אימון מבוגרים בעלי ADHD (לקות קשב וריכוז)

אימון מבוגרים בעלי ADHD (לקות בקשב וריכוז ) מאת : נעמי גינת רבים מהמבוגרים שאיתנו – הם אנשים נבונים ויצירתיים באמת, שמתהלכים עם תחושה קשה של חוסר הצלחה והערכה עצמית נמוכה. לפני עשרות בודדות של שנים- לא היתה מודעות לתופעה הקרויה היום ADD/ADHD ; לא ידעו לאתר אותה, ובוודאי שלא לטפל בה. ייחסו לאנשים אלה תכונות של זלזול,חוסר אחריות, אימפולסיביות, עצלנות ומוטיבציה ירודה ; וטיפלו בהם באמצעים משמעתיים. לאורך כל ההסטוריה האישית שלהם ליוו אותם טענות הוריהם ומוריהם כי הם "אינם משקיעים", "אינם רציניים" ו"אינם ממצים את הפוטנציאל שלהם". אותם ילדים "לא מאותרים"– גדלו והפכו למבוגרים ולהורים בעצמם. בעבודה – לרוב יש להם רעיונות טובים ומקוריים- אולם הם כושלים בביצוע. לא אחת הם עובדים ומשקיעים מאמצים כפולים כדי להגיע לכל הישג, וזה מתסכל, מעייף ופוגע בבטחון העצמי . בגלל הערכת-זמן לקוייה לקויי הקשב והריכוז הם "מאחרים סדרתיים" ולכן גם מכעיסים, מחמיצים פגישות ועומסים על עצמם יותר מכפי שראוי וניתן לבצע. התוצאה : "מרוב עצים- כבר לא רואים את היער"..והם "מתרוצצים סביב הזנב של עצמם" בנסיון נואל לעמוד בציפיות . לקויי קשב וריכוז הם "דחיינים כרוניים" : הם מבטיחים לסיים משימות אך מתקשים להתחיל בביצוע, להתמיד בו ולסיים את המטלה עד הסוף. זה מצידו גורם לכך שהם ניתפסים כלא-אמינים ,ורף-הציפיות מהם יורד. בנוסף, אין הם מנצלים את הזמן ביעילות, אינם פועלים לפי סדר-עדיפויות ראוי, וחלק ניכר מזמנם – מוקדש דווקא לפעילויות הפחות חשובות. יש להם צורך בשינויים ובחידושים, וקצב החיים שלהם מהיר במיוחד, אחרת- הם משתעממים ואף שוקעים בחרדה. הם מצפים מהקרובים להם לעמוד בקצב השינויים הזה, והדבר גורם לחיכוכים וקשיים ביחסים הבינאישיים. גם בקשרים החברתיים ובהתערות בחברה- מתקשים לקויי הקשב והריכוז. מצד אחד הם ידידותיים ואיכפתיים לזולת; אולם מהצד השני הם מתקשים לתקשר באופן ברור ואסרטיבי, ולפענח את "הקודים החברתיים" והציפיות מהם . מכך נובעת "מגושמות חברתית" ומה שניראה כחוסר רגישות לצרכי האנשים הקרובים להם. . לעיתים קרובות מוסחת דעתם מהדברים החשובים בהם הם עסוקים. תוך כדי נסיון האזנה למי שמדבר אתם- מדלג מוחם על פני מחשבות בעניינים אחרים לגמרי, והם מחמיצים חלק גדול מהמסר . .

