אימון בקצב הסלסה – המשותף לאימון ולסלסה

האם יש קווי דימיון בין האימון וסגנון המוזיקה והריקוד הלטיני הפופולרי בעולם?

חיפשתי ומצאתי… אז מסתבר שיש, ולא מעט.

במאמר זה אתן סקירה על הסלסה, ובסיומו נעמוד על המשותף לסלסה ולאימון.

הסלסה הוא סגנון מוזיקה וריקוד, שקשורים קשר בלתי נפרד אחד בשני, המקור של הסלסה בקובה בשנות ה-60, והיא עדיין ממשיכה להתפתח בעיקר בקובה אבל גם במדינות לטיניות אחרות בדרום ומרכז אמריקה.

פירוש המילה "סלסה" בספרדית זה רוטב, והסיבה שבחרו במילה זו, היא שהסלסה הוא עירוב של מוזיקה אירופאית, ספרדית ואפריקאית – שילוב  של סגנונות השונים זה מזה באופן מהותי, ממש כמו רוטב שיש בו מרכיבים שונים ולפעמים אף מנוגדים, וכשמערבבים אותם היטב, יוצא משהו חדש וייחודי, אבל עדיין ניתן להרגיש בטעמים של המרכיבים המקוריים.

ישנם עשרות תת-סגנונות של הסלסה, החל ממוזיקה מאוד איטית ורומנטית וכלה בסגנונות רועשים או אפילו צורמניים לאוזן שלא רגילה אליהם. עדיין כולם משתמשים בדיוק באותו מבנה מוזיקלי.

למרות העוני הרב השורר בקובה, או אולי בגללו, האנשים הקובנים נחשבים לאנשים בעלי שמחת חיים גבוהה ביותר, המשתקפת בעיקר בריקוד. כמעט כל אדם בקובה, החל מגיל צעיר מאוד, יודע לרקוד ורבים גם מנגנים ושרים. אין כמעט מצב שתסתובבו ברחובות עיר קובנית ולא תשמעו סלסה הבוקעת ממכשירי רדיו במרפסות הבתים, ותראו נערים ונערות שרוקדים בפינת הרחוב.

לשיר הסלסה האופייני, יש מבנה מעניין שהוא ייחודי לסלסה. השיר אינו מורכב בד"כ מבית, פזמון, בית, פזמון וחוזר חלילה, אלא השיר מתפתח כל הזמן ואין חזרה אחורה. אני לא אלאה אתכם בשמות החלקים השונים, אבל בגדול יש לפחות פתיחה, מעין בית, מעין פזמון, קטע שנשמע כמו אילתור וקטע סיום.

אני רוצה להקדיש שנייה לקטע האילתור שהזכרתי עכשיו. למרות שקראתי לו קטע אילתור, זה בד"כ הקטע העיקרי של השיר!! בקטע זה, שלרוב הוא תופס את מרבית הזמן של השיר, הזמר מדבר עם הקהל, מתקשר איתו ובמקביל נמצא במעין דיאלוג עם זמרי הרקע והלהקה. זה משהו מאוד מיוחד, שלא שמעתי משהו דומה לו בסגנונות מוזיקה אחרים.

מילה אחת על ההרכבים המנגנים ושרים את הסלסה. להקות הסלסה הן להקות גדולות, לפחות 8 נגנים וזמרים, בד"כ זה מגיע ל-15, דבר שעלול היה להקשות על יצירת הרמוניה. אבל בגלל שלכל זמר ולכל נגן יש את התפקיד שלו, אז בין החזרות המשותפות לכל הלהקה, כל נגן צריך להתאמן הרבה לבדו, עד שלבסוף הלהקה מנגנת כמו מכונה משומנת ומפיקה עוצמות מוזיקליות גבוהות.

מבחינת צעדי הריקוד – הצעדים הבסיסיים פשוטים באופן יחסי מתוך הכוונה שצריך בעיקר "להתמסר" למוזיקה, להרגיש אותה ולנוע לפי ההכוונה שלה. רקדני הסלסה הקובניים האמיתיים לא בהכרח מבצעים וריאציות רבות מסובכות,ועדיין, זה מדהים לראות אותם רוקדים. נראה כאילו הם לא עושים הרבה, אבל בעצם הם עושים המון.

את הסלסה אפשר לרקוד בזוגות, ביחידים או במעגל שבו מספר זוגות המחליפים בנות זוג תוך כדי הריקוד ע"פ "הוראות" שמסמן מי שנבחר להוביל את המעגל. במועדוני הסלסה, לא משנה איך תבחרו לרקוד, אף פעם לא יסתכלו עליכם בעיניים משונות או מתנשאות ובד"כ יהיו אחרים שיצטרפו אליכם. לא משנה באיזה רמת ריקוד אתם, כמעט תמיד יפרגנו לכם, יראו לכם דברים חדשים ויעודדו אתכם.

החלק החשוב ביותר בריקוד הסלסה,ואולי זה ישמע מוזר, הוא ההפסקה. סלסה רוקדים 3 צעדים ובמקום הצעד הרביעי עוצרים/נחים. זה המפתח, לדעתי לפחות, לרקוד נכון, והעיקר להינות מהריקוד ומהמוזיקה.

אז אני מזמין אתכם להתנסות ולרקוד סלסה….

 

הגענו לחלק השני של המאמר ובו אפרט את קווי הדמיון בין הסלסה לאימון.

  • הסלסה הוא עירוב של סגנונות מוזיקה שונים, האימון מהווה שילוב של מספר טכניקות וכלים מתחומים שונים
  • השיר כל הזמן מתקדם קדימה – כך גם באימון, המטרה כל הזמן להתקדם
  • באימון כמו בצעדי הסלסה – צעדים קטנים ופשוטים יכולים להביא לתוצאות מרשימות, לא חייבים וריאציות מסובכות
  • יש הרבה תת-תחומים וסגנונות בסלסה וכן באימון
  • ישנה חשיבות רבה לאימון האישי בין החזרות – המקבילה באימון לעבודה בין שיחות האימון
  • החלקים החשובים והמעניינים בשיר הן מתחבאים בתוך השירה (קטע האילתור) – כמו באימון – לעיתים צריך לחפש את הדברים החשובים
  • בסלסה יפרגנו לכם, יעזרו לכם – באימון – סביבות תומכות
  • החלק החשוב בסלסה הוא ההפסקה – באימון צריך לתת מקום לשקט וזמן לחשיבה

 

מוצאים עוד נקודות דימיון בין האימון לסלסה? כתבו אלי, ואוסיף למאמר…

 

* התמונה ברישיון מ-CanStockPhoto

הוסף תגובה