איך להעניק לילדנו כישורי חיים 'אמיתיים'

להיות אבא/אמא זה יחסית קל. להיות "הורה טוב" זה כבר סיפור אחר.

אני זוכר את הרגע בו נולד בני בכורי, אושר צרוף חדר לחיי. לאחר מספר ימים חזרנו הביתה ופתאום תקפה אותי הרגשה מוזרה כי 'החבילה' לא שלמה, כאילו שכחתי משהו בבית החולים, לאחר בדיקה מדוקדקת הבנתי כי חסרות לי הוראות הפעלה, אז גם הבנתי כי חסרה לי החוברת "המדריך השלם להורה הטוב". זיעה קרה בצבצה על מצחי בעודי נובר באוסף המחברות שלי מהבית ספר ומהאוניברסיטה מחפש אולי היה מקצוע כזה או קורס שלקחתי…. כלום.
לפתע התעורר התת-מודע שלי ואמר לי: "יש לך הוראות הפעלה בילד-אין, במקרה חרום או באין מודעות אתה מוזמן להשתמש בזיכרונות הילדות שלך, ברירת המחדל שלך נגזרת ממה שאביך עשה" לצערי או לייתר דיוק לשמחתי אין לי הרבה זיכרונות ילדות מאבי, אז יצאתי למסע לחקור את נושא 'ההורות הטובה' (את תוצאות המחקר אפרסם בעוד 50 שנה) קטונתי מלהבין בנושא גדול וחשוב זה, אולם כיוון מסוים  יש לי, וברצוני לשתף אתכם.

עד היום כל הורה ששאלתי האם הילד שלך חכם או טיפש? "חכם" ענו כולם, ואז המשכתי:

ש:"למה הוא מאמין, למה שאתה אומר או למה שאתה עושה?"

ת:"מממממ פעם ככה ופעם ככה"

ש:"כאשר יש קונפליקט בין מה שאתה אומר, למה שאתה עושה, מה אז קורה?"

ת:"למה שאני עושה!!!"

כמה פעמים הילדים רואים את ההורים מעשנים סגריה עם כוס קפה חם ומהביל וההורה אומר לילד "חמוד שלי, זה לא בריא, זה גורם לסרטן…"
או בזמן ויכוח הילד צועק ואז ההורה צועק בחזרה ויותר חזק "אתה לא תצעק עלי, אתה שומע…".
ועוד ועוד

'הקטנטנים' שלנו הם פקעת של סנסורים רגישים המקליטים ב360 מעלות, גם כאשר נדמה לנו שהם שקועים בטלביזיה/מחשב/ספר… הדרך בה אנחנו מתקשרים, מגיבים, יוזמים, אוכלים, רבים, מתפייסים … בקיצור חיים היא הצידה לדרך שאנו מציידים אותם, אלו כישורי החיים שיעמדו לרשותם בתור ברירת המחדל. נכון שלא הכל מדויק, ונכון שניתן לעשות הפוך, עדיין הדרך שבה אנו חיים את חיינו הינה המודל הראשוני שאנו מעניקים לילדנו.

לדוגמא,אני מזמין אתכם לבדוק האם אתם מלמדים אותם לאהוב את עצמם? זה שאנחנו אוהבים אותם וגם מרעיפים עליהם אהבה לא מלמד אותם לאהוב את עצמם, האם אתם מראים להם שאתם גם אוהבים את עצמכם? בכלל, תרגיל מעניין הינו להסתכל על האינטראקציה איתם גם מפרספקטיבה של זבוב על הקיר, כלומר זווית רחבה.

שלכם,
דרור קרפ – "היום"
אימון אישי וקבוצתי.
.                                                  אימון אינטרנטי בחינם– "מדאגה לשלווה ב- 3 צעדים"

אתם מוזמנים לדרג את המאמר ולהוסיף הארות/הערות

הוסף תגובה