איך תימנעו מסחיטה מינית ברשת?

שימוש בסרטונים או תמונות אינטימיות של קורבנות לצורך סחיטה או השפלה הפך בשנים האחרונות למכה של ממש, שבמקרים קיצוניים יותר אף גבו קורבנות בחיי אדם. סוכנויות אכיפת החוק מכירות את התופעה, אך עומדות חסרות אונים לפעמים מול ההיקף שלה ומול העובדה שברוב המקרים הקורבנות הם אלו ששיתפו פעולה מלכתחילה – מבלי לדעת לאן הם נכנסים.

 

 

"פורנו נקמה" היא אחת מהתופעות המכוערות ביותר ברשת. התופעה מיוצגת (לרוב) על ידי בן זוג שנפגע מרצון בת זוגו לסיים את הקשר וכנקמה על כך הוא מעלה לרשת תמונות או סרטונים שלה ברגעים אינטימיים – בין אם היא הייתה מודעת לכך שמצלמים אותה ובין אם לא.

 

 

בסוף השבוע האחרון קיבל המאבק בתופעת הפורנו נקמה חיזוק משמעותי מענקית החיפוש – גוגל – שזו הודיעה שלא תפרסם יותר קישורים לאתרים, תמונות או סרטונים של פורנו נקמה בתוצאות החיפוש שלה ותכבד בקשות להסרת עמודים כאלה על ידי הקורבנות.

 

 

איך מתבצעת סחיטה מינית ברשת?

 

 

סחיטה מינית ברשת היא תופעה מכוערת נוספת והיא מבוצעת בשתי דרכים עיקריות: הראשונה מנסה לבסס אמון בין התוקף לקורבן על מנת לשכנע את הקורבן לשלוח תמונות או סרטונים לתוקף או לגרום לו לבצע אקט מיני אל מול המצלמה תוך ניצול אנונימיות הרשת.

 

 

פרשה כזו נחשפה רק לאחרונה על ידי מחלקת הסייבר של משטרת ישראל. עשרות גברים מצפון הארץ האמינו שהם מקיימים שיחת וידאו סקס עם אישה ברשת, אותה שיחה תועדה מבלי ידעתם ולאחר מכן שימשה לסחיטה של אותם גברים – שנדרשו לשלם עבור אי הפצת הסרטונים.

 

 

דרך נוספת לבצע סחיטה מינית היא על ידי שימוש בתוכנות זדוניות – כאן התוקף משתמש בתוכנה זדונית על מנת לאסוף את הקבצים האינטימיים – בעיקר על ידי השתלטות על מצלמת הרשת של הקורבן ותיעוד שלו ללא ידיעתו.

 

 

גם בסלולארי

 

 

הונאת הסחיטה המינית אינה מוגבלת למחשב האישי בלבד. במרץ האחרון נחשפה אפליקציה זדונית למכשירי אנדרואיד, שמטרתה היא לאסוף את פרטי אנשי הקשר מהמכשיר של המשתמש שזה עתה תועד בתנוחה מביכה, ומאיימת על הקורבן שהתיעוד יישלח לכל אנשי הקשר שלו – אלא אם ישלם לתוקפים את כופר שנע בין מאות לאלפי דולרים.

 

 

כך תימנעו מסחיטה מינית ברשת:

 

 

אל תסכימו שיצלמו אתכם – כל פעם שאתם מצטלמים לתמונה או סרטון אתם צריכים לקחת בחשבון שבסופו של דבר הקובץ עלול להגיע גם לאנשים שלא התכוונתם – במיוחד בימינו, כשכל כך קל לצלם ולשתף תמונות וסרטונים בלחיצת כפתור. אם פרטיותכם חשובה לכם, ותרו על התענוג המפוקפק של תיעוד עצמכם ברגעים אינטימיים.

