אורגנית נחשבת בעיני רבים כמשחק, אך אל תטעו לגביה. זהו כלי רציני שאין כדוגמתו

האורגנית היא כלי חדש יחסית. בתחילת שנות ה 80 החליטה חברת קסיו שייצרה עד אז שעונים ומחשבונים דיגטליים להיכנס לתחום המוזיקה וייצרה אורגניות המיועדות לילדים.

האורגניות היו בעלות קלידים קטנים במיוחד כדי שיתאימו לגיל 4. – הן נתפסו בעיני הקהל כמשחק.

אלא שחברת קסיו השכילה לערוך עוד מספר חידושים שהפתיעו כל חובב נגינה בפסנתר.

החידוש הראשון היה מקלדת שיש בה את כל הצלילים. עד לאותו רגע כל צעצועי הפסנתר למינהם הכילו רק את הקלידים הלבנים ואם היו קלידים שחורים הם בדרך כלל לא ניגנו.

ברגע שכל צלילי המקלדת היו נגישים אפשר היה ליצור מוזיקה ולנגן.

החידוש השני היה חלוקת המקלדת לשני חלקים. 
בצד ימין ניתן היה לנגן צלילי פסנתר, גיטרה, כלי נשיפה, ובו בזמן, בצד שמאל, ניתן היה לנגן עם הליווי האוטומטי.
הליווי האוטומטי כולל בתוכו מקצבי תופים וכלי נגינה שונים. אלה מתנגנים להם כליווי למנגינה שאתם מנגנים ויחד אתם נשמעים כמו להקה קצב מקצועית מניו יורק..

הליווי האוטומטי מופעל כשמנגנים אקורדים ביד שמאל. מי שיודע מהו אקורד ואיך לנגן אותו יכול לנגן שירים מהרגע הראשון.

מאז ועד היום האורגנית השתכללה. חברות כמו ימהה ורולנד הבינו את הפוטנציאל העצום שיש לכלי והיכולת של אדם אחד לנגן ולהישמע כמו תזמורת שלמה.

המקלדת הורחבה והותאמה לגודל סטנדרטי. הצליל שופר, כמו גם איכות הרמקולים והליווי האוטומטי השתכלל לפי דרישת הנגנים.

תכונות כמו הקלטה פנימית, חיבור למחשב, מקצבי תופים מגוונים ויכולת תכנות הפכו לסטנדרט.
הדגמים מתחדשים כל הזמן וחברת ימהה – המובילה בשוק האורגניות – לא מפסיקה לחדש ולשכלל את כלי הנגינה.

שכלולים נוספים ממשיכים להיות נחלת האורגניות גם כיום. החידוש האחרון בתחום הוא כלי בשם Tyros4 – אורגנית מבית ימהה. 

 

מעבר לצליל הקסום, שהכלי מפיק על שלל הליוויים האוטומטיים המתוחכמים, באורגנית זו, שינו את הדרך בה אנו מנגנים. על ידי שינוי מנגנון לחיצת הקליד, הצליחו לחקות את סגנון הנגינה של כלים רבים ולא רק את הצליל כפי שנהוג.
כך לדוגמא: אם תנגנו שני צלילים ברצף בצליל המדמה גיטרה, הצליל השני יישמע שקט יותר. בדיוק כמו שהיינו מחליקים את האצבע על הגיטרה. אם לעומת זאת תנגנו שני צלילים רחוקים זה לא יקרה – בדיוק כפי שמנגנים על גיטרה. במילים אחרות, זה לא רק הצליל האיכותי אלא היכולת לחקות את טכניקת הנגינה.

כך זה עובד עבור כינור, סקסופון או תופים.

חברה אחרת בשם Ketron יצאה בשנת 2009 עם כלי בשם Audia. בכלי זה הוצגה לראשונה טכנולוגיה מאד מתוחכמת. הליווי האוטומטי ביד שמאל נוגן ע"י נגנים חיים! זאת אומרת, שבמקום שמחשב ישמיע את הצלילים שהנגנים ניגנו, אתם שומעים הקלטה אמיתית של נגנים חיים, מה שהופך את הליווי האוטומטי להשמע כנגינה אנושית לחלוטין. לא רק שזה נשמע חי, הליווי אינו חוזר על עצמו וכך ניתן לנגן שעות רבות ללא חזרה על אותה תבנית.

כל השכלולים הטכנולוגיים הללו משפרים לעין ארוך את הכלי החדיש הזה ומספקים הנאה צרובה לכל מי ששולט בו. למזלנו הטכנולוגיה הזו יורדת אל העם ותוך מספר שנים ניתן יהיה למצוא אותה באורגניות שעולות  1500 ש"ח.

גם כיום ניתן למצוא אורגניות במחיר שווה לכל כיס שמאפשרות חווית נגינה עם צליל עמוק ואיכותי של כלים יקרים שהיו נחלתם של מעטים בלבד.

הוסף תגובה