. רבים המוסיקאים שאומרים – במיקס הכול יסתדר אך זאת טעות נוראית של אנשים לא מקצועיים. אין לגשת לשלב חדש בהפקה מבלי לדאוג לשלמות השלב הקודם. כל חוליה בשרשרת ההפקה צריכה להיות חשובה כקודמתה. לחן – עיבוד – ציוד – נגינה – אנרגיה – שירה – סאונד – מיקס – מסטרינג, אולפן הקלטות, מפיק – מקצועי = הפקה!

  4. מפיק מנוסה ופסיכולוג שגם יהיה

    הצד המקצועי והטכני חשוב ביותר, אך מפיק אמיתי יודע מה חשיבות הצד הרוחני. כיצד להוציא מהאומן את המיטב באמצעות גישה נכונה! החוכמה היא ליצור אנרגיה חיובית אשר תגרום לזמר ליהנות מתהליך ההפקה ולהרגיש שהמפיק גורם לו להיות ייצרתי, חיובי, מאמין בעצמו, והאנרגיה ביניהם מחברת ויוצרת אנרגיה חדשה שמייצרת מוסיקה מהנשמה.*מוסיקה טובה (אחרי הכל) נוגעת בלב ומגיע מהלב *.

  5. טכנאי הקלטה מדופלם ולא סתם קשקשן

    כיום כאשר כל ילד מפעיל מחשב עם תוכנת הקלטה ומיקרופון, מרובים "האולפנים" אשר מציעים הקלטות. אם הכוונה להגיד "הקלטת שיר" – אולי לא חשוב אם התוצאה אינה טובה או מקצועית ( למרות שתמיד נעים להאזין לאיכות ). אך להגיד "הפקת שיר" – זאת מילה המחייבת שלמות. יש לבדוק טוב האם המפיק ( במקרה זה את הסאונד ) אכן יודע את עבודתו ברמה מקצועית מה שיגרום לאלבום שלך להיות איכותי מעניין ומחדש, לעומת הקלטה סתמית ללא צבע, ייחוד, עניין וחידוש, שאינה עומדת בסטנדרטים להשמעה מול אלבומים בשוק המקצועי. רבים " האולפנים " המציעים הקלטות שירים כמו ירקות בשוק. דוגמה: בו בבוקר ותצא בערב עם שיר " מקצועי ". או יומיים ויש לך " שיר מקצועי כולל הכול ". לצערי אנשים שאינם מבינים את סודות ומורכבות ההפקה ייפלו קורבן, משום המחיר הנמוך והפיתוי הגדול. לאחר מעשה הם יבינו כי נפלו בין המילים משום חוסר הבנתם. רק לסדר את האוזן- מיקס מקצועי יכול לקחת יומיים של עבודה (חומר למחשב). * אי אפשר להגיד לצ'יפס על האש נו כבר *

  6. נגינה מקצועית

    מה שנשמע לכם נגינה טובה כאשר אתם בבית או בחזרה, לא יהיה נכון (ברוב המקרים) בשעת הקלטה. נגינה מקצועית ומלוטשת (כמו יהלום) דורשת מיומנות של שנים בהקלטה. לדעת לנגן נכון מול קליק ולנגן ב-FILL הנכון ובסאונד המרגש לאורך כל ההקלטה. להיות מסוגלים לנגן סגנונות שונים בצורה טבעית עם נגיעות אישיות. הרבה "נגנים" מנסים להרשים בנגינה מהירה או בתרגילים מסובכים אך כאשר הם צריכים (למשל ) לפרוט בגיטרה בצורה עדינה וחלקה מול קליק, הם פשוט לא מסוגלים לבצע זאת. וכך הלאה ,לגבי כלים שונים ותפקידים מגוונים. תמיד תיזכרו – הנגינה הפשוטה והנקייה, היא המאתגרת. כאשר מציעים לכם נגנים שיעשו את העבודה, תנסו לבדוק אם הם נגני אולפן ממקצועיים או פשוט אנשים שמנגנים נחמד. * נחמד זה גרוע להפקה מקצועית *

  7. אוירה ביתית

    כמה פעמים יצא לכם להיכנס למקום שלא הרגשתם בו טוב מהרגע הראשון? ובכן כאשר אתם נכנסים לאולפן, חשוב מאד שתרגישו שם כמו בבית, פשוט הרגשה טובה שתגרום לכם רצון להישאר ולעשות מוזיקה בכייף. זה ייתן לכם שקט נפשי ויגרום לכם להיות יצירתיים. רק עם הלב אפשר לראות נכון, זה הזמן להפעיל את המנגנון העצום הזה, תנו לראש לנוח ותחליטו עם הלב!

