איך לבחור צמחיה מתאימה לגינת הגג?

יש כמה גורמים שמכתיבים את סוג הצמח המתאים לכל גינה, גם גינת קרקע וגם גינת-גג: מבחינה עיצובית או אסתטית, מבחינה בוטנית/פיזיולוגית ואפילו מבחינה כלכלית.

לדוגמה, מבחינת התכונות הפיזיולוגיות של הצמח – נקפיד לבחור צמחי-צל לצל וצמחי-שמש לשמש.., צמחיה שמתאימה למזג האוויר המקומי וכו'. מבחינה כלכלית (ואקולוגית), נשקול האם לשים צמחים בזבזני-מים או חסכניים, וצמחים שדורשים אחזקה (כיסוח, גיזום, איסוף עלים..) או לא. מבחינה עיצובית, נבחר צמחים לפי המיקום שמיועד להם בגינה (לא נשים עץ ומאחוריו שיח אלא להיפך..), לפי הצבעים שאנחנו אוהבים ועונת הפריחה שלהם..

דבר חשוב נוסף בבחירת צמחים מבחינה עיצובית הוא הנפח שהצמח גוזל מהמרחב. בעיקר בחללים קטנים, כמו מרפסות קטנות, צמח גדול עשוי לגזול חלק גדול מהמרחב. צמח בודד בעל נפח גדול בא על חשבון מספר צמחים נמוכים יותר שנותנים גינון יותר מעניין ורב-גוני, ואף עלול לבוא על חשבון תחושת המרחב.  את אפקט "הסתרת השכנים" ניתן ליצור גם באמצעות מטפסים או גדר יפה…

בגינת הגג ניתן באופן עקרוני לשתול את אותם הצמחים שנשתלים בגינת הקרקע.  אלא שבגינת הגג עלינו להתחשב בגורם משמעותי מאוד, שלא קיים בגינת-הקרקע, והוא העומס המותר. למשל, גגות בישראל במבנים חדשים חייבים לעמוד במשקל של 150 ק"ג למ"ר, שזה מעט מאוד, ומרפסות חייבות לעמוד בעומס של 350 ק"ג למ"ר. כל צמח שנבחר (בגודלו הסופי!) יהיה חייב להתאים לעומס המותר בגג שלנו. בנוסף, נצטרך לבדוק מה המשקל שאנחנו צריכים לשים בבסיס של העץ (דבר שתלוי בעומק המצע) כדי שלא יעוף ברוח!  כדי מעט להמחיש, צמחיה עד מטר או אפילו מטר וחצי – מתאימות לעומס מותר של 110 ק"ג למ"ר.  צמחיה גבוהה יותר, עד שלושה מטר, תצטרך עומס מותר של 350 ק"ג למ"ר ולגבי עצים.. ישנם כאלו ששוקלים אפילו טונה ומעלה!!!  לכן, חשוב במשתלה, לבדוק מהו הגודל הסופי של הצמח.

גורם נוסף עליו חשוב להקפיד בבחירת צמחים לגינת הגג הוא – שהמצע בו גודלו מתאים לגידול שלכם, וודאי וודאי לא באדמה!!

חשוב לדעת, שכל צמח צריך מים ומזון אך גם אוויר. לכן חשוב לבחור מצע גידול עם תנאי מים/אוויר טובים (למשל פרלייט, שגם מצויין לשימוש זה וגם קל מאוד ולכן לא מעמיס על הגג) ולהקפיד על ניקוז יעיל שיאפשר את אוורור המצע – מצע רווי במים יהרוג את השורשים! לבסוף, חשוב להשקות את גינת הגג בעודף מים (או במי-מזגנים), אחרת מצע הגידול יתמלא במלחים..

הוסף תגובה