 אצל חלק גדול מהמבוגרים לקויי הקשב- נותרו שרידים של היפראקטיביות, שאפיינה אותם בילדותם. הדבר מתבטא בחוסר מנוחה ותנועתיות רבה, ש"מעצבנת" את מי שבסביבתם. התנהגותם לזולת מלווה לעיתים בהתפרצויות וחוסר שליטה עצמית, מה שמחמיר עוד יותר את יחסיהם עם הסובבים. האימפולסיביות מתעדנת, אמנם, עם השנים, אך עדיין יש לה ביטויים כמו: קבלת החלטות עסקיות "מהבטן" ומבלי לבדוק את הדברים לעומק, בזבוז כספים ללא תיכנון ובקרה, התפרצויות קולניות , פזיזות ופעולה ללא תיכנון. בזוגיות שבה אחד או שני השותפים- סובלים מהפרעת קשב- החיים בנויים מסצנות בלתי-צפויות, עתירות אנרגיה ואמוציות, שמותירות כל אחד מהם מרוט ומבולבל. מנתונים סטטיסטיים עולה כי לקויי הקשב והריכוז מועדים יותר להיות מעורבים בתאונות; כתוצאה מ"ריחוף" והסחת הדעת, תגובות אימפולסיביות מדי, או חיפזון בגלל "לחץ זמן". גם אחוז צרכני הסמים – גדול יותר בקרב קבוצת לקויי הקשב והריכוז. בחוג המשפחה – האימפולסיביות והעדר השליטה-העצמית הופכים את בעלי ה-ADHD להורים לא-עקביים : הם מתפרצים בעוצמה שאינה תואמת את העניין, מתקשים להתעלם מדברים פעוטים, ומשנים את דרכם ואת הכללים- לעיתים מזומנות. לסיכום : לקות קשב וריכוז ADD/ADHD , – הינה הפרעה ממשית ומטרידה. היא שכיחה אצל כ-9% מהילדים והנוער ; ואצל כ- 6% מהמבוגרים ; ונפוצה אצל גברים יותר מאשר אצל נשים. מאחר שזוהי תסמונת תורשתית, בעלת בסיס פזיולוגי– אין היא חולפת בבגרות ; אלא מקבלת אופני-ביטוי אחרים. הפרעת ADHD הינה הפרעה של "ביצוע" ולא של "יכולת" ;אולם היא יוצרת קשיים תפקודיים משמעותיים , בפעילות היומיומית. הסימפטומים המופיעים אצל רוב הסובלים מהפרעת קשה וריכוז, אם-כי לא באותה מידה של בולטות הם : רמת-אנרגיה גבוהה ,אימפולסיביות ,נטיה להסחות-דעת ו'התנתקויות' , אי-סדר ואבדן חפצים, נטייה לפזרנות ,"שכחנות" , מצבי-רוח מישתנים , דחיינות ואי-עמידה בזמנים , חוסר עקביות והתמדה ,נטייה להסתכנות, התפרצויות. בעזרת אימון ממוקד- אפשר להביא לשיפור גדול בהערכתם העצמית של לקויי הקשב, תוך הבלטת יכולותיהם, קידום תפקודיהם והתנהלותם ושיפור יחסיהם עם הקרובים להם.

לשם כך נחוצים אהדה , ידע והבנה מקצועיים של הלקות , וליווי עקבי ותומך של המאמן. אימון אישי של מבוגרים עם AD(H)D ידגיש את הדברים הבאים : ^בניית החזון האישי המסתמך על ערכים ונטיות של המאומן ^בחירה וקבלת החלטות – הצבת מטרות ריאליות ^התמודדות מול הכוחות ה"בולמים" ו"המאיצים" של ההגשמה ^ידע ומודעות לסימפטומים של ADHD וקבלה עצמית ^שיפור התיפקודים הניהוליים (תיכנון מציאותי וניצול יעיל של הזמן, הימנעות מאיחורים, אירגון המרחב האישי וסביבת העבודה, טכניקות לזכירה ,עבודה לפי סדרי עדיפויות ועוד) ^בניית אמינות אישית : שיפור המשמעת העצמית ולקיחת אחריות, התמודדות עם דחיינות עמידה בהתחייבויות, עקביות והשלמת מטלות ^וויסות רגשי ^טיפוח התקשורת הבין-אישית ^ניהול אורח-חיים בריא ומספק

הוסף תגובה