 

 

כסו את מצלמת האינטרנט – כפי שצוין קודם לכן, ניתן להשיג תיעוד אינטימי שלכם גם ללא ידיעתכם, באמצעות השתלטות על מצלמת הרשת שלכם. השתלטות על מצלמת רשת מתאפשרת על ידי שתילת תוכנת ריגול במחשב שלכם, וברוב המקרים לא תהיה לכם שום אינדיקציה שמצלמת הרשת עובדת. לכן מומלץ, בתור התחלה, לוודא שהמחשב שלכם נקי מווירוסים על ידי שימוש בתוכנת אבטחה טובה.

 

 

אם אתם עומדים בפני רכישת מצלמת רשת חדשה, כדאי שתדעו שאיכות המצלמה גם משחקת תפקיד ברמת האבטחה שלה. מצלמות מאיכות טובה יותר הן קשות יותר לפריצה והתוכנות שמפעילות אותן מקבלות עדכונים אם נתגלו פרצות שעלולות להביא לניצולן בפשיעת סייבר. לכן מומלץ לוותר על מצלמת רשת סינית בדולר ולהשקיע במצלמה איכותית יותר.

 

 

דרך אפקטיבית נוספת לנטרל את האיום היא פשוט על ידי כיסוי או ניתוק המצלמה כאשר היא לא בשימוש – אך השתמשו בדרך זו במקביל לשימוש בתוכנות אבטחה שתוודא שאין לכם וירוסים על המחשב.

 

 

פקחו עין על הילדים – מרבית הנפגעים מסחיטה מינית הם ילדים או בני נוער, לכן אם יש לכם ילדים בבית מומלץ להסביר להם על הסכנה ולומר להם שאסור להם לעולם לשלוח פרטים אישיים, תמונות או קבצים לזרים ברשת. כמו כן, מומלץ שהמחשב הביתי יוצב בחלק ה"משותף" בבית ולא באיזשהו חדר סגור – במיוחד אם מדובר בילדים צעירים מאוד. מומלץ גם להשתמש באפליקציות של בקרת הורים על מכשירים כמו טאבלטים וסמארטפונים שאותם הילדים לוקחים איתם לכל מקום ולהגביל את שעות החיבור שלהם לאינטרנט ואת אופציות שיתוף הקבצים שלהם – שוב, בהתחשב בגיל הילד.

 

 

גלישה בטוחה – כל אותן מנטרות עליהן חוזרים מומחי אבטחה שוב ושוב אולי נשמעות נדושות, אבל הן בהחלט יכולות למנוע מבוכה גדולה בעתיד: שימש בסיסמאות חזקות, לא לשלוח או לקבל קבצים מאנשים שאינכם מכירים, התקנת עדכוני האבטחה של מערכת ההפעלה ושימוש באנטי וירוס וחומת אש. זכרו – חלק גדול ממתקפות הסחיטה המינית הן מתקפות ממוקדות, כלומר התוקף יכול "להתאים אישית" את המתקפה לקורבן – מה שעלול לגרום לו לבלוע את הפיתיון ביתר קלות. אל תסמכו על הטכנולוגיה לבדה שתגן עליכם, עליכם לקחת חלק פעיל בהגנה על עצמכם.

 

 

פנו למשטרה, לא לבית הספר – בחלק מהמקרים, התוקף עצמו הוא נער או נערה בגיל ההתבגרות וייתכן שהוא אף מכיר את הקורבן. אבל, ללא קשר לגיל התוקף, מדובר בעבירה פלילית. בנוסף לסחיטה, התוקף יכול להיות מואשם בהחזקת פורנוגרפיית ילדים (אם הקורבן הוא ילד) או ב"פורנו נקמה" אם הקורבן הוא מבוגר. כך או כך, הטיפול בפשעים אלה הוא בידי המשטרה, ולא בית הספר של הקורבן. אכיפת החוק היא לא העבודה של המחנך או הנהלת המוסד החינוכי אליו הקורבן משתייך. החזקה או העברה של תמונות בעלי אופי מיני (במיוחד של קטינים) היא עבירה חמורה, ואסור לתת לה "לעבור" על ידי בירור פנימי בבית הספר – כפי שכבר קרה בעבר.

הוסף תגובה