איך לבחור כלי נגינה לילדים

הילדות היא תקופה מצויינת ללמוד לנגן על כלי נגינה. לילדים יש יכולת עצומה ומהירה לספוג ידע ויכולות חדשות, היכולת הלמידה של האדם בשיאה היא בתקופת הילדות.
כאשר הורה צריך לבחור על איזה כלי נגינה ראשון הילד ילמד לנגן עליו לקחת בחשבון את גיל הילד, זריזות ומיומנות אצבעות הילד, גודל כף היד, אורך הזרועות וחוזקו של הילד ביחד עם היכולת שלו לשאת כלי נגינה. קיימים כלי נגינה מסויימים שילד לא יוכל פיסית לשאת עקב המשקל או הגודל ויש כאלו שהילד לא יצליח להפיק צליל ניגון.

אז לפני שאנו עושים את צעדינו יד ביד עם הילד, אל עבר חנות כלי נגינה הקרובה למקום מגורינו ורושמים את הילד לקורס לימוד נגינה אנו צריכים להכיר את האפשרויות הטובות ביותר הקיימות או למעשה להכיר  את סוגי הכלים לנגינה.

1.      כלי נשיפה:
כלי נשיפה כחליל וקלרינט מתאימים לילדים בגילאי 9-10. כלי נשיפה אלו דורשים זרועות, ידיים ואצבעות ארוכות על מנת לכסות את כל החורים של הכלי.
בנוסף כלי נשיפה כחצוצרה וסקסופון לא יתאימו לילדים מתחת לגיל 9 עקב הסיבה הפשוטה שילד מתחת לגיל זה לא מסוגל פיזית לנשוף כל כך הרבה והפה והשיניים שלו לא מספיק גדולים וחזקים לביצוע המשימה. ישנם גם את הטרומבון שמשקלו כבד מידי לילד מתחת לגיל 9. זה משאיר אותנו עם מפוחיות אך מגבלת הנשיפה והריאות הקטנות של ילד מתחת לגיל 9 יקשו עליו לנגן באופן רציף.

2.      אורגן ופסנתר:
אורגנים ופסנתרים בדרך כלל מהווים את הבחירה הראשונה וסטטיסטית זו התמונה של כלי נגינה הראשון שעולה לראש אצל ההורה עבור הילד. היתרונות בכלי נגינה אלו שדי מיידית אפשר להפיק וללמוד תווים ומנגינה. החסרון הוא הגודל של הכלי ולכן צריך מקום פנוי בבית כדי להניח אותו שם, חסון זה הוא בד"כ בפסנתרים שנשארו בצורתם המסורתית. קיימים אורגנים רבים בימינו קטנים וקומפקטיים המתאימים לכל ילד ועדיין בעלי יכולת הפקת צלילים משוכללת . בעיקרון כלים עלו מתאימים ללימוד בכל גיל. 
הלימוד על פסנתר או אורגן יכולים גם לשפר משמעותית את הקורדינציה של ילדיכם.

3.      כלי מיתר:
בשל העובדה שכלי מיתר באים במגוון רחב של גדלים בחירה של כינור ככלי נגינה ראשון לילדיכם יכולה להיות בחירה טובה. כלי נגינה זה מתאים לכל גיל וקל להעבירו ממקום למקום.

4.      גיטרות:
ללא ספק גיטרה היא הכלי נגינה הפופולארי ביותר, ולכן קיבלה קטגוריה משל עצמה למרות שברמתה עיקרון היא שייכת למשפחת כלי מיתר.
צריך להתאים גיטרה לילד לפי אם הוא ימני או שמאלי.
קיימים סוגים שונים של גיטרות המפיקות צלילים שונים, גיטרה אקוסטית, גיטרה קלאסית, גיטרה חשמלית ועוד. בנוסף ניתן לחבר מגברים לגיטרה וכלים נוספים להפקת אפקטים לגיטרה מה שיהפוך את חווית הלימוד נגינה וחווית הנגינה עצמה מהנה מאוד עבור הילד.
יש רק לזכור כי אסור להתחיל בגיל ממש קטן את לימוד הנגינה בגיטרה כי נגינה בגיטרה גורמת לכאבים ופציעות באצבעות.

 

5.      כלי הקשה:
לימוד נגינה על כלי הקשה אפשר להתחיל כבר מגיל 7.
כלי הקשה קיימים בצורות וגדלים רבים מתוף יד קטן, מצילות, סנרים ועד מערכות תופים מורכבות.

בנוסף לכל השיקולים הנ"ל כאשר מדובר על לימוד נגינה אצל ילדים, יש לקחת בחשבון שלימוד נגינה על כלי מסויים יכול להיות יקר כספית בהרבה מלימוד נגינה על כלי אחר, כמו כן עלות הקנייה או השכרה של כלי נגינה זה או אחר שונים זה מזה ויכולים להגיע להבדלים של אלפי שקלים. חשוב לזכור כי לעבור מכלי נגינה זה לאחר זה די קל כאשר הילד ושולט בידע בסיסי של ניגון מוזיקה על כלי נגינה.

 

הוסף תגובה