אימון בשיטת אלבאום לגיל השלישי

שיטת אלבאום ידועה יותר כשיטת טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז וקשיי למידה, אולם ניתן להפיק ממנה תועלת רבה בעבודה עם בני הגיל השלישי.

השיטה היא הוליסטית ומשלבת: תנועה, מגע ושיחה.

השיטה מתייחסת לגוף ככלי עבודה זמין וגורסת שבאמצעות הפעילות הגופנית ניתן לשפר באופן ניכר את התפקודים הגופניים, החשיבתיים והנפשיים.

השיטה מתבססת על מחקרים המראים שהמוח והגוף הם יחידה אחת, ולכן באמצעות תרגילים קלים ופשוטים של הגוף ניתן לשפר ביצועים של המוח. כגון : יכולת זיכרון, ריכוז , מהירות חשיבה.

כמו כן, האימון הגופני עוזר במניעת תאונות והדרדרות באיכות החיים.

הטיפול מורכב מאימונים אישיים במהלכם מתקיימת עבודה אישית בהתאם למצבו הגופני של המטופל.

 הטיפול מיועד לאנשים בגיל השלישי שחשים קושי תפקודי באחת או יותר מהרמות הבאות:

ברמה הגופנית:

יש החשים איבוד בטחון בגופם ובעצמם. הימנעות מתנועה בעקבות פחד מנפילות ופציעות וכן פחד מכאב לאחר נפילה.     

 באימון  ניתנים כלים לשיפור היציבה , תרגילי שיווי משקל וקואורדינציה . תרגילים לגמישות והארכת השרירים. כמו כן בתרגול "משמנים" את המפרקים באמצעות תנועה ונשימה, מגדילים את טווחי התנועה ומפחיתים את הכאב.

אימון זה מחזק את הביטחון הגופני והעצמי של המטופל, מביא לשיפור שיווי המשקל וע"י כך מונע נפילות  שעלולות לדרדר את איכות חייו.                                                                          

ברמה הרגשית:

לעיתים קיימת חוויית בדידות, צורך בהקשבה והכלה, צורך במגע, העדר מוטיבציה, מיעוט בקיום קשרים בינאישיים.

המפגש השבועי בזמן ובמקום קבוע יוצר מקום של בטחון ביצירת קשר, מקום קשוב ואמפאטי שמאפשר למטופל להיות מודע לעצמו ולרגשותיו ולהביעם באופן גופני ומילולי.

ברמה החשיבתית:

לרוב קיימת פגיעה בזיכרון, ביכולת שליפת נתונים וביכולת הריכוז.

ביחסים בין המוח לגוף קיימת הצלבה. כלומר, צד שמאל של המוח אחראי על צד ימין של הגוף וצד ימין אחראי על צידו השמאלי של הגוף. לכן  בתרגול משלבים תרגילי הצלבה  בגוף  שמביאים לבניית קשרים עצביים בין ימין לשמאל במוח. קשרים אלו מביאים לשיפור בזיכרון, ביכולת שליפת הנתונים ושיפור בריכוז.

ברמה האנרגטית:

בדרך כלל קיימת הפחתה בתפקוד איברי החישה: ראייה, שמיעה, ריח ומישוש. לעיתים תפקוד ברמות אנרגיה נמוכות.

בעקבות התרגול הגופני רמת האנרגיה בגוף עולה ותחושת חיות מורגשת. בתרגול מחזקים את שרירי העיניים ע"י תרגילי עיניים , משפרים את תחושת המישוש ע"י מגע ונותנים מודעות לאיברי החישה האחרים.

הוסף תגובה