  8. יחס אנושי ויכולת הקשבה

    עבודה עם זמר על אלבום מחייבת אינטראקציה טובה בין האומן למפיק. הם נמצאים ביחד זמן רב במקום אינטימי היוצר אנרגיה. סבלנות וייחס אישי מצד המפיק (וגם הזמר) ייתנו לך להרגיש שייך, חשוב ולא רק עוד קליינט שבא להקליט שיר. לפעמים אני מוצא את עצמי בשיחות של כמה שעות, פשוט מפסיק את העבודה וניכנס למימד האישי המביא אותי ואת הזמר למצב של אנרגיה חיובית מאד הגורמת ליצירתיות והנאה גדולה בהפקה.

  9. זמן חופשי ללא הגבלה

    זמן – אחד המרכיבים החשובים ביותר בהפקה. כאשר מפיקים אלבום ואומרים לך, בו נפיק שיר ביומיים (כלומר אלבום ב 20 ימים) הסיכוי קלוש מאד (אפסי לפי דעתי) שתצא הביתה תשב ותגיד,זה "אלבום". תמיד תרצה (אם זה בכלל אפשרי) לחזור ולתקן, להוסיף, למחוק ולשנות, עד לקבלת מוצר מושלם. הפיתרון הנכון – הקלטה ללא הגבלת זמן! כמו כן עבודה מרוכזת מעייפת, ולא נותנת מרווח נשימה בכדי לראות את כל "התמונה" בצורה נכונה. יש יתרון עצום בשמיעה חוזרת לאחר הפסקת עבודה, וחזרה להקלטות ביום אחר ,הפסקות אלו הם אוויר לנשימה. הפקת אלבום מקצועי,בעל אופי וייחודיות יכול להמשך 3-4 חודשים של עבודה ואף יותר…

  10.  
  11. אולפן הקלטות  מקצועי חדשני ומעודכן, וחובה לבדוק את הרזומה של האמן

    בעידן המכשירים כיום, ישנם "אולפנים" המחזיקים שלל "צעצועים" שנראים כמו ציוד מקצועי. אולפן הקלטות הוא לא אוסף של תוכנה פרוצה, מיקרופון, מגבר וכמה כבלים! אין ביכולתי ללמד כאן מהוא ציוד מקצועי, סוגיה זאת דורשת הבנה עמוקה, פשוט תנסו להפעיל את החושים שלכם כאשר אתם מגיעים לאולפן או רואים אולפנים באינטרנט, ושואלים את עצמכם לאן ללכת. כמו כן כל אולפן רושם באתר האינטרנט שלו את רשימת הציוד, אתם יכולים לרשום זאת ולנסות לקחת את הפרטים הנ"ל לגורם נטרלי ומקצועי שייתן דעתו. לרוב אולפן עם ציוד מקצועי באמת יראה משכנע. ציוד שעולה הון ,יראה טוב ומשכנע גם בלי שתבין. דוגמה: גיטרה שעולה 2500 ש"ח (למי שלא מבין) יכולה להראות בדיוק אותו דבר כמו גיטרה שעולה 30,000 ₪ אך ההבדל בהקלטה הוא שמיים וארץ! נקודה אחרונה: פשוט תשמעו את עבודותיו של המפיק ושאלו את עצמכם, האם עבודותיו הם אומנות מקצועית המשתווה לתעשייה המקצועית! המבחן המומלץ הוא שמיעת A-B,כלומר להשוות בו זמנית את השירים שלכם לשירים מקצועיים מהשוק המסחרי!

 

אולפן הקלטות

10 דברות להפקה ברמה מקצועית!

הוסף תגובה