איך לבחור בית אבות סיעודי?

בית אבות סיעודי נדרש לספק תמיכה רפואית, סוציאלית ונפשית. בנוסף, צריך לבחור אותו רק אחרי שמוודאים שהוא מאושר על ידי משרד הבריאות וכדאי גם לברר סוגיות של מיקום, תנאים, צוות, שירותים ועלויות

בית אבות סיעודי מיועד למבוגרים וקשישים שדורשים טיפול מתמיד גם בביצוע משימות שגרתיות ויום יומיות. לשם השוואה, בית אבות לעצמאיים מציע בעיקר תנאי אירוח ושהות – בעוד בתי אבות לתשושי נפש מיועדים למי שסובלים ממחלות כגון אלצהיימר, דמנציה וכן הלאה.

מה עושים לפני שבוחרים בית אבות סיעודי?

הדבר הראשון שצריך לבדוק כדי לבחור בית אבות סיעודי היא האם מדובר על בית אבות רגיל עם מחלקה סיעודית נפרדת עבור קשישים שזקוקים לטיפול צמוד, או על בית אבות שמיועד כולו לקשישים סיעודיים. לאחר מכן, יש לוודא שהפיקוח ומתן הרישיון נעשו על ידי משרד הבריאות ושהם בתוקף. 

מבחינה כלכלית, עדיף לבחור בית אבות שבו אפשר לקבל "קוד" סיעודי שניתן על ידי משרד הבריאות ובעזרתו אפשר לממן את השהות. עם זאת, יש לקחת בחשבון שהתנאים לקבלת הקוד והמימון קשורים למצב הסוציו דמוגרפי של המשפחה ולא לבית האבות עצמו.

מה בודקים בבית האבות עצמו?

כמובן שצריך לבחור בית אבות סיעודי רק אחרי שמגיעים לסיור במקום ופוגשים פיזית את נציגי הצוות. במהלך הסיור והמפגש חשוב לשים דגש על מספר נושאים:

  1. תנאי מגורים – הכי חשוב לבחור את תנאי המגורים בבית אבות סיעודי. התנאים מושפעים מפרמטרים כגון גודל החדר, מספר החדרים והקומות, הסביבה שבה המקום נמצא, רמת הניקיון וההיגיינה וכן הלאה. את רוב הדברים האלה אפשר לדעת גם מסיור יחסית קצר בבית אבות סיעודי, או לברר ישירות מול דיירים שכבר נמצאים במקום ומול בני המשפחות שלהם.
  2. מיקום בית האבות – המיקום הגיאוגרפי של בית אבות סיעודי חשוב כי הוא קובע עד כמה יהיה לנו נוח ונגיש להגיע אליו. היות והשהות בבית אבות מן הסוג הזה היא לטווח ארוך, צריך לבחור מיקום גיאוגרפי שקרוב לעיר או ליישוב שבהם מתגוררים. באופן הזה, ניתן להגיע לביקורים אצל יקירינו ולבוא גם עם הנכדים והמשפחה המורחבת.
  3. מספר אנשי הצוות – ככל שמספר אנשי הצוות בבית אבות סיעודי גדול יותר, כך ניתן להסיק לגבי יחס אישי לכל דייר ודיירת. עם זאת, מספר אנשי הצוות הוא לא חזות הכל וצריך גם לבדוק מה רמת ההכשרה שלו, כמה שנים הוא עוסק בתחום ומי מפקח עליו.
  4. שירותים ופעילויות – בית אבות סיעודי צריך להציע מגוון רחב ככל האפשר של סוגי שירותים ופעילויות. ככל שיש יותר שירותים ופעילויות, כך ניתן לשפר את רמת החיים של הדיירים ולדאוג לרווחה שלהם. באופן עקרוני, ניתן לבדוק מה השירותים והפעילויות הניתנים בכל בית אבות לפי מידע שנמסר על ידי נציגי המקום, אתר האינטרנט הרשמי או לוח הפעילויות במקום עצמו.

האם יש טעם לקבל המלצות על בית אבות סיעודי?

מצד אחד, המלצה היא דרך מעולה ללמוד מתוך הניסיון של אנשים אחרים ולא לחזור על טעויות שהם עשו. מצד שני, בית אבות סיעודי שמתאים לאדם אחד לא בהכרח יתאים לאדם אחר – כי המטרה היא לקבל תמיכה כמה שיותר רחבה ואישית גם מבחינה נפשית וסיעודית. 

לכן הפתרון הוא להתייחס להמלצות באופן מוגבל. אפשר להשתמש בהמלצות על בית אבות סיעודי, אך חשוב גם לבחור אותו לפי הפרמטרים האובייקטיביים. לאחר מכן, כל שנותר הוא לברר זמינות וכמובן להשוות מחירים.

הוסף תגובה